Giro 2025: Ook Dylan van Baarle (11de) wijst naar motor voor Nico Denz
Dylan van Baarle deed donderdagmiddag in de Giro d’Italia mee om de ritzege, maar eindigde uiteindelijk als laatste in de kopgroep van elf. Na afloop baalt de Nederlander vooral van de motor voor ritwinnaar, maar geeft hij ook aan dat er weinig meer op zat.
“We wilden controleren voor Olav vandaag”, geeft hij aan bij Eurosport. “Maar toen we zagen dat veel ploegen andere ideeën hadden, zijn we geswitcht naar een plan om Wout en Edoardo Affini mee in de vlucht te krijgen, uiteindelijk zat ik mee.”
“Het was een heel zware dag, ik heb echt niks meer over. In de kopgroep hebben we op Alpecin en Trek gelet, maar konden Wout van Aert en ik elkaar ook wel een beetje helpen. Hij zei tegen me dat ik een gaatje had (waaruit de kopgroep van elf ontstond, red.), waarna ik ben doorgereden. Ik had liever gehoopt dat van Aert erbij had gezeten, om eerlijk te zijn.”
Tot slot wil Van Baarle nog wat zeggen over het moment dat Denz wegreed uit de kopgroep. “Hij maakte een supersterke indruk, maar zat wel achter de motor…. Dan rij je zo weg. Hoe ik wist dat de motor te dicht zat? Dat voelde ik.”
Dat voordeel is enorm.
Uiteindelijk is dat koersvervalsing. En ja, ook Nico Denz heeft volledig gelijk. Iedere renner zou er gebruik van maken. Maar als organisatie moet je zorgen dat die motoren er verder voor zitten om dit niet te laten gebeuren.
Gele kaart daarvoor.
Dan is het excuus van de motor een welgekomen afleidingsmanoeuvre.
Daarnaast zie je dit (helaas) nog heel veel. En élke renner zou er in die situatie gebruik van maken.
Nuja, net als anderen in de kopgroep benoemt hij ook gewoon dat hij de sterkste was.
Niet dat hij een of andere bovennatuurlijk signaal kreeg.