Movistar werkt nog altijd aan komst van een tweede sponsor
Ter Illustratie - foto: Cor Vos
donderdag 14 december 2023 om 09:21

Movistar werkt nog altijd aan komst van een tweede sponsor

Telecombedrijf Telefonica, waar Movistar onderdeel van is, is al lang de trouwe sponsor van de gelijknamige Movistar-ploeg. De formatie is echter al een tijdje op zoek naar een co-sponsor, maar voorlopig zonder succes. Achter de schermen is teambaas Eusebio Unzué wel nog altijd druk bezig met het vinden van een extra geldschieter.

Dat heeft de inmiddels 68-jarige Unzué laten weten in een interview met Mundo Deportivo. “Ik hoop dat we het volgend jaar kunnen aankondigen, we gaan het zien. Met een extra geldschieter kunnen we onze beste renners behouden en hebben we bovendien ook meer opties op de transfermarkt.”

Financiële boost
Met een extra sponsor aan boord hoopt de ploeg financieel slagvaardiger te kunnen zijn. Volgens Unzué behoort zijn ploeg qua budget nu tussen plek zes en tien in de WorldTour. “Die extra sponsor is nodig om ons budget op te krikken en om renners aan te trekken die we anders niet zouden kunnen vastleggen”, gaf hij eerder al mee in de podcast RadioCycling.

Twee jaar geleden werd Repsol nog genoemd als mogelijke nieuwe partner, maar dat bleek niet waar te zijn. De Spaanse olie- en gasmaatschappij is als sponsor al lang actief in met name de motorsport, maar besloot eind 2022 ook in te stappen als titelsponsor bij de Noorse continental-ploeg Team Coop. Deze formatie gaat tegenwoordig dan ook door het leven als Team Coop-Repsol.

RIDE Magazine
7 Reacties
14-12-2023 10:21
Als deze ploeg qua budget daadwerkelijk tot de top-10 van de World Tour behoort, zou je toch wat meer rendement mogen verwachten, zowel qua renners als qua resultaten. Er rijdt echter vooral veel middelmaat rond en de ploeg lijkt ook niet in staat om renners beter te maken. Er zal toch iets meer nodig zijn om een nieuwe sponsor te overtuigen.
    14-12-2023 11:33
    Het enige antwoord hierop is dat er met de Unzue clan in charge niks gaat veranderen. Kennelijk vindt Telefonica het wel best zo maar de armoede in begeleiding, trainingskampen, voeding enz. is stuitend. Helaas maakt dat voor Eus niet uit zolang hij maar de scepter kan zwaaien.
14-12-2023 10:40
Je hebt gelijk, de resultaten blijven achter en idd Movistar maakt het merendeel van haar renners niet beter (Rubio, Jorgensson en Lazkano uitgezonderd). Een nieuwe sponsor kijkt echter breder…kijkt naar mogelijke verbetering van de naamsbekendheid en penetratie in nieuwe markten. Movistar heeft m.i. te lang vastgehouden aan het model caisse d’epargne en Banesto…ze moeten echt gaan innoveren en oude werkwijzen en managementlaag zsm gaan vervangen.
    14-12-2023 10:47
    Jorgenson heeft het dan wel vooral op eigen kosten gedaan
    14-12-2023 11:29
    +1 ze worden een beetje het Lotto van de afgelopen jaren, en dan hebben ze ook geen sprinter.

    Het hebben van een klein(er) budget is echt geen excuus dat er geen resultaten behaald kunnen worden, alleen moet de focus dan verlegd worden naar koersen waar iets te halen valt. (Zie intermarche voorgaande jaren) . De glorie jaren van klassementen kunnen rijden, daar hebben ze de breedte niet meer voor.
    14-12-2023 11:40
    Je mag Gaviria wel een sprinter noemen, maar ook dat is geen zekerheidje voor een mooi aantal zeges. De parallel met Lotto klopt dus wel.
14-12-2023 11:35
Zo zonde dat dit de enige grote Spaanse ploeg is.. economisch gaat het natuurlijk niet geweldig in Spanje, dus dat maakt het lastig… misschien is een samenwerking met een Portugese of zuid Amerikaanse sponsor een mogelijkheid.
Daarbij, zelfs al komt dat grotere budget er, er zal ook gewerkt moeten worden aan een nieuwe aanpak voor de ploeg en talent ontwikkeling in Spanje in het algemeen.. ( ik zou niet wachten op budget en nu al de bezem door het systeem halen )

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine