Openingstijdrit Giro d’Italia twee kilometer langer: “Op lijf geschreven van Dumoulin”
De tijdrit waarmee de Giro d’Italia op vrijdag 6 mei in Apeldoorn van start gaat, wordt wat langer dan aanvankelijk gepland. “Het is geen proloog, maar een eerste etappe en het is er nu een van bijna tien kilometer”, zegt een woordvoerder van Giro Gelderland aan de NOS. De afstand zou eigenlijk 8,1 kilometer bedragen.
In Gelderland wordt zeker na de aanpassing van de openingstijdrit hardop gedroomd over de komst van Tom Dumoulin, die in het werk tegen de klok het verschil kan maken. “Met de tijdrit die al is bevestigd op 15 mei in Chianti, lijkt het een ronde die op het lijf geschreven is van Dumoulin”, concludeert de woordvoerder hoopvol.
De tijdrit langs de wijngaarden van Chianti is 40,4 kilometer lang. Er zal zelfs nog een derde individuele tijdrit aan het routeschema worden toegevoegd. Daarover komt op 5 oktober tijdens de officiële presentatie meer duidelijkheid.
Iwan Spekenbrink: “We bespreken dit pas na het WK”
Giant-Alpecin-manager Iwan Spekenbrink sluit niet uit dat Dumoulin volgend jaar de Giro d’Italia rijdt, maar wil evenmin op de zaken vooruit lopen. “Deelname aan de Tour de France lijkt iets minder optimaal dan deelname aan de Giro. We bespreken het eerst rustig met Tom. Dat doen we pas na het WK.”
Duidelijk is wel dat alles zal worden afgestemd op de tijdrit op de Olympische Spelen van Rio de Janeiro op 10 augustus. Dat is het hoofddoel voor volgend seizoen. “Er zit niet zoveel tijd tussen de Tour en de olympische tijdrit”, weet Spekenbrink. “Als hij de Tour zou rijden, zou dat in elk geval zonder druk zijn. Hij zal hem dan in dienst rijden van anderen.”
WK en Ronde van Lombardije
Dit seizoen wil Dumoulin uiteraard nog vlammen tijdens het WK tijdrijden in Richmond, maar ook daarna zit het er nog niet op. “Na het WK gaat hij nog wat koersen rijden, waaronder de Ronde van Lombardije”, verklapt Spekenbrink. “Het is de bedoeling dat hij nog wat winst boekt dit jaar en ervaring opdoet in wedstrijden als Lombardije. Zodat hij met een goed gevoel de winter in gaat.”

Dit lijkt mij ook de meest verstandige keuze in aanloop naar Rio!
Deze ultieme vormpiek icm wat mindere tegenstand zijn natuurlijk niet vanzelfsprekend.
Maar goed: het totale parkoers moet nog bekend gemaakt worden en van de aanwezige concurrentie is ook nog niet alles bekend (Majka en Nibali wellicht).
Ik kan me voorstellen dat voor Dumoulin de combinatie Ardennen-klassiekers & Tour logischer is & hij droomt al jaren hardop van een overwinning in de AGR. Tot nu toe was de lengte een probleem - maar misschien maakt hij daar ook nog wel een stap in.
Moet hij zo langzamerhand geen startgeld gaan vragen? ;)
Hij was trouwens vrijdag al ziek, moet een ware martelgang geweest zijn de dag erna.
Overigens moeten we ons voor etappezege niet al te snel rijk rekenen. Zo snel als Dumoulin de top besteeg kunnen ook andere talenten dat doen. Bijvoorbeeld een Kueng in de tijdrit.
Tom vliegt morgen pas. Heeft vanochtend lekker de benen losgereden in het zonnetje (keiharde wind hier trouwens!) :p
Openingstijdrit beter 12 à 15km maken dan is dat roze nog eenvoudiger haalbaar ;)
Zonder gekheid: de gelijkmatige klimmen in de Tour liggen Tom beter. Ik zou een Wiggins doen (Tour + Olympische Spelen). Op de Giro komt druk te liggen, niet goed nu. Ook heeft men pas in 2017 de ronde-ploeg op orde.
Ik sluit allerminst uit dat Tom een groot ronderenner kan worden, maar laten we alsjeblieft waken voor ongebreideld optimisme. Naast dat er heel veel andere goede renners zijn heeft Tom mij namelijk nog niet helemaal overtuigd, want hij wordt uiteindelijk 'gewoon' zesde. Gesink en Mollema hadden ook rond die plek geëindigd in dit deelnemersveld, daar ben ik van overtuigd.
Je kan nergens van overtuigd zijn zolang ze er niet bij zijn, maar misschien hadden ze Tom wel teruggebracht, ben ik van overtuigd.