Nibali twijfelt tussen Giro en Tour, tegen inkorten grote rondes
Foto: Tim De Waele
dinsdag 21 november 2017 om 20:03

Nibali twijfelt tussen Giro en Tour, tegen inkorten grote rondes

Vincenzo Nibali kende een succesvol eerste seizoen bij Bahrain Merida. De 33-jarige Italiaan eindigde zowel in de Giro (3e) als de Vuelta (2e) op het eindpodium, en won in het najaar voor de tweede maal in zijn carrière de Ronde van Lombardije. Tijd om op zijn lauweren te rusten is er echter niet voor Lo Squalo, die de blik al heeft gericht op 2018.

In een interview met Corriere dello Sport laat de viervoudig grote ronde winnaar nog maar eens weten dat Luik-Bastenaken-Luik, de Ronde van Spanje en het WK in Innsbruck hoog op zijn verlanglijstje staan. Een definitieve keuze tussen de Giro en de Tour heeft hij echter nog altijd niet gemaakt. “Ik zal pas beslissen wanneer ik het Giroparcours onder ogen heb gezien. Ik wil dolgraag terugkeren naar de Tour. Het feit dat de Giro d’Italia Sicilië zal aandoen, maakt het echter lastig om een keuze te maken.”

Tussen de regels door laat Nibali echter doorschemeren maar wat graag La Grande Boucle te betwisten. Hij ziet in het komende parcours gelijkenissen met dat van de Tour van 2014, de editie die de Italiaan op superieure wijze op zijn naam wist te schrijven. “Op sommige punten zie ik gelijkenissen, maar er zijn ook verschillen. Er moeten bijvoorbeeld veel meer kilometers aan kasseien worden getrotseerd. De 65 kilometer lange etappe door de Pyreneeën is ook een rit die zeer zwaar is. Het is mogelijk om aan te vallen in een dergelijke rit, en de koers op zijn kop te zetten.”

Dat Nibali een voorstander is van het klassieke wielrennen, blijkt als hij zijn licht laat schijnen op het geopperde voorstel de grote rondes in te korten van drie naar twee weken. “Ik ben daar fel op tegen. Op die manier vernietig je de identiteit van de koers. Een grote ronde moet elk aspect van de wielersport herbergen: vlakke etappes, beklimmingen, afdalingen en tijdritten. In een derde week komen de renners naar voren met het beste herstelvermogen en de grootste motor. Als je een grote ronde inkort naar twee weken, marginaliseer je dat aspect van het wielrennen en daarmee de kansen van bepaalde coureurs.”

RIDE Magazine
32 Reacties
22-11-2017 12:56
@schipperaar, ik denk niet dat het WK in Innsbruck op een sprint uitkomt..... Dit is één van de weinige mogelijkheden voor de klassementsmannen om een WK te winnen. Zoals t731 zegt: ideale seizoen is klassiekers - Tour - WK
22-11-2017 12:57
Grote rondes gewoon 3 weken laten, maar als je iets wilt doen kort dan ritten in, skip die idiote ritten van 220 km.
22-11-2017 13:13
@veloburto
Misschien hebben de klassementsmannen er meer verstand van dan t731, wk winnen is lot uit de loterij, in de vuelta kun je in de laatste week nog alles goedmaken.
Laatste 50 KM WK is op en af gaat niemand alleen aankomen, zelden voorgekomen, nogal simplistisch om daar je seizoen op af te stemmen.
22-11-2017 14:12
Ik zou er niet te veel over nadenken. Rcs heeft vorig jaar een totaal anti nibali parcours getekend dus ik zou ze nu maar de gevolgen laten dragen.
22-11-2017 14:37
@ssstijntje... verhoudingsgewijs zijn er te veel 'sprint-vriendelijke' etappes, die moeten er ook absoluut zijn maar het gaat uiteindelijk wel over wie het AK wint en hoe graag de klassements mannen die vlakke ritten hebben kunnen we elk jaar weer horen met hun gemekker over de 3 km regel en hoe schadelijk en gevaarlijk dat allemaal is voor hun AK ambities...
22-11-2017 14:55
Ik zou als klimmer de combi vuelta-wk doen. Volgens mij bijten die elkaar niet.
22-11-2017 21:01
Met het oog op de kijkers, toch de belangrijkste inkomstenbron lijkt me, zou het wel logisch zijn om de boel wat in te korten. Beginnen op een vrijdag of donderdag en dan eindigen op de zondag twee weken later met maar twee rustdagen. Ja misschien verdwijnt er iets van de hardheid van die derde week maar dat betekent ook dat je de koers relatief harder kan maken en een paar van die saaie sprintetappes, die toch halve rustdagen zijn, eruit laat. Dan boet je toch niet zo heel veel in wat betreft de zwaarte van de koers?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine