Neemt Quick-Step Jakobsen mee naar Milaan-San Remo? “We zijn er nog niet uit”
Jakobsen in gesprek met Wout van Aert - foto: Cor Vos
dinsdag 8 maart 2022 om 13:18

Neemt Quick-Step Jakobsen mee naar Milaan-San Remo? “We zijn er nog niet uit”

Fabio Jakobsen begon ruim een maand geleden aan zijn seizoen, maar heeft inmiddels al zes zeges op zak. De sprinter van Quick-Step Alpha Vinyl is kortom uitstekend op dreef en dus is het de vraag of Jakobsen over een kleine twee weken moet worden uitgespeeld in Milaan-San Remo. Jakobsen zelf ziet het wel zitten, zijn ploeg houdt nog een slag om de arm.

Vlak voor de start van de derde etappe van Parijs-Nice werd ploegleider Tom Steels aan de tand gevoeld door Sporza. “We zijn er nog niet uit”, reageert de oud-sprinter als het gaat over Jakobsen en (een eventuele deelname aan) Milaan-San Remo. “Het houdt ons ook bezig, maar we wachten eerst nog een paar dagen Tirreno-Adriatico af. De selectie is nog niet rond.”

“Is het die gok waard?”
Keuze te over bij Quick-Step Alpha Vinyl: de Belgische sterrenformatie kan bijvoorbeeld ook Julian Alaphilippe (een ex-winnaar van Milaan-San Remo), Florian Sénéchal, Davide Ballerini, Yves Lampaert, Kasper Asgreen en Zdeněk Štybar uitspelen in ‘La Primavera’. Verder is het geen uitgemaakte zaak dat we in San Remo een sprint krijgen van een omvangrijke groep, tussen de snelste renners op twee wielen.

“De Cipressa en Poggio zijn toch niet zo gemakkelijk. Maar er komt een dag dat Milaan-San Remo toch weer uitdraait op een sprint van veertig à vijftig renners, bijvoorbeeld als de wind goed staat. Is het die gok waard?”, vraagt Steels zich af. “Je moet rekenen dat je Milaan-San Remo tien keer moet rijden om als sprinter één à twee kansen te krijgen. Fabio is een nuchtere kerel. Hij heeft het volste vertrouwen in de beslissingen van de ploeg. Maar hij is er wel mee bezig.”

RIDE Magazine
33 Reacties
08-03-2022 13:23
Sprint voor Fabio, elitegroepje voor Flip. Meerdere hengsten maken een mooi monument.
08-03-2022 13:29
En dan hebben ze nog honore en bagioli die dit ook kunnen
    08-03-2022 15:04
    En casper natuurlijk
    08-03-2022 15:39
    Asgreen geloof ik niet.
08-03-2022 13:31
Als je de eerste etappe van PN ziet denk ik dat Fabio weinig te zoeken heeft in MSR
    08-03-2022 13:48
    Wel als er harde wind is op de Poggio (op kop). Dan heb je kans dat hij bij de eerste 50 over de top komt en dan kan t nog.
    Flip lijkt nog niet top, en dat is de enige bij QSA die zeker voor de winst kan Fab, de rest zijn gokjes, net als Fabio.
08-03-2022 13:36
Die wedstrijd die al door Cavendish, Demare, Petacchi, Cipollini gewonnen is, zou dat niet heel logisch zijn om de beste sprinter van het moment daar op te stellen?
    08-03-2022 14:26
    Toen had je wel meer ploegen die voor een sprint reden.

    Het scenario van de laatste jaren gaat Fabio niet overleven.
    08-03-2022 14:26
    Milaan Sanremo is toch ook niet meer 100% hetzelfde als pakweg 10a20 jaar geleden
    Kijk maar eens naar laatste edities
    Stuyven - klassieke renner (solo voor groep van 17)
    Van Aert - allrounder (sprint met 2)
    Alaphilippe - puncher (sprint met 10)
    Nibali - klimmer (solo voor groep van 18)
    Kwiatkowski - allrounder (sprint met 3)

    De punchers/klimmers kunnen gewoon net wat meer verschil maken tegenwoordig.
    En je moet al een goed klimmende sprinter zijn (Ewan, Trentin, Matthews, Sagan, ...) om mee te zijn
    Een machtsprinter zoals Jakobsen, Bennett, Viviani (Greipel, Kittel etc) komen de laatste jaren nog nauwelijks de Cipressa over
    08-03-2022 14:29
    Qua scorebordstatistiek heb je volkomen gelijk Ronellen, maar je gaat niet door voor de magnetron helaas: zie andere antwoorden. Times are changing
    08-03-2022 15:03
    Tuurlijk, er zijn veel scenario’s, zeker met de huidige toprenners, waarbij Fabio er niet bij is. Maar zoals het in vlakke ritten weleens geen sprint van 180 man wordt, kunnen het in MSR ook weleens meer dan 60 man zijn die om de zege sprinten. Je ziet zo vaak dat ploegen in hun strategie uitgaan van het meest waarschijnlijke scenario, terwijl het soms ook handig is om een man te hebben voor een iets minder waarschijnlijk scenario. Zeker als hij een van of de allerbeste ter wereld is in z’n soort.
    08-03-2022 15:56
    Ewan rijdt mee
08-03-2022 13:36
Moeilijk.

Alaphil lijkt nog niet echt op snee, al kunnen een paar procentjes erbij tijdens de Tirreno voor een renner met zijn klasse genoeg zijn om huis te houden op de Poggio. Al vrees ik dat het dit jaar toch niet voldoende zal zijn om renners als van Aert en Pogacar los te rijden.

Met Ballerini heb je nog een snelle man aan boord die het geweld op de hellingen misschien nog net wat beter overleeft dan Fabio, maar die zie ik toch een Ewan of van Aert niet te kloppen op de Via Roma.

Ook een late uitval van Asgreen in de slotkilometers moet een kaart zijn om te spelen bij DQS, al kan het zijn dat die MSR in het geheel laat schieten om zich vol te richten op het kasseiwerk.

Het probleem is dat je met Jakobsen eigenlijk alles op zijn sprint moet zetten en niet met Flip moet spelen om de boel uiteen te ranselen op de Poggio of met Asgreen in de laatste kilometers.

Als een soort wildcard kan misschien wel, waarbij je Fabio zijn eigen boontjes laat doppen en achter de hand houdt voor als het toch een sprint wordt met een grote groep. Daar kan je wellicht wel een ander mannetje binnen het team voor opofferen.
    08-03-2022 14:21
    Welke andere ploegen speculeren op zo'n sprint? Ewan wil mee met de beste 10 over de top.

    De plekjes zijn duur, ik zou 'm thuis laten want 9 op de 10 dat hij eraf moet op de poggio, of zelfs al op de cipressa. Zie ook het harken van bennett destijds. Dan eerder nog spelen met de rest van de ploeg.
    08-03-2022 14:35
    Ewan was vorig jaar als 2e over de Poggio, dan moet met de beste 10 ook wel lukken dit jaar denk ik. Wel kans dat Pogacar en vAert dan al weg zijn.
08-03-2022 13:41
Flip voor de poef, Asgreen voor de afdalingsaanval, rest in dienst van Fabio.
08-03-2022 14:03
Alaphilippe hoef je alleen maar af te zetten met 1 mannetje bij de Poggio, mocht ie het dan niet halen óf hij heeft Ewan mee moet je gewoon alles op Fabio gooien en die sprint eruit proberen te trekken. Stel het wordt een sprint en je hebt 'm niet mee dan word je 4e met Senechal of Ballerini als je geluk hebt, schiet je ook niks mee op.
    08-03-2022 14:16
    Allemaal in de veronderstelling dat Jakobsen mee over de Capo's, Cipressa en Poggio geraakt. Het zou kunnen, maar ik denk niet dat hem dat lukt.
08-03-2022 14:35
QS solliciteert naar een vertrek van Jakobsen als hij niet mee mag naar MSR en de Tour. Laat hem bewijzen dat hij zijn selectie waard is. Zo goed zijn de prestaties van de overige QS ploeggenoten nu ook weer niet dit seizoen.
08-03-2022 14:51
Een massasprint lijkt me quasi onmogelijk dit jaar. Jumbo en UAE zullen er op de Capo's en de Cipressa wel voor zorgen dat alle sprinters buiten eventueel Ewan compleet uitgepierd zijn.
Voor Ganna is het ook een hoofddoel dus INEOS zal ook wel een steentje bijdragen. Op de Poggio gaat Ganna mss zelf op kop om aanvallen te fnuiken maar dat is dan sowieso dodelijk voor elke sprinter.
Om nog maar te zwijgen over de verwachte aanval van Pogacar en een eventuele lead-out van Laporte en Roglic.
Je kan Jakobsen dan wel meepakken om ervaring op te doen maar winnen in dit koersverloop kan volgens mij dus niet.
    08-03-2022 16:40
    Mee eens, en ervaring op doen, voor wat. Dit lijkt me een koers die hij nooit zal kunnen winnen. Gun het hem van harte, maar lijkt me niet realistisch.
08-03-2022 15:27
Zojuist gelost in PN op een bultje van niks. Dit jaar is te vroeg
    08-03-2022 16:37
    Om maar een voorbeeld te noemen.
08-03-2022 15:35
Neem Jakobsen gewoon mee. Laat hem ervaring opdoen. Als je hem niet rijdt weet je het ook niet. Mocht hij de Poggio overleven dan is dat mooi meegenomen en
Alaphilippe kan gewoon zijn ding doen op de Poggio...
08-03-2022 15:49
Over een kleine twee weken. Zou als renner graag weten waar ik aan was qua programma. Het hele jaar hoeft niet te zijn uitgestippeld, maar dit is wel kort dag en straalt ook weinig vertrouwen uit richting je werknemers.
    08-03-2022 20:36
    Of ze weten al lang wie MSR rijdt en ze willen het nog niet openbaar maken ;)
08-03-2022 16:36
Niet doen uiteraard. Deze krachtpatser kan al op de Cipressa eraf liggen, en zeker op de Poggio. In de afdaling valt het ook bijna nooit meer stil. In de trend dat de koers steeds vroeger echt open breekt, al dan niet met kopgroep vooruit, overleeft Fabio die slijtageslag na 300km niet. Op de Poggio wordt zo gigantisch doorgetrokken, dat hij niet mee zit in de afzink. Het geloof alleen Nibali gelukt en met mazzel omdat ze niet op tijd zijn gaan rijden.
08-03-2022 16:52
Gisteren las ik een hoop complimenten en kwamen mensen superlatieven te kort voor Jakobsen. Hij zou zelfs de meest complete sprinter zijn.

Rap is hij zeker.

Maar hij zal toch eerst een viaduct over moeten en daarna nog katterap zijn. Zoals Ewan vorig jaar bijv.
08-03-2022 17:53
Stel het wordt een sprint in een grote groep, heeft fabio dan niet al 10 jasjes teveel moeten uitdoen om bij de eersten af te dalen…?
08-03-2022 18:24
Als je weinig andere opties hebt, dan kan je er zeker op hopen dat hij overleeft (al acht ik die kans erg klein), maar als je Alaphilippe en Asgreen hebt en ook nog Ballerini als iets beter klimmende snelle man, dan ga je wel op heel veel paarden wedden.

En Jakobsen meenemen zonder enige bijstand, in de hoop dat hij het in de achtergrond allemaal in zijn eentje regelt, lijkt me ook niet zo zinvol.
08-03-2022 19:08
“Je moet rekenen dat je Milaan-San Remo tien keer moet rijden om als sprinter één à twee kansen te krijgen."
Cavendish won 'm bij zijn eerste deelname.
    08-03-2022 19:41
    En de andere 9 deelnames kwam hij 1x in dezelfde tijd als de winnaar binnen (ook een kans), dus toch een aardige inschatting.
08-03-2022 20:35
Sowieso meenemen. Alleen al voor de ervaring. Maakt toch niet uit dat hij er op de Poggio (of al op de Cipressa) genadeloos afgereden wordt. Hij kan er alleen maar uit leren, en dan hebben ze nog ene Alaphilippe om de koers te winnen. Zou Remco opgesteld worden in Milaan-San Remo?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine