NIBC Tour of Holland 2025: Voorbeschouwing etappe 5 – Houdt Laporte stand in slotrit zonder gravel?
foto: Fotopersburo Cor Vos
zondag 19 oktober 2025 om 08:00

NIBC Tour of Holland 2025: Voorbeschouwing etappe 5 – Houdt Laporte stand in slotrit zonder gravel?

Het is alweer tijd voor de slotrit van de NIBC Tour of Holland. Christophe Laporte staat na de etappe over de VAM-berg stevig aan de leiding, maar rond Arnhem kan nog veel gebeuren. Al is de gravelstrook wel uit de omloop geschrapt. WielerFlits blikt vooruit!

Parcours

De laatste rit in de Tour of Holland is toch ook best weer een heuvelachtige. In en rond Arnhem had de organisatie een omloop uitgetekend van 15,5 kilometer, die tien keer moest worden afgewerkt. Maar na een laatste inspectie van het parcours is besloten de route aan te passen. Door de omleiding telt de omloop nog 13,65 kilometer. “Er is daarom besloten om een extra ronde toe te voegen, waardoor de etappe in totaal 147,95 km zal zijn.”

Na de officieuze start op de markt in Arnhem, rijdt het peloton de eerste 2,2 kilometer geneutraliseerd het circuit op. Op het circuit, dat start op de Zijpendaalseweg, rijden de renners eerst in noordoostelijke richting naar Schaarsbergen, waarna via Alteveer en de Apeldoornseweg terug wordt gereden naar Arnhem en de finishstraat.

Het zwaartepunt van de wedstrijd ligt, ook zonder de gravelstroken, nog altijd op de Zijpendaalseweg (1,4 kilometer à 3,5%). De route voert onder meer langs het Sonsbeek-park en het Openlucht-museum, waardoor we onderweg fraaie beelden kunnen verwachten.

Zondag 19 oktober 2025, NIBC Tour of Holland: Etappe 5 (147.95 km)
Profiel-afbeelding voor Etappe 5
Routekaart voor Etappe 5
Start:
12:30 ( Arnhem)
Finish:
15:44 ( Arnhem)

Klassementen

NIBC Tour of Holland 2025
Ritwinnaar en leiders in klassementen na etappe 4

Favorieten

Christophe Laporte staat er heel goed voor in het klassement van de Tour of Holland. Als pech hem bespaard blijft, moet zijn voorsprong van 37 seconden genoeg zijn. Per slot van rekening steekt de Fransman in een uitstekende vorm. Weliswaar won hij niet op de VAM-berg, maar hij reed wel een beresterke koers. Hetzelfde gold voor Lukas Kubis, Laporte’s naaste belager in het klassement. Met zijn scherpe sprint is de Slowaak van Unibet Tietema Rockets ook een gevaarlijke klant voor de dagzege in Arnhem.

Strijden Laporte en Kubis weer om de zege? – foto: Fotopersburo Cor Vos

Visma | Lease a Bike beschikt niet alleen over Laporte, maar ook over Olav Kooij. Het Jachtluipaard van Numansdorp was zaterdag goed op dreef en mag zondag ongetwijfeld zijn eigen kans gaan, op het moment dat Laporte zeker is van de eindzege. Slaat hij nog één keer toe voor Visma | Lease a Bike? Voor het geval het op een sprint aankomt, moeten we ook zeker de namen van Tim Merlier, Tobias Lund Andresen en Danny van Poppel noteren. Laatstgenoemde was op de VAM-berg nog de beste van de achtervolgende groep. Dan ben je in orde.

Normaal gesproken zou ook Arnaud De Lie op zo’n klassiekerparcours ver kunnen komen, maar de Stier van Lescheret lijkt na een bijzonder succesvol najaar toch wat te moeten uitblazen. Bij Jakob Söderqvist zit er nog meer in de tank. De Zweed van Lidl-Trek kwam tekort in de VAM-berg-rit, maar staat nog altijd derde. Rond Arnhem, waar de hellingen iets minder steil zijn, kan hij zijn pure power wellicht wat beter kwijt. Lidl-Trek heeft met Daan Hoole en de snelle Tim Torn Teutenberg trouwens meer ijzers in het vuur.

Zorgt Biesterbos voor een nieuwe stunt? – foto: Fotopersburo Cor Vos

Vanuit Nederlands perspectief is het ook letten op Cees Bol, Pepijn Reinderink, Huub Artz, Mike Teunissen, Nils Eekhoff en Frits Biesterbos, de nummer twee van het WK Gravel. Andere Nederlandse conti-renners die een vermelding verdienen, zijn Rick Ottema, Tim Marsman, Martijn Rasenberg en natuurlijk ritwinnaar Timo de Jong. Verder zijn er nog enkele gevaarlijke Fransen, zoals Sandy Dujardin en Anthony Turgis.


Weer en tv

De renners treffen het. Na het weekend wordt het wisselvalliger weer in Nederland, maar zondag blijft het nog droog en schijnt de zon geregeld. Het kwik stijgt tot zo’n 14 graden Celsius. De wind (3 Beaufort) komt uit het zuidzuidoosten.

RIDE Magazine
20 Reacties
18-10-2025 20:57
Deze is voor Kooij
18-10-2025 21:05
Hup Frits!
18-10-2025 21:13
Go Barry, Go!
18-10-2025 23:04
De organisatie heeft besloten de gravelstrook te schrappen...bron; hun eigen website.
    18-10-2025 23:15
    Boeh! Ik wilde juist voor die strook een kijkje gaan nemen.

    Beetje vreemde toestand. Is de toestand van die strook nu opeens anders dan toen het parkoers werd uitgetekend?
    18-10-2025 23:49
    In de lente of zomer zal deze strook er fantastisch bijgelegen hebben.
    Ik denk trouwens dat als men deze week de strook een beetje aangevuld en geegaliseerd had op de kritieke plekken, plus een veegwagen eroverheen gestuurd, het best nog wel te doen was geweest. Mits droog, en dat is de laatste dagen het geval geweest.
18-10-2025 23:15
Gisteren even die "gravelstrook" gaan bekijken, en dan snap ik dit besluit wel... op sommige plekken maar anderhalve meter breed, met een geul ernaast, op andere plekken steken er bakstenen boven de kiezels uit, en op een stuk van 100 meter lgt het bezaaid met duizenden kastanjehulzen.
    19-10-2025 00:29
    In de lente en de zomer was het ook al anderhalve meter breed, lag er ook al een geul naast en staken die bakstenen er allicht ook al tussenuit. Die herfstrommel is best op te ruimen, lijkt me.
    19-10-2025 08:34
    Kastanjehulzen, je verwacht het niet in de herfst.
18-10-2025 23:34
Leuk rondje dit ! Nu nog lekker gaan gravelen
18-10-2025 23:43
Ik heb recent weinig op de fiets gezeten, maar die strook kan er inderdaad ook slecht bij liggen.

Alleen voor de koers doodzonde, etappe door Limburg al moeten schrappen en nu is deze rit ook de waarschijnlijk belangrijkste scherprechter kwijt.
19-10-2025 07:26
Hoewel het uitermate amateuristisch is om tijdens het evenement nog aanpassingen aan het parcours uit te voeren vind ik dit prima: die gravelonzin hoort niet thuis in het wegwielrennen. Weg er mee!
    19-10-2025 08:14
    Een gravelstrook zal zeker niet altijd nodig moeten zijn binnen koersen, maar voor de ronde van Nederland is dit uitermate geschikt. Bergen hebben we niet, wind is geen vast gegeven (waaiers), dan blijven er niet veel opties over om volledige sprintkoersen te vermijden.

    Door gravelstroken kunnen renners zich onderscheiden op basis van techniek. Paden zijn smaller, langer gerekt peloton. Verder ligt snelheid doorgaans lager en kan daarmee veiliger zijn. Hiermee krijg je ander vorm van renner selectie.

    Echter dat ze de strook er vandaag uithalen is onbegrijpelijk. Ze adverteren ermee als het pareltje van de etappe, dan zorg je daar toch voor? Hij ligt er al weken bij zo, nul poging voor aanpassing gezien. Bakstenen die erdoor heen komen is kul. Enkel een afwater gootje en wat mulzand op een stuk van 1.7km waar je iets aan zou kunnen doen. Dat een automobilist een parcours op rijdt kan je weinig aan doen, maar aanpassing aan een route lijken mij toch knoppen waar je als organisatie aan kunt draaien.
19-10-2025 08:30
weer droevig dit nieuws, gravel juist mooi, hoort in nld wel thuis, ik kijk ook graag naar strade bianchie vanwege de gravel, maar in nld is alles moeilijk te regelen
19-10-2025 08:40
Volgende keer omloopje Bovenallee, Posbank doen als je in die regio bent. Doordeweekse dag pakken dan, dat wel.
19-10-2025 08:50
Het blijft dapper, ambitieuze etappes maken, vervolgens een rit annuleren omdat je zonder discussie achter de renners gaat staan en dan ook nog, voordat je nog maar een renner hebt gehoord, al de gravel eruit halen. Dan begrijp je het als organisatie wel; veiligheid voor alles!
19-10-2025 09:09
Het wordt wel een slap rondje zo. Na die gravelstrook zat nog een leuke pukkel (de Waterberg), die combi gaat er nu dus volledig uit. Wat resteert is zo ongeveer een sprint etappe.
19-10-2025 10:30
Die hele NIBC Tour is grotendeels een debacle. De etappe in Dordrecht was ronduit gevaarlijk. In Limburg rijden auto’s door het peloton. Heuveletappe Vamberg is in een mallemolentje tig keer een bultje op frutten. De graveletappe is zonder gravel. Een koning zonder kroon.
Veel bombarie en weinig bescheidenheid. De toekomst v h Nederlandse wielrennen...
Advies: geef ruimte aan de organisatoren van de Nederlandse klassiekers en 1.2 wedstrijden daar zitten de echte liefhebbers en geen bankiers.
    19-10-2025 11:47
    Toch wat kort door de bocht naar mijn mening. In Limburg zijn 25 mensen niet komen opdagen, dat riekt ook wat naar sabotage als je weet hoe men het wielrennen beu is in die regio. Een organisatie van een jonge koers mag wat foutjes maken, volgend jaar moet het dan wel goed zijn. Wees blij dat er mensen hun nek uitsteken om wat te organiseren. De VAM berg is altijd garant voor leuke koers, deze week ook.
19-10-2025 11:15
Dan maar lekker gravel kijken op Sporza, naar de cross in Ruddervoorde.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.