Ook Remco Evenepoel heeft oordeel over graveletappe in Tour: “Dit is niet nodig”
Ploegbazen Patrick Lefevere (Soudal Quick-Step) en Richard Plugge (Jumbo-Visma) lieten zich al negatief uit over de gravelrit in de komende Tour de France, maar ook Soudal Quick-Step-kopman Remco Evenepoel is geen grote fan. Dat zegt de wereldkampioen tijdrijden in Het Laatste Nieuws.
“Er worden al aparte events en kampioenschappen voor gravel georganiseerd. Moeten zo’n grindstroken dan absoluut nog worden ingepast in een grote ronde of in andere, normale koersen? Ik vind het niet echt nodig”, vindt de jonge Belg.
Gravel in een grote ronde is Evenepoel bij zijn vorige ervaring dan ook niet al te best bevallen. In de Giro d’Italia van 2021 leek hij in de elfde rit tussen Perugia en Montalcino, die enkele grindstroken bevatte, zonder enig vertrouwen rond te rijden, wat hem uiteindelijk meer dan twee minuten kostte.
Maar schrik voor gravel heeft Evenepoel zeker niet. “Als ik in het Pajottenland train, gebeurt het dat ik doorsteek naar het Leuvense en durf ik wel eens zo’n gravelstrook meepikken. Als je geluk hebt ligt de wat losse ondergrond er hard bij en lijkt het alsof je gewoon over asfalt aan het rijden bent.”
Helemaal eens met Remco.
Eenieder preekt natuurlijk voor eigen parochie en dan vind ik dit humor ...
Als gravel echt de toekomstige richting van de Tour is, en niet enkel een gimmick omwille van de huidige hype, leg er dan 3 of 4 van zo'n ritten in. Daardoor vergroot je ook de kans dat alle favorieten wel eens door pech tijd verliezen, waardoor de gemiddelde impact van gravel op het klassement een pak kleiner is.
Maar de kritiek die gravel of kasseienritten vaak krijgen (het is niet nodig, of je wint er geen ronde mee, of de geluksfactor wordt te groot) zijn m.i. drogredenen. Wielrennen bestaat sinds 1868 en de discipline wegwielrennen heeft als doel om een competitieve omgeving te bieden waarin professionele wielrenners tegen elkaar strijden om te zien wie de snelste is. Een competitieve omgeving bevat uiteraard asfaltwegen van start naar finish, maar ook bergen, afdalingen, gravel en kasseien. Zo heb je ook lange rechte wegen, een glad parcours in de binnenstad, of optrekken-afremmen-doorzetten in de smalle Limburgse dorpjes. Wat de sport zo afwisselend maakt is dat iedere regio zijn eigen charme en uitdagingen heeft. Bij een wedstrijd langs de Italiaanse kust verwacht je dus kansen op waaiers en steile muurtjes. Ga je naar de alpen dan verwacht je lopers en overzichtelijke hoge snelheidsafdalingen. Ga je naar noord-Frankrijk of Vlaanderen dan verwacht je kasseien. Iedere omgeving zijn eigen uitdagingen en laten we die aub respecteren en toejuichen, in plaats van te streven naar eenheidsworst en parcoursen die inwisselbaar zijn. Dus mijn advies aan Remco: ga lekker wat wedstrijden rijden op gravel om goed voorbereid aan de start te staan. In België zijn daar legio mogelijkheden voor. Mocht je daar niet de rust vinden vanwege de handtekeningenjagers dan kan je een gooi doen naar een zege in de Belgian Waffle Ride (San Diego) of Groad de Lago. Of doe eens gek en neem je vrouw mee naar IJsland en zet The Rift om je palmares.
Als een bepaald onderdeel van een grote ronde niet bevalt is er altijd nog de mogelijkheid om gewoon niét deel te nemen.
Daarom doen ze alles om in vlakke etappes helemaal vooraan te blijven, met alle gekkigheid die erbij hoort. Want pech willen we allemaal uitsluiten.
En dan is daar ineens een etappe over grindstroken. Waar je wat makkelijker lek kunt rijden. Waar ineens geluk en pech nog meer een rol speelt. En ineens beginnen er veel renners, waaronder Remco, te piepen.
Maar als hij slim is piept hij niet. Het parcours is het parcours. Beste wat je kunt doen is gewoon jezelf zo goed mogelijk voorbereiden. Strade gaan rijden, materiaal testen, dat soort dingen. Zodat je ook daar zorgt dat de kans op pech zo klein mogelijk is.
En wie weet biedt het wel kansen. Stel dat hij daar goed door komt, maar Vingegaard langs de kant komt met pech. Kan hem zo maar eens een podium opleveren. Dus gewoon nemen zoals het komt, en er het beste van maken.
En dit zijn denk ik de etappes waar iedereen voor thuis blijft.
Troyes-Troyes is de mooiste affiche van aankomende tour en bij een (alweer) een spetterende rit daar gaan er alleen maar meer van dit type ritten opgenomen worden. Alle live-follow unique footage lui en gravelbike producing units zullen dit effect achter de schermen nog fijn versterken.
verliezers : wetenschappers en controlerende teams
winnaars: opportunisten, handige coureurs en het publiek
Makkelijk oordeel.
Dat hele 'het is een aparte discipline' pruim ik niet, dan eerder 'soms is het net asfalt'.
Overigens zie ik REVKET ook met deze kennie korte metten maken, het multitalent dat het is.
Btw er komen meer van dit soort ritten, omdat het een opkomende markt is. Naast het publiek smullen ook fietsfabrikanten hiervan...
Geen idee of dit werk Vingegaard en Roglic zo veel beter ligt? Problemen beginnen ook vaak in geval van pech. Bij een lekke band of valpartij geraak je vaak moeilijk georganiseerd als ploeg en kan de schade snel oplopen in dat soort chaotische ritten.
Gravel introduceert een element van verantwoorde chaos. En dat is precies wat deze al te vaak lamgelegde sport nodig heeft.
Dat zo'n prachtig ritje dan gelijk paniek veroorzaakt bij de dominante controlfreaks van onze sport, bewijst alleen maar hoe broodnodig die is.
Kan misschien interessant zijn voor Evenepoel om te starten in Strade Bianche in aanloop naar Parijs-Nice. Zo weet hij weer wat het is om op gravel te racen in een WT-peloton. En kan hij wellicht al eens meemaken tot wat Pogacar in staat is op de witte grindwegen.
Wat ik mij wel afvraag, is hoeveel mensen die een paar maanden terug nog hun mond vol hadden met "er moet echt dringend iets gebeuren aan veiligheid!", na het treurige ongeval van Mäder nu dit toejuichen.
Als dit toekomst is en velen juichen een kortere ronde toe, dan kunnen ze misschien ook wel weer een TdF organiseren van 6 dagen +400 km ploeteren en een 7e dag 100 km tijdrit. 2500 km in een week.
Bij MTB of Cyclocross rijden ze op een afgesloten parcours, maar gravel kan perfect onder de noemer wegwielrennen.