Bauke Mollema ziet cameramotoren koersen beïnvloeden: “De UCI doet te weinig”
Bauke Mollema ergert zich aan cameramotoren die kort voor het peloton uitrijden. Omdat de voorste renners van de groep gebruik kunnen maken van de slipstream, treedt volgens de Nederlander competitievervalsing op. “Het is een van de grootste problemen in het hedendaagse wielrennen”, aldus Mollema in gesprek met Cycling Weekly.
“Het beïnvloedt wedstrijden en je ziet het in veel koersen gebeuren”, vervolgt de renner van Trek-Segafredo. “Het verandert de koers. Het kan zelfs bepalen of een kopgroep het haalt of niet, of hoe hard het peloton rijdt.” Mollema merkte het zelf nog in de tweede etappe van de Ronde van Valencia. “Het was een finish bergop en de motor reed vijf meter voor het peloton uit. Je kon niet naar voren komen. In Italië en Spanje is het erger dan in andere landen. Naar mijn mening doet de UCI niet genoeg om te voorkomen dat motoren de koers beïnvloeden.”
Volgens Mollema is het probleem de laatste jaren groter geworden. “Maar ik heb er natuurlijk ook meer aandacht voor. Er is een paar jaar geleden wat wetenschappelijk onderzoek gedaan, waaruit bleek dat je zelfs voordeel hebt als de motor een afstand houdt van dertig meter. Tegenwoordig is deze afstand van tien of vijftien meter. Dertig of veertig meter zou beter zijn, maar misschien zijn de beelden dan minder goed voor de mensen thuis. In de toekomst moeten we iets anders verzinnen, zoals drones, want op dit moment heeft het een grote invloed op het wielrennen.”
Ik weet ook niet of de 'bestuurder' dan in de koers moet zijn. Kan besturing van op grote afstand, ook als er onverwachte dingen gebeuren? Stel dat een drone uitvalt, dan moet er toch iemand in de buurt zijn om ongelukken proberen te voorkomen en het apparaat te recupereren.
Hebben we ervaren dronepiloten onder de Wielerflitsers die hier verstand van hebben?
Het zijn er veel te veel en soms lijken het wel gangmakers.
Een recent voorbeeld is Vuelta a San Juan.
Maar ook volgauto's volgeladen met fietsen op het dak bij tijdritten zijn een ramp.
Huidige regelgeving is nog veel te slap.
Nu nog handhaven.
Los van de vraag hoe je zo'n ding gaat besturen, zijn er tal van objecten die je moet ontwijken.
Onder de 3 meter heb je kans dat supporters met vlaggen het ding al dan niet per ongeluk raken, boven de 4 meter zit je al met bomen en overhangende takken te kijken.
Maar het is niet heilig wat mij betreft en er mag best kritisch naar gekeken / mee geëxperimenteerd worden. Hun rol beetje bij beetje indikken en dat combineren met het stapsgewijs introduceren van drones kan best.
En in de tegenvlucht heb je er net zoveel (of weinig) voordeel van.
Ik vind andere soorten motoren vaak veel storender : de "sprinkplank, "even een <tow> geven", .. En de Gendarmes in een tijdrit voor de locale favoriet 8--)
Of Wiggins de beelden laten maken vanaf een pinarello dogma.
Mede door t zog van de motoren rijden die profs zo hard waardoor hun Flandrien-status hebben. Wordt een beestje zielig als die motoren verdwijnen en we naar renners kijken die ook maar 35 gemiddeld halen. Dan is t net of we continue naar slowmotion kijken en is Milaan SAN Remo plots een stuk langer ;-)