Ochowicz over nieuw puntensysteem WT-ranking: “Dit is een stap terug”
Foto: Sirotti
zaterdag 24 december 2016 om 09:53

Ochowicz over nieuw puntensysteem WT-ranking: “Dit is een stap terug”

Jim Ochowicz, ploegbaas van BMC, is niet blij met het nieuwe puntensysteem voor de WorldTour-ranking. Dat zegt hij in een interview met Velonews. “We gaan op deze manier weer terug naar de jaren negentig”, stelt Ochowicz. “Dit is een stap terug.”

De UCI introduceerde de regelwijzigingen afgelopen donderdag. Voortaan krijgen de eerste zestig renners punten, in plaats van de eerste twintig. Bovendien kunnen nu alle renners in een ploeg punten scoren. Voorheen telden alleen de beste vijf renners per ploeg mee in het ploegenklassement.

“Dit gaat een hele hoop veranderen”, beweert Ochowicz. “Het legt een enorme druk op de renners. Het hele peloton gaat nu jagen op punten. Voorheen ging het alleen om de top-10, en was het eenvoudig om alles bij te houden. Renners die niet voor een resultaat hoefden te gaan, konden onderweg honderd procent geven, en daarna relaxed naar de bus rijden. Nu moeten ze blijven koersen voor punten, en voor wat? Het slaat nergens op.”

Ochowicz gebruikt Milaan-San Remo als voorbeeld om zijn punt te maken. “Normaal gaan de mannen die het werk doen op de Cipressa niet eens meer naar de Poggio. Dan gaan ze gewoon naar de bus. Nu zijn er punten voor de zestigste plaats, en moeten ze over de Poggio, omdat ze de 35e of 50e man zijn in koers. Dan komt de ploegleider voorbij, die dan zegt: ‘Je rijdt voor plek 60! Er zijn punten!’ Normaal zouden ze gaan herstellen, en blijven ze veilig, maar nu moeten ze helemaal tot het einde blijven koersen, en voor niks eigenlijk. There’s just no point.”

RIDE Magazine
18 Reacties
24-12-2016 10:06
Het zal inderdaad wel nog meer dringen worden als er zoveel renners punten kunnen pakken. Zeker met dat achterlijke promotie/degradatie systeem.
24-12-2016 10:16
Veiliger wordt het er misschien niet op, maar of het er slechter op wordt is iets anders. Het is gewoon een verandering en dus moeten teams en rijders hun rit anders indelen en een andere strategie bepalen. Een heel team oproken voor één kopman is dan misschien verleden tijd. Het wielrennen zou daar best aantrekkelijker op kunnen worden.
24-12-2016 10:19
slechter voor teams die hun wedstrijden winnen met 3 kopmannen zoals bmc, bora,
Beter voor teams waar veel jongens zitten die kunnen winnen zoals Etixx,...
24-12-2016 10:24
Dit nieuwe systeem zal inderdaad gevolgen hebben voor de manier van koersen. Ploegleiders zullen meer keuzes moeten maken. Maar of de renners er beter van worden? Ik waag het te betwijfelen.........
24-12-2016 10:33
Grote ploegen(met veel geld) zijn er tegen, de kleinere ploegen zijn er blij mee.
24-12-2016 10:41
Juist een goede zaak! Geen goede woorden voor, voor die reactie van die Okselwits. Dit stelt ook de renners en ploegen van de tweede rij in staat om nog iets te 'winnen' en zich te differentieren.
24-12-2016 12:05
En wat nou als de waarheid wat meer in het midden kan liggen? Een top-60 is echt veel he, terwijl top-5 of top-10 weer ultiem minimaal is. Bij een grote etappekoers is top-30 staan ook gewoon nog een puike prestatie. Goed in het midden or too much consensus?
24-12-2016 12:24
top 60 is inderdaad te veel van het goede. top 30 is genoeg, lijkt me.
24-12-2016 12:53
Gewoon die world tour ranking schrappen. Net als tennis: 1 world ranking maken. Er is toch ook geen aparte ranking met de punten uit de grand slams? En ja, een koers duurt tot aan de meet. Dus waardering voor renners die blijven koersen, ook voor een verre ereplaats, is heel terecht!
24-12-2016 13:06
Conclusie van meneer Ochowicz:
"Belachelijk dat wielrenners voortaan in een sport deelnemen waarbij het doel is om in de snelst mogelijke tijd van punt A naar punt B te fietsen. Dat is toch helemaal niet het doel!!!"

@Robb:
eens!
24-12-2016 13:50
"There’s just no point"

vanaf plaats 61 niet inderdaad.
24-12-2016 16:31
In sommige gevallen gaan de betere knechten echt niet alles geven voor hun kopman, hun waarde hangt af van het aantal punten achter hun naam en met dat in het achterhoofd...
24-12-2016 18:14
@Polleke Inderdaad, en dat zou sommige koersen minder gesloten en daarmee interessanter kunnen maken...
24-12-2016 21:16
Dit is toch juist de doodsteek voor kleinere ploegen die zich nog met 1 topper veel punten kunnen vergaren maar die straks in de breedte nog veel meer onder de voer gelopen worden door de grotere ploegen?
24-12-2016 22:10
@Jack_Ace
Eindstand 2016 WT
1 1 MOVISTAR TEAM (MOV) ESP 1471
2 2 TINKOFF (TNK) RUS 1361
3 3 TEAM SKY (SKY) GBR 1187
4 4 BMC RACING TEAM (BMC) USA 1128
5 5 ORICA-BIKEEXCHANGE (OBE) AUS 909
6 6 TEAM KATUSHA (KAT) RUS 789
7 7 ETIXX - QUICK STEP (EQS) BEL 775
8 9 CANNONDALE-DRAPAC PRO CYCLING TEAM (CDT) USA 616
9 8 TREK - SEGAFREDO (TFS) USA 565
10 12 ASTANA PRO TEAM (AST) KAZ 539
11 10 FDJ (FDJ) FRA 516
12 11 TEAM LOTTO NL - JUMBO (TLJ) NED 506
13 15 AG2R LA MONDIALE (ALM) FRA 482
14 13 LOTTO SOUDAL (LTS) BEL 463
15 14 LAMPRE - MERIDA (LAM) ITA 442
16 17 TEAM GIANT - ALPECIN (TGA) GER 435
17 16 IAM CYCLING (IAM) SUI 418
18 18 TEAM DIMENSION DATA (DDD) RSA 290

Eindstand WT 2016 volgens nieuwe systeem (niet helemaal eerlijk natuurlijk, want de puntentelling wordt anders)
1 Movistar 1643
2 Sky 1587
3 Tinkoff 1348
4 Orica 1292
5 Etixx 1245
6 BMC 1223
7 Katusha 877
8 Cannondale 802
9 Astana 657
10 Lotto-Jumbo 624
11 Trek 595
12 Lotto-Soudal 583
13 FDJ 564
14 IAM 533
15 Ag2r 525
16 Lampre 462
17 Giant-Alpecin 441
18 DimensionData 335

Zowel een rijk team kan profiteren (Etixx eindigt hoger, net als Astana), maar ook een 'arm' team, IAM pakt meer punten en ook Orica stijgt ten koste van BMC.
25-12-2016 00:37
Alsof men echt voor de 60e plek gaat rijden... misschien wel voor top-20 en dat zou alleen maar mooi zijn!
25-12-2016 11:26
nu "wint" ermaar een renner, de rest verliest. de "winnaar takes it all "principe.
straks kan ook nummer 37 nog iets winnen.
nu zie je knechten nooit op t.v. straks zijn ook de knechten belangrijk voor de ploeg, punten en publiciteit.
goed voor giant subweb met veel '2e plek spinters', en 3e plek bergop.
niet alleen afhankelijk van Matthews en dumoulin.
probleem is de veiligheid....
25-12-2016 11:37
Er wordt straks meer gekoerst maar er is commentaar op... Normaal is er een kopman die van voren wil zitten met de hele ploeg dus die ploeg rijd er al. Zoveel verandert er niet.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine