Niet te stoppen: Harrie Lavreysen is voor de zevende(!) keer wereldkampioen sprint
foto: Fotopersburo Cor Vos
zondag 26 oktober 2025 om 19:20

Niet te stoppen: Harrie Lavreysen is voor de zevende(!) keer wereldkampioen sprint

Harrie Lavreysen is voor de zevende opeenvolgende keer wereldkampioen geworden op de sprint. De 28-jarige baanlegende uit Luyksgestel rekende in de finale af met zijn grote rivaal Matthew Richardson. Het is voor Lavreysen niet alleen zijn zevende sprinttitel, maar de twintigste(!) wereldtitel in zijn buitengewoon succesvolle carrière.

Op de slotdag van het WK baanwielrennen 2025 in het Chileense Santiago kwamen de beste baansprinters – en dus ook Lavreysen – nog een laatste keer in actie, en wel op het koningsnummer onder de sprinters: de individuele sprint. De Nederlander wist zich eerder al zonder problemen te plaatsen voor de halve finales van het individuele sprinttoernooi. In twee sprints knikkerde hij de Fransman Rayan Helal uit het toernooi.

Lavreysen rekende in de daaropvolgende halve finale ook ogenschijnlijk eenvoudig af met Nicholas Paul uit Trinidad en Tobago en mocht zich vervolgens opmaken voor een finale met en tegen Matthew Richardson. De (genaturaliseerde) Brit wist in zijn halve finale overtuigend af te rekenen met de Australiër Leigh Hoffman, die verantwoordelijk was voor de uitschakeling van Jeffrey Hoogland.

Bekijk hier de tweede en beslissende heat via Eurosport

Geen twijfel
De eerste heat in de finale was een prooi voor Lavreysen. De Nederlander trok met een machtige versnelling alle registers open en Richardson had niet meer de kracht en snelheid om de titelverdediger nog te remonteren. Lavreysen deelde zo de eerste tik uit, maar moest daarna wel zo’n twee uur wachten op de tweede en wellicht beslissende heat.

In deze tweede heat hoopte Richardson de stand nog gelijk te trekken, maar Lavreysen had andere plannen. Met een opnieuw machtige sprint gaf hij zijn Britse rivaal lik op stuk en wist zo op imponerende wijze zijn wereldtitel te prolongeren.

foto: Fotopersburo Cor Vos

Lavreysen schrijft geschiedenis
Het is voor de eerste keer in de carrière van Lavreysen dat hij een gouden kwartet (wereldtitels op de teamsprint, individuele sprint, kilometertijdrit en keirin) weet te bemachtigen.

Met zijn zevende wereldtitel komt zelfs het ultieme sprintrecord in beeld voor de Nederlander. Koichi Nakano staat met tien gouden medailles op de individuele sprint al sinds 1986 op eenzame hoogte, maar de inmiddels 69-jarige Japanner zal nu inmiddels wel de hete adem van de nog altijd maar 28-jarige Lavreysen voelen.


RIDE Magazine
33 Reacties
26-10-2025 20:39
Levende legende...

Als je verder weet te kijken dan klimmende scharminkels, is het genieten met de huidige generatie Nederlandse wielrenners (m/v). Krankzinnig om er met Van der Poel en Lavreysen twee te hebben rondrijden die in een discipline de beste aller tijden zijn.
26-10-2025 19:55
Wat. Een. Baas.
Hij veegt de vloer aan met Richardson. En die kan toch ook echt wel een stukkie hard fietsen.
Ik had niet verwacht dat Harrie dit niveau zou halen in dit post olympisch jaar. Ook gezien alles dat hij naast de baan aan toffe dingen doet. Schijnbaar een goede balans gevonden.
    27-10-2025 07:10
    Vooral nadat richardson sneller was in kwalificatie, toch zo winnen.
26-10-2025 21:51
Echt geweldig. Wat een power. Harrie de beste baansprinter ooit, MvdP de beste veldrijder ooit en Pogi de beste weg wielrenner ooit. Prachtig om toeschouwer te zijn.
    26-10-2025 22:29
    En niet te vergeten Evenepoel, de beste tijdrijder ooit!
26-10-2025 19:27
Ongeëvenaard. Wat een kracht en vooral snelheid heeft deze man. Een uniek kwartet.
26-10-2025 19:44
Ontzettend knap!

Maar als veel mensen wat van de overmacht van Pogi vinden, wat maken we hier dan van?
Of is dat anders omdat hij Nederlands is? :-)
    26-10-2025 19:52
    Ik denk dat ze dit niet erg vinden.

    Plus het is allemaal kort qua duur dus Lavreysen "verpest" niet hun hele middag.
    26-10-2025 19:53
    Laf dat Pogi hier niet mee doet.
    26-10-2025 20:13
    MZ89, ik ben er heilig van overtuigd dat het voor veel reageerders heel belangrijk is welk vlaggetje en/of ploegnaam er achter een winnaar staat en dat daar de soort reactie op gebaseerd is.
    26-10-2025 23:20
    Ik kijk niet 9 maanden lang baanwielrennen, wegwielrennen wel. Dit is een leuk uitstapje, en het was spannend omdat Lavreysen iets ongekends doet.
    27-10-2025 04:10
    Nee, dit evenement wordt niet verpest door Evepoel toestanden van de ons bekende omroep.
    Renaat Schotte zit tenminste goed in de wedstrijd. bravo!
    27-10-2025 07:09
    Toen visma 3 grote rondes won inclusief volledig podium zagen mensen ergens wel dat het niet handig is op termijn maar niemand zette de tv uit
    27-10-2025 07:30
    Ik heb de ontknoping van die Vuelta wel minder intensief gevolgd, dan die van edities met spanning. Ik neem aan dat dat voor meer mensen geldt. Wanneer het seizoen erna weer meer van hetzelfde was geweest, dan was dat alleen maar erger geworden.

    De vergelijking met een kort explosief baanonderdeel waar per definitie meer spanning is zit, vind ik helemaal een manke. Ik begrijp niet zo goed waarom de sneeuwvlokjes die kritiek op hun held niet kunnen verdragen, daar nu mee denken te moeten komen.
    27-10-2025 08:13
    Wanneer de kritiek bestaat uit “hij wint teveel” is het natuurlijk kritiek die zo mank gaat als zanger Nelis. En de oplossing voor het feit dat wanneer er iemand veel beter is dan de rest is er. Gewoon niet kijken. Ga je gras maaien of je stoep vegen. En er zijn hier wel meer sneeuwvlokjes die alleen in de reactie schieten wanneer er lichte kritiek komt op een bepaalde ploeg toch?
    27-10-2025 08:34
    Volgend mij is de breedst gedragen kritiek niet dat Pogacar teveel wint, maar gaat het bij de afhakers vooral over het koersverloop en het ontbreken van spanning in de laatste anderhalf tot twee uur van een koers (in het verleden bekend als de finale). Wanneer het inderdaad blijft steken op enkel het feit dat hij veel wint, dan slaat 'kritiek' nergens op, maar dat is nu eenmaal niet wat er speelt. Grote koersen zijn een formaliteit geworden, dat is waar mensen bij afhaken.

    Kampioenschapje whataboutismen verandert daar niets aan.
    27-10-2025 09:24
    Akkoord. Maar dan blijf ik erbij dat veel reageerders (uitzonderingen daargelaten) hun mening compleet omgooien wanneer het “juiste” vlaggetje of ploegnaam verschijnt achter de naam van een renner die heel veel wint.
    27-10-2025 09:42
    Het is toch geen hogere wiskunde om te stellen dat subjectieve voorkeuren invloed hebben op de beoordeling van een overwinning? Ik begrijp niet zo goed waarom dat feit iets zou veranderen aan de volstrekt unieke situatie waar het wielrennen zich momenteel in de zwaarste koersen in begeeft.

    Alsof de vaststelling dat het niet goed is voor de sport wanneer er iemand op deze koersbepalende wijze huizenhoog bovenuit steekt, minder waard wordt doordat mensen anders reageren als vlaggetjes hun kleur hebben.
    27-10-2025 09:48
    Zijn juist niet degene die constant lopen te huilen over hoe saai het is de sneeuwvlokjes?

    Je hebt een afstandsbediening voor de tv dus als je iets niet leuk vindt dan kun je gewoon zappen.

    Waarom zou je na elke wedstrijd die renner X wint moeten komen klagen hoe saai het is?
    27-10-2025 10:19
    Nee, ik vind dit toch heel anders.
    ja het is overmacht, maar meer net de overmacht die Cavendish had. Cavendish had overmacht in de sprints. Net als Lavreysen overmacht heeft in de sprintonderdelen.

    het zou meer op overmacht Pogi gaan lijken als hij ook niet sprint onderdelen gaat winnen
    27-10-2025 11:59
    S.Morgenstern, om een lang verhaal kort te maken, je hebt dus exact dezelfde mening als ik over de reacties. Wanneer een Nederlander of Belg en/of iemand uit de “juiste” ploeg zo zou heersen was het hier hosanna in de reacties.
    Wanneer ik een “oplossing” zou bedenken voor de overheersing zou die zeker niet liggen bij Pogacar en/of zijn ploeg want je hoeft eventuele concurrentie niet zo lang mogelijk in de wedstrijd te houden. Het gaat uiteindelijk om winnen dus alles moet uit je wiel. Hoe en wanneer maakt niet uit.
    Een winnaar de zege misgunnen omdat hij veruit de sterkste is, is natuurlijk een gotspe.
    Ik denk dat de inrichters van koersen de wedstrijden niet steeds zwaarder moeten maken met nóg meer hoogtemeters maar juist veel minder zwaar met veel minder hoogtemeters. Er kan dan meer gekoerst worden op tactiek en is de wedstrijd niet meer beslist op 1,5 uur van het einde.
    27-10-2025 13:19
    Ik denk dat jouw conclusie veel te zwart-wit is; alsof een voorkeur meteen gelijk staat aan één opvatting waar je aan vast zit. Alsof blij zijn met een overwinning iedereen in de weg zou staan om in te zien dat een totale overheersing betekent dat je een cruciaal onderdeel (strijd) van de sport kwijt raakt.

    Ik kan mij veldritseizoenen herinneren, waarbij een start van Van der Poel niet voor de meeste vreugde zorgde. Ik kan mij een Vuelta herinneren, waarbij de overheersing van één ploeg ook de nodige
    desinteresse creëerde.

    Wanneer je vervolgens beseft dat de overheersing van Pogacar daar nog een paar stappen overheen gaat, dan trek je volgens mij de verkeerde conclusie.

    Uiteraard was het chagrijnig anders geweest met een Nederlands vlaggetje achter zijn naam, maar ik geloof er niets van dat het oordeel over die overheersing wezenlijk anders was geweest. Ik geloof niet dat het dan opeens twee seizoenen leuk was gebleven.
    27-10-2025 13:48
    Oké dan blijven we het daar gedeeltelijk oneens over.
    Heb jij een oplossing paraat om deze overheersing te beteugelen?
    27-10-2025 13:56
    Nee, ik denk niet dat die er is. De verhoudingen zijn gewoon zoals ze zijn en daar zal iedereen het mee moeten doen.

    Wellicht dat er een nieuwe generatie toptalenten op staat die dichter bij zijn niveau zit.
27-10-2025 10:08
Die tweede race was nog het spannendst ondanks dat Harrie daar van achteren kon komen.

Voor de rest: waarom gaat 80% van de reacties over het wegwielrennen? Dat is off-topic en mogen ze verwijderen.
26-10-2025 20:46
Indrukwekkend, en ook slim gereden. Hij wist er twee keer een langere sprint van te maken, waardoor Richardson zijn explosiviteit niet kon uitspelen.
26-10-2025 22:38
Voor alle Pogi adepten: ja, ook dit is heel knap, maar oersaai. Enige dat dit verteerbaarder maakt is dat dit niet het hele jaar zo door gaat.
26-10-2025 23:56
Dit vinden mensen wel leuk?
Dit is erger dan Pogacar..... Maar ja..
    27-10-2025 00:15
    Het verschil zit hem erin dat je Lavreysen 3-5 avonden per jaar voor een paar minuutjes ziet, terwijl Pogacar 50+ dagen urenlang op het scherm te zien is (en nee, daar blijf ik echt niet meer voor zitten).
27-10-2025 09:05
Er zit natuurlijk verschil tussen Harry en Pogi, maar degene voor wie ik deze week de tv aanzette was Hetty.
26-10-2025 20:44
Baas boven baas
26-10-2025 23:23
Pfff, dit is toch niet normaal. Generationeel talent? Het Britse commentaar had het er van de week al over dat hij misschien wel beter is dan Sir Chris Hoy. En die laatste titel ook nog eens terwijl Richardson uitgerust was!
27-10-2025 10:42
Harry, wat een eindbaas!!

Reacties zijn gesloten.