Nairo Quintana bevestigt deelname aan Giro d’Italia, maar gooit het over andere boeg
foto: Cor Vos
woensdag 24 april 2024 om 08:58

Nairo Quintana bevestigt deelname aan Giro d’Italia, maar gooit het over andere boeg

Nairo Quintana zal over anderhalve week ‘gewoon’ aan de start verschijnen van de 107e Giro d’Italia. De Colombiaan zal dit niet doen als klassementsrenner, maar als rittenkaper. Dat heeft de renner van Movistar laten weten tijdens de presentatie van zijn Gran Fondo.

Raakt Nairo Quintana nog op tijd fit voor de Giro d’Italia? Dat was lange tijd de vraag, nadat de Colombiaan wegens fysieke problemen moest passen voor de Tour of the Alps, wat zijn laatste koers zou zijn in aanloop naar de Ronde van Italië. De inmiddels 34-jarige klimgeit verblijft momenteel in zijn thuisland Colombia, waar hij verder aan het herstellen is van zijn valpartijen in de Ronde van Catalonië.

Quintana ging in de Catalaanse rittenkoers twee keer tegen het asfalt. Hij hield geen breuken over aan die valpartijen, maar gaf na zijn laatste schuiver wel op. Hij bleek last te hebben van een vrijwel volledig scheur van het voorste sterno-claviculaire ligament in zijn rechterarm. Oftewel: een vrijwel volledig scheur van het gewricht dat het borstbeen verbindt met het sleutelbeen. Om die reden schrapte hij eerder de Ronde van het Baskenland al van zijn programma.

Quintana in de roze trui – foto: LaPresse

Zijn herstel verloopt echter goed en dus heeft Quintana zijn deelname aan de komende Ronde van Italië reeds bevestigd. Het is exact tien jaar geleden dat hij de Giro wist te winnen. In 2017 werd hij na een spannende strijd ook nog eens tweede in het eindklassement, na Tom Dumoulin, maar Quintana laat zijn klassementsambities voor de komende editie varen.

“Het plan is om op jacht te gaan naar ritoverwinningen in de bergen”, tekent persbureau EFE op uit de mond van Quintana. “Ik ben klaar om alles van mezelf te geven. Ik zal er meedoen als een renner tussen de andere renners. Ik zal afzien bij de beesten, maar het is belangrijk om daar te zijn. We gaan er voor de volle 100% voor.

RIDE Magazine
16 Reacties
24-04-2024 11:20
Movistar heeft grote commerciële belangen in Latijns Amerika. Om die reden is Quintana extra interessant voor ze…
24-04-2024 09:16
Nou nou het wordt G en Pogi wel makkelijk gemaakt. Pogi gaat 1 week knallen om vervolgens gecontroleerd deze Giro binnen te hengelen met zijn ploeg. Staat ie mooi scherp en sterk voor de Tour.
    24-04-2024 10:52
    Alsof die twee zich druk zouden maken om Quintana, wiens beste jaren ver achter hem liggen. Ik verwacht dan toch meer van O'Connor, de sterke Bahrain-ploeg en misschien Martínez of Uijtdebroeks.
24-04-2024 09:37
Nutteloos om Nairo in deze staat aan de Giro-start te brengen. Het is veel logischer om nu met Gaviria, Milesi, Sosa en Rubio op dagsucces te mikken. Ik zag Nairo veel liever via de Ronde van Zwitserland en een aantal kleinere (Spaanse) wedstrijden toewerken naar de Vuelta. Eerst sukkelde hij met corona wat zorgde voor een flinke terugslag en dit is ook een hele vervelende en eigenlijk ernstige blessure. Ik verwacht er alleszins niks van.
    24-04-2024 09:53
    Het een sluit het ander niet uit, al die gasten die je noemt hebben net zo goed een kansje op een ritzege, of nou Nairoman of een onbekende de 8e renner is.
    24-04-2024 09:55
    Uiteraard, maar ik denk vooral aan de staat van Nairo. Op deze manier zal Movistar niet veel aan de comeback van Quintana gehad hebben.
    24-04-2024 13:34
    @Dayer: Ik volg je redenering, al zou het mij niet verbazen als het Nairo zelf is die daarin een doorslaggevende stem heeft. Gezien het verleden schat ik zo in dat hij liever op 80% voor eigen kans gaat in de Giro, dan aan 100% in de Vuelta 2de viool te spelen na Mas.
24-04-2024 11:12
@ Maillot a pois; qua degradatie komen we de facto op hetzelfde uit toch; Arkea en Astana staan nu op degraderen. Wat ik wil aangeven is dat Movistar het écht slecht doet qua UCI punten scoren en dat de kans reëel is, als ze het slecht blijven doen, dat het degradatiespook (opnieuw, net als in het vorige triennium) gaat rondwaren…

@ Dayer; Sosa doet niet mee aan de Giro

@ Shinzawai: dat Movistar niet inzet op talenten of niet aan talentontwikkeling doet is onzin: kijk naar Lazkano, Canal, Pelayo Sánchez, Barrenetxea, Ivan Romeo of Moro.
24-04-2024 11:18
@ Shinzawai: Movistar had de handtekening binnen van Carlos Rodriguez maar toen INEOS geen REV kon binnenhalen en allerlei andere wielrenners uit INEOS vertrokken hebben ze eieren voor hun geld gekozen en alles op alles gezet om Rodriguez te behouden. Rodriguez gaat de komende 4 jaar 2,5 miljoen € verdienen per jaar. Rodriguez heeft toen zelf de ontbindingsclausule in zijn contract met Movistar moeten liften/ zelf moeten betalen. Er wordt gespeculeerd dat dit ongeveer 1 miljoen € is geweest. Van dat geld heeft Movistar Quintana gehaald en meer geïnvesteerd in zaken als extra hoogtestages etc. Fyi..
24-04-2024 09:19
Zeer verstandige beslissing . Het aan UCI punten noodlijdende Movistar ( de degradatiestrijd nadert ; enkel Arkea en Astana doen het een stuk slechter; er degraderen eind vlg jaar 2 ploegen) heeft meer aan in 3 of 4 etappes voor de winst gaan dan pakweg een 13e plek in het AK van iemand die nu niet in topvorm is. Bovendien, dat is het belangrijkste argument, kan dán de rest van de ploeg ook voor etappeoverwinningen gaan en offer je die niet op voor de kansen in het AK voor Quintana. Movistar gaat het anders doen….werd tijd..
    24-04-2024 09:44
    "Er degraderen eind volgend jaar 2 ploegen"
    Zo werkt de promotie-degradatie niet in het wielrennen. De beste 18 ploegen over de periode 2023-2025 krijgen een WT licentie voor de volgende cyclus (mits ze ook aan de financiële voorwaarden voldoen). Zijn dat de huidige WT ploegen, dan degradeert er niemand. Maar er kunnen er bijvoorbeeld ook 3 degraderen.
    Met de huidige stand degraderen Arkea en Astana (19 en 20), en voorlopig staan ook Cofidis en dsm nog ruim achter Movistar.
    24-04-2024 10:21
    Het ontbreekt Movistar vooral aan verstandig beleid en een professionele organisatie. Het terughalen van Quintana is wat dat betreft een goed voorbeeld: waar andere ploegen inzetten op talentontwikkeling, haalt Movistar een 33-jarige renner als kopman binnen die zijn beste jaren ruim achter zich heeft liggen.
    24-04-2024 10:40
    Quintana reed bij Arkea nog prima resultaten op z’n 31e, logische gok van Movistar om hem een contractje te geven. Dat het niet lukt, kan gebeuren. Niet alles wat Movistar doet is dom, ook al blinken ze niet uit in strategie.
    24-04-2024 10:56
    Intermarche gaat het ook niet redden met hun aanhoudende financiele gerommel…
24-04-2024 11:26
Quintana bevestigt deelname.... Maar er is nog anderhalve week te gaan, er kan nog van alles veranderen!
24-04-2024 13:49
Samen met zijn maatje Poels in de vroege vlucht als ze beide op grote achterstand zouden staan?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine