Movistar-manager Unzué: “Froome heeft nooit een-op-eenduel hoeven aangaan met Quintana”
Movistar-teammanager Eusebio Unzué heeft een aantal rake uitspraken gedaan over Nairo Quintana en Chris Froome. Volgens de Spaanse teambaas zou Froome zonder steun van zijn sterke teamgenoten veel vaker verloren hebben van Quintana. “Hij heeft nooit een-op-eenduel hoeven aangaan.”
“Quintana is gebotst, net als degenen die tweede werden achter Miguael (Indurain, red.), op een renner als Froome, en niet alleen op Froome maar op heel het team rond hem. Het was onmogelijk”, citeert Zikoland uit een interview van El Leñero.
“Het niveau van Nairo in 2013, 2015 en 2016… De Tour heeft geen recht gedaan aan hem. Ik denk dat hij de enige is geweest die Froome in moeilijkheden heeft kunnen brengen. Zonder zijn team had Froome een zware tijd gehad, maar hij heeft nooit een een-op-eenduel hoeven aangaan”, gaat Unzué verder.
“Praktisch de enige keren waren tijdens de vijftiende etappe van de Vuelta a Espana in 2016 en de dag erna naar Formigal. Dat was een ongelooflijk duel. Een serie van tien-twaalf aanvallen aan veertig kilometer per uur op de Aubisque. Dat was ontzettend indrukwekkend.”
In die bewuste vijftiende etappe finishte Quintana drie seconden na ritwinnaar Gianluca Brambilla. Froome kende een slechte dag en verloor meer dan tweeënhalve minuut. Quintana zou uiteindelijk ook het eindklassement winnen, zijn tweede grote ronde na de Giro van 2014.
Inmiddels werken Unzué en Quintana niet meer samen. De 30-jarige Colombiaan heeft voor drie jaar getekend bij het Franse Arkéa Samsic.
De uitspraken van Unzué zijn ook Froome zelf niet ontgaan. Op Twitter reageert hij met een reeks emoji’s.
🤔🤭🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣 https://t.co/zhUEKZ6df9
— Chris Froome (@chrisfroome) April 20, 2020
To be clear I have the utmost respect for @NairoQuinCo and racing against him over the years has been an absolute pleasure. That headline did make me laugh a little though 😊 pic.twitter.com/h501NDl9Xn
— Chris Froome (@chrisfroome) April 20, 2020
Jammer dat uitgerekend Movistar hier een sterk blok tegenover had kunnen zetten en daar nogal opzichtig in faalde..
Natuurlijk heeft Froome altijd een goed team, maar Movistar mag doorgaans ook niet klagen. Daarnaast is de individuele klasse van Froome ook wel heel goed. Hij heeft vaak zat laten zien te kunnen demarreren.l
Froome en zijn team hebben de Armstrong methode (ex doping) gehanteerd om de omstandigheden zoveel mogelijk naar eigen hand te zetten. Quintana heeft die luxe nooit gehad maar zou desondanks in de tijdritten verloren hebben: het is dus een zinloze discussie zelfs al kan je in sommige gevallen Froome en Quintana bergop naast elkaar zetten.
Het is wel raar dat zijn eigen teammanager hiermee afkomt: hij geeft zichzelf een brevet van onvermogen.terwijl als er 1 team was dat het potentieel had kunnen verzamelen om Froome te pakken dan was het Movistar.
Unzue heeft denk ik wel gelijk als hij stelt dat met name Poels en Porte diverse malen de meubelen hebben gered voor Froome.
Movistar heeft daar nooit de 'oorlog op alle fronten' tegenover kunnen stellen zoals Riis wel lukte. Ik denk dat dat bij Movistar deels tactiek maar ook gewoon kwaliteit is.
Als je ploegen uit 2015 vergelijkt:
Kennaugh, Konig, Poels, Porte, Roche, Rowe, Stannard, Thomas
Anacona, Castroviejo, Dowsett, Erviti, Herrada, Gorka Izagirre, Malori, Valverde
Dan ga ik toch liever met het eerste rijtje de strijd aan.
Als Froome in het wiel zit van een ploeggenoot, dan zit Quintana daar even goed. Vaak won froome zijn races in de TT en zijn sterk eindschot bergop. Beide dingen waar hij geen teammaats voor nodig had.
Misschien geen charismatisch figuur, en zijn rijstijl is best raar, maar die Froome is een steengoeie renner, met een ijzeren karakter. Verdient meer respect dan hij krijgt.
Quintana is gewoon niet kopman genoeg geweest om het team voor hem te laten rijden. Als zou de leiding een voorkeur voor valvarde hebben maar Quintana (bege) leidt in en naast de ronde de ploeggenoten beter dan rijden ze ook eerder en beter voor hem.
Die Movistars lieten gewoon ALTIJD wel ergens iets liggen. Dan was het de vorm, dan de wind, dan een ongelukkige val of lekke band en als dat allemaal wél in hun voordeel was duurde de tijdrit te lang. Het zat er gewoon niet in voor Nairo ... of en vd andere twee.
Movistar probeert het regelmatig door etappes hard te maken, misschien net iets harder dan Ineos zelf heeft, maar als het dan alsnog vrij gelijkmatig is zonder echt een peloton te breken dan bereik je er misschien te weinig mee. Je kunt beter vroeg in een etappe rommelen (zoals Contador toen in Vuelta, of vorige editie DQS en kan me nog een move van Garmin in Tdf herinneren waarbij van Sky iig Porte geëlimineerd werd). Of je moet echt hard gaan zoals Gesink in Tdf 2018 deed en de Skybots dropten.
Het is iig zo dat een goed voorbereide Froome met dito team van subhoog tempo in de aanloop niet zenuwachtig wordt, zeker niet als er dan enkel nog 1 berg overblijft.