Nieuwe Flanders Classics-week leidt maar deels tot verhoopt effect: “Ploegen moeten nog wennen”
Foto: Cor Vos
Niels Bastiaens
woensdag 16 april 2025 om 09:22

Nieuwe Flanders Classics-week leidt maar deels tot verhoopt effect: “Ploegen moeten nog wennen”

Interview Onder impuls van Flanders Classics gaat de week voor de klimklassiekers grondig overhoop. Woensdag ligt nu niet meer de Brabantse Pijl te wachten, die voortaan op de vrijdag voor de Amstel Gold Race valt, maar wel de vernieuwde Ronde van Limburg. CEO Tomas Van Den Spiegel praat ons bij over de nieuwe keuzes, die voorlopig nog geen groot effect lijken te hebben op het deelnemersveld.

1.1-koers Ronde van Limburg stond de afgelopen jaren nog in mei op het programma. Door deze nu vol in de piekperiode van het Belgische wielrennen te plaatsen, zou de wedstrijd aan belang moeten winnen. Maar voorlopig kan het rekenen op de deelname van amper vijf WorldTeams. De Brabantse Pijl zag het aantal ploegen van het hoogste niveau bij de mannen dan weer teruglopen van elf naar acht, maar de namen die ze meebrengen, zoals Remco Evenepoel, Wout van Aert, Tom Pidcock en Biniam Girmay, maken wel veel goed.

“Laat ons zeggen dat de ploegen en renners nog een beetje aan gewend moeten raken aan de nieuwe invulling”, zegt Van Den Spiegel ons. “Ik denk dat veel ploegen nog niet goed weten hoe ze met de Ronde van Limburg moeten omgaan. Bij de Brabantse Pijl zien we wel direct een impact op het deelnemersveld. Ik denk dat het even tijd nodig heeft. Misschien ziet het er volgend jaar alweer helemaal anders uit. Ik denk dat iedereen wel benieuwd is hoe dit gaat evolueren.”

Jullie kondigden die verandering ook pas vrij laat aan.
“Ik weet niet of dat een rol heeft gespeeld. Volgens mij hadden de ploegen misschien niet helemaal door wat er juist wijzigde. En ook, ik heb begrepen dat deze specifieke week vaak de week van de logistieke switch is bij veel ploegen. Ze laten niet alleen een nieuw segment renners overvliegen, het is ook een soort wisselmoment bij op logistiek vlak. Daarom is de plannen wijzigen voor hen minder evident.”

Is dit dan een teleurstelling?
“Nee, we wisten dat het een soort overgangsjaar zou worden. We zien telkens wanneer er iets wijzigt aan de kalender dat het even duurt vooraleer ploegen zich realiseren hoe ze die verandering best willen aanpakken. Voor een 1.1-koers in deze periode van het jaar zijn die vijf WorldTeams in de Ronde van Limburg zeer goed. Maar we gaan er wel aan werken om de volgende jaren een nog sterker veld aan de start te krijgen.”

De Brabantse Pijl miste de voorbije jaren enkele topnamen – foto: Cor Vos

Naar wat voor type renners kijken jullie dan? De Ronde van Limburg heeft wel hellingen en kasseistroken, maar toch krijgen we er ieder jaar een sprint.
“Het is de bedoeling om de snelle mannen die ook vlot een kasseistrook over kunnen nog wat langer in competitie te houden. De renners die op de Scheldeprijs mikken, zouden vlot de combinatie kunnen maken.”

Om vanaf de Brabantse Pijl dan definitief de overstap naar de heuvelklassiekers te maken?
“Exact. Die wedstrijd moest daarom ook iets dichter tegen de Amstel Gold Race en iets verder van de Ronde van het Baskenland komen te liggen. We merkten dat we de afgelopen jaren veel teams misliepen die eerder wel nog kwamen. Deels doordat de koers te dicht op het Baskenland zat, maar ook omdat het aantal koersdagen per renner is gedaald. Ploegen maken meer keuzes. Dat vraagstuk hebben we aangepakt.”

Amper één dag rust tussen de Brabantse Pijl en Amstel Gold Race zou je ook net iets te weinig kunnen noemen. Thibau Nys en Lidl-Trek spraken dat eerder al uit als een reden om de Brabantse Pijl links te laten liggen.
“In mijn ogen zijn die twee koersen juist heel complementair. We hebben de Brabantse Pijl ingekort tot amper 160 kilometer, dat is een heel duidelijk statement van onze kant. We willen de Brabantse Pijl echt profileren als de meest explosieve koers van het voorjaar, de kortste ook. En je ziet aan het het startveld dat veel andere renners niet bang zijn om de combinatie nu al te maken. Volgens mij is dat perfect te doen.”

Was nog een extra koers echt nodig in het voorjaar?
“Juist omdat we over een ander type renner spreken in de Ronde van Limburg, zit die de andere koersen niet in de weg. Het is een zeer onderschatte koers, met veel potentieel. Er wordt al zo veel gekoerst in het Heuvelland, de Vlaamse Ardennen en de streek rond Overijse. Anderzijds heeft de Scheldeprijs een eigen identiteit in het Antwerpse. Het is alleen maar goed dat Belgisch Limburg, een regio waar koers heel populair is maar waar je weinig topkoersen hebt, nu ook zijn eigen wedstrijd in het voorjaar krijgt.”

Ligt hiermee de voorjaarspuzzel voor jullie vast?
“Ik denk dat het voorjaar er nu staat, voor ons is het verhaal af. Natuurlijk zullen we altijd blijven evalueren. Zo is het in theorie de bedoeling dat de Ronde van Limburg een 1.Pro-koers wordt. Minder teams zullen de komende jaren de kat uit de boom kijken, waardoor we denken dat zowel de Ronde van Limburg als de Brabantse Pijl zullen blijven groeien als opstapje richting Amstel Gold Race.”

RIDE Magazine
28 Reacties
15-04-2025 13:14
Als ze een ideaal deelnemersveld willen leggen ze BP op donderdag & RvL op vrijdag.
Zoals hierboven aangehaald: Baskenland eindigt op zaterdag, dat zijn 4 rustdagen richting BP op donderdag en dat is meer dan genoeg. De AGR is alweer op zondag, amper 1 rustdag zoals op de huidige kalender is echt wel krap.
De Ronde van Limburg mikt zogezegd op de deelnemers van de Scheldeprijs, maar ze vergeten dat er velen ook nog PR hebben gereden (Merlier, Philipsen, Milan, Kristoff ...). En om van Roubaix te bekomen heb je aan 2 dagen niet genoeg om dan op woensdag weer uit te pakken. Dat is ook de reden waarom ze Scheldeprijs / Gent-Wevelgem (die eerder op de woensdag na Roubaix stonden) verhuist hebben op de kalender.
    15-04-2025 14:14
    En dat zo even uit de losse pols, en vele malen beter dan de huidige situatie.
    15-04-2025 17:06
    Geen speld tussen te krijgen!
    15-04-2025 20:51
    T zal uiteindelijk hetzelfde effect krijgen als de E3 en GW. Enkel de Ronde van Limburg voegt niet zo veel meer toe in deze week
15-04-2025 12:10
Ze hadden ook gewoon de Brabantse Pijl naar donderdag kunnen verschuiven. Extra dag na Baskenland en Roubaix, twee dagen tussen de Amstel. Klaar.

Maar in plaats daarvan willen ze weer een extra wedstrijd uit hun portefeuille belangrijk maken.
    15-04-2025 13:36
    Tja, hoe vreemd toch dat een commercieel bedrijf winst wil maken
15-04-2025 13:46
Als Flanders Classics zich ermee gaat bemoeien, dan weet je dat het fout gaat.

Als je dan toch wilt sleutelen, dan ben ik het eens met Steven E.
    15-04-2025 14:01
    En als toevoeging: zet de BP voor vrouwen op woensdag. Dan heb je 3 volwaardige namiddagen koers & de heuvelvrouwen hebben geen Baskenland gereden dus dat kan perfect. Nu zie je veel vrouwen passen voor een “kleine” koers op vrijdag wanneer er zondag weer gekoerst moet worden.
    15-04-2025 14:38
    De uitzendingen van diverse vrouwen koersen wegstoppen op betaalzenders vind ik ook zo'n slecht idee met het oog op de groei van het vrouwenwielrennen.
    15-04-2025 19:53
    FC maakt het wielrennen alleen maar kapot
    16-04-2025 09:02
    @triple double, in welke optiek dan maken ze het wielrennen kapot? Nu ben ik het niet helemaal wow met het nieuwe parcours van de rvv of zo en de randanimatie, maar ze moeten natuurlijk wel de wedstrijden levensvatbaar houden. Ze introduceren veiligheidsvoorzieningen (die anderen overnemen), logistiek en organisatorisch hebben ze hun zaken op orde, ze gaan voor het vrouwenwielrennen, etc... Het is of evolueren of verdwijnen of overgenomen worden door nog grotere organisaties vrees ik. Het veldrijden is wat anders, dat is hun biotoop niet en daar vind ik wel dat ze het niet goed aanpakken, maar veldrijden is het wielrennen natuurlijk niet :-p
15-04-2025 12:02
De Brabantse Pijl verplaatsen naar vrijdag is best OK, maar om nu weer een koers 'belangrijk' te maken op de overvolle kalender?
    15-04-2025 18:40
    Anders steekt iemand anders zijn hand op voor die woensdag. Volta Limburg bijvoorbeeld.
15-04-2025 19:31
Wat een miskleun dit..... Voor de mannen van het Vlaamse voorjaar is het na Parijs-Roubaix gedaan. En logisch ook want die koers is zo'n aanslag op het lichaam dat je daar wel even van moet herstellen. Om dan nog een koers voor dat type renner een paar dagen na Roubaix in te plannen is waanzin.

En in dezelfde beweging maken ze de Brabantse Pijl ook nog even verder kapot! Niet alleen komen daar 2 dagen voor de AGR natuurlijk nooit de grote jongens meer heen maar de "wijze mannen van Flanders Classics" denken dat te kunnen oplossen door de BP over een klassieker onwaardige afstand te laten verrijden. Dus nu heb je EN een minder deelnemersveld EN de koers krijgt de afstand van een kermiskoers. Hoe slopen we de wedstrijden? Vraag het Flanders Classics!
15-04-2025 19:46
Ooit was er een weekend met E3 en Brabantse Pijl. Wat keek ik daar altijd naar uit! Anno 2025 zijn ze allebei gedegradeerd tot vrijdagkoersen.
    15-04-2025 20:59
    Met het verschil dat de E3 wel nog steeds een fantastische koers blijft waar veel volk naar kijkt/toegaat.

    E3 is ook nog 1 van de weinige koersen die niet onder de grote koersorganisatoren valt, en dat heeft ook ergens nog zijn charme.
    15-04-2025 21:01
    Daar heb je helemaal gelijk in, Massimo.
    15-04-2025 22:04
    Ik neem mij al járen verlof tijdens de E3-prijs. In de ochtend groentjes snijden/stoven & gehakt afbakken, en in de namiddag laat ik dat met de nodige dosis kruiden garen tot 15kg aan bolognaise-saus terwijl ik de finale van de koers afkijk.
16-04-2025 09:54
Ik lees vooral een artikel over een CEO die het allemaal beter denkt te weten, maar niet inziet dat de ploegen er anders over denken...
16-04-2025 12:07
De belangrijkste reden om de Brabantse Pijl naar vrijdag te verplaatsen is de mogelijkheid om deze koers commercieel beter uit te baten. De vrijdagmiddag is in België een ideaal moment om met je zakenrelaties een middagje wielrennen te doen in een VIP-tent. Daar wordt het echte geld verdiend. Daarom heeft Flanders Classics ook meermalen getracht om de E3 over te nemen, die ideaal gepositioneerd staat op vrijdag.
16-04-2025 15:05
Als je dan toch iets wil de Volta Limburg classic naar de woensdag voor de Amstel. Brabantse Pijl op de plek van de Volta en de Ronde van Limburg lekker in juni laten.
15-04-2025 15:38
Wacht, de Brabantse Pijl is níet morgen?

Ik zal er tussen het ontleden van de psyche van van Aert en jan-en-alleman die de MvdPogi-tandem reetveren uitdelen dit misschien gemist hebben?

Voor dit hele Flandres gedoe ligt de winst natuurlijk in het overboord gooien van 'de 3 knokenkrakers van de dikke pannenlappers' Oftewel kokszijde, de panne & de schelde. Boutkoersen waar geen hond op zit te wachten. Breng dat Hageland ding terug om te beginnen, die is wel leuk.

Ronde van Limburg ken ik niet, maar die is dus nu mórgen?
    15-04-2025 17:08
    @ Romans
    Vroeger heette dit volgens mij iets met Mergelland, en daarna iets met Volta ofzo.
    Leuke koers voor mannen die in de echte koersen te kort komen en/ of moeten knechten etc
    Edit volgens mij haal ik 2 koersen door elkaar
    15-04-2025 19:55
    @retrlex de volta is al geweest.
    15-04-2025 22:07
    @Retrolex: De ronde van Limburg bestaat al heel lang en is een Belgische koers. De wedstrijden die jij noemt zijn in Nederlands Limburg, deze in Belgisch Limburg. De wedstrijd bestaat al lang en heeft verschillende vormen (ooit was er zelfs tijdelijk een Hasselt-Spa-Hasselt) en hiaten gekend, maar bestaat in de huidige vorm sinds 2012 (1.2) en 2014 (1.1).
15-04-2025 16:33
Zo belangrijk dat WF niet eens een voorbeschouwing maakt
    15-04-2025 22:09
    Die is er echt wel hoor.
16-04-2025 14:27
Welke grote namen verwachten ze in een sprinterskoersje 2 dagen na P-R? Als ze een uitdagender parcours maken dan zijn er wel enkele grote namen die een intervaltraining kunnen gebruiken net voor de Amstel. Als dit niet gaat omdat ze dan naar Nederland of richting Luik moeten, dan zou ik de wedstrijd met B-P omdraaien. Dan kunnen de punchers 3 dagen rusten voor Amstel en kunnen de sprinters 4 dagen rusten na P-R. Maar na het zoveelste fiasco in de panne en de scheldeprijs, zou ik echt een uitdagender parcours maken.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine