Nog nooit eerder vertoond: Tadej Pogacar wint WK, twee monumenten en twee grote rondes
foto: Cor Vos
zondag 13 oktober 2024 om 07:30

Nog nooit eerder vertoond: Tadej Pogacar wint WK, twee monumenten en twee grote rondes

Dat Tadej Pogacar tot de allerbesten ooit behoort, is inmiddels geen verrassing meer. Maar zijn overwinning in de Ronde van Lombardije zorgt ervoor dat de Sloveense alleskunner iets gedaan heeft dat nog nooit eerder vertoond is. Nog nooit won iemand het wereldkampioenschap, twee grote rondes en twee monumenten in een seizoen. Tot vandaag dan…

Toen Pogacar aankondigde dat hij in 2024 de dubbel Giro-Tour zou gaan rijden, verklaarden veel wielerliefhebbers de Sloveen voor gek. Toch bewees de absolute kopman van UAE Emirates alle pessimisten (of realisten) hun ongelijk. Nadat hij de Giro d’Italia won met een voorsprong van bijna tien minuten (!) op voornaamste uitdager Daniel Felipe Martinez, kroonde hij zich deze zomer tot een van de allergrootsten door ook de Tour de France te winnen. Zowel in Italië als in Frankrijk wist Pogi bovendien maar liefst zes etappes te winnen.

Een geslaagd seizoen zou je zeggen. Al helemaal omdat Pogacar in het klassiekervoorjaar ook nog even de overwinning in Luik-Bastenaken-Luik mee had gesnoept. Maar de drievoudig Tourwinnaar was nog niet uitgegeten. Sterker nog: het hoofddoel moest nog komen.

In Zürich moest voor de Sloveen dan eindelijk een lang gekoesterde droom in vervulling gaan (hij is pas 26), wereldkampioen worden. Omdat hij al lang genoeg had moeten wachten op de regenboogtrui, besloot Pogacar met nog honderd kilometer te gaan voor de aanval te kiezen. Zijn grootste concurrenten wreven in hun handen. Maar de ‘domme move’ bleek een geweldige aanval die hem naar de eerste wereldtitel uit zijn carrière zou brengen.

Ook in Zürich stond er geen maat op Pogacar – foto: Cor Vos

Inmiddels stond de teller in 2024 dus op één monument, de Giro d’Italia, de Tour de France en het wereldkampioenschap. En dan hebben we het niet eens over zijn (eind)zeges in de kleinere rittenkoersen en klassiekers als Strade Bianche of Grand Prix Cycliste de Québec gehad. Vandaag, in de Ronde van Lombardije, wilde Pogacar nog maar eens tonen wie de sterkste van 2024 is.

En dat lukte. Toen de Sloveen op de slotbeklimming van de dag aanging, leek de rest niet eens te willen volgen. Wat wel volgde was een eenzame solo-ontsnapping richting Como, waar hij met een voorsprong van meer dan drie minuten zou zegevieren. Een tweede monument voor Pogacar in 2024 dus, een zevende in totaal. En dus sluit hij zijn wonderjaar af met een unieke prestatie. Twee grote rondes. Twee monumenten. Eén wereldkampioenschap.

Opnieuw lange solo
Maar ook als je alleen naar de Ronde van Lombardije hebt gekeken en de rest van het seizoen hebt gemist, was je getuige van een stukje wielerhistorie. Na lange solo’s in de Strade Bianche en het wereldkampioenschap in Zürich eerder dit jaar kwam de Sloveen met 3 minuten en 16 seconden voorsprong over de streep in Como. Een historisch groot verschil dat hem in een rijtje met grote namen plaatst.

De laatste keer dat de Ronde van Lombardije met meer dan drie minuten verschil werd gewonnen was in het jaar 1971. Dat jaar wist Eddy Merckx de Italiaan Franco Bitossi 3 minuten en 31 seconden voor te blijven. Ruim vijftig jaar later is het ook Tadej Pogacar gelukt de grens van de drie minuten te overschrijden. Het levert de Sloveen de vijfde grootste marge op sinds de Tweede Wereldoorlog.

