‘Niet één grootste winnaar op transfermarkt, Jumbo-Visma misschien wel grootste verliezer’
Verschillende teams zijn nu druk bezig met de seizoensplanning en de eerste mediadagen in december zijn reeds gepland. Hoogste tijd dus om de balans op de transfermarkt op te maken, nu verreweg de meeste ploegen klaar zijn. Een verrassing ligt uiteraard altijd op de loer, maar wie zijn nu de winnaars en verliezers op dit gebied? Maxim en Youri bespreken het in de WielerFlits Podcast.
Onlangs deden we op Instagram een oproep welke ploeg de beste transferperiode achter de rug heeft. Volgens velen was dat Lidl-Trek, dat onder meer Tao Geoghegan Hart, Jonathan Milan, Tim Declercq en Sam Oomen aantrok. “Dat snap ik wel, maar ik ben het er niet mee eens”, lacht Youri. “Ik vind dat BORA-hansgrohe met het toevoegen van Primož Roglič, Daniel Felipe Martínez en Sam Welsford ook echt een enorme slag geslagen heeft. Maar daar plaats ik ook Jayco-AlUla bij. Denk aan Mauro Schmid en ze kochten Calen Ewan en Luke Plapp. Met die laatsten krijgen ze er plots twee serieuze kopmannen bij, in een ploeg die de laatste jaren toch al gevoelig is versterkt.”
Maxim wil op zijn beurt toch voor Lidl-Trek gaan. “Een kopman voor de grote rondes hadden ze niet echt, maar met Geoghegan Hart hebben ze die nu wel. Met een aantal serieus goede ondersteunende klimmers. Dan denk ik aan Patrick Konrad, Oomen en Carlos Verona. En Milan is een topsprinter in spe, Andrea Bagioli was tweede in Lombardije. Het zijn vrijwel allemaal renners van naam die erbij komen. Van wereldniveau. Maar bij de vetrekkers zitten eigenlijk geen gevoelige, beeldbepalende renners. Er gaan veel jongens weg, maar niemand heeft de ploeg gedragen of gaan naar een andere ploeg als kopman. En dat vind ik wel een hoop zeggen.”
Jumbo-Visma grote verliezer?
De mannen leggen de verschillende ploegen tegen de meetlat. Ook Jumbo-Visma passeert de revue, waarna Youri een opvallende conclusie maakt. “Zij hadden aanvankelijk niet veel te vervangen. Maar nu vind ik ze misschien wel de grootste verliezer van deze transferperiode. Ze zijn Roglič natuurlijk kwijtgeraakt en – ja goed, daar konden ze niet veel aan doen – Nathan Van Hooydonck. Rohan Dennis is gestopt en ook wereldkampioen Tobias Foss vertrekt. Dat zullen ze toch voelen. Daartegenover staat de komst van Matteo Jorgensen en rondetalent Ben Tulett. Die eerste is wel superveelzijdig en heeft de laatste twee jaar natuurlijk echt veel indruk gemaakt.”
“Het zijn echt wel goede renners”, vindt Youri. “Maar ze komen bij Jumbo-Visma wel in dat hele bataljon met goede renners terecht. En dan komen nog toptalenten als Per Strand Hagenes en Johannes Staune-Mittet over. De toekomst ziet er goed uit, maar Roglič en Van Hooydonck zijn vooralsnog niet adequaat vervangen met het oog op 2024. Maar wellicht volgt er nog iets. Ze wilden aanvankelijk met 28 jongens het nieuwe seizoen in. Nu zijn er dat het minimale verplichte aantal van 27, met daarbij nog Michel Heßmann. Daar moet eigenlijk gewoon nog eentje bij.”
Vanaf 04.22 komen in de podcast alle winnaars en verliezers naar voren
Luister hierboven naar de podcast en abonneer je via je favoriete podcastapp.
iTunes
Spotify
RSS-feed
On topic: Laten we het eens op een rijtje zetten.
Uit: Roglic, Dennis, van Emdenn, Oomen, Roosen, Foss, van Hooydonck, Leemreize
In: Jorgensen, Tulett, Hagenes, Staune-Mittet, Lemmen, van Belle.
Van de vertrekkende renners gaan ze imo alleen Roglic en van Hooyndonck missen. Youri noemt ook Dennis en Foss, maar die hebben beide toch wel veel te weinig gebracht de afgelopen 2 jaar om echt als gemis te bestempelen.
Van Hooydonck is een fantastische renner, maar is ook prima vervangen door Jorgensen en Strand Hagenes. Ik zou zelfs durven te beweren dat je er qua klassiekerkern op vooruit bent gegaan met die 2. En ook voor de Tourploeg zou je van Hooydonck prima kunnen vervangen door Jorgensen zonder er op achteruit te gaan denk ik.
Dat komen we uit bij Roglic. Roglic is natuurlijk onvervangbaar, maar ik vind dat men zich ook wel veel te blind staart op zijn vertrek. Op de korte termijn zal het je inderdaad wel overwinningen en UCI-punten gaan kosten. Maar laten we wel wezen, een ploeg met én Roglic, én Vingegaard, én Kuss, én Kooij, én van Aert als kopmannen past gewoon eigenlijk niet qua wedstrijdplanning. En als je er dan eentje moet kiezen om te laten vertrekken dan zou ik ook altijd voor Roglic kiezen. Ze hebben harstikke veel grote talenten voor de klassementen met Staune-Mittet, Tulett, Gloag en volgend jaar Nordhagen, Huising en Graat. Die kunnen zich nu juist allemaal goed ontwikkelen en meer voor eigen kans gaan zonder in de schaduw van Roglic te hoeven staan.
Nee, ik vind het vertrekt van Roglic in zekere zin eigenlijk een win-win voor iedereen, zeker voor Jumbo op de lange termijn.
Tot slot, Jumbo is volgens de woorden van Zeeman nog niet eens klaar op de transfermarkt. Stel dat het ze lukt nog ergens een goede renner met een doorlopend contract los te weken(Ik noem een Uijtdebroeks bijvoorbeeld), zoals ze dat 2 jaar geleden ook deden met Benoot, dan ziet de wereld er al weer anders uit.
De vervanger van Roglic vind ik gewoon Vingegaard. De situatie van de afgelopen 2 jaar (met 2 van zo’n super-ronderijders in 1 ploeg) zal altijd tot onvrede leiden. Met Vingegaard heb je er eentje die net zo’n veelwinnaar kan worden voor de ploeg als Roglic, en dat lijkt mij genoeg.
Voor een deel zijn fout, maar ook een deel DSM die hem niet fatsoenlijk voorin afzet.
Pure snelheid heeft Welsford wel.
Gaat interessant zijn of dit met van Poppel als aantrekker ook in de sterkst bezette koersen er uit gaat komen.
Roglic, zelfs al wordt hij stilaan ouder zal zeker gemist worden.
Volgend jaar sowieso minder uci punten zonder Roglic en misschien niet ams ploeg afsluiten op eerste plaats. Maar is dat op middellange termijn erg? Ik denk het niet.
Een tiental ploegen, waaronder Ineos Grenadiers, Lidl-Trek en Groupama-FDJ, toont openlijk interesse. Maar vooral Jumbo-Visma zou in poleposition liggen om het talent binnen te rijven. Al kan dat, conform het UCI-reglement, uiteraard alleen maar mits een onderling akkoord van alle betrokken partijen en/of het betalen van een afkoopsom. Denk zelf wil het contract respecteren. “Maar onze zakken zijn niet zo diep als van sommige andere teams. We zullen een slimme manier moeten vinden om hem, toch nog minstens één jaar, aan ons te binden.”
Ooit was hij best grappig alleen is hij teveel in zichzelf gaan geloven.
Nu kraamt hij louter nog onzin uit.