Nog geen beslissing over Tourdeelname Remco Evenepoel: “We wachten af”
Foto: Fotopersburo Cor Vos
donderdag 23 oktober 2025 om 15:58

Nog geen beslissing over Tourdeelname Remco Evenepoel: “We wachten af”

Remco Evenepoel maakt deze winter de overstap naar Red Bull-BORA-hansgrohe, waar hij een van de grote leiders wordt. Maar zal hij dat ook in de Tour de France zijn? Daar wil Chief of Sports Zakkari Dempster nog niet over beslissen.

Bij de ploeg koersen immers ook andere top-klassementsrenners zoals Primoz Roglic, Jai Hindley, Giulio Pellizzari en vooral Florian Lipowitz, de nummer drie uit de Tour van vorig jaar.





“We bekijken het parcours met het algemeen klassement in gedachten”, zegt Dempster bij Sporza. “Maar er zijn ook tal van etappes die bij onze racestijl en bij veel van onze renners passen.”

Of we Evenepoel in Frankrijk aan het werk gaan zien, laat Dempster daarom nog even in het midden. “We wachten nu op het parcours van de andere grote rondes voordat we de seizoensplanning van onze kopmannen vastleggen.”

RIDE Magazine
35 Reacties
23-10-2025 16:06
Die gaan een sterrenensemble sturen, incl remco.
23-10-2025 16:16
De enige tijdrit is 26 km lang, en heeft ook nog een forse klim. Voor Remco weinig eer te behalen.
23-10-2025 16:38
Speciaal wel, verlaat je SQS omdat de omkadering niet goed genoeg is voor de GT's volgens vader Evenepoel, en dan ben je niet eens zeker dat je een certidude bent voor de belangrijkste GT van allemaal. Wat waren de gestileerde foto's van het ondertekenen van het contract dan waard als hij niet voor zijn hoofddoel kan gaan??
    23-10-2025 16:41
    Je moet niet alles geloven wat ze zeggen. Ze kunnen op die manier wat extra Giro-tijdritkilometers proberen afdwingen, wat goed is voor al hun drie kopmannen, want ook Lipowitz en Roglic kunnen een stukje tijdrijden.
    24-10-2025 06:59
    Er komen nog TDF's.. Hij is nog altijd maar 25 jaar.
23-10-2025 16:39
Ja joh, je koopt een renner voor een gigantisch bedrag om de Tour te proberen te winnen, om hem vervolgens niet naar de Tour te sturen omdat het parcours je niet goed genoeg ligt.

Het gebrek aan bergritten past hem anders helemaal prima.
    23-10-2025 16:45
    Gebrek aan bergritten is relatief. De Tour van 2025 was al extreem zwaar (zelfs Pogacar zat er "door" de laatste week) en er zijn in 2026 nog eens een paar duizenden hoogtemeters extra.
    23-10-2025 16:52
    Gebrek aan bergritten lmao
    23-10-2025 17:27
    Er staat nergens dat ze hem niét gaan sturen
    23-10-2025 17:28
    Melkzuur, als totale hoogtemeters alles waren dan was de Vuelta zo'n beetje ieder jaar de zwaarste GR. De vorm van de hoogtemeters en hoe hard ze gereden worden is veel belangrijker dan alleen het totale nummer. En Pogacar zat vooral op zijn limiet vanwege een crash en opvolgend compenserend rijden.

    meqadon hoeveel zware bergritten zie jij? Is welgeteld 1 rit in het hooggebergte met méér dan 2 Cat1+ beklimmingen, tenzij ze de categoriseringen weer omhoog gooien. De rest is gewoon lekker frish 35 minuten vlammen.
    23-10-2025 18:32
    @Rode_Rick de Vuelta is ook de zwaarste sportief gezien. De Tour is veel zwaarder door alle media aandacht, podium ceremonies en druk die er bij komt kijken. Laat staan de factor zoveel hoger in aantallen valpartijen.
    23-10-2025 18:52
    Tour de France (en vaak ook de Giro) is veel zwaarder dan de Vuelta.
23-10-2025 17:56
Denk dat Bora nauwelijks klassementsrenners meeneemt, ze hebben die plekjes nodig voor de trein van van Poppel.
23-10-2025 18:01
@redactie : Lipowitz was 3e in de tour van DIT jaar.
23-10-2025 18:23
Hopelijk rijdt hij de voorjaarsklassiekers en de giro. En dan nog San Sebastián, Lombardije en wk in najaar
    23-10-2025 18:27
    Zoiets zou me wel bevallen. Als ik één wedstrijd mag kiezen: graag Milaan-San Remo in 2026!
    23-10-2025 19:06
    Voorjaarsklassiekers en Giro (voor het eindklassement) lijkt mij een moeilijke combinatie.

    In die zin is de Tour beter combineerbaar met het klassieke voorjaar.

