Opgave Chloe Dygert na tranen en paniekaanval op Madeleine: “Pijn is nooit erg genoeg om te stoppen”
foto: Instagram
zondag 3 augustus 2025 om 15:36

Opgave Chloe Dygert na tranen en paniekaanval op Madeleine: “Pijn is nooit erg genoeg om te stoppen”

Chloe Dygert gaat de Tour de France Femmes 2025 niet uitrijden. De Amerikaanse renster van Canyon-SRAM kwam zaterdag huilend over de streep op de Col de la Madeleine, nog net binnen de tijdslimiet, en vertelde een dag later dat ze toch ging opgeven. Een beslissing die ze samen met de ploeg had genomen. “Een van mijn grootste zwakheden is dat ik niet weet wanneer ik moet stoppen”, deelt Dygert in een emotioneel bericht op social media.

“Ik weet niet wanneer genoeg genoeg is. Dat brengt me altijd in de problemen”, aldus de Amerikaanse, die daarbij verwijst naar haar zware ongeluk op het WK tijdrijden 2020 waarbij haar been flink beschadigd raakte. “Waarom ik zo vaak geblesseerd raak? Ik vind de pijn nooit erg genoeg om te stoppen, totdat ik het fysiek niet meer kan. Totdat iemand me zegt dat ik moet stoppen, doe ik dat niet.”

“Maar ik heb in de loop der tijd met mijn been geleerd dat als de pijn een bepaald punt bereikt, stoppen de enige optie is”, aldus Dygert op Instagram. “Hoe moeilijk het ook is om vandaag niet aan de etappe te beginnen, ik kan om die reden tevreden zijn met de beslissing.”

De Col de la Madeleine werd een lijdensweg voor Dygert. De pijn in haar been met het litteken was te erg, verklaarde ze nog volgens Sporza. “Het voelt alsof iemand er met een hamer of een ander hard voorwerp constant mee slaat. Het gaat nooit weg. Er is nooit een moment van opluchting bij het bergop rijden”, geeft ze aan. ” Op tien kilometer van de top had ik een paniekaanval. Ik begon te huilen en ik kon niets meer horen. […] Van mijn fiets kunnen stappen, was het beste gevoel ooit.”

Voor Dygert eindigde de Tour Femmes dus met nog een etappe te gaan. “Er komt nog veel aan dit seizoen. We kunnen het niet riskeren. Het was een slimme beslissing en iets waar ik mee kan leven”, vertelt ze.

RIDE Magazine
4 Reacties
03-08-2025 20:00
En nog steeds geen duidelijke steun voor het verbieden van de tijdritfiets op de weg ?
Ik begrijp het niet. Zelfs voor fietsfabrikanten is het veel aantrekkelijker als er gewoon op de ..... (vul uw favoriete fietsenmerk in) wordt gereden die u voor een schappelijk bedrag bij de fietsenmaker op de hoek kunt kopen.

Waar wachten we op ? Op het moment dat .... (vul uw favoriete renner of renster in) zo erg ten val komt dat hij of zij met wielrennen moet stoppen (of doorfietsen Ă  la Dygert) en wellicht zelfs met leven ?

En waarom ? Vanwege al die miljoenen die al gestoken zijn in nog meer aerodynamica, een nog betere houding op de fiets, een nog betere trap-positie ?

Ik heb al vaker gezegd : wielrennen *moet* langzamer; en we kunnen niet de motor beperken (want dat is de mens voor alle duidelijkheid) dus de fiets en de combinartie renner/fiets moeten een (eerlijke !) beperkende factor worden.
Voor Dygert (en Bernal, Froome, KĂĽng, Senne Knaven en velen die ik vergeet) zal dat te laat komen.

Live is a bitch. Het is zo jammer dat Dygert niet kan laten zien wat er allemaaal bij haar in leek te zitten.

Omdat een voor mij onbegrijpelijke tijdritfietslobby sterker is dat de reden en het boerenverstand.
    03-08-2025 23:01
    Alsof valpartijen met tijdritfietsen de grote risicofactor in het hedendaagse wielrennen zijn?
    De go go go! in Dwars door Vlaanderen, het kegelspel in het Baskenland, de val van Gino Mader…. Nergens een tijdritfiets in de buurt…
03-08-2025 22:59
"Keep the TT-bikes alive!"
03-08-2025 23:40
Deze opgave is denk ik het gevolg van dat ze weer veel te gek heeft gedaan. In de etappe van gisteren sleurde ze nog flink tot de voet van de Madeleine.

Reacties zijn gesloten.