Olav Kooij sprint dominant naar zege in Tour of Guangxi, volledige Nederlandse top-3
foto: Cor Vos
zaterdag 14 oktober 2023 om 08:26

Olav Kooij sprint dominant naar zege in Tour of Guangxi, volledige Nederlandse top-3

Olav Kooij heeft de derde etappe van de Tour of Guangxi gewonnen. De Nederlander van Jumbo-Visma sprintte dominant naar de overwinning in een massasprint. Rick Pluimers en Marijn van den Berg werden tweede en derde. Dries De Bondt is de nieuwe leider in het algemeen klassement.

Op de derde dag in de Tour of Guangxi moest er 134,3 kilometer gereden worden. Het parcours, van en naar Nanning, bestond uit vijf lokale rondes. Daarin moest er telkens een korte, maar zeer steile beklimming beklommen worden. Deze lag echter op ruime afstand van de finish, maar had wel een impact op het koersverloop.

Boni’s voor De Bondt
We kregen een sterke vroege vlucht van de dag. Dries De Bondt (Alpecin-Deceuninck), Jens Reynders (Israel-Premier Tech), Lukas Pöstlberger (Israel-Premier Tech), Julius Johansen (Intermarché-Circus-Wanty), Frederik Wandahl (BORA-hansgrohe) en Petr Kelemen (Tudor) sloegen de handen in elkaar. Laatstgenoemde moest er als eerste af.

Ondanks dat we na het lossen van Keleman te maken hadden met vijf sterke hardrijders in de kopgroep, werden ze al op 20 kilometer van de streep ingerekend. De Bondt had zijn doel wel bereikt, hij zat voor de derde keer mee in de vroege vlucht en nam zes bonificatieseconden. De Belg was daardoor de virtuele leider.

Een ijzersterke De Bondt in beeld met zijn medevluchters – foto: Cor Vos

Spannende en chaotische finale
Vervolgens kwamen we terecht op de korte klim. Die was maar net langer dan een kilometer, maar had wel een gemiddeld stijgingspercentage van 11,8%. Het peloton knalde deze heuvel op, waardoor heel wat sprinters overboord gingen. Na de top reden ook nog eens Luka Plapp en Matteo Jorgenson weg, waarna het alle hens aan dek was in het peloton.

Plapp en Jorgenson konden niet uit de klauwen van het peloton blijven. Een aantal sprinters konden de lastige klim overleven, waardoor zij hun ploeggenoten aan het werk zetten. Zo werd het duidelijk dat we een sprint gingen krijgen in Nanning. De renners werden in de finale nog even opgeschrikt door een valpartij, waarbij ook Arnaud De Lie betrokken was.

Kooij domineert 
In de laatste kilometer kwam het initiatief van Jumbo-Visma. Kooij zat iets verder, maar kon toch vanuit een gunstige positie zijn sprint aangaan. Het Jachtluipaard van Numansdorp liet niemand meer in de buurt van zijn achterwiel komen, waarna hij alle tijd had om zijn handen in de lucht te steken. Rick Pluimers en Marijn van den Berg zorgden voor een mooie Nederlandse dag met een tweede en derde plaats.

Lionel Taminiaux (vijfde) en Laurenz Rex (achtste) zorgden voor twee Belgische vlaggen in de top-10. Dat was niet het enige succes voor België, want De Bondt nam de leiding over in het algemeen klassement. Jonathan Milan kwam niet aan sprinten toe, waardoor hij geen boni’s kon nemen en de leiderstrui verloor.

De sprint met Kooij voorop – foto: Cor Vos

RIDE Magazine
28 Reacties
14-10-2023 11:05
Je mag zeggen van De Bondt wat je wil, maar als er iemand is die gaat kunnen zeggen dat hij voor zijn capaciteiten het maximum uit zijn carrière gehaald heeft, dan hij toch.
Van elite zonder contract doorgroeien naar elite.
Felbevochten ritzege in een grote ronde, uitgekookt Belgisch kampioen worden...
Net als De Gendt, zij het op een ander niveau, een bevestiging dat de aanhouder wint en dat de aanvaller wel eens beloond wordt - hier dan voorlopig met een leiderstrui op WT-niveau, en de puntentrui in een rondje dat telkens op een massasprint eindigt.
Op PCS prijkt hij met 3285 aanvalskilometers sinds 2020 - waarvan dit seizoen zelfs 1473. Respect
    14-10-2023 20:18
    @Kopinkas, volledig eens. Dries is inderdaad een heel bijzondere renner. Beperkt talent, geen echte wapens, en toch een vaste waarde in het peloton en best wat leuke zeges.

    Zijn grootste wapens zijn zelfkennis en koersintelligentie...
14-10-2023 10:25
Kooij lijkt elke dag sterker te worden deze week. Dit was geen gelukstreffer, maar een eerlijke sprint.
    14-10-2023 10:37
    Die is straks op 105% wanneer het seizoen klaar is, handstanden en flikflax op de buurtbarbeque daar in de Hoekse Waard!
    14-10-2023 14:03
    Om wat forumgangers eerder deze week bij zeges van Philipsen in Turkije te quoten: "tegen Janneke en Mieke".
14-10-2023 08:32
Beetje chaotische finale, maar slim en sterk gereden van Kooij, die uiteindelijk met twee vingers in de neus wint. En zowaar een compleet Nederlandse top-3.
14-10-2023 08:52
Ik heb weer een paar achterlijke en levensgevaarlijke moves gezien in de finale, man man man...
Een wonder dat er geen echt grote en zware valpartij was.
    14-10-2023 10:23
    Milan die zelfs achterom zit te kijken in de volle sprint. Zie foto.
    14-10-2023 10:42
    Milan had daar zijn sprint al moeten laten lopen, omdat een Arkea-man in een gat dook dat er niet was. Die had toen aan beide kanten iemand nodig om recht te blijven en dat kostte onder andere Milan zijn sprint.
    14-10-2023 14:01
    Die renner van UAE lijkt gediskwalificeerd?
14-10-2023 09:00
Op hoeveel kilometer van de finish vond de valpartij plaats? Op PCS worden Wellens, Grosschartner, C. Rodriguez, De Lie en Berwick op een halve minuut gezet.
    14-10-2023 09:09
    Lijkt alweer gecorrigeerd
    14-10-2023 09:58
    de valpartij was op 2 km, dus geen tijdverlies
14-10-2023 09:16
[i]Edit redactie: Bedankt, is aangepast.[/i]
14-10-2023 09:38
Zowel Kooij als De Bondt zaten op flinke achterstand bovenop de klim. Knap teruggeknokt en allebei aan het feest vandaag. Er zullen toch wel een paar ploegleiders zijn die zich achter de oren krabben dat ze niet een extra mannetje op kop hebben gezet in de laatste 20km.
    14-10-2023 09:58
    Maak je geen illusies over zoveel alertheid van de ploegleiders… die weten/zien/horen doorgaans veel minder dan de gemiddelde volger voor zijn tv…
    14-10-2023 10:15
    Mwoa, dat weet ik wel, maar de Ineos renners reden hard omhoog voor Hayter. Vervolgens rijden ze halfbakken door en komt Plapp nog met een halve aanval. Tja... misschien hebben ze niet het overzicht dat wij hebben, maar ze weten toch dat er zeker een paar sprinters af zijn en dat je die niet terug wil laten komen? Ik weet niet zeker of Milan er nou de hele tijd bij heeft gezeten, maar zo ja zou je toch zeker Bahrein op kop verwachten? Zelfde geldt voor EF. Dit was een kans om zonder Kooij en De Lie te sprinten, dat was van te voren duidelijk. Die kans hebben een aantal ploegen laten liggen. Gelukkig maar ;)
14-10-2023 10:32
Een beetje zoals het podium van Luik-Bastenaken-Luik 2022l, maar dan net anders.
14-10-2023 10:01
‘Het Jachtluipaard van Numansdorp ‘. Beetje rare nickname, want jachtluipaarden staan helemaal achteraan in de pikorde op de Afrikaanse savanne.
    14-10-2023 10:23
    Het jachtluipaard is het snelste dier ter wereld. Kan harder dan 100 km/u rennen. Misschien dat dat ermee te maken heeft?
    14-10-2023 10:25
    Inderdaad. Ik zag pas nog op Discovery hoe een springbok een jachtluipaard te grazen nam vanuit de bosjes!
    14-10-2023 11:21
    Ik vind het vrij kinderachtig (onprofessioneel) om bijnamen in een wielerverslag op te nemen.
    14-10-2023 11:34
    Dikke kater, laat die jaloezie omdat je het jachtluipaard nooit zal kunnen bijbenen, nu maar achterwege ;-)
    (verder ben ik het helemaal met je eens)
    14-10-2023 14:32
    @Ballonkuiten correctie zoogdier. Er zijn nogal wat vogels die sneller zijn(weliswaar in duikvlucht).
    14-10-2023 19:57
    wceend: het gaat over de rangorde van de predatoren: 1. leeuw 2. hyena 3. luipaard 4. jachtluipaard. Die laatste is de snelste, maar het gebeurt maar al te vaak dat hij zijn prooi kwijt is aan één van de andere 3.
    14-10-2023 20:10
    @Appel,
    uiteindelijk is er een mug die nog veel meer slachtoffers maakt dan al deze dieren samen. "De malariamug van Schepdaal", lijkt je dat wat? Ik vind hem een stuk toffer klinken dan Aerokogel ;-)
    17-10-2023 20:55
    Het is de Kannibaal van Schepdaal, Van Hout. Klinkt nog beter, en past 'm uitstekend.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine