Nederland heeft gekozen: wat zijn de mogelijke gevolgen voor de fiets?
Ter Illustratie - foto: Joris Knapen
donderdag 30 oktober 2025 om 13:13

Nederland heeft gekozen: wat zijn de mogelijke gevolgen voor de fiets?

Fietstoerisme Na de historisch spannende Tweede Kamerverkiezingen moet Nederland wellicht nog dagen wachten op duidelijkheid over wie nu de meeste stemmen heeft gekregen: D66 of de PVV? Wat we al weten, is wat deze partijen willen op fietsgebied.

De Fietsersbond heeft de verkiezingsprogramma’s van verschillende partijen al eerder tegen het licht gehouden en kwam tot de conclusie dat D66, GroenLinks-PvdA en de Partij voor de Dieren (in alfabetische volgorde) het beste programma hebben voor de fiets. PVV, FvD, Ja21 en Denk scoren het slechtst.

Er is hierbij niet gekeken naar het stemgedrag van partijen de afgelopen jaren. “De resultaten van de vergelijking moeten niet als stemadvies worden opgevat, maar mensen die de fiets een warm hart toedragen kunnen de resultaten natuurlijk wel meenemen in hun overwegingen”, schrijft de Fietsersbond over hun analyse.

D66 voor aanpassingen fietspaden en aangepaste fietsen
De programma’s van D66, GroenLinks-PvdA en de Partij voor de Dieren scoren het best op de verschillende fietsonderwerpen. Zo kiezen GL-PvdA en de PvdD expliciet voor een maximumsnelheid van 30 kilometer binnen de bebouwde kom. GL-PvdA en D66 doen het goed op toegankelijkheid: ze noemen aanpassingen van fietspaden voor aangepaste fietsen en het beschikbaar stellen van aangepaste fietsen.

Ter Illustratie – foto: Joris Knapen

Zes partijen scoren een voldoende: de ChristenUnie, SGP, CDA, SP, NSC en Volt. De ChristenUnie en SGP pleiten voor een concreet budget voor (fiets)verkeersveiligheid, terwijl het CDA oproept tot een uitvoeringsagenda voor de fiets en betrekking daarvan bij de jaarlijkse overleggen tussen het Rijk en lokale overheden. De SP wil fietsbestendigheidscursussen implementeren, terwijl NSC pleit voor het veiliger maken van schoolroutes. Volt roept dan weer op tot aanpassing van straten gericht op auto’s, naar groene, autoluwe lanen.

PVV rept met geen woord over de fiets
De VVD, BBB en 50PLUS scoren matig; zij spreken in hun partijprogramma’s eigenlijk over enkel handhaving in het verkeer, al spreekt de BBB ook nog over ruimte voor fietsenmakers in nieuwe woonwijken. Het slechtst scoren de programma’s van PVV, FVD, JA21 en Denk, die met geen woord reppen over de fiets in hun verkiezingsprogramma’s.

Politiebegeleiding bij wielerkoersen
In de verschillende partijprogramma’s lezen we niets over een nijpend probleem waar de Nederlandse wielersport al een tijdje mee kampt: het gebrek aan motoragenten voor de begeleiding van wielerkoersen. Begin dit jaar maakte de Tweede Kamer via een amendement wel 215.000 euro vrij om te zorgen dat de wielersport zich kan inrichten op een toekomst met minder politiebegeleiding.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.