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
73 Reacties
12-10-2024 21:24
Solo van 50km, dollen met de camera en rijdt over de finish alsof hij een uurtje heeft losgereden om dan vervolgens in de armen van Gianetti te vliegen… Wie kan dit nog serieus nemen? Steekt van onder to boven vol met spul…
    12-10-2024 21:49
    Indd. 100% mee eens! Deze verwondering voor iemand die geen 1 slechte dag heeft gekend dit jaar en alles wint wat hij wil winnen… daar trap ik niet in. Het is totaal ongeloofwaardig en er zijn heel veel mensen waaronder ikzelf die geen wedstrijden meer kijken waar Pogi aan mee doet! Er is niks aan en naar mijn mening lijdt het wielrennen hier ook onder. Bij deze prestaties stellen de prestaties van Armstrong niks voor… lijkt me duidelijk
    12-10-2024 22:09
    @Baroudeur: Ik ben er langer van overtuigd dat hij het spel niet eerlijk speelt sinds hij tekende bij UAE. Ik vraag me wel af wat er dit jaar veranderd is om zo obsceen dominant te worden en waarom hij zich onaantastbaar lijkt te voelen. Hij kon even goed demarreren op de laatste klim.
    12-10-2024 22:41
    Of hij is gewoon echt een supermens..

    Dit soort discussies voegen niets toe, geniet gewoon van de sport, Pogacar zien winnen is al saai genoeg. Daarbij is wielrennen een van de schoonste sporten tegenwoordig. Bloedpaspoort, en toppers als Pogacar worden praktisch iedere dag gecontroleerd. Laten we in ieder geval hopen dat we over 10 jaar geen onthullingen te horen krijgen.
    13-10-2024 08:03
    Ook ik heb grote twijfels. A
    13-10-2024 08:32
    Gewoon van de sport genieten, Kubus, ook al is ze ogenschijnlijk heel erg vuil? Mij lukt het niet.
    13-10-2024 08:40
    Ook ik heb zeker twijfels. Ik probeer altijd genuanceerd te denken, maar de overeenkomsten met het EPO tijdperk zijn gewoon tè groot. Altijd maar goed zijn en vooral gewoon niet moe worden. Kijk die Waalse Pijl van 1994 nog maar eens terug, hoe ze daar rondfietsen. Dat is echt pijnlijk overeenkomstig om te zien. En nu is het gewoon het hele jaar! Hoe ze het nu doen weten we niet. Zuivere koffie? Niet waarschijnlijk helaas....
    13-10-2024 08:45
    Maakt niet eens uit. Maar er is simpelweg geen reet meer aan om naar te kijken. Wedstrijden waar hij mee doet sla ik over. Dus tel uit je winst wielerwereld. Geloof ook nooit dat z’n collega’s blij van hem worden. Je laten vernederen gaat snel vervelen.
    13-10-2024 09:00
    Mystieke monnik slaat de nagel op de kop .vooral dat niet moe worden valt heel erg op , die kan na aankomst gewoon nog een monument rijden en winnen. Volgend jaar gaat hij gewoon voor 5 monumenten en 3 grote rondes in 1 jaar en de andere renners zullen dit net als wij met open mond van verbazing mogen ondergaan
    13-10-2024 09:03
    @Ronald: 7 x achtereenvolgens Le Tour winnen is pas echt onmenselijk lijkt mij... Pogacar is een eendaagse topper, die OOK een GT kan winnen, dat klopt... Maar hij wint geen 7 x Le Tour achter elkaar. Dus, nee... Prestaties Armstrong waren echt van ZEER hoog niveau (incl het valsspelen van hem); Pogacar moeten we niet nog groter maken...
    13-10-2024 09:12
    De sponsor wil veel publiciteit, hoe meer hoe beter, hoe uitzonderlijker hoe beter. Dit Arabische land doet aan whitewashen; kijk eens hoe geweldig wij zijn! (terwijl er vrouwen kunnen worden gestenigd voor overspel, er geen ruimte is voor andersdenkenden en arbeiders uit Bangladesh worden ernstig uitgebuit (denk: WK in Qatar).
    13-10-2024 09:40
    Klopt wes en pogi vindt dat allemaal best zo lang hij zijn centjes maar krijgt
    13-10-2024 13:39
    @Perico kromme vergelijking. 7x de Tour winnen ja. Toch zijn de prestaties van Pogacar hoger in te schatten. Een Armstrong reed veel minder koersen en het hele seizoen stond in het teken van de Tour. Dat kun je van Pogacar niet zeggen.

    Ik heb ook heel veel twijfels bij UAE en Pogacar. Gianetti en co hebben hun hele leven niets anders gedaan dan doping gebruiken en geven aan renners. Waarom zouden ze zonder spijtbetuiging en schuldbewustheid ineens iets anders doen?

    De combi Tour/Giro is sinds Pantani niet meer gelukt. Zelfs niet door Contador die in 2011 zelfde omstandigheden had in de Giro met een relatief zwak deelnemersveld en ook Nibali en Froome lukte het niet. Dit terwijl beiden op het moment dat ze het proberen echt de maat der dingen waren. Pogacar laat gewoon 2 grote rondes lang geen zwakke dag zien.

    Vervolgens wint hij ook nog even 2 monumenten en het WK met solo's die we jaren niet hebben gezien.

    Hier moeten meer vraagtekens bij gezet worden en/of kritische benadering op zijn vanuit media. Kijk Armstrong was een eikel als mens (mocht hem als renner overigens graag zien koersen) en Pogacar is aaibaar. Grapje hier, grapje daar. Maar als Lance een seizoen had gehad als Pogi nu hadden de heren Walsh en mensen met pen van L'equipe niet opgehouden met beschuldigingen schrijven.
    13-10-2024 13:52
    @FDJ: laat ik voorop stellen, dat ik geen enkele winnaar 100% vertrouw. Dat gezegd hebbende: Pogacar kon dit jaar ook excelleren ivm afwezigheid grootste concurrenten... Giro 2024: geen Roglic, geen Vingegaard, geen Evenepoel. Tour 2024: gehavende Vingegaard, opgave Roglic. WK 2024: zeer uitgerust aan start ivm overslaan OS 2024. Dat Pogacar ZEER goed presteert, kan toch ook met bovenstaande te maken hebben?
    13-10-2024 14:24
    Baroudeur, wie stelt moet bewijzen. Wat voor spul neemt hij dan dat kennelijk alleen hij gebruikt. En dat kennelijk verder niet in de topsport wereld bekend is?
    Vreet hij niet gewoon de meeste en beste ketonen, plus talent, goede morfologie 66kg,176 cm, meeste poen, beste team? En misschien beste seizoenindeling, voorjaar, rust, zomer, rust, najaar?
    13-10-2024 16:45
    @Perico… zoveel bizarre prestaties leveren met zo’n groot tijdsverschil tussen hem en de nummer 2 in 1 jaar!! Dat is pas onmenselijk. Armstrong speelde vals om echt alleen de tour te winnen en dat is qua planning/training ook veel realistischer dan hetgeen wat Pogi doet. En met wat voor gemak… alsof hij net een criterium met 2 vingers in de neus heeft gereden. Dat daar niet meer vraagtekens bij worden gezet dat is mij een raadsel. Daarbij werd Armstrong ook gigantisch veel gecontroleerd. Net als Bogerd en velen in die tijd en nog konden ze vals spelen… wat ik wil zeggen… er blijven altijd manieren om de wetten en regels te omzeilen.
    13-10-2024 19:46
    Ik begrijp de twijfels, zeker gezien het verleden in het wielrennen, maar dan maak ik mij toch de bedenking:

    Als Pogacar het van de verboden middelen moet hebben, dan had hij nooit de Tour van 2022 en 2023 verloren (tegen een zuivere renner). Als het argument zou zijn dat hij het pas sinds dit seizoen neemt, dan had hij nooit de Tour van 2020 en 2021 (en zovele andere koersen) gewonnen.

    PS: Hoe de slechte werkomstandigheden rond het WK van Qatar een argument kan zijn in het bashen van UAE ontgaat me trouwens helemaal, want dat zijn 2 compleet verschillende landen (los van dat ze beide een zeer bedenkelijke reputatie hebben natuurlijk).
12-10-2024 23:01
Wat een geweldig seizoen heeft die man gereden! Diep respect. En wat een verademing dat er weer een topper is die zich niet op slechts 1 koers per jaar richt maar er het hele jaar door staat.

En voor al die droeftoeters die in plaats van een diepe buiging voor deze topatleet te maken alleen maar komen met ongefundeerde beschuldigingen en verdachtmakingen: ga je diep, heel diep schamen!
    12-10-2024 23:52
    In een periode waar renners zich specialiseren en toewerken naar piekmomenten. Deze renner die een heel jaar lang overal waar hij start veruit maar dan ook veruit de beste is. Als je dat domweg gelooft tja.. ik niet
    13-10-2024 08:58
    Grappig dat je alle records van jumbo wel geloofde dan. Die waren toen het beste in begeleiding als ze goed reden.
    13-10-2024 09:19
    De enige droeftoeters zijn toch wel de 'wielerfans' die dit allemaal geloven, of nog erger zelfs, mooi vinden.
    Ik vraag me dan toch echt af wat er in godsnaam om gaat in je hoofd en of je écht niet snapt dat dit figuur de absolute dood van de gehele wielersport is.
    13-10-2024 09:20
    Zo naïef dit
12-10-2024 22:18
Zoals Roglic ooit stamelde na een tijdrit: dit is wielrennen van een ander niveau, ik kan er niet bij. Wat een gigantisch verschil, ze moeten uitrekenen hoeveel vermogen je hiervoor nodig hebt. Als je zo hard kunt rijden, kan je elke rit op 1 been winnen. Dan zeg je ik ben weg, zo simpel is dat.

Ben niet per se fan van de rijstijl van Roglic. Maar als mens, doorzetter en koerzinzicht. Spot on.

Nooit een slechte dag, de beste in het hooggebergte, heuvels, grote rondes (2x!), eendagskoersen. Altijd en overal.

Ik blijf het zeggen, als hij wou won hij ook de Vuelta op zijn gemak. Bizar dat hij daar niet startte of net niet.
13-10-2024 10:35
Vaak de vergelijking met Merckx die ik nooit begrijp. Merckx is drie keer op doping betrapt, het was toen nog geen mondiale sport, en ook het speciaal naar toeleven op evenementen of wedstrijden was toen ook nog niet aan de orde. Deze prestaties zijn veel groter.
12-10-2024 21:44
Zouden die 12000 UCI-punten op een jaar ook geen record zijn?
12-10-2024 22:40
Hulde aan Pogacar.
Wat een renner, formidabel en een genot om naar te kijken
13-10-2024 08:20
Mogelijk had hij nu ook nog op een goudkleurige fiets gereden, ware het niet dat hij uit rancune wegens niet selecteren van zijn vriendin de Olympische Spelen oversloeg.
    13-10-2024 08:34
    Die kans zou er dik in gezeten hebben ja
13-10-2024 11:16
Als deze renner uit Nederland of België afkomstig was, dan werd er niet zo kritisch gekeken.

De argumenten waarom hij niet schoon is, zijn vaak ook belachelijk.
    13-10-2024 11:42
    Helemaal met je eens Harry
    13-10-2024 13:56
    Merckx is drie keer gepakt op doping en toch wordt hij nog steeds genoemd als de beste renner ooit. Had die renner geen Merckx geheten, maar Sanchez of Anatoli dan was bij elke discussie over de grote ooit het dopingargument gedropt.

    En als het zo is dat Pogacar gebruikt (sluit het niet uit!), dan zal hij heus niet de enige zijn. Iedereen in het peloton rijdt 5 km per uur harder dan 5 jaar geleden.
    13-10-2024 15:04
    Ik steek ook voor niemand mijn handen in het vuur.

    Maar ik denk dat de moderne techniek ook veel invloed heeft.
    Ze weten voortaan allemaal precies wat hun vermogens zijn.

    Neem nu Lombardije.
    Pogacar plaatst op een kilometer of vijftig van de streep zijn ultieme inspanning om weg te rijden van de rest.
    Niemand kan volgen.
    Hij loopt uit tot boven op de top en heeft een goede voorsprong.
    Daarna springt Evenepoel weg in de afdaling en die weet ook dat hij geen eerste meer kan worden dus rijdt gewoon op een vermogen dat hij tot de finish volhoudt en genoeg is om de voorsprong op degene achter hem te consolideren.
    Pogacar daalt wat beter af en doet daarna precies hetzelfde als Evenepoel, namelijk consolideren.

    Als je dan de laatste 40 kilometer op 90% van je kunnen kan rijden dan kom je inderdaad niet heel vermoeiend over de streep.

    Sprinters zijn vaak helemaal kapot omdat hun inspanning echt de laatste paar kilometers is en ze dan 100% gaan.
12-10-2024 23:49
Hulde aan deze geweldenaar!

Terzijde:
Een renner die al sinds heel jonge leeftijd een stijgend niveau laat zien.
Hij heeft een veel betrouwbaardere prestatiecurve dan menig ander renner (net als Remco Evenepoel overigens, samen met Pogacar de beste renner van de laatste decennia)
13-10-2024 07:32
Ik ben Pogacar fan van het eerste uur. Vuelta 2019, hij werd tweede achter Roglic. Wat een fantastisch moment was dat, zo een talent zien ontbolsteren.
Vandaag echter ben ik nog steeds fan. Ik blijf fan omdat hij doet wat jarenlang onmogelijk was, namelijk grote ronden rijden maar ook klassiekers en monumenten.
In zijn eigen stijl, de koers openbreken op onverwachte momenten, aanvallen, niet rekenen, niet pokeren, niet zuigen, onberekend zonder omkijken gewoon gaan en winnen.
Maar ik vind er echt niets meer aan (open deur, i know). Dit jaar was erover.
Het begon bij de strade de bianchi, aanval vanop 80km. Het is erna alleen maar erger geworden.
Toch denk ik dat hij clean is,mss naïef. Hij is gewoon een belachelijk groot talent, vermoedelijk groter dan die andere grote meneer.
Iedereen hoopt dat 2025 anders zal zijn, de kans is echter groter dat hij nog meer afstand neemt gezien zijn curve. Het zal eerder mentale verzadiging zijn die die voor ommekeer kan zorgen. Anders blijven er slechts kruimels over, onder zijn goedkeuring..
    13-10-2024 08:54
    Hoogmoed komt voor de val. Zonder uitzondering.
    13-10-2024 08:59
    3de in die vuelta toch
    13-10-2024 09:22
    Hij werd 3e, Valverde werd 2e
13-10-2024 09:38
Beste renner ooit. In dit tijdperk, waarin zoveel specialisatie is, toch zoveel winnen. Dan ben je echt de grootste.
13-10-2024 10:03
Persoonlijk geef ik er niet om als ze doping gebruiken in de jaren 90 en 00 kon ik ook van wielrennen genieten ondanks bijv de dominantie van Armstrong. Het grootste probleem vind ik dat er nu totaal geen spanning is waar hij start dat maakt de koers saai
13-10-2024 08:47
Man man wat een reacties weer!!! Gelijk maar denken dat die man onsportief bezig is. En de rest dan ? Alle toppers rijden geprepareerd in de rondte. Is nooit anders geweest. De een heeft een betere dokter dan de andere.
    13-10-2024 08:56
    En de rest (niet UAE) dan? Als ze iets nemen werkt het niet erg goed, daar moet je het dan toch wel mee eens zijn?
    13-10-2024 09:01
    Vingegaard was bijna zelfde niveau terwijl die z'n voorbereiding op ic had gedaan. Hoeveel doping moet die dan wel gebruiken??
    13-10-2024 09:07
    Sorry maar als je de reputatie van mauro Gianetti kent en de prestaties dit jaar in de breedte van UAE bekijkt weet je gewoon dat er iets niet klopt .
    Waarschijnlijk zal het wel iets zijn dat nog niet verboden is maar ooit wel op de lijst gaat komen net zoals de cortisonen van Gilbert destijds in zijn super jaar
    13-10-2024 09:25
    Je weet dat ze Armstrong ook nooit gepakt hebben? Zo zal het nu ook weer gaan. En als ie pakt, gaat vanzelf iemand praten. We wachten af…
    13-10-2024 15:01
    @Sus,
    Zo kun je iets zeggen van heel veel ploegleiders. Lefevere was ook al ploegbaas in het Mapei tijdperk, toen ze de tegenstand degradeerden in Parijs Roubaix. En daar heeft Dokter Vanmol ook heel lang rond gelopen (nu nog steeds?), die was ook toen al dokter. Net als die Ibarguren of hoe heet die man, die heeft ook een tijd bij QS rondgezworven.

    De conclusie is dat er maar weinig renners zijn voor wie ik mijn hand in het vuur steek. En dat er nog altijd veel ploegen en ploegbazen zijn die, gezien hun verleden, prima over het randje willen gaan om te winnen.
    14-10-2024 09:32
    In 2021 trok Movistar Ibarguren, en ook Piepoli als coach, aan, terwijl Valverde er zowat koning is en ze nog wel enkele figuren hebben rondlopen die het niet zo nauw namen met de regels.
    Ze hebben sindsdien, in die 4 seizoenen, 58 overwinningen geboekt.
    Het is dus niet omdat (een deel van) de staf vroeger de randjes opzocht, dat dat per definitie gelijkstaat aan nieuw gecheat (of hun vorm van gecheat zou mijlenver achterop moeten hinken tov dat van de andere ploegen).
13-10-2024 09:09
Wat een schrijnend stuk. Ik snap echt niet hoe je als wielerjournalist zo kritiekloos de polonaise kan lopen achter Pogacar aan..
    13-10-2024 14:56
    Wordt er nooit meer steeksproefgewijs gecontroleerd in de bussen en kamers?
13-10-2024 10:29
Mijn kleinkinderen later vertellen over die wonderbaarlijke tijdperk pogacar waar hij van een andere planeet leek te komen en te goed was waardoor het minder leuk was om te kijken. Dit gaat gewoon de geschiedenisboeken in en zolang er niks van doping bewezen is moeten we dit omarmen dan wel verafgoden dat wij dit mee mogen maken
13-10-2024 11:12
Je bent onschuldig totdat het tegendeel is bewezen.

Ik bekijk het zo: Hij is de beste, kan heel goed tijdrijden en daar profiteert hij van. Als hij solo wegrijdt van de rest, kan hij een constant tempo rijden. Achter hem ontspint zich iets anders: een deel van de renners legt zich neer bij de suprematie van Pogacar en gaat vanaf het moment dat hij wegrijdt alleen nog denken aan zichzelf: tweede worden is het beste resultaat. Van een echte georganiseerde achtervolging is dan geen sprake meer. Wat als Van der Poel en Evenepoel waren meegesprongen met Pogacar tijdens het WK. Dan hadden ze het waarschijnlijk met z'n drieën tot aan de meet samengereden en erom gesprint... En dan was Pogacar misschien geen wereldkampioen geworden. Ik ga er nog altijd vanuit dat Pogacar het zelf helemaal geen 'domme actie' vond op het WK, maar heel goed wist wat hij deed... Door op 100 km weg te springen wist hij dat Van der Poel en Evenepoel waarschijnlijk niet mee zouden rijden. Had hij gewacht tot een aanval op 50 km van de meet had hij deze twee wel meegehad.
    13-10-2024 12:09
    En het feit dat hij in tegenstelling tot de anderen letterlijk nooit een slechte dag heeft? En fris aankomt, zelfs al heeft hij net de verzamelde wereldtop op een hoopje gereden? Merckx moesten ze tenminste nog eens af en toe aan de beademing leggen.
13-10-2024 08:06
Eens. Als Pogacar echt zo goed is, is er geen spanning en lol meer aan. Als hij een fraudeur blijkt te zijn en gepakt wordt, dan is dat weer een klap voor het wielrennen. Voor mij lijken deze prestaties onmogelijk.
13-10-2024 08:32
Het enige gevaar van het veel winnen en de manier waarop is dat hij op lange termijn roofbouw pleegt op zichzelf. Teveel willen, nóg indrukwekkender winnen. Het lijkt wellicht makkelijk maar het kan ook zomaar omslaan. Daar zul je voor moeten waken in zijn geval. En ik betwijfel zeker of de absolute toppers van nu lange carrières zullen gaan hebben. De gedetailleerde voorbereidingen, eten met een weegschaal in de hand, (sociale) media enz. Ook het feit dat Mathieu, Wout, Remco en Tadej al op hun 19e, 20ste al aan de top stonden maakt dat het mij zou verbazen dat ze op hun 35ste nog koersen.
    13-10-2024 09:00
    Van der poel deed toen nog nauwelijks aan weg wielrennen. Top in het veld, maar dat was maar paar maanden per jaar
    13-10-2024 09:26
    @Mwielerfan Het is ook de mentale belasting en het ermee bezig zijn.
    Wout en Mathieu zijn op dit moment al 10 jaar onderweg.
    13-10-2024 09:29
    Wat betreft Mathieu die op zijn 19de of 20 ste al aan de top tussen
    de wegrenners stond? Daar sla je de bal compleet mis, want op die
    leeftijden was hij nog fulltime cyclocrosser.

    Het was pas op zijn 24ste, dat hij fulltime wegrenner bij de profs werd en er
    door enkele mooie zege's, signalen kwamen dat hij wellicht in de komende jaren,
    tot de top zou gaan behoren.
    13-10-2024 09:33
    Ik zou het geweldig vinden dat Mathieu tot zijn 40ste koerst en monumenten blijft winnen. Ik denk dat hij nog maximaal 5 seizoenen op de weg doet en dan iets anders gaat doen.
    13-10-2024 16:27
    Als Pogacar op zijn 30e stopt, met een palmares om U tegen te zeggen dan is dat ook mooi toch? Waarom doorgaan en doorgaan? Geniet nu zou ik zeggen en als t stopt, dan stop t... Komen altijd nieuwe toppers opzetten...
13-10-2024 09:35
Onwaarschijnlijke dominantie, overal waar hij start. Doet mij een beetje aan de jaren van Van Vleuten denken.
Iedereen is het er wel over eens dat dit saai is (een enkele "echte fijnproever" daargelaten).
We kunnen het Pogi niet kwalijk nemen, hooguit hoopvol kijken naar de concurrentie. En hoe TJV hem in 2022 en 2023 toch wist te kraken mag echt niet onderschat worden.
13-10-2024 13:23
Weer een open deur van wf om wat reacties uit te lokken.

Het is heel simpel, je kunt onmogelijk wegkomen met doping tenzij er insiders bij de organisatie zijn of middelen worden gebruikt die niet opgespoord kunnen worden. Het lijkt me ook niet dat UAE 1 renner volproppen met doping en de rest niet? uAE qua team doet niks bijzonders alleen pogi stijgt er bovenuit. Volgens mij is het bij armstrong ook bekend dat er insiders vanaf wisten. En de doping controles zijn nu 100* beter dan toen.
    13-10-2024 14:01
    Uae als team doet niks bijzonders??? 20 verschillende renners hebben een koers gewonnen. Wellens rijdt 10% beter dan in zijn lotto periode, Hirschi ook plotseling herboren. Ze zouden zomaar de top 5 van de Tour kunnen bezetten.
    Volg jij het wielrennen wel?
    14-10-2024 10:04
    @Sus: Wat een non-argument van die 20 verschillende renners... Alsof Yates, Almeida, Wellens, Morgado, Del Toro, Christen, Ayuso, Sivakov, Soler, Hirschi, McNulty, Vine, Ulissi,... geen koers zouden hebben gewonnen als ze een truitje van pakweg Arkéa hadden aangehad. Het is niet voor niets dat die mannen allemaal tot de grootverdieners in het peloton behoren, die horen sowieso al tot de beteren, laat staan als ze nog eens kunnen profiteren van elkaar.

    Wellens reed al z'n hele leven bij dezelfde ploeg. Ik weet niet of jij al eens van werk bent verandert, of van club of ploeg in de sport, maar als je ergens een nieuwe start maakt ben je automatisch gemotiveerder, scherper,... om een goede eerste indruk te maken, zeker als je een stap hogerop doet en in dienst komt te rijden van de beste renner ter wereld. Bovendien zat hij bij Lotto bij wijze van spreken al geïsoleerd op 100km van de meet, terwijl hij bij UAE nog een voltallige ploeg naast zich heeft op 3km omdat al zijn ploegmaats eigenlijk kopman zouden zijn bij een ander team. Bovendien werkt succes aanstekelijk en motiverend, je tilt elkaar letterlijk naar een hoger niveau. Het is niet voor niets dat elke sprinter na een overwinning in de eerste sprint van een grote ronde een zucht van opluchting slaakt, en elke keer zegt dat de kop er nu af is, de druk weg en dat het daarna vanzelf lijkt te gaan. De ploegen die een goede start nemen in een goede ronde, trekken die lijn vaak tot het einde door, terwijl diegene die daar falen het vaak erg moeilijk blijven hebben. En dan spreken we nog niet eens over een verschil in materiaal, budgetten voor trainingsstages, programma, etc.

    Hirschi is al helemaal ridicuul wat je zegt, want die kende net zijn slechte periode in een shirt van UAE. Die knalde alles aan flarden in een truitje van DSM, maar had het nadien mentaal lastig door zijn veelbesproken transfer, alle verdachtmakingen en de druk van voor een hoog bedrag weggekocht te zijn. Hij is trouwens nog altijd maar net 26 en komt in de piek van zijn carrière, het is geen 36-jarige die al jaren niets gepresteerd had en plots 30 overwinningen boekt. Zo'n voorbeelden kan je in wel meer ploegen vinden, een carrière gaat nu eenmaal vaak met ups en downs en zelfvertrouwen en mentale rust zijn één van de meest cruciale factoren om te presteren.
13-10-2024 14:14
Volgend seizoen even de meeste overwinningen in een seizoen in de regenboog trui.
13-10-2024 12:54
Zwaar weekend moet dit geweest zijn voor jullie Baroudeur en kompanen, nu nog even met de bewijzen komen in plaats van iedere keer hetzelfde geraaskal over het in de armen vliegen van Gianetti.
    13-10-2024 13:55
    Het is gewoon niet te begrijpen dat Gianetti in tegenstelling tot Bruyneel en armstrong nog steeds in het wielrennen actief mag zijn
13-10-2024 14:26
Misschien heeft Remco Evenepoel hem gevraagd om niet mee te doen en ging hij akkoord onder de voorwaarde dat Remco dan vier jaar op een protserige gouden fiets zou rondrijden. Pogacar heeft humor...
13-10-2024 09:38
Kuifje in Wonderland.
13-10-2024 10:40
@melkzuur …hoezo werkt het dan niet goed ? Ulrich kon ook niet armstrong tippen dus reken maar uit. Je hoeft mij niks wijs te maken …gelukkig nooit geen prof geweest maar wel een redelijke amateur met diverse overwinningen in klassiekers en goeie ploegen gereden zoals bv Gazelle …jo van aarle

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine