Nibali twijfelt tussen Giro en Tour, tegen inkorten grote rondes
Foto: Tim De Waele
dinsdag 21 november 2017 om 20:03

Nibali twijfelt tussen Giro en Tour, tegen inkorten grote rondes

Vincenzo Nibali kende een succesvol eerste seizoen bij Bahrain Merida. De 33-jarige Italiaan eindigde zowel in de Giro (3e) als de Vuelta (2e) op het eindpodium, en won in het najaar voor de tweede maal in zijn carrière de Ronde van Lombardije. Tijd om op zijn lauweren te rusten is er echter niet voor Lo Squalo, die de blik al heeft gericht op 2018.

In een interview met Corriere dello Sport laat de viervoudig grote ronde winnaar nog maar eens weten dat Luik-Bastenaken-Luik, de Ronde van Spanje en het WK in Innsbruck hoog op zijn verlanglijstje staan. Een definitieve keuze tussen de Giro en de Tour heeft hij echter nog altijd niet gemaakt. “Ik zal pas beslissen wanneer ik het Giroparcours onder ogen heb gezien. Ik wil dolgraag terugkeren naar de Tour. Het feit dat de Giro d’Italia Sicilië zal aandoen, maakt het echter lastig om een keuze te maken.”

Tussen de regels door laat Nibali echter doorschemeren maar wat graag La Grande Boucle te betwisten. Hij ziet in het komende parcours gelijkenissen met dat van de Tour van 2014, de editie die de Italiaan op superieure wijze op zijn naam wist te schrijven. “Op sommige punten zie ik gelijkenissen, maar er zijn ook verschillen. Er moeten bijvoorbeeld veel meer kilometers aan kasseien worden getrotseerd. De 65 kilometer lange etappe door de Pyreneeën is ook een rit die zeer zwaar is. Het is mogelijk om aan te vallen in een dergelijke rit, en de koers op zijn kop te zetten.”

Dat Nibali een voorstander is van het klassieke wielrennen, blijkt als hij zijn licht laat schijnen op het geopperde voorstel de grote rondes in te korten van drie naar twee weken. “Ik ben daar fel op tegen. Op die manier vernietig je de identiteit van de koers. Een grote ronde moet elk aspect van de wielersport herbergen: vlakke etappes, beklimmingen, afdalingen en tijdritten. In een derde week komen de renners naar voren met het beste herstelvermogen en de grootste motor. Als je een grote ronde inkort naar twee weken, marginaliseer je dat aspect van het wielrennen en daarmee de kansen van bepaalde coureurs.”

RIDE Magazine
32 Reacties
21-11-2017 20:17
Ik ben het volkomen eens met de laatste alinea.
21-11-2017 20:24
Het is eigenlijk wel een tour voor Nibali, uiteraard heeft hij ook verder gelijk met zijn verhaal.
21-11-2017 20:47
Nibali pleit natuurlijk wel een beetje voor zijn eigen winkel, aangezien hij een van de mannen is die doorgaans het beste is in die derde week, maar zelfs dan heeft hij wat mij betreft ook wel gelijk.
Koersen van drie weken is iets voor echte specialisten, die enkelen die in een derde week beter worden. Zij moeten wat mij betreft dan ook de kans krijgen dit te tonen, want het zijn vaak renners die in koersen van een week net dat tikje tekort komen.
21-11-2017 20:47
Amen nibali.
21-11-2017 20:52
Helemaal eens met Vincenzo. Een grote ronde in het wielrennen is (naar mijn mening) het toppunt van duursport. Laten we dat alstublieft zo houden.
21-11-2017 20:56
Voor mollema zou 2 weken een zegen zijn
21-11-2017 21:19
San Vicenzo, als je echt de Tour wilt rijden. Ga er dan voor. Je bent al koning in Messina voor die ene galaetappe hoef je het niet te doen. Piek in Luik ajb. En gelukkig zijn er nog kampioenen met een eigen mening en koersverstand die dit gekke geleuter van 2weken GT afkeuren.
21-11-2017 21:23
Dit is inderdaad echt een Tour voor Nibali, die kasseien gaat hij altijd goed over. Een paar etappes waar je sky(vooral nu ze een mannetje minder hebben) goed aan kan vallen en relatief weinig tijdrit kilometers.

Ik snap goed dat hij rondes niet in wil korten, Nibali is een van de renners die áltijd in de laatste week goed is.
21-11-2017 21:28
In de tijd van Han Janssen reden ze zelfs 1000 km meer in de tour dan tegenwoordig
21-11-2017 21:37
Han Janssen, is dat de broer van?
21-11-2017 22:29
- Renners met een grote motor komen wellicht iets meer naar voren (Jan Hirt!), het verschil maken ze er niet (meer) mee.
- Vlakke etappes, beklimmingen, afdalingen en tijdritten, nee zo'n breed scala aan verschillende disciplines gaat in 15 ritten niet lukken....

Heeft de haai ook nog solide argumenten?
21-11-2017 23:00
14 dagen of 21 dagen... als het parcours gevarieerd genoeg is zal de uitslag precies dezelfde zijn... de enige reden dat het nooit zover zal komen is van financiele aard (start/aankomst-steden betalen grof) en niet van sportieve aard...
22-11-2017 00:06
Ik neem aan dat Dumoulin naar de tour gaat en die komt toch Ook aardig een kasseie over... Ik zie meer Jansen in de Giro, ondanks dat de tour hem past. Een tour gaat wel beter samen Met LBL.

Ik snap de reserve bij Niballi voor een 2weekse tour, Maar met een globaliserende bril is er Met 2 weekse grand tours Meer te verdienen en innoveren. (Een grand tour in de VS en Azie zou een aantal markten open trekken voor de industrie, een gebrek aan historie maakt een een GT in azie nog wat haggelijk...)
22-11-2017 08:03
Als mensen denken dat 2 of 3 weken geen.veeschil maakt dan moeten ze dat denk ik maar eens proefondervindelijk gaan proberen.... sjees... facepalm
22-11-2017 09:20
Inkorten Tour en Giro ben ik ook niet per se voor. Maar als toevoeging een tweeweekse rond, waarom niet? Of maak dan van Zwitserland en/of Vuelta een tweeweekse (met 3 weekenden = 16 dagen). Uit elke grote ronde kan je wel 5 saaie etappes filteren.
22-11-2017 09:39
Uiteraard maakt de lengte fysiek veel uit... maar de renners passen hun taktiek echt wel aan, het gaat om de spektakelwaarde van GT's.... niemand kan ontkennen dat er per GT niet minstens 5 ritten (vriendelijke schatting) zijn die het aankijken niet waard zijn en aan het AK helemaal niks toevoegen, want daar heeft Nibali het over tenzij hij opeens plannen heeft om zich in massasprints te gooien...,
22-11-2017 09:43
Iemand enig idee hoe laat en waar je eventueel de parcoursvoorstelling van de Giro kan volgen?
22-11-2017 09:46
Dus we filteren 5 saaie ritten uit elke gt en Cavendish, Demare, Kittel en co. kunnen ook maar beter thuis blijven. Elke etappe moet immers iets voor het algemeen klassement betekenen.
#sarcasme
22-11-2017 10:00
Helemaal mee eens. Off topic: ik denk dat veel klassementstoppers de Vuelta gaan overslaan, vanwege het parcours van het WK in Innsbruck
22-11-2017 10:47
@Veloburto
Ik denk dat dat juist precies andersom zal zijn
22-11-2017 10:51
Nibali, Valverde en Aru vinden de Vuelta essentieel om op het WK te kunnen schitteren. Ik denk dat veel toppers hun voorbeeld zullen volgen.
22-11-2017 11:14
Verwacht hem sws in de Giro is denk ik ook beter met het pieken voor het WK.
Als die slim is laat die de voorjaarsklassiekers en gaat hij voor Girowinst en dan Vuelta/WK.
22-11-2017 11:14
Ik denk dat Froome en Quintana juist niet te Vuelta gaan rijden. Als Nibali de Tour en de Vuelta rijdt is ie denk ik te uitgeput om het WK te winnen. Froome kon toch ook niet meer alles geven bij de tijdrit in Bergen
22-11-2017 11:30
Gewoon weer Giro en Vuelta denk ik, in de Tour rijdt hij geen podium meer. Hoewel een seizoensindeling Waalse klassiekers - Tour - WK in principe mooier is, zal een gooi naar winst in een grote ronde toch zijn hoofddoel zijn.
22-11-2017 12:43
@veloburto
Geen betere voorbereiding op wk dan de Vuelta waarin de toppers naar topvorm groeien, parcours in Bergen was totaal ongeschikt voor Froome die zeven kleuren scheet in de regen en bij voorbaat wist dat ie kansloos was op een redelijk technisch parcours tegen Tommie.
Daarnaast heeft Froome noch Quintana iets te zoeken op een wk waar het bijna altijd op een sprint aankomt.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine