Na donkere maanden is Remco Evenepoel terug: “We hebben hem twee à drie maanden niet herkend”
foto: Cor Vos (archief)
woensdag 16 april 2025 om 09:04

Na donkere maanden is Remco Evenepoel terug: “We hebben hem twee à drie maanden niet herkend”

Het was een lange en bij momenten moeilijke revalidatie, maar Remco Evenepoel maakt komende vrijdag in de Brabantse Pijl zijn rentree in het peloton. Dat de renner van Soudal Quick-Step enkele zware maanden achter de rug heeft, blijkt wel uit de woorden van zijn vader Patrick.

Evenepoel senior was te gast in Dans le Peloton van het Waalse RTL en vertelde onder meer over de revalidatie van zijn zoon, die in december tijdens een trainingsrit op een openzwaaiend portier van een Bpost-wagen botste. “Het was al de derde keer dat hij uit de roulatie was door een blessure. Eerst na die zware val in de Ronde van Lombardije en dan ook nog een keer na zijn crash in de Ronde van het Baskenland.”

“Hij is opnieuw de persoon die we kennen”
“Deze nieuwe tegenslag was moeilijk om mee om te gaan”, vervolgt vader Patrick. “Omdat ze te wijten was aan de onoplettendheid van die postbode. Dat moet psychologisch heel moeilijk zijn geweest voor Remco.”

Maar, Evenepoel zal vrijdag dus eindelijk weer een rugnummer opspelden. “Voor mij is het belangrijkste dat het in zijn hoofd opnieuw goed zit. Dat hij opnieuw de persoon is die we kennen. We hebben Remco twee à drie maanden niet herkend. Mensen moeten beseffen dat hij zelf niet wist of het wel goed zou komen.”

Evenepoel keek eerder deze week al terug op de ‘zwaarste strijd uit zijn leven’. De 25-jarige coureur geeft toe dat hij heeft getwijfeld over zijn verdere wielercarrière, maar gelukkig kon hij op de moeilijke momenten rekenen op zijn vrouw Oumi Rayane.

“Ik wil je alleen even laten weten dat ik zonder jou waarschijnlijk gestopt zou zijn met mijn carrière. Ik kan alleen maar zeggen dat ik heel veel van je hou”, toont Evenepoel zich van zijn meest kwetsbare kant.


RIDE Magazine
32 Reacties
16-04-2025 09:15
We houden er vanaf de zijlijn te weinig rekening mee hoeveel veerkracht je als renner moet hebben na de zoveelste blessure. De volgers verwachten dat de renner vol goede moed aan zijn herstel werkt en dan weer met alle ambitie op de fiets klimt wanneer het weer kan. Ook goed om aan te denken wanneer je Vingegaard, Evenepoel, Kelderman, Uijtdebroeks of Van Baarle ziet fietsen. Het is allemaal niet evident dat ze weer de sterren van de hemel fietsen.
    16-04-2025 09:18
    Heb je helemaal gelijk in. Aan andere kant is het wel hun beroep. Tegenslagen en blessures zijn part of the job en ze worden goed betaald om te revalideren.
    16-04-2025 09:19
    En dat het misschien ook meespeelt dat de mannen zonder gelijkaardige zware blessures, mvdp en Pogacar, een extra moreel voordeel hebben. Wat ze verdiend hebben door hun iets grotere technische beheersing bv
    16-04-2025 09:36
    Wat Marik zegt.
    Voor ieder mens komt ergens het moment dat het "de valpartij te veel" is. Dat de veer breekt. Zeker als je inmiddels je schaapjes op het droge hebt, eventueel een gezin hebt met kinderen. Of als je meer in het revalidatiecentrum zit dan dat je wedstrijden rijdt.

    Daarom vind ik renners als Gesink of Kelderman ook fantastisch. Enerzijds heel breekbaar als het gaat om hun botten, maar anderzijds hebben ze ook laten zien ongekend veerkrachtig te zijn.

    Ik denk eerlijk gezegd niet dat Remco dezelfde veerkracht heeft als deze mannen. En dat voor hem "de valpartij te veel" al behoorlijk dichtbij is. Net als bij Wout van Aert overigens. Waarschijnlijk ook omdat de verwachtingen bij dit type renner een stuk hoger is dan bij "veelwinnaars" als Kelderman en Gesink.
    16-04-2025 09:37
    @John Bidon, mentale veerkracht of mentale gezondheid kun je niet afkopen.
    16-04-2025 09:40
    @johnbidon: ze worden betaald om te koersen en te trainen, en daar heel hard af te zien, niet om te vallen, laat staan om "pech te relativeren". Alsof het geld dat je verdient ook maar enigszins verband houdt met het verdriet dat je als mens kan of mag voelen?
    16-04-2025 13:10
    Het huisschildertje komt weer onder zijn steen gekropen... Evenepoel heeft geen veerkracht? De eerste keer halfdood uit het ravijn gevist, vorig seizoen een zeer zware val in Baskenland en tot slot in het tussenseizoen weer de nodige breuken. Michelangellootje toch... Als hij de komende koersen niet op niveau is, sta je hier weer te roepen dat het nooit meer goed komt en dat het eigenlijk nooit wat heeft voorgesteld. Wat een ongelofelijke loser ben je toch....
    16-04-2025 15:02
    Maar baroudeurke toch:
    Dit is wat er staat: "Ik denk eerlijk gezegd niet dat Remco dezelfde veerkracht heeft als deze mannen. "
    Dit is wat de Baroudeur er van maakt: "Evenepoel heeft geen veerkracht? " --> gevolgd door een scheldpartij.

    Begrijpend lezen is en blijft een kunst; blijkbaar zien we hier het gevolg van bezuinigingen op het onderwijs. En manieren krijgt de jeugd van tegenwoordig ook niet meer mee...
    16-04-2025 16:16
    Dat staat er wel tussen de regels door... Wat maakt voor jou dat Remco niet dezelfde veerkracht heeft?
    16-04-2025 16:33
    Dat staat er niet, ook niet tussen de regels.

    Er staat "niet dezelfde veerkracht als types als Gesink of Kelderman".
    En waarom ik dat denk:
    - ten eerste omdat Gesink of Kelderman (maar daar mag je misschien zelfs ook Roglic bij zetten) bij wijze van spreken al 100 keer zijn neergegaan en weer opgekrabbeld. En dat de meeste renners er dan al lang de brui aan hadden gegeven.
    - ten tweede omdat Evenepoel zelf aangegeven heeft heel diep gezeten te hebben. Bevestigd door zijn entourage. En dat pas bij de derde serieuze valpartij. Waarbij je dus jezelf kunt afvragen hoe het zal gaan als hij straks weer een keer neer gaat. En nog een keer. Laat staan als hij net zo vaak neer gaat als Gesink of Kelderman.
    - ten derde: Toen hij het niet kon maken als voetballer, is hij niet blijven volharden om het ongelijk te bewijzen. Maar heeft hij het opgegeven en is ie wielrenner geworden. Dat kun je natuurlijk op twee manieren uitleggen. Namelijk Remco de opgever, of Remco die uiteindelijk een veel zwaardere sport is gaan doen.

    Ik denk daarom dat we bij Remco misschien wel eerder bij "de valpartij te veel" zijn dan sommigen hier denken. En we dus niet kijken naar een type Kelderman of Gesink, maar dan met heel rijk gevuld palmares.

    Ik ben overigens benieuwd waarop jij baseert dat Remco qua veerkracht WEL in het rijtje zal eindigen als Gesink of Kelderman.
    16-04-2025 20:46
    Ik zie niet in hoe je valpartijen met elkaar kunt vergelijken. Waren de blessures bij je aangegeven renners zwaarder dan bij Evenepoel? Hadden ze het mentaal zwaarder dan hem dokter Michelangelootje? Prietpraat in het kwadraat, past in hetzelfde laadje van wat we hier al jaren moeten horen van jou… Komende twee weekends rijdt hij misschien anoniem mee en sta je waarschijnlijk weer te roepen dat hij niks te zoeken heeft in de Tour…
16-04-2025 09:46
Ik ben wel benieuwd in welke vorm Evenepoel aan de start komt. Met 2,5 maand trainen na verschillende maanden te hebben stilgelegen, kan het bijna niet dat we hem hier in topconditie gaan zien. Toch zijn die verwachtingen er weer en wordt hij meteen bij de topfavorieten gezet voor de Brabantse Pijl en Amstel. Dat beseft hij vast zelf ook, dus de waardes op training zullen toch goed genoeg zijn om te koersen.

Ik stel me wel de vraag of het slim is van hem in competitie te brengen in 4 lastige klassiekers tegen een peloton dat op stoom is. Kon hij niet verder weg van de camera hervatten in Romandië? Heeft de ploeg hem dusdanig nodig om weer iets te maken van de klassiekers of is hij gewoon echt al wel weer in goede doen?

In ieder geval leuk dat 1 van de grote tenoren weer een rugnummer opspeldt. En qua rechtkrabbelen na pech, kan hij zich optrekken aan de figuur Roglic. Mokerslag na mokerslag incasseren, en toch altijd rechtveren. Het lijkt mij trouwens nog altijd makkelijker om als Evenepoel terug te komen, een renner die na elke zware val gigantische triomfen heeft meegemaakt, dan als pakweg een knecht die nooit die momenten van glorie kent. Al zal de manier waarop dit keer inderdaad heel zuur geweest zijn.
    16-04-2025 10:05
    De verwachtingen zijn in het verleden vaak zelf gecreeerd. In het verleden hebben zowel Remco als zijn entourage er alles aan gedaan om een hype te creeren. Waarbij er altijd gesproken werd over "beste waardes ooit", "meteen mee doen voor de overwinning", etc. Remco heeft zorgvuldig gewerkt aan zijn imago van winnaar, door overal waar hij startte pogingen te wagen om te winnen. Soms ook tegen beter weten in, soms ook ten koste van kansen van zijn ploeggenoten (denk aan de Vuelta met zijn inzinking).

    Dit is de eerste keer dat er vanuit zijn kamp geen verhalen komen over "winnen". Geen berichten over hoge verwachtingen vanuit hemzelf of de ploeg (of zouden die nog komen?). Maar blijkbaar zijn die er wel bij zowel de fans als ook bijvoorbeeld bij WF, die hem meteen bombarderen als topfavoriet.

    Ik denk dan altijd ook aan iemand als VdPoel. Die bepaalde wedstrijden gebruikte om beter te worden. Mee fietsen in de schaduw, af en toe wat proberen. Maar met de focus op het grotere doel. Wie weet moet Evenepoel dat ook gewoon eens doen in de Brabantse Pijl, wie weet werkt dat heilzaam. Zowel voor zichzelf alsook voor het afremmen van fans en journalisten, en daarmee de druk wat weghouden. Van hoge verwachtingen ga je niet harder fietsen in mijn ogen.

    En de vergelijking met Roglic is wel interessant. Roglic is inderdaad 1 van die renners die steeds maar terug lijkt te komen. Maar ik heb bij Roglic ook het idee dat die minder gevoelig is voor bijvoorbeeld gewichtstoename bij het niets doen. Waardoor revalideren dan ergens ook iets makkelijker is. Al is dat natuurlijk relatief...
    16-04-2025 11:01
    Uiteindelijk zijn 'gewoon' zowel het uít de lappenmand blijven als er succesvol uitkrabbelen belangrijke onderdelen van het beroep profwielrenner. Wat echter bullshit/paard achter de wagen is : vertroebelingen van de volgorde mentaal-fysiek, het is 99 vd 100 x andersom.
    16-04-2025 12:16
    De verwachtingen zijn er gewoon simpelweg door Evenepoel zijn prestaties uit het verleden, niet door zijn eigen uitspraken.

    En Evenepoel heeft ook gewoon al koersen gereden puur als voorbereiding. Zoals de Dauphiné vorig jaar. Toen vielen jullie hier nog over elkaar om aan te halen hoe hachelijk het er allemaal uitzag voor de Tour. Evenepoel zou weggereden worden door de subtop en ze moesten maken dat ze Merlier gingen opstellen.

    Moet je voor de gein eens topics als deze lezen, en met name de bijdragen van ene Wijsgeer: https://www.wielerflits.nl/nieuws/remco-evenepoel-moet-vroeg-lossen-op-zware-slotklim-in-criterium-du-dauphine/

    Dit is bijvoorbeeld een hele mooie:

    Wijsgeer
    8 juni 2024 16:18
    Ik denk dat Kraam veel meer zinnigs uit zijn holletje kraamt dan jij, Sus. Want de vragen van Kraam zijn terecht: wil je iemand in deze vorm, die nu nog door Gee op 2 minuten gereden wordt, en net achter Meintjes eindigt, als enige kopman mee pakken naar de TdF? De vraag op die manier stellen is hem eigenlijk al meteen beantwoorden...

    Ik kan je teleurstelling overigens wel snappen: als je je al je hele leven verkneukelt op een tourdeelname van "de nieuwe Eddy" is het pijnlijk om te zien dat hij vlak voor zijn debuut toch ineens moet lossen bij de subtop....
    16-04-2025 12:44
    Ik weet niet wat jij leest in die bijdrage. Maar ik lees hier dat er wordt gepleit om ook Merlier mee te pakken naar de Tour. Omdat het nog heel onzeker is waar Evenepoel uiteindelijk toe in staat gaat zijn.

    En laten we wel wezen: Merlier bewees zowel vorig jaar als dit jaar dat hij eigenlijk gewoon in de TdF thuis hoort, als (zeker op dit moment) de beste sprinter van het peloton.

    Dus Wijsgeer had gewoon een heel valide punt.

    En verder is lezen ook een kunst. Er staat namelijk niet dat Evenepoel in de TdF zal worden weggereden door de subtop. Maar dat ie in de daupninee werd weggereden door Gee en Meintjes. Dus gewoon feiten. Met daarbij terechte vragen over het sturen van Evenepoel als enige kopman.
    16-04-2025 13:08
    Ik lees vooral iemand die draait met de wind en zijn discours aanpast om zich smalend uit te kunnen laten over Evenepoel.

    ‘Evenepoel zou eens zoals VdP moeten doen, en in de schaduw rijden.’

    Dat deed hij dus al in de Dauphiné, en toen vond je dat niet ‘slim’ maar zat je je te verkneukelen dat hij niet goed genoeg was en ze hoogdringend op een ander plan moesten overschakelen voor de Tour.

    En verwachtingen rond Evenepoel zijn er ook helemaal niet omdat hij een soort kunstmatige ‘hype’ opbouwt rond zichzelf, soms ‘ten koste van ploegmaats’. Die zijn er gewoon omdat hij wereld- en Olympische titels, grote klassiekers en een grote ronde heeft gewonnen.
    16-04-2025 13:14
    Denk dat Checco wel een goede reden heeft dat stukje van ene wijsgeer te plaatsen. Kijk, nieuw account maken na ban, moet iedereen zelf weten, maar keer op keer nieuwe accounts maken na bans met dezelfde reden (het constante pogen tot neersabelen van alles wat met remco te maken heeft, of met willekeurig een vlaamse wielrenner, het constante pogen tot neersabelen van de remco fanbase), denk dat iedereen daar aardig kotsmisselijk van is inmiddels.
    Dus aan alle geers, alle houten, alle michelangelo's, en alle andere namen die je hebt gebruikt stukhout: hou toch eens op joh!
    16-04-2025 13:26
    Een wijsgerig antwoord waar zelfs de dorpspastoor jaloers op zou zijn, maar die was net bezig met wat stukhout te verzamelen voor zijn kacheltje. Rechtpraten wat krom is, verheven tot een nieuwe kunstvorm en overgoten met een windhaansausje. Feit is dat RE was afgeschreven tijdens de Dauphiné door ene Wijsgeer, dat is wat ik daarin lees en wellicht de meeste anderen ook.
    In echter één zaak heb je wel gelijk: het verwachtingspatroon wordt deze keer door Wielerflits en de pers gecreëerd, niet door hemzelf of zijn entourage. Echter, doorgaans zijn WF en de Belgische wielerpers wel goed geïnformeerd, dus het verwachtingspatroon zal best wel ergens (niet alleen wat Strava-cijfertjes) op gebaseerd zijn.
    16-04-2025 14:05
    @flip vla,
    Misschien moet je dit draadje eens doorlezen en jezelf afvragen waar het ontspoort. Waar het verandert van een goede inhoudelijke discussie (waar WF voor bedoeld is) in het op-de-man spelen of het plaatsen van allerlei beschuldigingen.

    En je misschien ook eens afvragen wat jouw eigen rol en "bijdrage" daarin is. Of de rol van Jerkson.
16-04-2025 09:18
Hoe Remco Evenepoel te herkennen? Klein van stuk, draagt veel goud (zowel op het lichaam als op de fiets), is soms wat irritant tijdens de koers (wordt steeds minder, is een grote meneer aan het worden), en is weer (bijna) TERUG!
16-04-2025 10:02
Ik hou toch mijn hart vast.

Vingegaard, Van Aert, Van Baarle, Laporte, Evenepoel - hoeveel crashes zijn ze nog verwijderd van een definitief pensioen? En hoe reëel is de kans dat ze de komende grote rondes geen van allen zullen crashen?
16-04-2025 09:51
Die zware klappers trekken een wissel op de carriëre. Die aanrijding met de deur van de postbode kan iedereen elke dag overkomen. Maar dat maakt het niet gemakkelijker. 3 zware revalidaties kosten zo veel energie en trainings basis dat een jaar kost.
(Bij top sporters laat staan een normale mens) hopen dat hij het kan verteren hij en van Aert zijn wel smaakmakers !
16-04-2025 13:03
Na elk van zijn vorige valpartijen kwam ie sterker terug.
Indien hij dat nu opnieuw doet, dan rijden Pogacar en Vingegaard voortaan hooguit voor de 2e plaats.
    16-04-2025 14:17
    Nogal voorbarig, niet? Maar als hij zich 'herpakt' - en dat is absoluut geen sinecure - is hij een welkome concurrent van genoemden.
    16-04-2025 14:24
    Toch is blijkbaar ook iedere valpartij een flinke mentale opdoffer geweest. Fysiek kwam hij steeds sterk terug op niveau, mentaal lijkt het er toch vooral op alsof hij steeds dichter bij de "valpartij te veel" aan het komen is.

    Ik zou net als Girardengo voor wat voorzichtigheid pleiten; resultaten uit het verleden zijn immers geen garantie voor de toekomst.
16-04-2025 10:26
Ik herken vooral de Quickstep ploeg niet meer. Op Merlier na volledig onzichtbaar geweest in de voorjaarswedstrijden die er echt toe doen.
    16-04-2025 11:14
    Het IS ook gewoon een andere ploeg die je niet mag aftoetsen aan wat ooit was.
    De resultaten in het voorjaar zijn heel slecht doch lijkt dit nog weinig teweeg te brengen omdat er ook niet meer dan dit verwacht wordt van hun voorjaarskern. Met Magnier is er een beetje hoop dat ze in de komende jaren toch enige vorm van betekenis kunnen spelen in bepaalde wedstrijden. Maar ECHT meedoen is vandaag onmogelijk gezien het gat tussen MVDP/Pogacar en de rest. Red-Bull heeft WEL volop geïnvesteerd en staat ook met lege handen, dat is veel erger.
    En QS wint een rit in het Baskenland en wordt 2e en 6e in het klassement zonder dat hun twee beste ronderenners er aan de start staan.
    Het is een ander type ploeg geworden met nog dezelfde kleuren en naam maar hen vergelijken met wat ze ooit waren in het voorjaar is pure nostalgie maar weinig realistisch.
    16-04-2025 11:35
    Probleem is niet enkel dat ze geen dikke prijs gereden hebben (afgezien van de sprintwedstrijden met Merlier), maar dat ze in de grote wedstrijden ook volledig onzichtbaar waren. Als ze niet gestart waren in de kasseiklassiekers, had niemand het verschil gezien.

    Ik vind dit echt pijnlijk om te zien. Hopelijk kan Magnier iets van het gat opvullen, maar daaromheen is het momenteel ook gewoon erg mager.

    En of je iets wel of niet mag aftoetsen aan wat ooit was, dat is denk ik aan ieder voor zich om dat te bepalen.

    Wie weet kan het klassieke voorjaar, zoals eigenlijk de afgelopen jaren, nog gered worden door Evenepoel in de klimklassiekers. Maar de kasseikern heeft flink teleurgesteld. Wederom. En zonder Merlier was dit hele voorjaar zelfs heel erg povertjes geweest, want die verbloemt nog veel met zijn sprintzeges.
    16-04-2025 11:40
    Ik vind Roglic zijn schansspringen echt serieus achteruit gegaan in vergelijking met vroeger, heel jammer.
    16-04-2025 11:44
    Van Sugar Lee Hooper ook al tijdenlang geen goed nummer meer uitgebracht..

    Laatste wapenfeit : https://www.musicmeter.nl/album/50966
    16-04-2025 12:11
    'Maar de kasseikern heeft flink teleurgesteld.'

    Ze hébben eigenlijk geen kasseikern meer. Of je moet het hebben over types als Lampaert, Van Gestel en Eenkhoorn. Maar dat zijn B- of C-figuren.

    Een team als Visma-LAB met Van Aert, Laporte, Van Baarle, Jorgenson, Benoot, Campenaerts, Kooij, enz. stelde teleur in de kasseiklassiekers. Bij SQS kan je eigenlijk niet zeggen dat ze teleurstellen, want het is er gewoon niet meer. Je kan toch ook niet stellen dat Alpecin-Deceuninck teleurstelt in het rijden van klassementen, want daar hebben ze niemand voor?

    De speerpunten bij SQS zijn Evenepoel en Merlier, op de kasseiklassiekers richten ze zich gewoon niet meer. Ze hebben 2 wereldtoppers voor ander werk, en daar gaat hun focus naartoe.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine