Olympische Spelen: Richard Carapaz wint goud in Tokio, Bauke Mollema vierde
foto: Cor Vos
zaterdag 24 juli 2021 om 10:28

Olympische Spelen: Richard Carapaz wint goud in Tokio, Bauke Mollema vierde

Richard Carapaz is de nieuwe olympisch kampioen wielrennen bij de mannen. De klimmer uit Ecuador was in Tokio, na een koers van 234 kilometer, als eerste aan de finish op het Fuji Speedway-circuit. Hij bleef uit handen van een elitegroep die overgebleven was na de steile Mikuni Pass. De sprint om het zilver werd gewonnen door Wout van Aert, voor Tadej Pogačar. Bauke Mollema greep net naast een medaille, hij werd vierde.

Van Avermaet en Tratnik achtervolgen
De mensen die vroeg opstonden om de koers te kijken, zagen hoe een grote kopgroep met voornamelijk kleinere renners zich vormde. Elchin Asadov (Azerbeidzjan), Orluis Aular (Venezuela), Nic Dlamini (Zuid-Afrika), Eduard-Michael Grosu (Roemenië), Michael Kukrle (Tsjechië), Juraj Sagan (Slowakije), Polychronis Tzortzakis (Griekenland) en Paul Daumont (Burkina Faso). Zij kregen een voorsprong van meer dan twintig (!) minuten van het peloton.

De kopgroep in actie – foto: Cor Vos

Namens België en Slovenië waren het uittredend kampioen Greg Van Avermaet en Jan Tratnik die het tempo bepaalden in het peloton. De kopgroep dunde op de eerste twee klimmetjes van de dag, die van Doushi Road en de Kagosaka Pass, vanzelf uit. Het waren Aular, Dlamini, Kukrle, Sagan en Tzortzakis die op de Fuji Sanroku (14,5 km aan 6%) overbleven. Wel dook de voorsprong van de overgebleven vijf op die klim onder de tien minuten.

Evenepoel opent de aanval
Op diezelfde Fuji Sanroku plaatsten de Italianen een versnelling, waarmee ze een eerste kanshebber overboord gooiden: Alejandro Valverde haakte 90 kilometer voor de meet af. De rest van het peloton dook de afzink in, op weg naar de voet van de Mikuni Pass. Omdat het tempo iets gedrukt werd, kon Valverde terugkeren toen de koers voor het eerst het Fuji Speedway-circuit opdraaide. Net na die eerste passage aan de finishlijn brak de koers open.

Het traject rond het circuit was best heuvelachtig en daar maakte Italië de koers hard. Damiano Caruso en Wilco Kelderman lieten zich even zien, waarna het topfavoriet Remco Evenepoel was die op 52 kilometer van de finish demarreerde. Hij kreeg Eddie Dunbar en Vincenzo Nibali mee, maar het peloton viel niet stil en haalde de groep-Evenepoel binnen vijf kilometer terug.

foto: Cor Vos

Schifting op de Mikuni Pass
Niet veel later werden ook de laatste overgebleven vluchters, Kukrle en Aular, ingerekend. Een compact peloton begon daarom aan de scherprechter van deze olympische koers: de steile Mikuni Pass (6,7 km aan 10,1%). Ties Benoot nam er het initiatief en dunde het peloton flink uit. Voor onder meer Kelderman, Dumoulin, Evenepoel, Hart, Foss, Quintana, opnieuw Valverde en Nibali was het einde verhaal.

Het tempo van Mauri Vansevenant, die Benoot had afgelost, zorgde ervoor dat slechts een twintigtal overbleef aan kop. De eerste serieuze aanval kwam van Tadej Pogačar, die vier kilometer onder de top van de Mikuni Pass vertrok. De eerste reactie kwam van Brandon McNulty en Michael Woods. Ongeveer vijftien seconden daarachter vormde zich een elitegroep waarin Wout van Aert de motor was. Ook Bauke Mollema zat er nog bij, Primoz Roglic niet meer.

Mollema en Van Aert mee van voren
Van Aert klom ijzersterk en wist op de steile stroken gelijke tred te houden met de kopgroep. De Belgische favoriet kreeg Alberto Bettiol, Adam Yates, Rigoberto Urán, Michal Kwiatkowski, Richard Carapaz, Mollema, Jakob Fuglsang, Maximilian Schachmann en David Gaudu met zich mee. Uit die groep wisten Kwiatkowski, Carapaz, Bettiol en Urán de sprong te maken naar de groep-Pogačar, maar daar viel het op de top wat stil. Het verschil met de groep-Van Aert-Mollema werd daardoor niet al te groot.

Wout van Aert – foto: Cor Vos

Sterker nog, vlak onder de top van de Mikuni Pass sloten Van Aert, Mollema, Gaudu en Fuglsang aan bij de kopgroep. De elf favorieten kregen in de korte afdaling nog aansluiting van Schachmann en Yates, waarna de koers een nieuwe wending kreeg. Alle klimtypes wilden namelijk af van Van Aert, waardoor slag om slinger gedemarreerd werd. McNulty en Carapaz waren de eersten die een serieus gat sloegen. Zij reden 25 seconden weg van de rest, daarachter was de samenwerking niet ideaal.

McNulty en Carapaz sluipen weg
In de snelle afdaling richting de laatste omloop rondom het circuit wisten McNulty en Carapaz hun voorsprong steeds verder uit te breiden. De achtervolgende groep leek zich vijftien kilometer voor de finish al neergelegd te hebben bij de strijd om het brons. Van Aert plaatste op een hupje in de finale nog een flinke versnelling, waardoor het verschil teruggebracht werd tot onder de 20 seconden. Nog altijd was de Belg de grote motor, want de rest hield het bij korte kopbeurten.

Zeven kilometer voor de meet was het verschil tussen de Amerikaans-Ecuadoraanse combine en de groep-Van Aert exact veertien seconden. Dat werden er plots weer 20 omdat Carapaz op een hellende strook richting het circuit McNulty uit zijn wiel kletste. Daarachter ontbrandde de finale ook, met aanvallen van onder meer Gaudu, Urán, Woods en Mollema. Bij het opdraaien van het Fuji Speedway-circuit had Carapaz een voorgit van dertig seconden.

Carapaz lost McNulty – foto: Cor Vos

Goud voor ‘Richie’ Carapaz
Dat besef was ook doorgedrongen tot de achtervolgende groep, waar gepokerd werd in de strijd om de zilveren en bronzen medaille. Een ijzersterke Carapaz breidde zijn voorsprong in de laatste kilometers nog verder uit en had daardoor alle tijd om zijn gouden medaille te vieren. Het is pas de tweede olympische gouden medaille ooit voor zijn land.

De sprint om de tweede plaats werd nog een spannend duel tussen Van Aert en Pogačar. De Belg was dankzij een goede jump nipt sneller dan de Sloveense Tourwinnaar, waardoor hij het zilver omgehangen krijgt. Pogačar pakte het brons. De vierde plaats was voor een sterke Mollema, die de beste Nederlander was.

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
198 Reacties
24-07-2021 12:04
Carapaz gewoon welverdiend. Waarom? Omdat Van Aert & Pogi ook met hem en McNulty mee hadden kunnen fietsen, want de beste is degene die als eerste aan de meet is. Maar dat deden ze niet. En dan verlies je gewoon van iemand die op dat moment beter was, of het spel beter speelde. Valt echt helemaal niets op af te dingen behalve dat er helaas commerciële ploegenbelangen spelen. Dat hou je bij deze peloton-koersen, dat is een a-typische vorm van sport.
    24-07-2021 13:23
    Iedereen sprong op het wiel van Van Aert en niet op dat van Carapaz, dat is het verschil.
    24-07-2021 16:45
    Valt niets op af te dingen.
24-07-2021 12:31
Mooi divers rijtje met verschillende landen. Alleen Italie en Spanje missen.
24-07-2021 12:50
Ik denk dat ploegen te weinig keuzes durven te maken.
Als je een renner als van Aert hebt moet de rest voor hem rijden. Niet twee kopmannen kiezen, dan kom je gewoon een knecht tekort.
Ook NL kiest niet wat is de waarde van kopman zijn als je de overige 3 renners een vrije rol geeft? Zonder knechten geen kopman.
    24-07-2021 13:01
    Ik denk dat veel ploegen hun vrijbuiters kansloos hebben gemaakt door een vroege vlucht van kanslozen 20 minuten te geven. Juist op de stukken waar je met vrijbuiters zou kunnen proberen weg te komen lag nu de koers "op slot". En dus heb je een hoop pionnen (denk aan Vansevenant, Van Baarle) waar je eigenlijk geen bal aan hebt gehad.
24-07-2021 13:02
Vraagje:
Was Pogacar vandaag, na alles wat hij in de Tour al liet zien, nog verdacht of zo? Of telt dat niet tijdens de O.S.?
24-07-2021 13:17
Mooi podium van de drie sterksten. Carapaz omdat hij goed op tijd vertrok en daarna de sterkste bleek. Je hebt kennelijk geen sterke landenploeg nodig om te kunnen winnen (alleen wat collega's van het seizoen). Van Aert omdat hij als favoriet veel op kop reed. Hij kreeg in de finale weinig steun van de Belgen, omdat die zich al hadden leeggereden. Tactische fout. Pogacar wegens het gemak waarmee hij zijn aanval plaatste en zijn eindsprint. Maar zijn topvorm uit de Tour was hij kwijt denk ik. Mollema bereikte het maximale resultaat. Meer zat er echt niet in. Tegenvallers waren er ook, maar dat is normaal in zo'n zware koers (Valverde en andere Spanjaarden, Roglic, Evenepoel, de Italianen wellicht).
24-07-2021 13:20
De zeldzame keren dat Pogacar door het koersverloop zijn wedstrijd op McNulty moet afstemmen, verliest hij…
24-07-2021 13:34
De koers die begon als een typisch WK, kopgroep met relatieve nobody's krijgt enorme voorsprong en verliest die voorsprong in een oogwenk werd op de klim een topkoers. Poga rijdt eerst weg met McNulty en Woods en van Aert sluit op eigen tempo kort onder de top aan. Daarna een vrij grote groep eenlingen over in de finale. Carapaz de slimste en één van de drie sterksten en McNulty zorgde weer net als in Baskenland voor een wat ongemakkelijke situatie voor de kopman van zijn merkenploeg. Carapaz dumpt hem simpel en rijdt onbedreigd naar de zege. Wout in de sprint nipt tweede na een dijk van een koers en Poga derde. De drie sterkste renners in koers pakken ook de medailles wat een vorm van gerechtigheid is. Mollema best of the rest. Teleurstellend vooral de Spanjaarden en Italianen.
    24-07-2021 16:42
    Misschien de beste samenvatting!
24-07-2021 13:42
Er wordt de hele tijd gesproken over "landenteams", "ploeggenoten" en "ploegentactiek", maar waarom wint dan niet de héle ploeg goud, net als bij andere teamsporten?

Zou wat zijn als bij voetbal alleen degene die het winnende doelpunt scoort een medaille krijgt...
    24-07-2021 13:47
    Het is nog altijd wielrennen he, de individuele sport in teamverband.
24-07-2021 14:04
Allemaal als een bende lafaards in wva zijn wiel blijven zitten
    24-07-2021 16:39
    Wat dacht je dan? Dat Wout naar de finish wordt 'gebracht'?
24-07-2021 14:10
Top 14 uit 14 verschillende landen? Oef, dan staat het mannenwielrennen er internationaal wel zeer scherp op !
    24-07-2021 15:31
    Nederland als enige met twee man in top 15 klinkt ook leuk.
    24-07-2021 20:39
    @wheely
    Als er een klassement zou zijn voor de meeste renners in de top 15 dan hadden we dus goud gehaald!!!
24-07-2021 15:37
Mooie koers gezien. Carapaz toch een beetje wraak genomen op Pogacar.
24-07-2021 16:36
Carapaz mooie kampioen en beloond voor zijn aanvallende manier van koersen. Of hij de sterkste of beste in koers was, doet er eigenlijk niet toe.
Als Van Aert of Pogacar volgens plan hun koers rijden, stemt de concurrentie daarop af. En dat is gebeurd. Ze komen eenvoudig gezegd niet weg. Van Aert niet richting de twee, en Pogacar niet op de Mikuni pass. Daarvoor was de gezamenlijke concurrentie te sterk. Carapaz en Mcnulty 'begrepen' dat in die zin dat zij wel enige ruimte zullen krijgen. En dat was een onderschatting.
    24-07-2021 18:29
    Hij was overduidelijk de sterkste in koers (voor de neutrale liefhebber). Leuke winnaar.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine