‘Movistar en Astana begeren Maxim Van Gils, maar Lotto Dstny wil niet meewerken aan tussentijds vertrek’
foto: Cor Vos
dinsdag 24 september 2024 om 09:30

‘Movistar en Astana begeren Maxim Van Gils, maar Lotto Dstny wil niet meewerken aan tussentijds vertrek’

Maxim Van Gils staat nog tot eind 2026 onder contract bij Lotto Dstny, maar volgens Het Laatste Nieuws is het niet zeker dat hij volgend jaar nog voor de Belgische ploeg rijdt. Movistar en Astana Qazaqstan zouden de heuvelspecialist over willen nemen. Maar Lotto Dstny wil Van Gils niet laten gaan, meldt de Vlaamse krant. Ook wil het team niet meewerken aan een overstap van Jarno Widar, voor wie interesse is van Red Bull-BORA-hansgrohe.

Van Gils verlengde zijn contract bij Lotto Dstny het voorbije voorjaar nog. Volgens HLN was dit net na de tot individuele tijdrit ingekorte Ruta del Sol, die Van Gils op zijn naam schreef. Daarna reeg de 24-jarige renner de ereplaatsen echter nog aaneen in de klassiekers: derde in Strade Bianche, zevende in Milaan-San Remo, derde in de Waalse Pijl en vierde in Luik-Bastenaken-Luik. Ook waren er begin mei nog zeges in Eschborn-Frankfurt en de Grosser Preis des Kantons Aargau.

De marktwaarde van Van Gils is daardoor flink gestegen. De renner vindt aldus dat hij een beter salaris verdient, maar Lotto Dstny zou daar – mede door het wegvallen van cosponsor Dstny na dit seizoen – niet de middelen voor hebben. De manager van Van Gils is om die reden gaan praten met andere ploegen, waaronder Movistar en Astana Qazaqstan. Zij zouden beide nog budget hebben om hem los te weken. De interesse van Astana Qazaqstan zou het meest concreet zijn.

Lotto Dstny is volgens HLN echter niet bereid om mee te werken aan de contractverbreking Van Gils. Om een overstap te bewerkstelligen, is een akkoord van alle drie partijen nodig: de renner, diens huidige team en de nieuwe ploeg. Al kan Van Gils op basis van het Belgische recht wel een beroep doen op de fameuze wet van 1978. Daarmee kan een betaalde sportbeoefenaar zijn contract beëindigen als hij zijn ex-werkgever een vergoeding betaalt die gelijkstaat aan het salaris van de resterende duur van zijn contract, met een maximum van 36 maanden.

Jarno Widar
Van Gils is niet de enige renner waaraan getrokken wordt. Het lijkt er al langer op dat de verstandhouding tussen toptalent Jarno Widar en Lotto Dstny is vertroebeld. De 18-jarige klimmer rijdt momenteel nog voor de opleidingsploeg van Lotto Dstny, maar zou 2026 overstappen naar de hoofdmacht, waar hij tot tenminste eind 2027 zou blijven. Intussen is de jongeling echter gezien bij het Athlete Performance Centre (APC) van Red Bull nabij Salzburg, vertrouwden meerdere bronnen toe aan WielerFlits.

Het APC-gebouw deelt Red Bull al jaren met de Duitse ploeg BORA-hansgrohe, dat sinds dit jaar door het energiedrankbedrijf is overgenomen en dus Red Bull-BORA-hansgrohe heet. De wielerploeg doet in het gebouw de inspanningstesten voor nieuwe renners en insiders lieten eerder aan WielerFlits weten dat Widar daar gezien is.

Het bevestigt dat de Duitse ploeg interesse heeft in de jonge Belg, die aan testen onderworpen is met het oog op de nieuwe beloftenploeg van de Duitsers. Voor dat team kon Red Bull-BORA-hansgrohe pas later dit jaar de markt op en ze zochten nog een grote naam.

RIDE Magazine
26 Reacties
24-09-2024 09:47
Wel wat raar om een contract te tekenen en dan een paar maanden later niet tevreden te zijn over dat contract.
    24-09-2024 10:46
    Hij zal wel niet akkoord gaan met een salarisverminderingen wanneer hij eens een zwak seizoen kent zeker? Moet toch makkelijk zijn als wielrenner tegenwoordig. Een goed seizoen? Even dreigen en meer geld eisen. Een zwak seizoen? Gewoon poen blijven pakken, geen nood.
24-09-2024 09:48
Kiezen tussen carrière of geld. Astana is een kerkhof der renners en Movistar is als niet Spanjaard niet veel beter. Maar de portefeuille zal zeker bij die eerste wel aardig wat Roebels en Yen extra tellen.
24-09-2024 11:04
Na zijn aktie(s) en reaktie(s) in de Tour de France vindt ik van Gils een zeer onsympathieke renner , Dat blijkt nu weer . Misschien is het beter voor Lotto om geld voor zijn vertrek te krijgen en zonder van Gils verder te gaan ,
    24-09-2024 11:20
    Het is op geen enkele manier beter voor Lotto om Van Gils te laten vertrekken. Hij scoort heel veel punten, haalt die dan ook nog eens voor een groot gedeelte op het hoogste niveau in World Tour koersen en heeft al regelmatig in dienst gereden van een De Lie of Van Eetvelt, dus hij is niet te beroerd om voor een ander te rijden.

    Voor een ploeg als Lotto is dat een droomrenner.
    24-09-2024 14:33
    "Het is op geen enkele manier beter voor Lotto om Van Gils te laten vertrekken"

    Een voordeel van cashen kan zijn om dat geld te verdelen over de andere kopmannen inclusief Jarno Widar, waardoor de kans dat zij blijven groter wordt.
24-09-2024 09:45
Astana zou ik niet begrijpen want die zijn binnen 2jaar waarschijnlijk geen WT meer en rijden heel weinig koersen en als belg is Movistar ook geen goede ploeg. Dus gewoon bij Lotto blijven en volgend jaar samen met Lennert als kopman naar de waalse klassiekers
    24-09-2024 09:55
    "En als Belg is Movistar ook geen goede ploeg". Wat bedoel je hier precies mee?

    Ik ben ook niet erg overtuigd van de ploeg Movistar als je de verhalen hier en daar leest. in die zin is voor niemand - behalve Valverde - Movistar een goede ploeg, niet alleen voor Belgen.
    24-09-2024 10:57
    Astana rijdt weinig koersen??? Afgaande op PCS 79 stuks dit jaar. Een stuk meer dan bijvoorbeeld Visma (63) en ook meer dan Soudal (75). Lotto rijdt er meer dan 100, maar die gaan ook bijna elke Franse en Belgische koers af. Dat tikt hard aan. Vermoed dat een ploeg als Astana zich ook geen zorgen hoeft te maken over wildcards als ze degraderen. Misschien eens geen Tour, al is de Chinese markt voor de ASO ook enorm boeiend natuurlijk.
    24-09-2024 11:03
    @ChefSpijker Enkel kijken naar koersen wilt niets zeggen natuurlijk. Puur qua koersdagen staat Lotto niet eens in de top 10 bijvoorbeeld, ze rijden gewoon veel meer eendagskoersen omdat dat beter aanleunt bij de sterktes van hun team. Astana is dit jaar veel meer gaan rijden ja. Ze staan qua koersdagen zelfs bij de top samen met Arkea en Cofidis. Wel heel veel in Azië natuurlijk, denk niet dat je dat als renner echt wilt.

    En natuurlijk moeten die zich wel zorgen maken ALS (en dat is een grote als met hun versterkingen) ze zich niet bij de beste 2 pro teams kunnen scharen. De Vuelta heeft sowieso al afspraken (gaat naar Spaanse ploegen), in Italië wordt er ook graag de voorkeur gegeven aan Italiaanse ploegen en de Tour is sowieso moeilijk met mogelijke Franse ploegen. Ze mogen dan geld hebben, niet al die organisatoren gaan ploegen van hun eigen land beginnen weigeren.
    24-09-2024 11:51
    Als renner wil je sowieso niet 100 koersdagen hebben, ging erom dat Astana heel weinig zou rijden. Daar klopt weinig van. Van Gils komt dit jaar zonder opgave in de Tour aan zo'n 50 dagen en kan ook bij Astana vast nagenoeg alles rijden wat ie graag zou willen. Als je kijkt welke Italianen er allemaal bij Astana zitten momenteel, dan heeft Astana vast een streepje voor op de Italiaanse ProTeams. Die zijn de afgelopen jaren vaker opzij geschoven voor buitenlandse ploegen. Ballerini, Bettiol, Conci, Fortunato, Scaroni, Ulissi, Velasco... daar valt wel iets leuks van te maken.
    24-09-2024 12:07
    Chefspijker, dan mag je mij toch eens uitleggen wanneer die Italiaanse ploegen opzij geschoven zijn? Ze hebben daar in Italië het geluk gehad dat Lotto hen een extra keuzemogelijkheid gaf, maar Bardiani en Polti (sinds ze bestaan) worden echt nooit opzij geschoven. Stel dat een ploeg die een gegarandeerde Wild Card krijgt verstek geeft voor de Giro zal Astana in principe de eerst volgende ploeg zijn die een uitnodiging krijgt, maar dat weet je als renner natuurlijk niet. Los van dat ik niet denk dat Astana uit de top 2 Pro Teams zal vallen met hun versterkingen (met Van Gils erbij quasi onmogelijk zelfs) is het altijd een risico voor een renner.
    24-09-2024 12:46
    Jaren geleden had je een editie dat Androni (of hoe de ploeg toen heette) gepasseerd werd en Savio enorm pissig was. Toen oa Gazprom met de vele roebels wel een wildcard kreeg. En zelfs over dit jaar kun je zeggen dat Tudor de plek ingenomen heeft van Corratec die vorig jaar nog wel mee mochten doen.
24-09-2024 10:28
Komaan Maxim.
Nog 1 jaar blijven, volgend jaar bevestigen en eventueel dan een (veel) dikker contract tekenen!
    24-09-2024 11:17
    ik vind dit zo`n gekke reactie altijd, op het gevoel spelende.
    Als jij een baan aangeboden krijgt bij een ander bedrijf, waar je éxact hetzelfde werk kan gaan doen, waarbij je aanzienlijk meer gaat verdienen, met exact dezelfde - afwezige - reistijd; zeg je dan hetzelfde?
    Dit zijn BEROEPSRENNERS, ze hebben gemiddeld 10 jaar om zich te kunnen proberen financiëel onafhankelijk te maken. Even de romantiek wegdenken en zakelijk bekijken doet heel anders denken
    24-09-2024 11:27
    @ebl
    Neen, maar gewone mensen met een gewone baan verdienen niet sowieso al honderdduizenden euro's. Voor een gewone mens is elke euro extra van goudwaarde, dat er mensen zijn die dat anders vinden bij sporters die sowieso al heel veel verdienen is wel logisch toch. Maar het belangrijkste is natuurlijk dat die sporters met hun gezond verstand op een bepaald moment een contract van bepaalde duur tekenen en zich daar niets van aantrekken. Ook dat is anders dan bij de meeste gewone werkmensen.
    24-09-2024 12:22
    En ik vind "ze hebben gemiddeld 10 jaar om zich te kunnen proberen financiëel onafhankelijk te maken" dan weer een gekke reactie.

    Alsof ze na hun actieve wielren carrière niet meer kunnen werken (al dan niet in de wielerbusiness) om geld te verdienen?
    24-09-2024 13:53
    Sjonge Jonge, daarin volg ik je volledig, al dat korte carrieregedoe is wat onzinnig. Veel jobs zijn fysiek gezien een veel grotere slijtageslag voor het lichaam dan wat fietsen. Niet dat ik ze hun loon niet gun, maar gezien de bedragen op WT-niveau moeten ze niet doen alsof ze armoezaaiers zijn na hun carrière. David vdp gaat toch ook gewoon werken, niets raars of mis mee...
    24-09-2024 14:30
    "Als jij een baan aangeboden krijgt bij een ander bedrijf, waar je éxact hetzelfde werk kan gaan doen, waarbij je aanzienlijk meer gaat verdienen, met exact dezelfde - afwezige - reistijd;"

    Ander team, andere managers, andere trainers, ander tactieken, andere kopmannen, andere voeding, andere supplementen, etc. Je mag hopen dat sporters, ook sporters die voor het geld sporten, verder kijken dan het getal op hun loonstrook de komende 24 maanden.
    25-09-2024 21:48
    nee, een wielrenner kijkt niet verder dan z`n carrière qua financiën. Reden is heel simpel en sluit eigenlijk aan bij wat er ook geopperd wordt ; in het normale leven hebben ze nagenoeg géén kans ooit in de buurt van dezelfde salarissen te komen waarmee ze hun levensstandaard in stand kunnen houden.
    Noem het raar, ik noem het realisme en heel gezond. Iedereen wil toch graag geen financiële druk en een onbezorgd leven? Dus ja, dan is ook voor hun iedere Euro meer van meerwaarde!

    Veel mensen denken nou eenmaal veel te romantisch, topsporter zijn is echt lang niet zo leuk als weekend-wielertourist zijn. Als je in weer en wind, zin of geen zin, zo veel moet doen en er vooral voor laten, dan is het lang niet meer zo romantisch als de meeste mensen denken.
    Topsporter zijn is meer dan een koffieritje in de zon.... Dus ja, laat je er zo dik mogelijk voor betalen als dat kan, zolang dat kan. Vertegenwoordiger voor Shimano worden voor een bedrijfsauto en € 50k per jaar kan altijd nog
24-09-2024 11:44
Een ploeg die zijn succes bij elkaar hoopt te kopen vind ik altijd laakbaar én nooit een garantie. Cf hoe los zand uae is etc
    24-09-2024 12:20
    Dat los zand heeft wel 75 overwinningen al dit seizoen, won 2 grote rondes en is, met uitzondering van het eerste jaar onder UAE, er elk jaar op vooruit gegaan qua aantal overwinningen. Ter vergelijking, in 2018 stonden ze nog op 12 overwinningen.

    Je kan veel zeggen over UAE en hun grote budget helpt zeker mee, maar dat los zand is toch vooral een fabeltje dat graag te pas en te onpas wordt bovengehaald.
24-09-2024 12:12
Daar gaan we weer.... ze tekenen een meerjarig contract en ongetwijfeld tegen een prima salaris, rijden een aardig seizoen en denken wederom het contract direct in de vuilnisbak te kunnen gooien omdat ze elders meer kunnen vangen. Mocht bij de dag na het tekenen vallen en nooit zijn niveau meer halen, mag Lotto dan ook van hem af?

En wederom betreft het een jonge Belg en zijn op geld beluste manager!
    24-09-2024 15:28
    Alsof dat een typisch Belgisch probleem zou zijn...Tijd om de gekleurde bril af te zetten.
    Als je het lijstje contractbreuken even bekijkt bv:

    Nederland:
    2016: Groenewegen
    2017: Tolhoek
    2018: Tusveld
    2020: Dumoulin
    2020: Wiebes (Transfer tijdens het seizoen)
    2022: Groenewegen
    2023: Wiebes

    België:
    2018: Van Aert
    2019: Theuns
    2021: Van Wilder
    2022: Benoot
    2022: Teuns (Transfer tijdens het seizoen)
    2023: Vanhoucke (Transfer tijdens het seizoen)
    2024: Uijtdebroeks

    Aantal Belgen WT of PCT: 132
    Aantal Nederlanders WT of PCT: 65

    Als je het nog even wat verder uitvergroot, dan vind ik het opvallender dat er in 21 van de 45 contractbreuken (genomen tot die van Milesi) een Nederlandse ploeg of renner betrokken was, al zitten de werkwijzes van DSM daar natuurlijk voor veel tussen.
25-09-2024 09:17
Lijkt mij geen spectaculaire vooruitgang dan (Astana eerder achteruit gaan) tenzij hij daar veel meer poen kan scheppen natuurlijk.
    25-09-2024 09:52
    Met Poels, Higuita, Bettiol, Ulissi en Conci hebben ze daar wel prima renners aangetrokken om hem bij te staan in de Ardennenklassiekers. Schat ik toch wel wat hoger in dan mannen als Currie, Drizners, Paasschens, Gregaard, Moniquet en Kron die hij dit jaar bv meekreeg in LBL.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine