Niels Albert over herbekijken startreglement in de cross: “Echt eens over nadenken”
Wout van Aert moest vanaf rij vier beginnen aan het WK - foto: Cor Vos
dinsdag 4 februari 2025 om 14:46

Niels Albert over herbekijken startreglement in de cross: “Echt eens over nadenken”

In aanloop naar het WK veldrijden werd er veel over gesproken: de slechte startpositie voor Wout van Aert. De grote uitdager van Mathieu van der Poel – die zondag naar zijn zevende wereldtitel reed bij de profs – begon pas vanaf rij vier aan zijn WK. Had de drievoudig wereldkampioen een betere startpositie moeten krijgen? Niels Albert gaat er in zijn column voor Het Laatste Nieuws dieper op in.

De eindstand van de Wereldbeker is voor een groot deel bepalend voor de startvolgorde op het WK. De eerste acht van het klassement starten op de eerste rij, de volgende acht beginnen vanaf rij twee. Van Aert reed een beperkt veldritprogramma deze winter en was zodoende slechts zeventiende geworden in de Wereldbeker. Hij kwam daarmee één plaatsje tekort om op rij twee te mogen starten.

En dan is er nog de UCI-ranking. Vanaf rij drie is dit klassement, en niet de Wereldbeker, het criterium om de startposities toe te kennen. De renner van Visma | Lease a Bike stond voor het WK slechts 35ste in de UCI-ranking. De Belg mocht met andere woorden niet vanop de derde, maar pas vanop de vierde startrij aan zijn wedstrijd beginnen.

“Wout van Aert is niet zomaar een wegrenner”
Hoe kijkt oud-wereldkampioen Albert naar deze situatie? “Het was de grote vraag voor, tijdens en na het WK: had Wout van Aert een betere startpositie moeten krijgen? Op dit moment beschermt het reglement de pure crossers en als ik mag kiezen, blijft dat zo. Je wil niet dat er volgend jaar plots tien wegrenners op de eerste rij starten omdat ze ook een keer zin hebben om het WK veldrijden te doen.”

Wout van Aert (links) was goed voor zilver op het WK – foto: Cor Vos

“Aan de andere kant: Wout is niet zomaar een wegrenner. De UCI zou iets meer rekening mogen houden met zijn verdienste voor de sport”, is de oud-renner van mening. “Nu kijken ze enkel naar de crosspunten die hij heeft verzameld, maar ze hadden ook zijn wegpunten in de weegschaal kunnen leggen.”

“Anderzijds: ten koste van wie laat je Wout opschuiven? Die andere jongens hebben een heel seizoen gecrost voor hun startpositie. Misschien had Wout toch iets meer moeten crossen. Eén wereldbekermanche extra had een verschil kunnen maken. Wout wist dat dit de regel is.”

Mogelijke oplossing
Volgens Albert heeft de discussie ’twee kanten.’ “Maar net daarom moeten we echt eens nadenken over dat startreglement. De tijden zijn veranderd. Je gaat steeds vaker toppers zien die maar een beperkt programma rijden in de winter. Een oplossing zou kunnen zijn dat je elk land de startposities geeft die het verdient, maar dat de bondscoaches kunnen beslissen wie ze op welke rij opstellen.”

RIDE Magazine
57 Reacties
04-02-2025 14:52
Gejammer in de Belgische marge.

Als je serieus plannen hebt voor een WK, dan rij je toch gewoon in Hoogerheide nog een uurtje? Genoeg punten, startrij 2. Om daarna gewoon net zo'n patat om de oren te krijgen als nu.

Nee, ik denk dat Wout blij mag zijn met rij 4. Hij heeft nu in zijn hoofd nog de illusie dat ie mee had gekund met Mathieu. Terwijl het zelfvertrouwen er anders met de sloophamer was uitgerammeld door Mathieu.

Want ik neem aan dat Albert ook die slijmsliert van 2 meter aan de kin van Wout zag hangen, terwijl Woutje scheel van de inspanning over zijn stuur hing. En Matje gecontroleerd aan het rondbollen was, in exact dezelfde rondetijden.
    04-02-2025 14:56
    Serieuze plannen om het WK te rijden? Blijkbaar toch niet dan? Ofwel? Wat is het nu? Liegende Wout of domme Wout? Wel één van de 2 kiezen hé. Langs 2 kanten afbreken lijkt me niet fair.

    En zoveel belang voor een slijmsliert seg; lijkt wel of je er een beetje op geilt :-)
    04-02-2025 15:00
    Mvdp begint te briezen als hij er zin in heeft en wva te kwijlen, ieder zijn ding zeker.
    04-02-2025 15:01
    Nee, Slimme Wout.

    Wat hij laat zichzelf en heel Belgie in de waan dat ie een kansje had. Maar ja, die 4e startrij....

    Die Belgische luchtballon zou keihard doorgeprikt geweest zijn als hij in het kielzog van Matje had mogen starten, en na ronde 1 samen met Orts en Vanthourenhout op 20 seconden was gezet.
    04-02-2025 15:23
    Dat is het! Je hebt hem door Michel; van Aert exposed! Slimme Wout beslist gewoon maanden geleden, in een donker Spaans ziekenhuisje met zijn knie in de kreukels, om met een dikke slijmsliert aan z'n kin van de 4e startrij te starten op het WK om zo een deuk in zijn zelfvertrouwen te vermijden. Blij dat iemand dat hier even duidelijk maakt.
    04-02-2025 15:37
    Tegelijk het waanidee dat de startrij iets uitgemaakt had als al het psychologisch van -Aert gejammer (Kerckhoffs vooraf en nu wat leden, om het doodssaaiheidchagrijn van het mislukte WK weg te spoelen, achteraf) zijn nogal volledig kansloos.

    Ik raad beide zijden van het spectrum 12 mei naar 'de drol van Bormio' te gaan.
    04-02-2025 15:48
    Met de slijmsliert van Lievin in het voorprogramma! Ik heb alvast tickets voor de 4e rij ;-)
    04-02-2025 16:20
    Mooie humor Beer! Duimpje vanaf de eerste rij!
    04-02-2025 21:56
    Puddingbenen geloof je nu echt dat wva in het mvth groepje zou gezeten hebben als die als tweede de eerste bocht was ingedraaid? De tweede ronde was voor mij de enige referentie want daar reed mvdp nog vol en had wva grotendeels vrije baan, en toen verloor wva 1 seconde geloof ik. Geen flauw idee waarom die in de eerste ronde dan 20 seconden zou verliezen. Dat mvdp hoe dan ook had gewonnen lijkt mij duidelijk, maar wva in het belachelijke trekken is niet nodig die had maximaal 30 seconden verloren op een hele koers als mvdp was blijven rijden ipv 20 seconden per ronde.
    04-02-2025 22:22
    @WielerJoke,
    Matje rijdt in ronde 1 een tijd van 7:24. Denk je echt dat Wout in staat geweest zou zijn om ook 7.24 te rijden, terwijl al zijn andere ronden 20 seconden langzamer waren. Ook toen ie vrij baan had en een achterstand had in te halen?

    Hij kwam met een meter slijm aan zijn bakkes niet verder dan 7.44. Die had nevernooitniet 20 seconden sneller gereden in welke ronde dan ook.

    Maar dat is hoe ik naar de rondetijden kijk.
    05-02-2025 06:19
    Respect is je vreemd Michel! Mijn enige en ware toetsenbordheld!
04-02-2025 15:00
'Misschien had Wout toch iets meer moeten crossen. Eén wereldbekermanche extra had een verschil kunnen maken. Wout wist dat dit de regel is.”

Opgelost!
    04-02-2025 19:24
    En iets wat ie ook gewoon beaamt heeft, dus waar gaat dit weer over.
04-02-2025 15:14
Die twee dan ook maar één minuut voor de rest laten starten?

Want ja ze zouden eens last kunnen hebben van die fulltime crossers.
04-02-2025 20:02
Joris Nieuwenhuis stond op dezelfde rij als wout en was toch snel vooraan te vinden.
    04-02-2025 22:03
    Die reed net voor wva in die bocht dat is gewoon geluk hebben dat je daar ook niet opgehouden wordt, de 4e startrij zegt op zich niks zonder die kwak zat wva ook na 6 bochten bij de eerste 5, je hebt gewoon veel meer risico op gekietel waar je niet aan kan ontsnappen.
04-02-2025 17:43
Ik vind het principe dat je een startpositie afdwingt in de rest van het seizoen een goed principe. Moet je niet van afwijken omdat er nu toevallig twee zijn die er ver bovenuit steken maar te weinig meedoen.

Anderzijds vindt zowat iedereen het wel jammer dat van Aert zo ver moest starten. Een mogelijkheid zou kunnenn zijn: geef 1 wildcard op rij 1 en 1 wildcard op rij 2 voor de twee snelste rondetijden uit de mixed relay. Haalbaar voor die mannen om twee dagen voordien een rondje te doen, boost voor de mixed relay, goed voor de fans, win-win-win-win.
    04-02-2025 19:03
    En je dwingt wout om mee te dien aan relay wat goed is voor het onderdeel
04-02-2025 15:22
Een wereldkampioen mag de 5 jaar erop minimaal op rij 2 starten. Daarna nog 5 jaar op minimaal rij 3. Koester je kampioenen.

De regerend wereldkampioen start prominent op rij 1.
    04-02-2025 17:00
    Wout had prima 1 WB meer kunnen rijden maar koos er voor om dat niet te doen.

    Wat we juist moeten voorkomen is dat oppertunisten zoals Wout nauwelijks crossen in de winter en dan puur omdat ze toch ineens vorm hebben een week van te voren besluiten mee te doen.

    Start dan maar lekker achteraan.
    04-02-2025 18:48
    Van Aert mag niet klagen, want hij kende de regels. Maar om als een topper, die zich de beste Belg mag noemen en 3 x wereldkampioen is geweest (de de door de speciale tubes in Lux waar MvdP 3 x op een ongelukkige moment lek reed) vanwege voorbereidingen en resultaten op de weg, daarvoor zouden diverse 'fulltime crossers' die voor de rest niet verder komen dan een enkele top-10 klassering en überhaupt op de weg niets presteren, van mij best een paar rijen extra naar achteren mogen.

    Punten CX, weg en MTB zouden mee moeten tellen in de startpositite.
    04-02-2025 18:53
    Ik dacht dat het 5 a 6x lek was en dat wout na 3 Lekke banden pas bij vdp aansloot.
    04-02-2025 20:47
    Wout had prima ook 1 WB meer kunnen rijden. Je kunt als UCI ook besluiten dat een oud wereldkampioen per definitie voorin het veld thuis hoort.

    Dat is namelijk zo.

    En de besten moeten vooraan meedoen. Het is geen 'afsluiter van het seizoen', de wereldbeker is al het regelmatigheidsklassement. Dit is een op zichzelf staande wedstrijd en daar wil je de besten vooraan hebben. En een drievoudig wereldkampioen is een van de besten.

    Die hoort niet op rij 4. Ook niet als hij NUL crossen gereden zou hebben.
04-02-2025 15:25
Ze wouden toch een UCI ranking maken waarin vanuit alle disciplines kon worden gescoord? Dan zou het wel kunnen, anders is het gewoon simpel goed zoals het nu is.
04-02-2025 15:27
On topic: regels zijn regels (en gekend) dus die startpositie was terecht. Anderzijds; was dit nu echt hoe je je sport wil tonen aan het grote publiek? De ene grote die er snel van ondermuist om een rechtstreekse confrontatie met de andere grote te vermijden. Heel enthousiast leek die massa in Lievin er niet van te worden.
    04-02-2025 15:34
    Goed ik was niet Liévin, maar ik zag toch een enthousiaste menigte. Soms zelfs wat te, met die vieze rookwolken.
    04-02-2025 15:46
    In vond het vrij tam in vergelijking met Hoogerheide bijvoorbeeld.
    04-02-2025 16:05
    Degenen die het leuk vonden, liegen, begrijpen het concept niet of hebben goeie shitop.
    04-02-2025 16:17
    @platteprijs: op en gegeven moment dacht ik dat er één zijn autobanden op stond te stoken XD
    04-02-2025 16:30
    Dus pas als RV ergens van heeft genoten (wat niet vaak is als VDP wint)
    mag iemand anders er van genieten. Als ze onverhoopt toch een leuke middag hebben gehad zijn ze dom, zwakbegaafd en/of zwaar aan de pillen. Grootheidswaanzin ten top.
    04-02-2025 16:45
    MvdP heeft een aantal prachtzeges op zak: agr 19 en rvv 22 als besten. Daarnaast kan hij ook schitterend verliezen, zoals rvv en pr 21.

    Maar wie echt met volle teugen geniet van afgelopen wk, maar ook pr en rvv 24? Ja, ik geloof dat niet zo. Saaie shitkoersen waren dat. Evenals LBL, OS, RvL en (heel ietsie minder maar toch) WK.

    Dood aan eentje die ervoor rijdt, lang leve de spanning.
    04-02-2025 19:00
    In luik vond ik het dit jaar nog best meevallen. De eerste 10km na redoute kwamen allerlei knechten terug, werd het peloton steeds groter, echte hergroepering. Je zag ook dat na 10km pogacar niet meer verder uitliep en het peloton echt begon te achtervolgen met knechten van meerdere ploegen. Pas weer 10km voor het einde was het duidelijk dat ze niet dichterbij kwamen en stokte de achtervolging.
    05-02-2025 09:33
    Ik had dat gevoel niet bepaald in Luik hoor, Pogacar terughalen nadat deze versneld is, ik heb alleen Vingegaard zoiets wel eens zien doen. Op het WK werd het wat listig vanwege dreiegende hongerklop, dat was het wel zo ongeveer.
04-02-2025 17:13
Gewoon zoals in de F1: een kwalificatierondje rijden daags ervoor
    04-02-2025 17:17
    Een ideetje voor de vrijdag: alle deelnemers van alle categorieën rijden (verplicht) een snel rondje op het parcours. Elke minuut mag er iemand starten. De gehele sessie duurt een uur of 4-5. De tijd op vrijdag bepaalt je startpositie op zaterdag/zondag. Je schaft terwijl de mixed relay af, maar je houdt van de kwalificaties wel een landenklassement bij waarbij je per categorie de beste tijd optelt. Gedaan met landen (of individuele toppers) die niet willen meerijden, elk land wordt automatisch opgenomen in het klassement.
    04-02-2025 17:47
    Zou kunnen, dan krijg je volgens mij een aantal heel verrassende namen op rij 1. Eén rondje heel hard knallen is iets anders dan een hele wedstrijd in deze sport.
    Ik zou het eerder aan de mixed relay vasthangen - in deze sport is dat gewoon een heel spannend onderdeel dat best wel wat boost verdient.
    04-02-2025 19:02
    Landen die niet aan alle onderdelen meedoen achteraan starten
04-02-2025 17:37
Wva maakt er zelf ook geen spel van, dan moet hij de volgende keer maar een paar crossen extra rijden denk ik dan en dat weet hij nu zelf ook wel dat starten van rij 3 of 4 altijd een risico is.
05-02-2025 06:07
Regels zijn prima zoals ze zijn. Wout had gewoon een cross extra moeten rijden en dan het hij op rij 2 gestaan. Zo moeilijk is het allemaal niet
04-02-2025 15:38
"Een oplossing zou kunnen zijn dat je elk land de startposities geeft die het verdient, maar dat de bondscoaches kunnen beslissen wie ze op welke rij opstellen.”

In het geval van België zou dat inderdaad een oplossing kunnen zijn. Voor andere landen wellicht minder.
04-02-2025 18:37
Hoop kabaal weer dat je het zelf moet afdwingen omdat het anders niet eerlijk voor de vaste renners is, maar tegelijkertijd zien wij ook graag de multidisciplinaire jongens meedoen toch?
Wielrennen is nu eenmaal een sport waar er meerdere varianten van zijn (baan, weg, mtb, cross) en het lijkt mij alleen maar mooi om de beste renners in zoveel mogelijke categorieen te zien.
Voor de jongens die op topniveau in meerdere klassen uitkomen, mag daar ook wel iets voordeel tegenover staan.
Een regel invoeren die garandeert dat renners in een ander discipline top 10 staan een bepaald startrij krijgen, zoals het mountainbiken ook heeft, vind ik dan ook helemaal niet verkeerd.
Als MvdP besluit om aan het WK Mountainbike mee te doen, dan zijn wij ook bijna allemaal blij dat hij niet van de laatste rij start, toch?
    04-02-2025 19:04
    Ja en dus ook gravelaars, beach en mtbers lekker vooraan. Hoeveel startplekken zijn er op de eerste 2 rijen? Wordt druk zo
    05-02-2025 00:59
    Beach en Gravel hebben geen klassement, dus dat is een non-factor.
    En ja, als een top-10 mountainbiker gaat veldrijden (sowieso al sporten die heel erg op elkaar lijken) vind ik het inderdaad normaal dat deze wat verder naar voren start dan de allerlaatste rij. Ik zeg ook niet dat je ze op de eerste rij neer moet zetten, maar rij 3 is toch niet verkeerd?
    05-02-2025 06:18
    Er is uiteraard wat voor te zeggen als ze het bij het MTB doen dat ze het ook bij veldrijden doen. Als wegwielrenner is het wel makkelijker om in het veldrijden voldoende crossen te rijden om niet in rij 4 te starten. Zeker nu ze alle wereldbekerwedstrijden mee hebben geconcentreerd. WvA heeft ook een cross gemist, dus ik denk dat ze er van te voren al wel rekening mee hebben gehouden wanneer hij fit zou zijn en er nog een plek vrij zou zijn dat hij zou kunnen starten. Hij heeft dan dus wel pech gehad dat hij ziek is geweest/ dat risico genomen. Dus in principe hebben zowel MVDP als WVA voldoende kansen om niet achteraan te hoeven starten.
    06-02-2025 13:17
    Gelukkig is het kampioenschap tegenwindfietsen een tijdrit.
04-02-2025 20:39
Als we toch uitzonderingen gaan maken, dan Wout en Mathieu vanaf de laatste rij. Pidcock een rij daarvoor. Dan krijgen we tenminste een wedstrijd, waarbij ze naar voren moeten strijden en alle mogelijke drama daarbij. Uiteindelijk wint 1 van de 2 toch, maar dan hebben de (sub)toppers op de eerste rij nog een beetje de illusie dat ze kunnen winnen. Draagt bij aan de overall spanning en drama.
    04-02-2025 21:39
    Ik heb MvdP in een paar crossen in het begin lek zien rijden of opgehouden worden en vervolgens het hele veld binnen een halvecronde alsnog oprollen. Zo'n start zou de genadeklap slechts maximaal een handvol minuten uitstellen.
    04-02-2025 22:10
    Op een hoop mindergoden kan dat ja, geef wva die 46 seconden na ronde 1 en mvdp is toch gans de wedstrijd zoet om die kloof hopelijk te overbruggen, comfortabel op kop rijden of vanuit de achtergrond terugkomen is toch nog een verschil lijkt mij zowel mentaal als fysiek want ook mvdp moet in het rood om een serieus gat te dichten op een deftige concurrent.
    04-02-2025 22:28
    Rondetijden matje: 7:24, 7:41, 7:50 (met lekke band), 7:40, 7:40, 7:51, 7:58, 8:24
    Rondetijden Wout: 8:09, 7:44, 7:47, 7:45, 7:44, 7:57, 7:53, 8:13

    Kijk naar deze rondetijden, kijk naar de slijmsliert rondom de bakkes van wout, en vraag jezelf af of Wout daadwerkelijk een rondetijd van 7:24 uit zijn benen had weten te persen, gevolgd door een ronde van 7:41...

    No way!!
    05-02-2025 06:22
    Ik vind dit het beste voorstel dat ik heb gelezen! Ik heb genoten van de start van MVDP in Zonhoven!!
04-02-2025 22:55
Wat een onzin…..Hij kan in Loenhout en Benidorm niet als eerste eindigen. Rijdt vervolgens zelf Hoogerheide niet. En kiest vervolgens ook om door het midden te starten. Eerste bocht moet ie binnenkant zitten…. Waar zit ie…juist! Buitenkant. En dan denk ik dat ze bij Visma dus flink verkeerd doen. En dan ben ik nog steeds fan van de ploeg….
04-02-2025 15:41
Ik vind de suggestie van Albert om de bondscoaches te laten beslissen wie ze op welke startpositie zetten een hele goede. Die moeten toch binnen hun ploeg kunnen uitleggen waarom het in "het landsbelang" is om de erkend betere crosser een betere startpositie te geven.
    04-02-2025 19:01
    Ook leuk voor de Belgische media om oneindig ruzie over te zoeken
04-02-2025 15:41
Ik vind er best wat voor te zeggen om ex-wereldkampioenen altijd bij de eerste zestien te laten starten, waarbij de overige klassementen leidend zijn. Dan had Van Aert als zestiende in dit geval op de tweede startrij gestaan.
04-02-2025 23:17
Wanneer je voorbereiding op een WK pas een week voor de wedstrijd begint dan ben je een beetje laat ten opzichte van andere renners die daar al veel eerder over hebben nagedacht. Binnen het huidige reglement weet je een week voor het WK precies waar je startplaats is. Wout wist waar hij moest vertrekken en wist ook dat hij geluk moest hebben om snel vooraan te geraken. Dat geluk had hij helaas niet en daarom kregen we een saaie wedstrijd waarbij alleen de vraag over bleef: Wie wordt er derde.
Maar stel nu eens dat de internationale wielerbond Wout eens toestemming had gegeven om naast Mathieu van start te gaan. Hoe spannend had de wedstrijd dan kunnen verlopen? We zullen het nooit weten. Ik denk dat uiteindelijk Matje had gewonnen omdat het een technisch parcours was. Persoonlijk geef ik Wout alleen een kans als het zo als in Dendermonde zou zijn geweest. Ik denk dat de wielerbond er goed aan doet om het reglement zo aan te passen dat echte toppers op een uitzonderingspositie moeten kunnen rekenen. Het zou het veldrijden ten goede komen, wat de sport dringend kan gebruiken want veldrijden blijft toch een beperkte sport en zonder aanpassingen zal de sport niet groeien.
    05-02-2025 10:40
    Nu moet de boel ineens op de kop omdat er een Belg moet winnen…dan had hij maar vaker mee moeten doen…en dan nog had hij hem niet gewonnen…..en respect voor de renners die alle wedstrijden mee hebben gedaan.
05-02-2025 10:22
De sport laten groeien doe je niet door de toppers een goede startplek te geven in de belangrijkste wedstrijd van het jaar. Wel door zoals nu het geval is te zorgen dat ze in een relatief korte periode veel punten kunnen pakken en dus toch tussendoor een aantal wedstrijden moeten rijden.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine