‘Niet één grootste winnaar op transfermarkt, Jumbo-Visma misschien wel grootste verliezer’
zaterdag 18 november 2023 om 19:15

‘Niet één grootste winnaar op transfermarkt, Jumbo-Visma misschien wel grootste verliezer’

Verschillende teams zijn nu druk bezig met de seizoensplanning en de eerste mediadagen in december zijn reeds gepland. Hoogste tijd dus om de balans op de transfermarkt op te maken, nu verreweg de meeste ploegen klaar zijn. Een verrassing ligt uiteraard altijd op de loer, maar wie zijn nu de winnaars en verliezers op dit gebied? Maxim en Youri bespreken het in de WielerFlits Podcast.

Onlangs deden we op Instagram een oproep welke ploeg de beste transferperiode achter de rug heeft. Volgens velen was dat Lidl-Trek, dat onder meer Tao Geoghegan Hart, Jonathan Milan, Tim Declercq en Sam Oomen aantrok. “Dat snap ik wel, maar ik ben het er niet mee eens”, lacht Youri. “Ik vind dat BORA-hansgrohe met het toevoegen van Primož Roglič, Daniel Felipe Martínez en Sam Welsford ook echt een enorme slag geslagen heeft. Maar daar plaats ik ook Jayco-AlUla bij. Denk aan Mauro Schmid en ze kochten Calen Ewan en Luke Plapp. Met die laatsten krijgen ze er plots twee serieuze kopmannen bij, in een ploeg die de laatste jaren toch al gevoelig is versterkt.”

Maxim wil op zijn beurt toch voor Lidl-Trek gaan. “Een kopman voor de grote rondes hadden ze niet echt, maar met Geoghegan Hart hebben ze die nu wel. Met een aantal serieus goede ondersteunende klimmers. Dan denk ik aan Patrick Konrad, Oomen en Carlos Verona. En Milan is een topsprinter in spe, Andrea Bagioli was tweede in Lombardije. Het zijn vrijwel allemaal renners van naam die erbij komen. Van wereldniveau. Maar bij de vetrekkers zitten eigenlijk geen gevoelige, beeldbepalende renners. Er gaan veel jongens weg, maar niemand heeft de ploeg gedragen of gaan naar een andere ploeg als kopman. En dat vind ik wel een hoop zeggen.”

Jumbo-Visma grote verliezer?
De mannen leggen de verschillende ploegen tegen de meetlat. Ook Jumbo-Visma passeert de revue, waarna Youri een opvallende conclusie maakt. “Zij hadden aanvankelijk niet veel te vervangen. Maar nu vind ik ze misschien wel de grootste verliezer van deze transferperiode. Ze zijn Roglič natuurlijk kwijtgeraakt en – ja goed, daar konden ze niet veel aan doen – Nathan Van Hooydonck. Rohan Dennis is gestopt en ook wereldkampioen Tobias Foss vertrekt. Dat zullen ze toch voelen. Daartegenover staat de komst van Matteo Jorgensen en rondetalent Ben Tulett. Die eerste is wel superveelzijdig en heeft de laatste twee jaar natuurlijk echt veel indruk gemaakt.”

“Het zijn echt wel goede renners”, vindt Youri. “Maar ze komen bij Jumbo-Visma wel in dat hele bataljon met goede renners terecht. En dan komen nog toptalenten als Per Strand Hagenes en Johannes Staune-Mittet over. De toekomst ziet er goed uit, maar Roglič en Van Hooydonck zijn vooralsnog niet adequaat vervangen met het oog op 2024. Maar wellicht volgt er nog iets. Ze wilden aanvankelijk met 28 jongens het nieuwe seizoen in. Nu zijn er dat het minimale verplichte aantal van 27, met daarbij nog Michel Heßmann. Daar moet eigenlijk gewoon nog eentje bij.”

Vanaf 04.22 komen in de podcast alle winnaars en verliezers naar voren


Luister hierboven naar de podcast en abonneer je via je favoriete podcastapp.
iTunes
Spotify
RSS-feed

RIDE Magazine
40 Reacties
18-11-2023 08:22
Off-topic: Waarom worden er tegenwoordig, verspreid over een aantal dagen, een heleboel losse artikelen gemaakt over 1 podcast? Kan in mijn ogen prima in 1 artikel, het is niet alsof WF een tekort aan artikels heeft?

On topic: Laten we het eens op een rijtje zetten.
Uit: Roglic, Dennis, van Emdenn, Oomen, Roosen, Foss, van Hooydonck, Leemreize
In: Jorgensen, Tulett, Hagenes, Staune-Mittet, Lemmen, van Belle.

Van de vertrekkende renners gaan ze imo alleen Roglic en van Hooyndonck missen. Youri noemt ook Dennis en Foss, maar die hebben beide toch wel veel te weinig gebracht de afgelopen 2 jaar om echt als gemis te bestempelen.

Van Hooydonck is een fantastische renner, maar is ook prima vervangen door Jorgensen en Strand Hagenes. Ik zou zelfs durven te beweren dat je er qua klassiekerkern op vooruit bent gegaan met die 2. En ook voor de Tourploeg zou je van Hooydonck prima kunnen vervangen door Jorgensen zonder er op achteruit te gaan denk ik.

Dat komen we uit bij Roglic. Roglic is natuurlijk onvervangbaar, maar ik vind dat men zich ook wel veel te blind staart op zijn vertrek. Op de korte termijn zal het je inderdaad wel overwinningen en UCI-punten gaan kosten. Maar laten we wel wezen, een ploeg met én Roglic, én Vingegaard, én Kuss, én Kooij, én van Aert als kopmannen past gewoon eigenlijk niet qua wedstrijdplanning. En als je er dan eentje moet kiezen om te laten vertrekken dan zou ik ook altijd voor Roglic kiezen. Ze hebben harstikke veel grote talenten voor de klassementen met Staune-Mittet, Tulett, Gloag en volgend jaar Nordhagen, Huising en Graat. Die kunnen zich nu juist allemaal goed ontwikkelen en meer voor eigen kans gaan zonder in de schaduw van Roglic te hoeven staan.

Nee, ik vind het vertrekt van Roglic in zekere zin eigenlijk een win-win voor iedereen, zeker voor Jumbo op de lange termijn.

Tot slot, Jumbo is volgens de woorden van Zeeman nog niet eens klaar op de transfermarkt. Stel dat het ze lukt nog ergens een goede renner met een doorlopend contract los te weken(Ik noem een Uijtdebroeks bijvoorbeeld), zoals ze dat 2 jaar geleden ook deden met Benoot, dan ziet de wereld er al weer anders uit.
    18-11-2023 08:26
    Volgens HLN vanmorgen, liggen ze zelfs op pole position voor hem.
    18-11-2023 08:46
    Op zich zou dat wel een vreemde move van Uijtenbroeks zijn: hij wil toch zo graag speerpunt zijn? Jumbo is met van Aert, Vingegaard & Kuss reeds voorzien voor 24
    18-11-2023 11:28
    Ik zie dit nog wel gebeuren voor 24 trouwens , kan hij 1-2 jaar groeien en kopman zijn daarna in grote ronde.
    18-11-2023 20:09
    Sinds het artikel van 9 november zijn er (nog) geen nieuwe renners meer gehaald. Dit, terwijl na het vertrek van Roglic er nog een multi belastbare all-rounder zou moeten komen (art. 13 oktober). Nu hebben ze veel jong talent waarmee ze op de lange termijn hopen iets te winnen. Daarentegen zijn er een paar (wereld)toppers vertrokken of gestopt. TJV is vooralsnog op papier één van de verliezers, zeker als ze numero uno willen blijven. En vlg Plugge moet en kan het nog beter...
18-11-2023 11:58
Ineos heeft dan nog wel bijna niks aangekondigd, maar zij verliezen ook veel diepte in hun team
    18-11-2023 17:42
    Misschien is ineos wel de grote verliezer, weer niet die kopman gevonden. Of komt froome terug nu ie met z'n nieuwe fiets weer gaat winnen?
18-11-2023 11:58
Roglic is de jongste niet meer en heeft Tourwinstambities, dus als je daar een flinke transfersom mee kunt pakken, dan heb je het gewoon goed gedaan. Dwing je hem om te blijven, dan zal hij niet nog eens voor de Giro willen gaan en wat moet je dan? Vingegaard kan zonder Roglic ook de Tour winnen, dat hebben we dit jaar wel gezien.
    18-11-2023 14:10
    Precies juist goed gedaan. Nog even flink kunnen cashen op Roglic en je ziet dat hij gewoon ietsje minder wordt. Nog steeds geweldig maar beter zal het niet worden dus vooral doorselecteren. Goede keuze.
18-11-2023 09:33
Wat meer spanning in de grote rondes zou alleen maar een goede zaak zijn. En laat Jumbo-Visma dan maar eens een mooie grote klassieker winnen volgend jaar.

De vervanger van Roglic vind ik gewoon Vingegaard. De situatie van de afgelopen 2 jaar (met 2 van zo’n super-ronderijders in 1 ploeg) zal altijd tot onvrede leiden. Met Vingegaard heb je er eentje die net zo’n veelwinnaar kan worden voor de ploeg als Roglic, en dat lijkt mij genoeg.
    18-11-2023 11:28
    Zonder WVA is winnen van een klassieker een stuk verder weg.
    18-11-2023 17:35
    Inderdaad ze managede afgelopen jaar de nummer 1 en 3 in rondewerk nou niet echt goed, dus denk dat dit beter is. Wel slecht voor mijn sympathie dat ze nu voor een saaie Deen rijden, ipv een aanvallende grappige sloveen. Maar goed saaie Denen passen wel bij de historie van de ploeg, al is die vorige na zijn loopbaan en tijdens zijn tour toch wel wat minder saai geworden
    18-11-2023 19:50
    Uhm, wielerfans: Vingegaard is toch meer een aanvallende coureur dan Roglic. Die laatste staat toch echt wel meer bekend als een renner die het in de laatste kilometer doet en daarvoor vrij afwachtend koerst. Vingegaard heeft tot nu toe in elke grote ronde waar hij kopman was meermaals aangevallen. Niet heel charismatisch: oké. Hij valt echter genoeg aan, zie ook de ronde van het Baskenland en de Dauphine dit jaar.
18-11-2023 09:49
Jumbo is duidelijk geen Israël en weet wat doorselecteren is. 30 plussers die niet willen knechten eruit, jonkies erin. Sterker nog, Jumbo heeft een slag geslagen en qua geld het maximum eruit gehaald met het vertrek van Roglic.
    18-11-2023 17:39
    30 plussers zoals foss?
18-11-2023 09:48
Ik denk dat LT zich serieus versterkt heeft en dat kan alleen maar leuk worden. BH heeft ook een mooie versterking met Roglic, ik ben wel heel benieuwd hoe dat gaat uitpakken want hij zal het absolute kopmanschap hebben afgedwongen en ik vermoed toch dat niet iedereen zich daar zo makkelijk in zal willen schikken. Volgens mij is de enige aderlating die JV heeft gedaan: Roglic. Met dat hij het er moeilijk mee had geen absolute kopman te kunnen zijn, kun je je afvragen of dat een echte aderlating is, ze hebben nu de ruimte om nieuwe mensen op te leiden. Wellicht zal dat leiden tot een iets minder glorieus jaar dan het afgelopen maar dat kunststukje nog eens doen grenst aan het bijna onmogelijke. Van Hooijdonk mag hierin helemaal niet genoemd worden zijn vertrek heeft niets met een transfer te maken maar enkel met zijn gezondheid, dus als verlies op de transfermarkt kun je dat toch onmogelijk noemen. Dennis en Foss zie ik niet als probleem dat zij vertrekken, die zijn door nieuw bloed prima te vervangen. Daarnaast geeft JV aan dat ze nog niet klaar zijn. Kortom, nee, naar mijn mening is JV zeker niet de grote verliezer.
    18-11-2023 17:38
    Van hooijdonck was toch echt wel vaak de 2de of 3de man dit voorjaar. WvA heeft nu toch echt wel minder kans. Als wva roubaix en ronde echt wil winnen moet hij naar quickstep. Dat met voeding en wanneer je op hoogtestage miet weet ie nu wel, nu moet hij leren focussen, die killer worden, de passie vinden ipv robot style. En waar kan dat beter dam bij de ploegleiders van quickstep?
    18-11-2023 18:46
    Uiteraard is het wegvallen van Van Hooijdonk een groot verlies, maar het gaat hier over de transfer markt en daar staat het wegvallen van Van Hooijdonk uiteraard volledig buiten. Van Aert naar QS? Killer Instinct? Uiteraard heeft Van Aert de wil om te winnen daar heeft hij geen QS voor nodig. Het is al vaak gebleken dat Van Aert goed gedijt bij JV, plezier hebben, goed op je plaats zitten is minimaal net zo belangrijk en dat is blijkbaar wat hij vindt bij JV. De man is topsporter in hart en nieren, dus die wil om te winnen hoeft ie echt niet meer te leren, maar hij doet het op zijn eigen manier. Dat is voor ons als volgers nu juist zo leuk, dat er zoveel manier zijn om topsport te bedrijven. Sommigen doen dat met het mes tussen de tanden en anderen doen dat op een andere manier.
18-11-2023 11:03
Grote winnaar is UAE. De concurrentie verdeeld de kopmannen beter en UAE raakt niemand van naam kwijt, dus per saldo een betere uitgangspositie. Grootste verliezer Soudal QS, komt voor het 3e jaar op rij niks van naam bij en er gaan er weer een boel van de 2e/1ste lijn weg
    18-11-2023 11:31
    Maar zonder Pogi is UAE ook los zand, dat bleek afgelopen Vuelta wel. QS doen het goed met beschikbaar budget maar is idd gewoon middenmoot. Alle beloftes van Patlev moeten we maar met korreltje woestijnzand nemen
    18-11-2023 15:31
    Landa is toch wel een naam die er dit jaar bij komt voor QS. Verder gewoon waar wat je zegt natuurlijk
18-11-2023 10:22
Roglic en Martinez begrijp ik, maar Welsford is toch niet zo bijzonder? Is niet eens meer zo jong en kon alleen maar winnen in de kleinere koersen en dan nog vooral vroeg in het seizoen voor iedereen op toeren was, daarna kon hij eigenlijk nog maar 1 koers. In de Tour kwam hij echt héél veel te kort.
    18-11-2023 11:55
    Tegenover Welsford, die ongetwijfeld veel op de baan gaat rijden in 2024, staat het vertrek van Bennett. Dat levert netto dus niet heel veel op.
    18-11-2023 11:55
    Dat was gedeeltelijk ook omdat hij de grote rondes niet in positie was voor een goede uitslag.
    Voor een deel zijn fout, maar ook een deel DSM die hem niet fatsoenlijk voorin afzet.
    Pure snelheid heeft Welsford wel.
    Gaat interessant zijn of dit met van Poppel als aantrekker ook in de sterkst bezette koersen er uit gaat komen.
    18-11-2023 17:40
    Nou denk dat welsford met goede leadout meer kansen maakt in kleine koersen dan bennett de laatste jaren deed. Maar wel kleinere koersen inderdaad
19-11-2023 00:45
Opmerkelijk dat Jayco Alula wordt genoemd. Schmid en Plapp zijn Leuke renners maar geen buitencategorie en Ewan laat al twee jaar niets meer zien.
18-11-2023 13:38
Zware uitdrukking om als grootste verliezer bestempeld te worden. Aan Van hooydonck kunnen ze gewoon niets doen en met Jorgenson hebben ze zeker geen slechtere kern voor de klassiekers. Ze zullen geen 3 grote rondes meer kunnen winnen zonder Roglic, maar of dit in totaliteit zo’n groot verlies is weet ik niet, hij paste alleszins niet goed in het #samenwinnen verhaal.
    18-11-2023 17:47
    Jorgensen was mooi dit voorjaar, maar aangezien hij zich ook op rondes richt is het maar de vraag hoeveel focus hij op voorjaar gaat leggen. En hij zal de eerste niet zijn die een jaar aardig mee doet in de top 10 en daarna dat nauwelijks herhaalt laat staan verbeterd. Garcia cortina, erviti, mike theunissen, luke rowe, matti breschel, boasson hagen om maar een paar te noemen
18-11-2023 18:29
Wat een verschrikkelijk aantal speculaties en wat, als en hoezo opmerkingen. Ja hoor we gaan de komkommertijd in zo te lezen
19-11-2023 23:14
Jorgenson lijkt me een betere renner dan VHooijdonck. Maar is daarom geen betere knecht en heeft (nog) niet dezelfde connectie met WVA.
Roglic, zelfs al wordt hij stilaan ouder zal zeker gemist worden.
Volgend jaar sowieso minder uci punten zonder Roglic en misschien niet ams ploeg afsluiten op eerste plaats. Maar is dat op middellange termijn erg? Ik denk het niet.
18-11-2023 11:22
It aint over till the fat lady sings
    18-11-2023 12:10
    Hopelijk krijg jij gelijk met "UIJTDEBROEKS", want anders is JV echt de verliezer.
    18-11-2023 13:12
    Afkoopsom bron: HLN
    Een tiental ploegen, waaronder Ineos Grenadiers, Lidl-Trek en Groupama-FDJ, toont openlijk interesse. Maar vooral Jumbo-Visma zou in poleposition liggen om het talent binnen te rijven. Al kan dat, conform het UCI-reglement, uiteraard alleen maar mits een onderling akkoord van alle betrokken partijen en/of het betalen van een afkoopsom. Denk zelf wil het contract respecteren. “Maar onze zakken zijn niet zo diep als van sommige andere teams. We zullen een slimme manier moeten vinden om hem, toch nog minstens één jaar, aan ons te binden.”
18-11-2023 08:03
Ik denk dat ze het wel wat hebben liggen met dat hele fusiegezeik. Het lijkt me kraakhelder dat ze Evenepoel EN Vingegaard wilden hebben van je gne gne, buidel uit de achterzak van Jeff grissen en lappen die hap. Nananana, wij hebben weer 2 gigarondetoppers en jullie lekker eeee-heeeen! Hier zijn ze tegen een betonnen muur gelopen van ‘Ik er in? Die visgast er uit’, een geldschieter van ‘ja gasten, jullie hadden ons die toffe beloofd, dit gaan we niet doen’… Het boegbeeld overboord in een soort Disneyverhaal helpt ook niet.
    18-11-2023 08:06
    Sterk spul, maar geen Fisherman's Friend.
    18-11-2023 12:37
    Tijdens het lezen van deze reactie heb ik spontaan een beroerte gekregen.
    18-11-2023 13:20
    Bestaan er ook niet-spontane beroertes dan?
    18-11-2023 15:58
    Beetje te moeilijk voor de meeste WFers, RV, zowel qua taal als qua unconvenience truth
    19-11-2023 06:40
    Romans is een beetje de van der Gijp van wielerflits.
    Ooit was hij best grappig alleen is hij teveel in zichzelf gaan geloven.
    Nu kraamt hij louter nog onzin uit.
    19-11-2023 09:25
    Iets met Godzilla en lezen...

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine