Giro 2025: Ook Dylan van Baarle (11de) wijst naar motor voor Nico Denz
foto: Cor Vos
donderdag 29 mei 2025 om 17:59

Giro 2025: Ook Dylan van Baarle (11de) wijst naar motor voor Nico Denz

Dylan van Baarle deed donderdagmiddag in de Giro d’Italia mee om de ritzege, maar eindigde uiteindelijk als laatste in de kopgroep van elf. Na afloop baalt de Nederlander vooral van de motor voor ritwinnaar, maar geeft hij ook aan dat er weinig meer op zat.

“We wilden controleren voor Olav vandaag”, geeft hij aan bij Eurosport. “Maar toen we zagen dat veel ploegen andere ideeën hadden, zijn we geswitcht naar een plan om Wout en Edoardo Affini mee in de vlucht te krijgen, uiteindelijk zat ik mee.”

“Het was een heel zware dag, ik heb echt niks meer over. In de kopgroep hebben we op Alpecin en Trek gelet, maar konden Wout van Aert en ik elkaar ook wel een beetje helpen. Hij zei tegen me dat ik een gaatje had (waaruit de kopgroep van elf ontstond, red.), waarna ik ben doorgereden. Ik had liever gehoopt dat van Aert erbij had gezeten, om eerlijk te zijn.”

Tot slot wil Van Baarle nog wat zeggen over het moment dat Denz wegreed uit de kopgroep. “Hij maakte een supersterke indruk, maar zat wel achter de motor…. Dan rij je zo weg. Hoe ik wist dat de motor te dicht zat? Dat voelde ik.”

RIDE Magazine
17 Reacties
29-05-2025 18:07
Had ie maar mee moeten rijden
    30-05-2025 02:08
    Inderdaad...spring maar achterop
29-05-2025 19:18
Wat een rare reacties. Die motor zat er veel te dicht op, we keken Denz recht in z'n gezicht en in de bocht zag je dat het echt maar een meter of 5 was.

Dat voordeel is enorm.

Uiteindelijk is dat koersvervalsing. En ja, ook Nico Denz heeft volledig gelijk. Iedere renner zou er gebruik van maken. Maar als organisatie moet je zorgen dat die motoren er verder voor zitten om dit niet te laten gebeuren.

Gele kaart daarvoor.
    29-05-2025 19:35
    Wat een gezeur van die van Baarle. Hij had liever gehad dat Bora de rest ven de kopgroep in de slag had genomen i.p.v. die motard te betalen vooor de dienst.
    30-05-2025 01:23
    Dat voordeel is inderdaad enorm (iets wat velen hier volgens mij onvoldoende door hebben), maar toch is het géén koersvervalsing; alle renners hebben namelijk even veel kans om er gebruik/misbruik van te maken.
29-05-2025 18:37
Je moet al heel erg creatief zijn om een scenario te verzinnen hoe Van Baarle vanuit deze situatie kon winnen.
Dan is het excuus van de motor een welgekomen afleidingsmanoeuvre.
    29-05-2025 20:27
    Stille toch is ook weer aanwezig. Waarom zie ik je niet bij Hoole knul?
29-05-2025 18:23
‘Dat voelde ik’. Dit is toch niet serieus? Klinkt alsof ie het geeneens goed heeft kunnen zien.

Daarnaast zie je dit (helaas) nog heel veel. En élke renner zou er in die situatie gebruik van maken.
    29-05-2025 18:38
    Die mannen weten wel dat als ze x minuten X watt duwen dat ze dan normaal dichter bij een vluchter komen. Als die dan toch verder weggereden blijkt te zijn "voel" je dat er wat hulp mee gemoeid is.
    Nuja, net als anderen in de kopgroep benoemt hij ook gewoon dat hij de sterkste was.
    29-05-2025 20:05
    Ik denk dat hij met voelde bedoelen dat ze daarachter gas gaven maar niks dichterbij kwamen.
    Niet dat hij een of andere bovennatuurlijk signaal kreeg.
29-05-2025 21:54
Slap excuus, Van Baerle-onwaardig. Hele groep had nog ruim de tijd om Denz bij te halen. Denz was simpelweg de sterkste. Gratuliere.
30-05-2025 01:11
Niet zo zeuren op van Baarle. Hij duidt alleen maar in een interview en heeft bovendien een punt. Daarbij is het niet de eerste keer dat Denz dit doet. Overigens hoort het ook gewoon bij het wielrennen, zie maar als eerste over de streep te komen.
29-05-2025 23:45
Het is in dese Giro keer op keer zo dat de motor kilomters lang een paar meter voor een ontsnspper blijft rijden. Aan de ene kant niet eerlijk en het lijkt bijna opzettelijk. Aan de andere ksntis dit voor iedereen duidelijk, dus aan de renners er gebruik van te maken. Denz deed dat en was sterk, Van Baarle zat in de groep erachter alleen maar de achtervolging dwars
30-05-2025 02:11
En ja door de motor 2m genomen op 1e achtervolger van 10...moet dan wel nog 20km alleen tegen 10 en liep alleen maar uit..dus sterkste gewonnen.
    30-05-2025 08:16
    Wat een non argument. Wegrijden uit een groep is het moeilijkst. Als de "sterkste" daar ook nog voordeel bij heeft kan de rest het schudden.
30-05-2025 07:09
Wat een onzin zeg. Die motor zat er heel even dicht op maar vervolgens zag je vanuit de helikoperbeelden dat jet zeker 10m was. Denz was gewoon de sterkste.
    30-05-2025 07:29
    10 meter is meer dan genoeg om voordeel te hebben van een motor.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine