Niels Albert over herbekijken startreglement in de cross: “Echt eens over nadenken”
In aanloop naar het WK veldrijden werd er veel over gesproken: de slechte startpositie voor Wout van Aert. De grote uitdager van Mathieu van der Poel – die zondag naar zijn zevende wereldtitel reed bij de profs – begon pas vanaf rij vier aan zijn WK. Had de drievoudig wereldkampioen een betere startpositie moeten krijgen? Niels Albert gaat er in zijn column voor Het Laatste Nieuws dieper op in.
De eindstand van de Wereldbeker is voor een groot deel bepalend voor de startvolgorde op het WK. De eerste acht van het klassement starten op de eerste rij, de volgende acht beginnen vanaf rij twee. Van Aert reed een beperkt veldritprogramma deze winter en was zodoende slechts zeventiende geworden in de Wereldbeker. Hij kwam daarmee één plaatsje tekort om op rij twee te mogen starten.
En dan is er nog de UCI-ranking. Vanaf rij drie is dit klassement, en niet de Wereldbeker, het criterium om de startposities toe te kennen. De renner van Visma | Lease a Bike stond voor het WK slechts 35ste in de UCI-ranking. De Belg mocht met andere woorden niet vanop de derde, maar pas vanop de vierde startrij aan zijn wedstrijd beginnen.
“Wout van Aert is niet zomaar een wegrenner”
Hoe kijkt oud-wereldkampioen Albert naar deze situatie? “Het was de grote vraag voor, tijdens en na het WK: had Wout van Aert een betere startpositie moeten krijgen? Op dit moment beschermt het reglement de pure crossers en als ik mag kiezen, blijft dat zo. Je wil niet dat er volgend jaar plots tien wegrenners op de eerste rij starten omdat ze ook een keer zin hebben om het WK veldrijden te doen.”

Wout van Aert (links) was goed voor zilver op het WK – foto: Cor Vos
“Aan de andere kant: Wout is niet zomaar een wegrenner. De UCI zou iets meer rekening mogen houden met zijn verdienste voor de sport”, is de oud-renner van mening. “Nu kijken ze enkel naar de crosspunten die hij heeft verzameld, maar ze hadden ook zijn wegpunten in de weegschaal kunnen leggen.”
“Anderzijds: ten koste van wie laat je Wout opschuiven? Die andere jongens hebben een heel seizoen gecrost voor hun startpositie. Misschien had Wout toch iets meer moeten crossen. Eén wereldbekermanche extra had een verschil kunnen maken. Wout wist dat dit de regel is.”
Mogelijke oplossing
Volgens Albert heeft de discussie ’twee kanten.’ “Maar net daarom moeten we echt eens nadenken over dat startreglement. De tijden zijn veranderd. Je gaat steeds vaker toppers zien die maar een beperkt programma rijden in de winter. Een oplossing zou kunnen zijn dat je elk land de startposities geeft die het verdient, maar dat de bondscoaches kunnen beslissen wie ze op welke rij opstellen.”
Als je serieus plannen hebt voor een WK, dan rij je toch gewoon in Hoogerheide nog een uurtje? Genoeg punten, startrij 2. Om daarna gewoon net zo'n patat om de oren te krijgen als nu.
Nee, ik denk dat Wout blij mag zijn met rij 4. Hij heeft nu in zijn hoofd nog de illusie dat ie mee had gekund met Mathieu. Terwijl het zelfvertrouwen er anders met de sloophamer was uitgerammeld door Mathieu.
Want ik neem aan dat Albert ook die slijmsliert van 2 meter aan de kin van Wout zag hangen, terwijl Woutje scheel van de inspanning over zijn stuur hing. En Matje gecontroleerd aan het rondbollen was, in exact dezelfde rondetijden.
En zoveel belang voor een slijmsliert seg; lijkt wel of je er een beetje op geilt :-)
Wat hij laat zichzelf en heel Belgie in de waan dat ie een kansje had. Maar ja, die 4e startrij....
Die Belgische luchtballon zou keihard doorgeprikt geweest zijn als hij in het kielzog van Matje had mogen starten, en na ronde 1 samen met Orts en Vanthourenhout op 20 seconden was gezet.
Ik raad beide zijden van het spectrum 12 mei naar 'de drol van Bormio' te gaan.
Matje rijdt in ronde 1 een tijd van 7:24. Denk je echt dat Wout in staat geweest zou zijn om ook 7.24 te rijden, terwijl al zijn andere ronden 20 seconden langzamer waren. Ook toen ie vrij baan had en een achterstand had in te halen?
Hij kwam met een meter slijm aan zijn bakkes niet verder dan 7.44. Die had nevernooitniet 20 seconden sneller gereden in welke ronde dan ook.
Maar dat is hoe ik naar de rondetijden kijk.
Opgelost!
Want ja ze zouden eens last kunnen hebben van die fulltime crossers.
Anderzijds vindt zowat iedereen het wel jammer dat van Aert zo ver moest starten. Een mogelijkheid zou kunnenn zijn: geef 1 wildcard op rij 1 en 1 wildcard op rij 2 voor de twee snelste rondetijden uit de mixed relay. Haalbaar voor die mannen om twee dagen voordien een rondje te doen, boost voor de mixed relay, goed voor de fans, win-win-win-win.
De regerend wereldkampioen start prominent op rij 1.
Wat we juist moeten voorkomen is dat oppertunisten zoals Wout nauwelijks crossen in de winter en dan puur omdat ze toch ineens vorm hebben een week van te voren besluiten mee te doen.
Start dan maar lekker achteraan.
Punten CX, weg en MTB zouden mee moeten tellen in de startpositite.
Dat is namelijk zo.
En de besten moeten vooraan meedoen. Het is geen 'afsluiter van het seizoen', de wereldbeker is al het regelmatigheidsklassement. Dit is een op zichzelf staande wedstrijd en daar wil je de besten vooraan hebben. En een drievoudig wereldkampioen is een van de besten.
Die hoort niet op rij 4. Ook niet als hij NUL crossen gereden zou hebben.
mag iemand anders er van genieten. Als ze onverhoopt toch een leuke middag hebben gehad zijn ze dom, zwakbegaafd en/of zwaar aan de pillen. Grootheidswaanzin ten top.
Maar wie echt met volle teugen geniet van afgelopen wk, maar ook pr en rvv 24? Ja, ik geloof dat niet zo. Saaie shitkoersen waren dat. Evenals LBL, OS, RvL en (heel ietsie minder maar toch) WK.
Dood aan eentje die ervoor rijdt, lang leve de spanning.
Ik zou het eerder aan de mixed relay vasthangen - in deze sport is dat gewoon een heel spannend onderdeel dat best wel wat boost verdient.
In het geval van België zou dat inderdaad een oplossing kunnen zijn. Voor andere landen wellicht minder.
Wielrennen is nu eenmaal een sport waar er meerdere varianten van zijn (baan, weg, mtb, cross) en het lijkt mij alleen maar mooi om de beste renners in zoveel mogelijke categorieen te zien.
Voor de jongens die op topniveau in meerdere klassen uitkomen, mag daar ook wel iets voordeel tegenover staan.
Een regel invoeren die garandeert dat renners in een ander discipline top 10 staan een bepaald startrij krijgen, zoals het mountainbiken ook heeft, vind ik dan ook helemaal niet verkeerd.
Als MvdP besluit om aan het WK Mountainbike mee te doen, dan zijn wij ook bijna allemaal blij dat hij niet van de laatste rij start, toch?
En ja, als een top-10 mountainbiker gaat veldrijden (sowieso al sporten die heel erg op elkaar lijken) vind ik het inderdaad normaal dat deze wat verder naar voren start dan de allerlaatste rij. Ik zeg ook niet dat je ze op de eerste rij neer moet zetten, maar rij 3 is toch niet verkeerd?
Rondetijden Wout: 8:09, 7:44, 7:47, 7:45, 7:44, 7:57, 7:53, 8:13
Kijk naar deze rondetijden, kijk naar de slijmsliert rondom de bakkes van wout, en vraag jezelf af of Wout daadwerkelijk een rondetijd van 7:24 uit zijn benen had weten te persen, gevolgd door een ronde van 7:41...
No way!!
Maar stel nu eens dat de internationale wielerbond Wout eens toestemming had gegeven om naast Mathieu van start te gaan. Hoe spannend had de wedstrijd dan kunnen verlopen? We zullen het nooit weten. Ik denk dat uiteindelijk Matje had gewonnen omdat het een technisch parcours was. Persoonlijk geef ik Wout alleen een kans als het zo als in Dendermonde zou zijn geweest. Ik denk dat de wielerbond er goed aan doet om het reglement zo aan te passen dat echte toppers op een uitzonderingspositie moeten kunnen rekenen. Het zou het veldrijden ten goede komen, wat de sport dringend kan gebruiken want veldrijden blijft toch een beperkte sport en zonder aanpassingen zal de sport niet groeien.