Ook Remco Evenepoel heeft oordeel over graveletappe in Tour: “Dit is niet nodig”
Foto: Cor Vos
vrijdag 27 oktober 2023 om 13:22

Ook Remco Evenepoel heeft oordeel over graveletappe in Tour: “Dit is niet nodig”

Ploegbazen Patrick Lefevere (Soudal Quick-Step) en Richard Plugge (Jumbo-Visma) lieten zich al negatief uit over de gravelrit in de komende Tour de France, maar ook Soudal Quick-Step-kopman Remco Evenepoel is geen grote fan. Dat zegt de wereldkampioen tijdrijden in Het Laatste Nieuws.

“Er worden al aparte events en kampioenschappen voor gravel georganiseerd. Moeten zo’n grindstroken dan absoluut nog worden ingepast in een grote ronde of in andere, normale koersen? Ik vind het niet echt nodig”, vindt de jonge Belg.

Gravel in een grote ronde is Evenepoel bij zijn vorige ervaring dan ook niet al te best bevallen. In de Giro d’Italia van 2021 leek hij in de elfde rit tussen Perugia en Montalcino, die enkele grindstroken bevatte, zonder enig vertrouwen rond te rijden, wat hem uiteindelijk meer dan twee minuten kostte.

Maar schrik voor gravel heeft Evenepoel zeker niet. “Als ik in het Pajottenland train, gebeurt het dat ik doorsteek naar het Leuvense en durf ik wel eens zo’n gravelstrook meepikken. Als je geluk hebt ligt de wat losse ondergrond er hard bij en lijkt het alsof je gewoon over asfalt aan het rijden bent.”

RIDE Magazine
29 Reacties
27-10-2023 14:12
Anderhalve maand geleden werd een etappe in de Vuelta geneutraliseerd omdat er een strook modder van 100 meter op het parcours was gekomen… vanwege ‘veiligheid eerst’ volgens dezelfde organisatie die er nu 32 km steenslag (geen gravel zoals ze graag zouden willen) in gooit in de hoop dat er niets meer of niet minder chaos van komt…
    27-10-2023 14:18
    Dat werd dan ook voor Jan Lul geneutraliseerd, als symboolpolitiek tov wat gevalltjes van stompzinnigheden in de dagen voordien.
    27-10-2023 14:30
    Had de hoofdpersoon van dit artikel daar niet ook een paar keer nogal een mening over?
27-10-2023 16:45
Die vergelijkingen met vroeger vind ik toch wat van de pot gerukt. Het wielrennen vandaag is in niets meer te vergelijken met het wielrennen van pakweg 100 jaar geleden. In bergritten en tijdritten gaat het in hoofdzaak nog steeds om de capaciteiten als renner, bij grind/kassei en consorten komt er veel meer chaos, pech en dus ook geluk bij kijken. Spektakel verzekerd, maar ik snap best de terughoudendheid van de klassementsrenners.
    27-10-2023 16:50
    Indien de geluksfactor zo groot is, dan is het toch frappant dat in dit soort ritten (kasseien/gravel) steeds dezelfde namen naar voren komen in de uitslagen: Van der Poel, Van Aert, Pedersen, Küng, Degenkolb, Laporte, Van Baarle, Lampaert. De voorspelbaarheid van een top-10 is meestal een teken dat er sprake is van een specialisme (een niche) en niet van een tombola.
    27-10-2023 18:03
    @Panache, je hebt zeker een punt dat in dit soort etappes de top-10 vaak bestaat uit renners die je vooraf tot de favorieten rekende. Daar staat echter tegenover dat van de grote favorieten voor die dag er ook steevast enkele wegvallen door pech en/of valpartijen. Vraag maar aan Van Aert hoeveel "geluk" hij al gehad heeft in P-R. Of na hoeveel kilometer onverhard het WK gravel eigenlijk al over-and-out was voor hem na pech, pech en valpartij. Voor een klassieker is dit 'part of the job', voor het AK van een grote ronde vinden vele klassementsrenners deze (on)geluksfactor niet fijn. Ik begrijp hen wel.
27-10-2023 14:10
[quote]“Er worden al aparte events en kampioenschappen voor tijdrijden georganiseerd. Moet zo’n tijdrit absoluut nog worden ingepast in een grote ronde of in andere, normale koersen? Ik vind het niet echt nodig”, vindt de jonge Belg.[/quote]

Helemaal eens met Remco.
    27-10-2023 14:28
    Haha lol.

    Eenieder preekt natuurlijk voor eigen parochie en dan vind ik dit humor ...
27-10-2023 15:31
Wat mij betreft is een ritje met gravel in een grote ronde belachelijk omdat het zo het klassement kan onthoofden. Ik snap niet dat ASO de hype van gravel en de chaos van 1 dag belangrijker vindt dan de sportieve duels tussen alle topfavorieten.

Als gravel echt de toekomstige richting van de Tour is, en niet enkel een gimmick omwille van de huidige hype, leg er dan 3 of 4 van zo'n ritten in. Daardoor vergroot je ook de kans dat alle favorieten wel eens door pech tijd verliezen, waardoor de gemiddelde impact van gravel op het klassement een pak kleiner is.
    27-10-2023 19:33
    Tis de Tour de France. Nergens staat geschreven dat het op asfalt moet. Dat getrut en gezever over een paar gravelstroken in een etappe en in het begin van de Tour is gewoon onnodig. Zo komen de zgn gravelspecialisten ook aan hun trekken. Btw, elke favoriet heeft nagenoeg evenveel kans op pech oid. Onder de topfavorieten heb je ook mindere dalers. Zo kan een ieder wel blijven mekkeren. Beetje variatie best goed.
27-10-2023 14:58
Het is heel menselijk om een 'parcours op maat' te wensen voor je grootste doelen, je wilt namelijk je eigen kansen maximaliseren. In het geval van Evenepoel: veel tijdritkilometers, niet te hoge cols - maar wel cols die inspanningen van 40 minuten vergen zonder stijgingspercentages in de dubbele cijfers, selectieve heuveletappes die vlak eindigen (dus geen punchfinish). Dat is gewoon begrijpelijk.
Maar de kritiek die gravel of kasseienritten vaak krijgen (het is niet nodig, of je wint er geen ronde mee, of de geluksfactor wordt te groot) zijn m.i. drogredenen. Wielrennen bestaat sinds 1868 en de discipline wegwielrennen heeft als doel om een competitieve omgeving te bieden waarin professionele wielrenners tegen elkaar strijden om te zien wie de snelste is. Een competitieve omgeving bevat uiteraard asfaltwegen van start naar finish, maar ook bergen, afdalingen, gravel en kasseien. Zo heb je ook lange rechte wegen, een glad parcours in de binnenstad, of optrekken-afremmen-doorzetten in de smalle Limburgse dorpjes. Wat de sport zo afwisselend maakt is dat iedere regio zijn eigen charme en uitdagingen heeft. Bij een wedstrijd langs de Italiaanse kust verwacht je dus kansen op waaiers en steile muurtjes. Ga je naar de alpen dan verwacht je lopers en overzichtelijke hoge snelheidsafdalingen. Ga je naar noord-Frankrijk of Vlaanderen dan verwacht je kasseien. Iedere omgeving zijn eigen uitdagingen en laten we die aub respecteren en toejuichen, in plaats van te streven naar eenheidsworst en parcoursen die inwisselbaar zijn. Dus mijn advies aan Remco: ga lekker wat wedstrijden rijden op gravel om goed voorbereid aan de start te staan. In België zijn daar legio mogelijkheden voor. Mocht je daar niet de rust vinden vanwege de handtekeningenjagers dan kan je een gooi doen naar een zege in de Belgian Waffle Ride (San Diego) of Groad de Lago. Of doe eens gek en neem je vrouw mee naar IJsland en zet The Rift om je palmares.
27-10-2023 13:36
Tijdritten zijn niet nodig, sprints zijn niet nodig, beklimmingen zijn niet nodig. Het is natuurlijk wel de bedoeling dat iemand wint die nergens goed in is.....
Als een bepaald onderdeel van een grote ronde niet bevalt is er altijd nog de mogelijkheid om gewoon niét deel te nemen.
    27-10-2023 18:22
    Allereerst ben ik geen Remco fan. Maar als hem gevraagd wordt naar zijn mening over gravelstroken dan mag hij die toch geven. Hij moet er over fietsen.
    27-10-2023 18:24
    Oh ja ik vind gravelstroken prima.
27-10-2023 15:18
Zolang er geen belachelijke afdalingen inzitten van 14 procent etc ... kan het wel. Voor diegenen die nooit hebben gereden rond Siena, noordelijk naar de Chianti of zuid-oostelijk regio Strade Bianchi, ik kan je verzekeren dat veel van die stroken pure horror zijn. Niet om te klimmen, maar om te dalen. De remafstand in die kiezel is totaal onverantwoord om op te racen als het serieus bergaf gaat. Als je daar meedoet voor de overwinning is de kans heel groot dat het je laatste rit is.
27-10-2023 16:05
Probleem met al die gasten is dat ze alles onder controle willen hebben. Van trainen tot eten en van schijten tot slapen. Daar zijn ze gewoon het hele jaar mee bezig.

Daarom doen ze alles om in vlakke etappes helemaal vooraan te blijven, met alle gekkigheid die erbij hoort. Want pech willen we allemaal uitsluiten.
En dan is daar ineens een etappe over grindstroken. Waar je wat makkelijker lek kunt rijden. Waar ineens geluk en pech nog meer een rol speelt. En ineens beginnen er veel renners, waaronder Remco, te piepen.

Maar als hij slim is piept hij niet. Het parcours is het parcours. Beste wat je kunt doen is gewoon jezelf zo goed mogelijk voorbereiden. Strade gaan rijden, materiaal testen, dat soort dingen. Zodat je ook daar zorgt dat de kans op pech zo klein mogelijk is.

En wie weet biedt het wel kansen. Stel dat hij daar goed door komt, maar Vingegaard langs de kant komt met pech. Kan hem zo maar eens een podium opleveren. Dus gewoon nemen zoals het komt, en er het beste van maken.

En dit zijn denk ik de etappes waar iedereen voor thuis blijft.
    27-10-2023 16:46
    Ik langs mijn kant hoor de Bijtjesfans al piepen als Vingegaard - de Deen - op zijn smikkel zou gaan en daar de Tour verliest.
27-10-2023 19:47
Evenepoel heeft een punt. Pech hoort de uitslag van een (grote) ronde wat mij betreft niet te bepalen.
27-10-2023 13:48
Het is niet nodig, maar... Wel amusement, en zeg nou zelf Remco, de meest interessante etappes zijn de meest onvoorspelbare. Amusementswaarde
27-10-2023 13:52
Ze wennen er maar aan.

Troyes-Troyes is de mooiste affiche van aankomende tour en bij een (alweer) een spetterende rit daar gaan er alleen maar meer van dit type ritten opgenomen worden. Alle live-follow unique footage lui en gravelbike producing units zullen dit effect achter de schermen nog fijn versterken.

verliezers : wetenschappers en controlerende teams
winnaars: opportunisten, handige coureurs en het publiek

Makkelijk oordeel.

Dat hele 'het is een aparte discipline' pruim ik niet, dan eerder 'soms is het net asfalt'.

Overigens zie ik REVKET ook met deze kennie korte metten maken, het multitalent dat het is.
    27-10-2023 14:03
    Ik zie hem zeker geen korte metten maken. Zijn afkeer is er vanwege de ervaringen in het verleden en die waren niet best. En waar dat naar leidt, hebben we in de afgelopen Vuelta etappe naar de Tourmalet gezien.

    Btw er komen meer van dit soort ritten, omdat het een opkomende markt is. Naast het publiek smullen ook fietsfabrikanten hiervan...
    27-10-2023 15:12
    Denk dat het ook wel zaak is van een goede luitenant bij je te hebben. Met Alaphilippe heeft hij daar wel een uitgelezen figuur voor in de ploeg.

    Geen idee of dit werk Vingegaard en Roglic zo veel beter ligt? Problemen beginnen ook vaak in geval van pech. Bij een lekke band of valpartij geraak je vaak moeilijk georganiseerd als ploeg en kan de schade snel oplopen in dat soort chaotische ritten.
27-10-2023 14:46
Hét probleem van de Tour is al jaren dat het peloton wel rolt, maar niet racet.

Gravel introduceert een element van verantwoorde chaos. En dat is precies wat deze al te vaak lamgelegde sport nodig heeft.

Dat zo'n prachtig ritje dan gelijk paniek veroorzaakt bij de dominante controlfreaks van onze sport, bewijst alleen maar hoe broodnodig die is.
27-10-2023 15:27
Misschien wat foto´s uit de begintijd van de Tour bekijken ter relativering van het ongemak met gravel e.d.?
27-10-2023 13:34
Edit redactie: aangepast :)
Kan misschien interessant zijn voor Evenepoel om te starten in Strade Bianche in aanloop naar Parijs-Nice. Zo weet hij weer wat het is om op gravel te racen in een WT-peloton. En kan hij wellicht al eens meemaken tot wat Pogacar in staat is op de witte grindwegen.
    27-10-2023 14:31
    Evenepoel zijnde zou ik gaan voor het Italiaanse luik Strade - Tir-Adr - M-Sr. En dan erna idealiter een stage gevolgd door de Ardense klassiekers (incl Amstel graag). Anderzijds gaf ie al aan wat rondjes van een week te gaan combineren met elkaar, dus dan past dit niet echt. Én hij gaf ook aan een Vlaamse klassieker of 2 te willen rijden.
27-10-2023 15:47
Ik ben zelf niet voor of tegen. De laatste Giro heeft toch nog eens bewezen dat de renners de wedstrijd maken of juist niet.

Wat ik mij wel afvraag, is hoeveel mensen die een paar maanden terug nog hun mond vol hadden met "er moet echt dringend iets gebeuren aan veiligheid!", na het treurige ongeval van Mäder nu dit toejuichen.

Als dit toekomst is en velen juichen een kortere ronde toe, dan kunnen ze misschien ook wel weer een TdF organiseren van 6 dagen +400 km ploeteren en een 7e dag 100 km tijdrit. 2500 km in een week.
27-10-2023 14:00
Correct. Het is wegwielrennen en geen MTB, veldrijden of gravel. Deze onzin hoort niet in de Tour thuis.
    27-10-2023 14:02
    Het is inderdaad wegwielrennen, niet asfaltwielrennen..
    Bij MTB of Cyclocross rijden ze op een afgesloten parcours, maar gravel kan perfect onder de noemer wegwielrennen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine