Ongeziene beelden: talloze renners glijden weg op spekglad wegdek
Foto: Cor Vos
donderdag 6 juni 2024 om 17:25

Ongeziene beelden: talloze renners glijden weg op spekglad wegdek

Nieuwe beelden van de bewuste valpartij in het Critérium du Dauphiné, geven een nog beter beeld van wat er juist aan de hand was. Op verschillende plaatsen in het peloton gleden renners weg.

In de afdaling van het laatste klimmetje van de dag, de Côte de Bel-Air, leek het wegdek wel te veranderen in een schaatsbaan. Her en der gleden renners zonder veel aanleiding onderuit, en op de nieuwe beelden is te zien dat verschillende valpartijen onafhankelijk van elkaar lijken te gebeuren. Door te proberen remmen, gleden echter nog meer renners weg.

Weinig renners kwamen niét ten val, kunnen we op basis van deze beelden stellen.

RIDE Magazine
25 Reacties
06-06-2024 18:39
Één grote glijbaan a 60/70 km/u waarbij enkele voorop wellicht te hard remmen of simpelweg onderuit glijden. Velen daarachter hebben in een splitsecond totaal geen uitwijkmogelijheden of hebben verkeerde schrikreacties en gaan ook op hun plaat. Lijkt pure pech en weinig met stuurvaardigheid, botgesteldheid, voeding, valtraining oid, als gesuggereerd, te maken. Eerder met mazzel voor degenen die overeind bleven.
06-06-2024 17:55
@magarin @alfred ik wil jullie weleens met 70 per uur op een fiets zien daar. Waarschijnlijk de perfecte afsprong en op de voetjes landen…
    06-06-2024 18:04
    Ga je nou ontkennen dat dat soort reflexen niet in bepaalde mate trainbaar zijn?

    In andere sporten lachen ze zich rot om het oerconservatieve wielrennen.
    06-06-2024 18:06
    Ik zou alle botten in mijn lichaam breken maar ben dan ook geen profwielrenner. Ik zie op dit beeld (en heb op meer dan genoeg beelden van andere valpartijen gezien) dat de meerderheid van de renners er wel goed op anticipeert. Het zijn altijd dezelfden die weer in de kreukels liggen.
06-06-2024 17:38
Diegene die de grootste rotsmak maakt op 0.14 zal Kruijswijk wel zijn. Dat zag er wel heel erg onbeholpen uit. Gewoon stug de handen aan het stuur houden en vallen terwijl je bij de meerderheid van de renners ziet dat ze zich zo snel mogelijk van de fiets afzetten om op hun achterste verder te glijden. En dan wordt iemand die hier oppert dat er best wel wat mogelijkheden zijn om middels training de schade van een valpartij belachelijk (en erger) gemaakt.
    06-06-2024 17:45
    Alfred, stop eens met provoceren en je voortdurend af te zetten tegen alles wat met Visma te maken heeft. Je gedraagt je al maanden als een klein kind die zoekt naar aandacht. Support de renners waar je affiniteit mee hebt en stop met de negativiteit richting Visma. Dat is voor jezelf maar voor de ander toch veel leuker. Zo verbitterd, je zou maar zo in het leven staan. Ik denk dat ik niet het enige lid ben die je reacties lachwekkend en vooral ook triest vind. Er is een ernstige valpartij met veel schade zowel fysiek als mentaal en jij moet je negatieve mening over Visma weer ventileren. Meningsuiting is een groot goed, maar voortdurend provoceren komt een goede dialoog op een site / forum niet ten goede.
    06-06-2024 17:54
    Onzin sjoerd. De voorlopers van Visma zijn mij altijd zeer sympathiek geweest en ik zag ze graag winnen. Maar ze maken teveel keuzes waar ik me niet in kan vinden, dus mag ik daar ook kritiek op hebben. Ik hoop dat het roer bij de ploeg omgaat dan zal ik ze weer van harte supporteren.
    06-06-2024 18:05
    Je ziet niet eens wat er aan vooraf gaat. Misschien moest hij nog uitwijken voor iemand anders of iets dergelijks... Reactie gebaseerd op niks.
    06-06-2024 20:33
    Van de renner die op 0.14 langs glijdt weet je 1. niet wie het is. 2. Niet wat er daarvoor gebeurd is. 3. Of hij wel echt zijn handen aan het stuur heeft. Gaat allemaal veel te snel. Maar wat ik vooral wil weten: hoe train je vallen in een peleton met 160 renners die 50-90km per uur gaan? Dus dan hebben we het niet over veldrijden, maar gewoon over met zo'n snelheid in een afdaling in een peleton?
06-06-2024 17:45
Op dit filmpje wordt het verschil in stuurvaardigheid en kennis/kunde over hoe je 'goed' moet vallen wel heel duidelijk zichtbaar inderdaad.
    06-06-2024 17:48
    Verklaar je nader.
    06-06-2024 17:52
    Nou, wat Alfred ongeveer zegt.

    Bij sommige renners zie je dat ze direct uitklikken, hun fiets als het ware wegduwen, en zo draaien dat ze op hun kont landen en doorglijden. Andere blijven juist te lang stug doorrijden in de hoop overeind te blijven om vervolgens het hardste te vallen.
    06-06-2024 18:07
    Onder dit artikel wordt het verschil in vaardigheid om normale reacties te plaatsen en kennis/kunde van de sport heel duidelijk zichtbaar inderdaad.
    06-06-2024 18:32
    Bij wie, omschrijving renner voldoende, zie jij dan een in jouw ogen perfecte landing en welke techniek wordt er gebruikt? En bij wie zie je dit misgaan en wat doet men dan verkeerd? En zijn er naast de zogenoemde experts op dit forum ook daadwerkelijk mensen in de wielerwereld zelf die dit kunnen beamen en aangeven wat er misgaat en wat men hieraan kan doen?
    06-06-2024 18:38
    Ik vraag me ook af hoe dat erop trainen eruit ziet.

    Zeept men dan op trainingskamp een afdaling in, en dan glijden maar met de hele ploeg?
    06-06-2024 18:50
    Draaien op hun kont en breken hun staartbeen, dat bedoel je!’?
06-06-2024 18:31
Nare beelden. Flinke glijbaan.

De hoeveelheid valpartijen en artikelen gaan hand in hand. Kunnen Matxin en Alfred lekker in elk topic zeiken en vervolgens het slachtoffer spelen. Misschien dat sommige renners met arm blessures al anders op fiets zitten of uit reflex anders handelen..
06-06-2024 17:33
Tenenkrommende beelden. Die renners rijden daar volgens mij ook vals plat naar beneden en dan lijkt 't op een ijsbaan. Die klappen tegen dat wegdek.
06-06-2024 18:20
Ok, dan maar een tip voor de Visma ploeg i.p.v. alleen maar aan te geven wat niet goed gaat. Vraag aan de organisatoren van meerdere crossen (bijvoorbeeld Hulst of Hoogerheide, maar zat crossen waar ze welkom zijn) of je met de hele ploeg een paar uur op het parcours mag rijden. De voordelen: goed voor de stuurvaardigheid en vallen gaan alle renners wel, maar op lage snelheid en op zachte ondergrond maar toch leren ze daardoor hoe te vallen met zo min mogelijke schade. Niet voor niets dat (voormalige) crossers in wegwedstrijden nauwelijks vallen en als ze dat wel doen de schade vaak gering is.
    06-06-2024 18:49
    Mijn hemel waar haal je het vandaan. Heb je zelf wel gekeken en ooit geremd?
    06-06-2024 19:23
    Wat een prachtige reacties Alfred. Vast een voleerd wielrenner die op alle niveaus heeft gereden. Zowel Stefan als Dylan fietsen al van de jeugd en weten wat hun sport inhoud. Met goede stuurmanskunst voorkom je geen valpartijen. Kijk maar naar van Aart en Pitcock en vele andere coureurs die wel crossen.
06-06-2024 18:59
Walibi Flevo
06-06-2024 19:17
Waar blijven de airbags?
06-06-2024 19:39
Och och och die Visma renner pik je er meteen tussenuit. Die ligt er niet best bij.
07-06-2024 06:54
Schijfremmen afschaffen! Met dat materiaal gebeurt remmen veel abrupter met deze gevolgen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine