‘Movistar en Astana begeren Maxim Van Gils, maar Lotto Dstny wil niet meewerken aan tussentijds vertrek’
Maxim Van Gils staat nog tot eind 2026 onder contract bij Lotto Dstny, maar volgens Het Laatste Nieuws is het niet zeker dat hij volgend jaar nog voor de Belgische ploeg rijdt. Movistar en Astana Qazaqstan zouden de heuvelspecialist over willen nemen. Maar Lotto Dstny wil Van Gils niet laten gaan, meldt de Vlaamse krant. Ook wil het team niet meewerken aan een overstap van Jarno Widar, voor wie interesse is van Red Bull-BORA-hansgrohe.
Van Gils verlengde zijn contract bij Lotto Dstny het voorbije voorjaar nog. Volgens HLN was dit net na de tot individuele tijdrit ingekorte Ruta del Sol, die Van Gils op zijn naam schreef. Daarna reeg de 24-jarige renner de ereplaatsen echter nog aaneen in de klassiekers: derde in Strade Bianche, zevende in Milaan-San Remo, derde in de Waalse Pijl en vierde in Luik-Bastenaken-Luik. Ook waren er begin mei nog zeges in Eschborn-Frankfurt en de Grosser Preis des Kantons Aargau.
De marktwaarde van Van Gils is daardoor flink gestegen. De renner vindt aldus dat hij een beter salaris verdient, maar Lotto Dstny zou daar – mede door het wegvallen van cosponsor Dstny na dit seizoen – niet de middelen voor hebben. De manager van Van Gils is om die reden gaan praten met andere ploegen, waaronder Movistar en Astana Qazaqstan. Zij zouden beide nog budget hebben om hem los te weken. De interesse van Astana Qazaqstan zou het meest concreet zijn.
Lotto Dstny is volgens HLN echter niet bereid om mee te werken aan de contractverbreking Van Gils. Om een overstap te bewerkstelligen, is een akkoord van alle drie partijen nodig: de renner, diens huidige team en de nieuwe ploeg. Al kan Van Gils op basis van het Belgische recht wel een beroep doen op de fameuze wet van 1978. Daarmee kan een betaalde sportbeoefenaar zijn contract beëindigen als hij zijn ex-werkgever een vergoeding betaalt die gelijkstaat aan het salaris van de resterende duur van zijn contract, met een maximum van 36 maanden.
Jarno Widar
Van Gils is niet de enige renner waaraan getrokken wordt. Het lijkt er al langer op dat de verstandhouding tussen toptalent Jarno Widar en Lotto Dstny is vertroebeld. De 18-jarige klimmer rijdt momenteel nog voor de opleidingsploeg van Lotto Dstny, maar zou 2026 overstappen naar de hoofdmacht, waar hij tot tenminste eind 2027 zou blijven. Intussen is de jongeling echter gezien bij het Athlete Performance Centre (APC) van Red Bull nabij Salzburg, vertrouwden meerdere bronnen toe aan WielerFlits.
Het APC-gebouw deelt Red Bull al jaren met de Duitse ploeg BORA-hansgrohe, dat sinds dit jaar door het energiedrankbedrijf is overgenomen en dus Red Bull-BORA-hansgrohe heet. De wielerploeg doet in het gebouw de inspanningstesten voor nieuwe renners en insiders lieten eerder aan WielerFlits weten dat Widar daar gezien is.
Het bevestigt dat de Duitse ploeg interesse heeft in de jonge Belg, die aan testen onderworpen is met het oog op de nieuwe beloftenploeg van de Duitsers. Voor dat team kon Red Bull-BORA-hansgrohe pas later dit jaar de markt op en ze zochten nog een grote naam.
Voor een ploeg als Lotto is dat een droomrenner.
Een voordeel van cashen kan zijn om dat geld te verdelen over de andere kopmannen inclusief Jarno Widar, waardoor de kans dat zij blijven groter wordt.
Ik ben ook niet erg overtuigd van de ploeg Movistar als je de verhalen hier en daar leest. in die zin is voor niemand - behalve Valverde - Movistar een goede ploeg, niet alleen voor Belgen.
En natuurlijk moeten die zich wel zorgen maken ALS (en dat is een grote als met hun versterkingen) ze zich niet bij de beste 2 pro teams kunnen scharen. De Vuelta heeft sowieso al afspraken (gaat naar Spaanse ploegen), in Italië wordt er ook graag de voorkeur gegeven aan Italiaanse ploegen en de Tour is sowieso moeilijk met mogelijke Franse ploegen. Ze mogen dan geld hebben, niet al die organisatoren gaan ploegen van hun eigen land beginnen weigeren.
Nog 1 jaar blijven, volgend jaar bevestigen en eventueel dan een (veel) dikker contract tekenen!
Als jij een baan aangeboden krijgt bij een ander bedrijf, waar je éxact hetzelfde werk kan gaan doen, waarbij je aanzienlijk meer gaat verdienen, met exact dezelfde - afwezige - reistijd; zeg je dan hetzelfde?
Dit zijn BEROEPSRENNERS, ze hebben gemiddeld 10 jaar om zich te kunnen proberen financiëel onafhankelijk te maken. Even de romantiek wegdenken en zakelijk bekijken doet heel anders denken
Neen, maar gewone mensen met een gewone baan verdienen niet sowieso al honderdduizenden euro's. Voor een gewone mens is elke euro extra van goudwaarde, dat er mensen zijn die dat anders vinden bij sporters die sowieso al heel veel verdienen is wel logisch toch. Maar het belangrijkste is natuurlijk dat die sporters met hun gezond verstand op een bepaald moment een contract van bepaalde duur tekenen en zich daar niets van aantrekken. Ook dat is anders dan bij de meeste gewone werkmensen.
Alsof ze na hun actieve wielren carrière niet meer kunnen werken (al dan niet in de wielerbusiness) om geld te verdienen?
Ander team, andere managers, andere trainers, ander tactieken, andere kopmannen, andere voeding, andere supplementen, etc. Je mag hopen dat sporters, ook sporters die voor het geld sporten, verder kijken dan het getal op hun loonstrook de komende 24 maanden.
Noem het raar, ik noem het realisme en heel gezond. Iedereen wil toch graag geen financiële druk en een onbezorgd leven? Dus ja, dan is ook voor hun iedere Euro meer van meerwaarde!
Veel mensen denken nou eenmaal veel te romantisch, topsporter zijn is echt lang niet zo leuk als weekend-wielertourist zijn. Als je in weer en wind, zin of geen zin, zo veel moet doen en er vooral voor laten, dan is het lang niet meer zo romantisch als de meeste mensen denken.
Topsporter zijn is meer dan een koffieritje in de zon.... Dus ja, laat je er zo dik mogelijk voor betalen als dat kan, zolang dat kan. Vertegenwoordiger voor Shimano worden voor een bedrijfsauto en € 50k per jaar kan altijd nog
Je kan veel zeggen over UAE en hun grote budget helpt zeker mee, maar dat los zand is toch vooral een fabeltje dat graag te pas en te onpas wordt bovengehaald.
En wederom betreft het een jonge Belg en zijn op geld beluste manager!
Als je het lijstje contractbreuken even bekijkt bv:
Nederland:
2016: Groenewegen
2017: Tolhoek
2018: Tusveld
2020: Dumoulin
2020: Wiebes (Transfer tijdens het seizoen)
2022: Groenewegen
2023: Wiebes
België:
2018: Van Aert
2019: Theuns
2021: Van Wilder
2022: Benoot
2022: Teuns (Transfer tijdens het seizoen)
2023: Vanhoucke (Transfer tijdens het seizoen)
2024: Uijtdebroeks
Aantal Belgen WT of PCT: 132
Aantal Nederlanders WT of PCT: 65
Als je het nog even wat verder uitvergroot, dan vind ik het opvallender dat er in 21 van de 45 contractbreuken (genomen tot die van Milesi) een Nederlandse ploeg of renner betrokken was, al zitten de werkwijzes van DSM daar natuurlijk voor veel tussen.