Onopgemerkte val leidt tot open brief CEO Soudal Quick-Step over veiligheid: “Kunnen dit niet negeren”
Jurgen Foré, de nieuwe CEO van Soudal Quick-Step - foto: Cor Vos
woensdag 26 maart 2025 om 09:07

Onopgemerkte val leidt tot open brief CEO Soudal Quick-Step over veiligheid: “Kunnen dit niet negeren”

Na Milaan-San Remo raakten de wielerfans niet uitgesproken over de epische strijd tussen Mathieu van der Poel, Tadej Pogacar en Filippo Ganna, maar in de achtergrond waren er vooral zorgen om Martin Svrček. De Slowaak kwam ten val in de afdaling van de Cipressa, maar dit bleef aanvankelijk onopgemerkt. Het is voor Jurgen Foré, CEO van Soudal Quick-Step, reden om aan de bel te trekken.

Dit doet de Belg, die bij Soudal Quick-Step het stokje heeft overgenomen van Patrick Lefevere, in een open brief. “Martin crashte in de afdaling van de Cipressa toen hij aansluiting zocht bij het peloton. In een technische bocht ging hij over de vangrail en viel hij zo’n drie meter naar beneden. Hij was helemaal alleen en er waren geen auto’s in de buurt die hem konden gezien hebben”, citeert Sporza.

“Gelukkig was hij bij bewustzijn en riep hij om hulp via de ploegradio. Onze ploegleiders hadden meteen de reflex om de wagen te stoppen en terug te lopen. Na 500 meter vonden ze hem en konden ze hem verzorgen.”

” We lezen dat soort berichten té vaak”
De vicewereldkampioen bij de beloften in Zürich liep bij zijn val wel meerdere zware blessures op. “Omdat Martin een jonge, getalenteerde, maar nog niet zo bekende renner is in ons team, krijgt het bericht niet veel aandacht. Maar dat moet het wel krijgen. We lezen dat soort berichten té vaak.”

Martin Svrček – hier op archiefbeeld – ligt voorlopig in de lappenmand – foto: Cor Vos

Het is voor Foré reden om zich uit te spreken. “Ik wil niet met een beschuldigende vinger naar de organisatie wijzen. Het was een valpartij die tot stand kwam door verschillende factoren. Maar ik kan ook niet stil blijven. Akkoord, het is een wedstrijdincident. Maar ik kan het niet negeren en voortgaan. We moeten beter doen om dergelijke ongevallen in de toekomst te vermijden.”

Technologie omarmen
De teammanager weet ook wat de wielersport kan doen, om de veiligheid in koers te verbeteren. “Laten we technologie omarmen. Zo kunnen we bijvoorbeeld nooit meer een wedstrijd afwerken zonder communicatie met de renners”, benadrukt hij. “Oortjes zijn een cruciale bron van informatie voor de renners, waardoor ze in staat zijn om hulp te roepen.”

Dat er iets moet gebeuren, staat volgens Foré wel vast. “Na drie maanden in het seizoen heeft ons team drie renners in de ploeg die maandenlang in de lappenmand zullen liggen. Daarom wil ik de nadruk nog eens leggen op de ernstige gevolgen van elke val. Dit keer waren het ‘gelukkig’ maar gebroken beenderen, maar helaas soms ook gebroken dromen en carrières.”

De zes punten van Foré
  1. Beperken van het aantal versnellingen, breedte van het stuur en de posities van de shifters. Ook betere veiligheidscontroles op het parcours, met name op gevaarlijke punten.
  2. Nooit meer koersen zonder ploegcommunicatie.
  3. Het invoeren van een trackingsysteem binnen de koers waarmee elke renner op elk moment gevolgd kan worden. Mét directe feedback.
  4. Verbeterde helmen en beschermende kleding, zelfs ten koste van de aerodynamica als het moet. Te beginnen op training.
  5. Vaker afwerken van dezelfde lussen, om zo de veiligheid in het peloton te garanderen.
  6. Alle stakeholders moeten hun gezamenlijke verantwoordelijkheid nemen.


RIDE Magazine
20 Reacties
26-03-2025 09:32
Vaak blijven dit soort reacties bij algemene opmerkingen ('we moeten wat doen aan de veiligheid....'), maar dit zijn hele concrete punten die voor een groot deel nog relatief eenvoudig zijn in te voeren ook.
26-03-2025 09:27
Eindelijk een ploegbaas met ballen , renners verdienen respect
    26-03-2025 11:49
    Ja en neen… ze gaan gewoon weer starten in koersen waar je op voorhand weet dat de organisatie de ploegen, renners én vooral staff, gaat roosteren. Die achterlijke verplaatsingen bv die alleen de RCS, ASO, etc ten goede komen.
26-03-2025 09:13
Steven we af naar een maatschappij waar straks iedereen verplicht gechipt moet worden, onder het mom van eigen veiligheid?
    26-03-2025 09:18
    Knappe brug. Leg maar eens uit
    26-03-2025 09:36
    Jezus wat een domme reactie. Deze man stelt duidelijke vebeterpunten op voor veiligheid tijdens de koers met duidelijke voorbeelden en jij maakt een of andere onnodige, irrelavante en niet bestaande generalisatie naar een compleet ander onderwerp.
    26-03-2025 10:53
    voorwiel, omdat elke onveilige situatie overdreven wordt geëscaleerd, maar er nooit een gedegen oplossing voor wordt geïmplementeerd. En wie na zo lange tijd dagelijks alles hier te volgen nog niet kan zeggen dat al dit soort euvels altijd een maatschappelijke en politieke gevolgen heeft, gaat ook niks kunnen met dit antwoord.

    baukeingeel, mij zo noemen is een te grote eer en de rest van je onnodige reactie lezend nog ongemeend ook. Durf de naam van Mohammed en Allah op die manier te misbruiken.
    26-03-2025 12:44
    Ray Haaier, ten eerste ben ik het volledig eens met de andere reacties om jouw bericht. Het is een totaal ongefundeerd en onnodige reactie. Daarnaast stoort het mij dat je door bepaalde woorden te kiezen wijs over probeert te komen, maar vervolgens grammaticaal flinke steken laat vallen.

    Bovenstaande in acht nemende, kan ik niet anders dan concluderen dat je hier vooral bent om inhoudsloze ragebait reacties te plaatsen.
    26-03-2025 13:00
    Om dan nog een laatste keer te reageren. Je zegt in je reactie dat de onveilige situaties onnodig worden geëscaleerd. In het wielrennen, want daar gaat dit bericht over, overlijden bijna jaarlijks renners in de koers. Tuurlijk sommige van deze gevallen zijn niet te voorkomen, maar afgelopen wk (grootste koers van het jaar nota bene) is nog een 18 jarige meid overleden, en het is zeer waarschijnlijk dat de hulpdiensten hier pas veel te laat op konden reageren door ontbrekende simpele protocollen. Dat wordt hier door Foré aan de kaak gesteld en jij reageert hierop door het te projecteren op een maatschappelijk debat over mogelijk overcontrole van overheden ver buiten het wielrennen met een compleet overdreven vergelijking met chips in hersenen. Echt schaam je kapot.
26-03-2025 09:40
1. In grote lijnen mee eens, maar veiligheidscontroles van het parcours is veruit het belangrijkste. hoe vaak zijn er niet nog gevaarlijke bochten in de laatste 500 meter, of een sprintaankomst in een bocht; dat soort geintjes moeten per direct verboden worden. Overzichtelijke bochten/rotondes in de kilometers daarvoor overigens prima, dan rekt het peloton op en zorgt juist voor minder gevaar.

2. Oortjes dan wel 1-way maken; de opgefokte ploegleiders in de auto's zouden juist niet hoorbaar moeten zijn voor renners.

3. No-brainer. Meteen doen.

4. Ook mee eens, al moet je hier wel rekening houden met het ademend vermogen. Renners in 30+ graden een berg opsturen in een motorpak is leuk, maar dan vallen ze allemaal van hun fiets vanwege oververhitting. Helmen zijn overigens echt al veilig, mits je ze goed gebruikt.

5. Niet mee oneens, doet wel af aan de charme van wielrennen.

6. Eens, maar dit moet je met regelgeving gaan forceren.
    26-03-2025 09:53
    ivm punt vier, er zijn mensen die harder werken in even warme of slechtere omstandigheden dan de wielrenners/sters op het hoogste niveau, voor véél minder geld en die mogen ook hun werkkleding niet uitdoen. Ik wil maar zeggen, als het gevolg van zo'n minder aero kleding maakt dat bijvoorbeeld een Vingegaard niet compleet in de lappenmand ligt (cfr 2024), is het dan niet iets dat het overwegen waard is en als het wat te warm is moeten ze het maar oplossen. Mogelijkheden genoeg, het is niet dat we de wielerwereld echt vooruitstrevend is dus ze kunnen met gemak gaan shoppen in het gamma van mogelijkheden die er bestaan.

    MAAR er is wel een kanttekening bij te plaatsen, leuk allemaal voor de WT-renners en daar is de kost niet zo'n ding. Maar wat met lagere competities waar er minder geld voor handen is, ik zie om eerlijk niet hoe je kinderen/jongeren kan voorzien van voldoende dure beschermende kleding. Als ik zie hoeveel wielerkleding ik zelf heb van toen ik nog deelnam aan wedstrijden, dat vervangen door beschermende kleding zou belachelijk duur zijn, laat staan bij een tiener die er een jaar mee toekomt voor alles te klein is.
    26-03-2025 09:57
    @kennie

    Ik ken geen voorbeelden van mensen die met hartslag 180 urenlang in enorm warme beschermde kleding (zonder andere koeling) hun werk moeten doen. Daarnaast is er ook nog het competitie-element in wielrennen; je gaat je tegenstander niet weg laten rijden omdat je bang bent oververhit te raken. Die profs gaan gewoon door totdat ze flauwvallen, dat weten we allemaal. Dyneema is overigens best een leuk idee en wordt bij de profs gelukkig al wat vaker toegepast, maar voor de normale wielrenner of jeugd vrijwel niet verkrijgbaar nog. En het beschermd 'slechts' tegen schaafwonden.

    Het probleem is dat bescherming in principe altijd ten koste gaat van ademend vermogen. En dan breng je dus weer andere risico's in het spel.
    26-03-2025 10:09
    Zou het niet mogelijk zijn om oortjes zo te maken dat je enkel de volgwagen kan horen als je zelf eerst contact zoekt? Als je een lekke band hebt bijvoorbeeld is het wel fijn om te weten of de volgwagen dicht achter je zit bijvoorbeeld. En wellicht is het ook handig als de oortjes dan verbonden zijn met een soort radio tour die enkel voor de renners is zodat iedereen er bijvoorbeeld op geattendeerd kan worden als er een auto op het parcours gespot is of een demonstrant zichzelf heeft vastgelijmd op de weg.
    26-03-2025 10:14
    Lijkt me perfect mogelijk om te controleren wat wel of niet over de oortjes kan. Renners richting volgwagen en organisatie, organisatie richting renners, punt.
    26-03-2025 11:29
    Volgens mij is urenlang met een hartslag van 180 rondfietsen best wel hoog, Il Leopardo della Primavera, zijn daar data van ? En nee arbeiders moeten niet zo volluit gaan dat ze de dagen erna moeten rusten, maar die werken ELKE dag in de hitte of in de koude, met hun beschermende kledij en PBM's aan voor een aalmoes als je vergelijkt met wat zelfs de vrouwen nu verdienen in het peloton. Ik heb al gehad dat mijn voeten door mijn veiligheidsschoenen begonnen pijn te doen van de hitte die van het dak kwam, en ik ben niet eens een lasser in full battle dress. Hulpdiensten gaan ongeacht wat met hun volle uitrusting naar branden, er zijn legio van beroepen die vol aangekleed in de hitte of koude moeten en hulpdiensten plegen fysieke topprestaties. Wat mijn punt is, ze moeten niet janken en dragen wat veilig is en er zijn talloze oplossingen op gebied van kleding om de tempratuur zo goed mogelijk te controleren. Maar je hebt wel helemaal gelijk dat het belagrijk is om een hitteslag te vermijden, maar enkele dagen geleden is er een mtb amateur uit België overleden in gewone kleding, dus hoe dan ook kan het helaas voorkomen.
    26-03-2025 14:46
    @Kennie

    Kijk eens rond bij een paar profs op strava, vooral de bergetappes. Dat gaat echt hard hoor, en met hoge hartslagen. Als je een uur lang op je limiet een berg op rijdt, zit je hartslag ook een uur lang op je limiet.

    Verder vind ik de vergelijking met 'arbeiders' moeilijk te trekken. Het blijft appels met peren, ongeacht hoe zwaar je beroep ook kan zijn. De meeste vrouwen in het profpeloton verdienen overigens vrij weinig hoor, daar hoef je niet jaloers op te zijn.
26-03-2025 11:26
Eigenlijk onbegrijpelijk dat er nog geen trackers zijn, na wat er met Muriel Furrer is gebeurd..
26-03-2025 13:38
Hier ben ik dus wel fan van, iemand die niet alleen kritiek heeft, maar ook gelijk mogelijke oplossingen aandraagt.

Die beschermde kleding is mooi, maar mogelijk geen stand houdt bij bergritten/heuvelritten waar je nog meer over je max moet gaan dan in vlakke etappes en waardoor je dus nog meer ontploft en het nog meer een gevaar vormt voor de gezondheid (Zeker voor de niet klimmers kan dat een probleem opleveren, zeker als je moet vechten tegen de tijdslimiet)

Het vaker afwerken van dezelfde lussen werkt voor eendagskoersen, maar niet voor etappekoersen. En er moeten dan ook rekening gehouden worden met werkzaamheden, daar moet je dan als koers of omheen proberen te werken of de koers dat jaar niet afwerken, dus daar zit ook nog iets waar je dan moet gaan kijken, hoe je dat dan gaat oplossen. Dat zou je als organisatie dan samen kunnen gaan doen met de renners/ploeg verantwoordelijken.

Tracker/gps hoort er sowieso al te zijn.

Wat ook bijdraagt aan veiligheid, is minder volgers in koers (Motards). Wat je hier dan bijvoorbeeld mee kan doen is 3 televisiemotards (1 voorin de koers, 1 bij peloton en 1 die eventuele achtervolgende groepjes blijft volgen. Een aantal politiemotards en 2 of 3 journalisten, van de organisatie zelf.
    26-03-2025 14:10
    Eens dat te beschermende kleding niet in alle koersen goed is. Maar zou je dat niet als organisatie of uci per etappe/eendagskoers moeten aangeven wat die dag verijst is. In een bergetappe vinden grote valpartijen met veel renners in ene groot peloton niet echt vaak plaats vergeleken met een vlakke etappe of een vlaamse klassieker, dus als je in een bergetappe valt is het waarschijnlijk eerder je eigen schuld en dus vermijdbaar vergeleken met een massavalpartijen waar je als renner waarschijnlijk veel meer pech hebt dan dat het je eigen schuld was. Dus afhankelijk van het soort dag valt dan wel te beargumenteren waarom je voor de ene dag wel een verplichting tot beschermende kleding instelt en voor de andere niet.
26-03-2025 11:13
Tracker/gps op de fiets om uit te lezen waar je je bevind. Eventueel klein noodknopje bij de renner zelf installeren. Dan kun je om assistentie/hulp vragen mits nodig.
De noodknop bestaat al lang in mijn werkveld, simpel en effectief.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine