Oliver Naesen wil consistent voorjaar rijden: “Spreek het woord winnen niet meer uit”
foto: Cor Vos
vrijdag 10 februari 2023 om 19:09

Oliver Naesen wil consistent voorjaar rijden: “Spreek het woord winnen niet meer uit”

Oliver Naesen loopt dit jaar uit zijn contract bij AG2R Citroën en beseft dat het dit jaar een jaar van moeten wordt. Na een aantal pechjaren brandt het heilige vuur nog altijd bij de Vlaming. “Ik ben zeer gemotiveerd, maar ook nerveus. Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik uit mijn contract liep.”

HLN sprak Naesen in Oman, waar hij deze week de Tour of Oman rijdt. Met twaalf koersdagen al op zak start hij over twee in de Omloop Het Nieuwsblad, waar hij er direct hoopt te staan. “Ik heb al een valpartij gehad in januari en vorige week kampte ik in de Ster van Bèsseges met bronchitis. Maar goed, beter nu dan in maart. Hopelijk heb ik mijn portie pech dit jaar al gehad.”

De klassieke coureur hoopt op een consistent voorjaar, waarin hij een hoop UCI-punten wil sprokkelen. En mogelijk ergens een overwinning. “In de periode van 2017 tot en met 2019 kon er mij in het voorjaar niemand los uit het wiel rijden. Nu zijn er met Wout en Mathieu twee renners die iedereen uit het wiel kunnen rijden”, vertelt hij. “Als je de zaken sec bekijkt heb je in elke klassieker dus nog twee favorieten, maar zij winnen niet alles. Dylan van Baarle is een fantastische coureur, maar niet per se beter dan mij.”

UCI-punten zijn ook belangrijk
Toch praat hij niet over winnen: “Ik spreek het woord winnen niet meer uit en ik wil gewoon consistent presteren. Als je zoals Sagan of zelfs Greg Van Avermaet veel grote koersen hebt gewonnen, is het moeilijk om met een zesde plek tevreden naar huis te gaan. Maar voor mij, die nooit een topklassieker heeft gewonnen, blijft een ereplaats schoon. Ik zal ze omarmen. Die punten worden steeds belangrijker. Ik vind dat goed. Als alleen de winnaar na de koers content mag zijn, moeten er heel veel ongelukkige coureurs zijn.”

Die punten kan Naesen wel gebruiken met zijn aflopende contract bij AG2R Citroën. “Ik heb geen ervaring in gesprekken voeren met andere ploegen en ik weet dat het een keiharde wereld is. De plekjes zijn duur. Ik kan sowieso blijven bij mijn huidige ploeg: ze hebben gezegd dat ze bezig zijn met een voorjaarsproject en dat er ruimte voor mij is, maar meer weet ik niet”, eindigt hij.

RIDE Magazine
17 Reacties
10-02-2023 20:00
Waarom van Baarle viseren om het op zijn vlaams uit te drukken? Ik snap wat hij bedoelt maar diens capaciteiten zijn ondanks gebrek aan explosiviteit toch echt veel beter: wellicht kon je Naessen niet pers se lossen in zijn beste jaren maar ik hem nog nooit alleen zien wegrijden en dat is toch wat je moet kunnen als je geen wapens hebt zoals een renner als Naessen.
    10-02-2023 20:19
    Inderdaad, onzinnige vergelijking. En in slecht Nederlands, met z’n ‘beter dan mij’
    10-02-2023 20:29
    Ik vind het zelfs een wat pijnlijke vergelijking.
    10-02-2023 21:00
    Ik begrijp de vergelijking wel ergens. Van Baarle is wel wat meer hardrijder, Naesen heeft wat meer sprintsnelheid. Je moet ook wat meeval hebben om een grote klassieker te winnen. Naesen zat er niet ver van in Milaan-San Remo in 2019. Verder vond ik hem als meesterknecht van Bardet destijds ook niet meteen onderdoen voor Dylan in het Ineos-treintje.

    Noch Van Baarle, noch Naesen gaat die grote kanonnen uit het wiel kletsen in een rechtstreeks duel. Waarom het bij die ene wel net lukt, en bij die andere niet… Ik begrijp zijn gevoel wel, al is Naesen de afgelopen tijd (mede door ziekte en pech op het verkeerde moment) niet meer in de buurt gekomen van zijn beste vorm.
    10-02-2023 21:21
    Ach, ik zou als ik Naesen was ook niet geloven dat ik minder was dan Van Baarle. Als renner moet je toch in jezelf geloven.

    Ik denk dat er weinig coureurs angst zullen hebben voor Van Baarle, maar uiteindelijk haalt die afgelopen jaar gemiddeld het hoogste niveau. Als Naesen op zijn best is zal hij qua kracht waarschijnlijk weinig onderdoen voor Van Baarle. Dat hij het op de momenten dat hij goed was niet heeft afgemaakt betekent niet dat dit de volgende keer ook het geval moet zijn. Maar Naesen op zijn best hebben we al niet meer gezien sinds 2019, dus hij moet eerst zorgen dat hij op niveau terugkomt.
    10-02-2023 22:02
    @mooie Sjors
    Ja, Milaan San Remo was close, maar is ook een koers met af en toe een vreemde naam op de lijst: mazzel en goede positionering zijn daar belangrijkere onderdelen. Verder vond ik als hardrijder van Baarle toch echt beter in zijn rol voor Sky/Ineos, hele buiten categorie klimmen voor eigen rekening nemende.
    Ik blijf erbij dat Naessen te weinig alleen kan/kon of durfde te rijden om die grote overwinning uit de brand te slepen. (Nog steeds een hele goede renner hoor, op het vlakke alleen wegrijden van meerdere wereldklasse renners die samenwerken is weinigen gegeven)
    10-02-2023 22:26
    Kom nou zeg. In zijn goede jaren was Naessen zeer sterk maar de laatste jaren is het sowieso een beetje beschamend om jezelf met Van Baarle te vergelijken. Maar dan nog; Naessen is nooit zo sterk geweest om een solo a la Dwars door Vlaanderen of Roubaix te doen.

    Meeval om een klassieker te winnen? Ja. Maar men doet iets te makkelijk alsof iedereen Van Baarle maar laat rijden en hij per ongeluk wint. Hij muist er altijd precies op het moment vandoor wanneer anderen adem tekort komen. Dat moet je kunnen. Naessen heb ik alleen maar zn karretje zien aanhaken. Werp dan nog eens een blik op de resultaten en dan weet je; Van Baarle is een (veel) betere renner.
    10-02-2023 22:56
    [quote] Werp dan nog eens een blik op de resultaten en dan weet je; Van Baarle is een (veel) betere renner. [/quote]

    Afgelopen seizoen: zonder enige twijfel. Over hun hele carrière genomen? Mwa, een veel betere renner?

    De harde stats van PCS geven trouwens Naesen het voordeel: https://www.procyclingstats.com/rider-vs-rider/oliver-naesen/dylan-van-baarle. Al hoeft dat niet zo heel veel te betekenen.

    Dylan natuurlijk wél de grote zege met Roubaix, en verder 1x Dwars door Vlaanderen en nationaal kampioen tijdrijden. Naesen nationaal kampioen op de weg en 2x Plouay.

    Qua ereplaatsen in het voorjaar (World Tour-klassiekers) ontlopen ze elkaar niet zoveel. Ik tel 13x top-10 voor DVB, 14x top-10 voor Naesen. Oliver zijn beste RVV trouwens geëindigd op de stenen van de Oude Kwaremont nadat Sagan bleef haperen.

    Verder natuurlijk de mooie zilveren medaille van Dylan vorig jaar in Leuven, Naesen nog 3x top-10 in Parijs-Tour en 2x 2de in de eindstand van de Eneco Tour.

    Van Baarle vooral erg goed de afgelopen 2 jaar, terwijl Naesen in een neerwaartse spiraal zat. Maar om de vergelijking 'beschamend' of 'pijnlijk' te vinden? Nou nou nou.
    11-02-2023 10:10
    Behoorlijk onzinnig om alle resultaten te gaan vergelijken van iemand die weet ik hoe lang al als kopman rijd met iemand die het grootste gedeelte als knecht rijdt...
    En daar bijv. ook wereldniveau was op zowel het vlakke als in de bergen.

    Maar goed, je hebt wel gelijk dat het verschil wellicht wat kleiner is als hoe ik het in mn hoofd heb. Maar dat komt doordat ik toch automatisch naar pak m beet de laatste 3 jaar kijk als iemand zichzelf gaat vergelijken met een renner. Dat hij ooit beter was...tja, dan ga je heel vreemde vergelijkingen krijgen. Blijf het een rare vergelijking vinden van iemand die al jaren weinig tot niks laat zien.

    Desalniettemin, en dat zou je wellicht niet verwachten, ben ik wel fan hoor van Naessen. Heb vaak gehoopt dat juist hij een keer aan het langste eind zou trekken. Sympathieke renner met de gunfactor.
    11-02-2023 10:21
    Zie het palmares van van Baarle. Discussie klaar. Als je wilt aangeven ik ben net zo goed alleen zonder winst dan is natuurlijk Joop Zoetemelk de beste renner ooit. De overwinningen maken je een groot coureur of niet.
10-02-2023 21:57
Die uitslag van MSR in 2019 is wel fenomenaal. Vijf oud-winnaars en de heersers Sagan en Valverde in de top 8. En dan Naesen, die van al die mannen tweede wordt in dat sprintje.
    10-02-2023 22:55
    Daar P2 eindigen was zeker straf, maar de laatste paar jaar is 'ie toch een beetje weggedeemsterd. Gun 'm wel weer een keer een goed voorjaar!
10-02-2023 22:04
Dylan van Baarle is een echte klasbak. Een flyer met heel veel power. Die gozer kan klassiekers en bergop ook heel lang met de beste mee. Oliver ik weet niet waar de fantasie vandaan haalt dat je van het zelfde niveau bent. Dan zou ik me toch is nalaten kijken door een goeie doktor. Je mag niet eens in de shadow staan bij Dylan. Je vergelijkt appels met peren. Raspaarden met pony’s vergelijken. Zoals jij rijd de laatste jaren moet je blij wezen dat je nog een contract heb gekregen.
    10-02-2023 22:21
    Nou nou nou, laat die jongen lekker. Mokum het beste noemen dat is pas treurig.
11-02-2023 06:10
Vlamingen zijn over het algemeen taalkundig beter onderlegd . Maar bij ‘Beter dan mij’ krijg ik de kriebels.
11-02-2023 06:54
Oliver Naesen altijd ok gevonden. Beetje een zenuwenlijer maar wel een oprechte gast met het nodige palet aan zelfkennis en relativeringsvermogen. Rijkelijk laat in het rijk der ‘toppers’ aangekomen en blijer met het kunnen wielrenner zijn dan dat er echt gesmacht wordt naar ergens als eerste aankomen.

Gun hem nog jaren op de fiets.
11-02-2023 10:11
Ook nog een interessante passage in het interview trouwens:

[quote] Je rijdt sinds 2017 voor deze ploeg. Kan je blijven?
“Ze hebben gezegd dat ze bezig zijn met een project dat gebouwd is rond een voorjaarsrenner en in dat project is er een plaats voor mij.“ [/quote]

Zou dat Alaphilippe zijn?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine