Grischa Niermann meer dan tevreden over Tourparcours: “Echt iets voor Jonas Vingegaard”
Jonas Vingegaard was vandaag niet aanwezig in Parijs om de presentatie van de Tour de France 2025 bij te wonen. Grischa Niermann zat wel op de eerste rij en de ploegleider van Visma | Lease a Bike was na afloop – in gesprek met meerdere media – zeer enthousiast over het parcours.
In Parijs werd vandaag het volledige parcours gepresenteerd van de Tour de France 2025. Zoals al langer bekend was, begint de 112de editie van La Grande Boucle in het Noord-Franse Lille. In de drie weken daarna krijgen de renners onder meer ritten naar de Mont Ventoux en de Col de la Loze voor de kiezen, alsook twee tijdritten. Een daarvan betreft een klimtijdrit naar Peyragudes.
Binnen het kamp van Visma | Lease a Bike – de ploeg van tweevoudig Tourwinnaar Jonas Vingegaard – is men meer dan tevreden. “Het is een heel mooi parcours. Het is een bijzonder zware Tour de France, en dan met name de tweede en derde week. De organisatie heeft mooie etappes en cols in petto. Beklimmingen waar Jonas goede herinneringen aan heeft. Het is over het algemeen een mooie Tour de France”, vat Niermann het samen.
Terug naar tekentafel
Vingegaard stond in 2022 en 2023 op het hoogste podiumschavotje in Parijs, maar moest dit jaar duidelijk zijn meerdere erkennen in Tadej Pogacar. Visma | Lease a Bike moet dan ook terug naar de tekentafel. “Het is nu zaak om verder te werken en het gat te dichten. We zijn er zeker van dat Jonas met een betere voorbereiding nog beter voor de dag kan en zal komen”, is Niermann van mening.
“Maar, we hebben nog veel werk voor de boeg, aangezien het verschil met Pogacar dit jaar groot was. Die laatste is ook volgend jaar dé te kloppen man. Jonas is inmiddels weer in volle voorbereiding op het nieuwe seizoen. Dat is ook normaal. We zullen volgende week plannen smeden en uitstippelen hoe zijn seizoen er zal uitzien. Normaal is de Tour ook volgend jaar weer zijn hoofddoel.”
Giro d’Italia
Of zien we Vingegaard volgend seizoen voor het eerst aan de start van de Giro d’Italia? Volgens informatie van Het Laatste Nieuws wil de Deen in 2025 zelf graag debuteren in de Ronde van Italië, maar Niermann wil niet op de zaken vooruitlopen. “De Giro? Het is inderdaad een optie. Maar de combinatie Tour-Vuelta is ook een optie, of alleen de Tour de France. Dat moeten we nog beslissen. Het enige wat ik nu kan zeggen, is dat we blij zijn met het Tourparcours. Het is echt iets voor Jonas”, besluit de oud-renner.
Etappes Tour de France
Datum | Rit | Van | Naar | Afstand |
---|---|---|---|---|
05.07 | 1 |
Lille
|
Lille
|
184.90 km |
06.07 | 2 |
Lauwin-Planque
|
Boulogne-sur-Mer
|
209.10 km |
07.07 | 3 |
Valenciennes
|
Dunkerque
|
178.30 km |
08.07 | 4 |
Amiens
|
Rouen
|
174.20 km |
09.07 | 5 |
Caen
|
Caen
|
33.00 km |
10.07 | 6 |
Bayeux
|
Vire-Normandie
|
201.50 km |
11.07 | 7 |
Saint-Malo
|
Mûr-de-Bretagne
|
197.00 km |
12.07 | 8 |
Saint-Méen-le-Grand
|
Laval
|
171.40 km |
13.07 | 9 |
Chinon
|
Châteauroux
|
174.10 km |
14.07 | 10 |
Ennezat
|
Le Mont-Dore Puy de Sancy
|
165.30 km |
16.07 | 11 |
Toulouse
|
Toulouse
|
156.80 km |
17.07 | 12 |
Auch
|
Hautacam
|
180.60 km |
18.07 | 13 |
Loudenvielle-Le Louron
|
Peyragudes
|
10.90 km |
19.07 | 14 |
Pau
|
Luchon-Superbagnères
|
182.30 km |
20.07 | 15 |
Muret
|
Carcassonne
|
169.30 km |
22.07 | 16 |
Montpellier
|
Mont Ventoux
|
171.50 km |
23.07 | 17 |
Bollène
|
Valence
|
160.40 km |
24.07 | 18 |
Vif
|
Courchevel Col de la Loze
|
171.50 km |
25.07 | 19 |
Albertville
|
La Plagne
|
93.10 km |
26.07 | 20 |
Nantua
|
Pontarlier
|
184.20 km |
27.07 | 21 |
Mantes-la-Ville
|
Paris
|
132.30 km |

En mag toch hopen dat Vingegaard niet enkel de Tour rijdt maar toch nog een tweede grote ronde ook. Tour/Vuelta lijkt mij zeker haalbaar. De Tour met (hopelijk) de perfecte voorbereiding en dan doortrekken in Spanje.
de tour heeft hij al 2 keer, dan lijkt het toch acceptabeler/haalbaarder om die eens opzij te laten liggen en het palmares eens wat veelzijdiger te proberen maken. al zit hij natuurlijk wel bij een team met een gigantische tour-obsessie, dus misschien is 't voor hem in praktijk eigenlijk geen realistische mogelijkheid.
om aan de start te komen van de grootste klassiekers, monumenten en WK's en deze
haast allen zelfs te kunnen winnen.......laat alle uitvluchten en het indekken voor
Vingegaard heel pover klinken, en plaatst Pogacar de bleke Deen op dat gebied compleet
in diens schaduw.
de Strade, de Amstel en de Brabantse Pijl.
Remco is zelfs 4 cm kleiner en slechts 1kg zwaarder dan Vingegaard, en won maar mooi
een WK op de weg, OS wegrit, San Sebastian en LBL.
Bettini was klein en fijn maar was geen man voor het hooggebergte, wel een klassiek type. Waar grote kerels als Wiggins de Tour won en Dumoulin de Giro.
Vingegaard kan vast mits de juiste mindset en voorbereiding wel kort eindigen in bv. de Ronde van Lombardije, maar Pogacar is 1 van die unieke renners in de wielergeschiedenis waar de rest van het peloton zich best niet te veel aan spiegelt. Geen toeval dat hij pas de derde renner ooit is die zowel Tour als RVV wint.
Zie het probleem ook niet in met Vingegaard als pure ronderenner. Het is niet alsof hij zelf van de daken schreeuwt dat hij een betere coureur is dan Pogi.