    En dan nog eens pieken naar het WK en je hebt 3 mooie blokken om je seizoen rondheen te plannen.
    24-10-2025 13:08
    @checco
    Waarom? Stel dat de giro beslist om er nog eens 3 tijdritten in te leggen net als toen hij moest opgeven wegens corona.
23-10-2025 18:51
Marketingtechnisch beter om de spanning er nog even in te houden maar mij lijkt de planning vrij voor de hand liggend.
Pellizzari en Hindley de Giro. Roglic heeft een laatste kans records in Zwitserland en/of Spanje te pakken. RB is schikkelijk mits hij gaat knechten in de Tour.
De Dauphine zal dan als graadmeter dienen of RB vol de Remco kaart speelt of dat het een duo kopmanschap Evenepoel-Lipo wordt. Gaat spannend worden want SQS maakte nooit zo’n punt van de Dauphine. Remco’s kopmanschap stond al vast en bij mindere prestaties was de standaard verklaring dat hij nog in opbouw was richting de Tour. Als Lipo beter dan Remco presteert in de Dauphine gaat het Duitse achterland zeker geen genoegen nemen met een knechtenrol voor Lipo. Oh ja… En het geld komt voornamelijk uit die hoek.
    23-10-2025 20:03
    Volgens mij ligt het buiten Nederland toch allemaal wat relaxter en zo, daar zijn mensen toch ook niet zo boos als op WF als er te weinig landgenoten in de selectie van Visma-Lab zitten. Is Duitsland dan zo'n wegwielerland dat ze daar zouden van wakker liggen, kans lijkt me vrij klein?
    23-10-2025 20:53
    @Melkzuur
    Zo devoot als de Duitsers destijds voor ‘der Jan’ gingen is bij Lipo moeilijk voor te stellen. Jan was destijds ook prima reclame voor de eenheid van Duitsland. De voormalige Oost Duitsers zaten met nogal wat minderwaardigheidscomplexen opgescheept en die stille uit Rostock leek het ideale rolmodel om ze het gevoel te geven dat ze er ook toe deden in het nieuwe Duitsland. We weten allemaal hoe dat is afgelopen maar dat terzijde.
    Als Lipo’s prestaties in het rondewerk op dit niveau blijven, dan is de keuze voor RB al snel gemaakt. Zelfs al blijven de Duitsers supporteren met de handrem in bereik, dan brengt die stille uit Laichingen veel meer geld in het laatje als die drukke uit Schepdaal. Dat bepaalt de hiërarchie.
23-10-2025 22:04
Heel eerlijk, wat is er mis mee om even rustig te wennen aan het team, zonder meteen de druk van de tour? Hij kan in de giro meer bereiken. Want meer tijdrit kilometers. En je hebt dan niet de druk en chaos van de tour. Lekker aan alles wennen en een jaar later de tour. Zou toch prima kunnen werken? Giro zie ik hem 2e worden (als vingegaard meedoet) tour hooguit 3, maar mss zelfls lager.
    23-10-2025 22:42
    Het lijkt momenteel niet onwaarschijnlijk dat Pogacar ook de Giro rijdt. Zou dus wel een erg ongelukkig jaar zijn voor Evenepoel om zelf nog eens naar Italië te trekken. En sowieso moeilijk te combineren met een voorjaar waar er meer kansen voor hem liggen.

    Meer een jaar om in de eerste helft eens te gaan voor de klassiekers en al die rittenwedstrijden waar Roglic zo goed in was en in het najaar alles op de Vuelta te zetten.
23-10-2025 23:40
Vingegaard toont ballen en gaat het gevecht gewoon aan. Ook al weet hij dat er één beter is. Evenepoel "chickens out" om het in goed Nederlands te zeggen. Remco moet gewoon naar de Tour. Gewoon meedoen met de grote jongens. Want hij wil die immers winnen.
    24-10-2025 08:10
    Het heeft bij Vingegaard niets met cojones aan zijn lijf te maken dat
    hij de Tour zal rijden maar alles met 'een verplicht nummertje' vanuit
    Visma en hun sponsoren.

    Dat Vingegaard zich met een eindzege in de Giro, een 'troostprijs' wilt
    verschaffen omdat hij de kans groot acht dat hij voor de 3de keer op rij
    naar de slachtbank zou geleid worden in de Tour ? Ik kan enkel vermoeden
    dat Visma het geen barst kan schelen hoeveel andere grote ronde's hij
    als compensatie wilt, want voor hun telt enkel de Tour, die Jonas dit jaar,
    zonder een Giro in de benen ook al niet kon winnen, laat staan mét de Giro.

    Eigenlijk is zijn smeekbede om de Giro te rijden een vorm van de handdoek
    al in de ring te gooien wat betreft de Tour en is dus ook niet de lefgozer zoals
    Pogacar dat was toen men hem in 2024 gek verklaarde om de combo Giro/Tour
    niet enkel te willen rijden, maar enkel met het doel om beide te winnen.
    24-10-2025 13:12
    Waar zat vingegaard dan op het WK en in Lombardije, daar was er maar 1 die de strijd durfde aangaan met Pogacar , de rest reed voor ereplaats.
    Oh ja op het EK was vingegaard dan weer wel maar of dat een groot succes was durf ik te betwijfelen
24-10-2025 08:01
Nou, voorlopig dus geen verschil tussen RB en SQS wat betreft vaagheid als het Remco betreft.

Er is maar GT die er toe doet, Giro en Vuelta zijn en blijven b-koersen in vergelijk met de Tour, een mega-dure GT renner van 25 die niet de Tour gaat rijden is als een wereld spits in het voetbal binnenhalen en dan zeggen dat je nog twijfelt of je ‘m voor de Championsleague in gaat zetten.

Remco zit bij een Ander team maar het blijft dezelfde poppenkast, dezelfde flauwekul met een zweem van geheimzinnigheid waarmee hij zelf altijd komt, verkondigen ze bij RB nu dus ook.
    24-10-2025 08:23
    Als de Tour de enige GT is die ertoe doet , dan hebben de meeste wielerflitsers waaronder jij ook maar heel weinig wielerplezier te verwachten. Mischien staat pogacar na de eerst week al wel aan de leiding en is het voor vingegaard weeral 3 weken aanklampen en schade beperken om zijn 2 e plaats te kunnen halen.
    Nee dan kijk ik veel liever naar een giro en Vuelta met wel spanning.
    24-10-2025 12:40
    Mhhh, je kan toch lastig een renner die net nieuw is in een ploeg verwijten dat de teamleiding vaag is over zijn wedstrijdplanning. Precies of hij iets kan veranderen aan de structuur en planning vanaf dag nul. Hiermee laat je jezelf wel kennen dat het je enkel te doen is om af te zeiken als je zelf wat bij elkaar verzint om een reden te creëren.
24-10-2025 09:08
Ik denk dat veel coureurs eerst afwachten wat de agenda van Pogacar gaat zijn. In de wedstrijden (=grote rondes en kleinere rittenkoersen) waar hij niet gaat rijden zal het druk gaan worden met toppers.
    24-10-2025 09:16
    Logisch eigenlijk — en het maakt de wedstrijden waar Pogacar niet start waarschijnlijk alleen maar aantrekkelijker. (En diegene waar hij wel start nog saaier.)
    24-10-2025 09:55
    Zijn het dan echte toppers indien ze met zen allen willen
    'ontsnappen' aan Pogacar ?

    Moeten Pedersen, Van Aert, Ganna en Van der Poel dan ook
    maar afwachten of Pogacar, Milaan-San Remo of de Strade Bianche
    of de Ronde van Vlaanderen of Parijs-Roubaix zal rijden en indien
    wel, om deze dan maar makkelijk te skippen en koersen te rijden
    waar de Sloveen niet aan de start staat ?
    24-10-2025 10:35
    Nee Badgio, er is immers geen volwaardig alternatief voor deze wedstrijden. Maar als je kan kiezen tussen P–N zonder Pogacar of T–A mét hem, dan kan je evengoed voor P–N gaan. Als wereldtopper moet je het in de monumenten, het WK en de Tour sowieso al tegen hem opnemen, dus in andere koersen kan je hem beter proberen vermijden. Je wilt als wereldtopper tenslotte ook af en toe zelf eens winnen. MvdP heeft het geluk dat de wedstrijden die hem het best liggen, Pogacar net wat minder goed afgaan. Dat voordeel hebben Evenepoel en Vingegaard niet.
    24-10-2025 10:42
    Bovendien mijden deze renners Pogacar ook door koersen als Strade, Amstel, LBL en het WK/EK gewoon over te slaan. Waar het al wat 'meer' het terrein van Pogi wordt, proberen ze niet eens meer.
    24-10-2025 12:27
    Nee Badgio, dat klopt niet. Je kunt het renners niet kwalijk nemen om vol voor een andere grote ronde te gaan dan de Tour. Pogacar is nagenoeg onklopbaar
    onder normale omstandigheden. Een Giro of Vuelta is gewoon een hele vette prijs. Dat daar in deze tijd een “ja maar, Pogacar deed niet mee” achteraan zal komen is ook waar maar toch een vette prijs.
    En dat Vingegaard een andere grote Ronde gaat winnen lijkt mij vrij duidelijk want hij is met afstand de beste nummer 2.
    Over Evenepoel heb ik meer twijfels op de één of andere manier. Ondanks zijn
    Vuelta-zege in 2022 en Tour-podium vorig jaar.
    De jongere garde staat al een tijdje te trappelen en Evenepoel lijkt in het hooggebergte al een paar jaar redelijk kwetsbaar.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.