Bauke Mollema ziet cameramotoren koersen beïnvloeden: “De UCI doet te weinig”
foto: Cor Vos
donderdag 9 februari 2023 om 17:26

Bauke Mollema ziet cameramotoren koersen beïnvloeden: “De UCI doet te weinig”

Bauke Mollema ergert zich aan cameramotoren die kort voor het peloton uitrijden. Omdat de voorste renners van de groep gebruik kunnen maken van de slipstream, treedt volgens de Nederlander competitievervalsing op. “Het is een van de grootste problemen in het hedendaagse wielrennen”, aldus Mollema in gesprek met Cycling Weekly.

“Het beïnvloedt wedstrijden en je ziet het in veel koersen gebeuren”, vervolgt de renner van Trek-Segafredo. “Het verandert de koers. Het kan zelfs bepalen of een kopgroep het haalt of niet, of hoe hard het peloton rijdt.” Mollema merkte het zelf nog in de tweede etappe van de Ronde van Valencia. “Het was een finish bergop en de motor reed vijf meter voor het peloton uit. Je kon niet naar voren komen. In Italië en Spanje is het erger dan in andere landen. Naar mijn mening doet de UCI niet genoeg om te voorkomen dat motoren de koers beïnvloeden.”

Volgens Mollema is het probleem de laatste jaren groter geworden. “Maar ik heb er natuurlijk ook meer aandacht voor. Er is een paar jaar geleden wat wetenschappelijk onderzoek gedaan, waaruit bleek dat je zelfs voordeel hebt als de motor een afstand houdt van dertig meter. Tegenwoordig is deze afstand van tien of vijftien meter. Dertig of veertig meter zou beter zijn, maar misschien zijn de beelden dan minder goed voor de mensen thuis. In de toekomst moeten we iets anders verzinnen, zoals drones, want op dit moment heeft het een grote invloed op het wielrennen.”

RIDE Magazine
14 Reacties
09-02-2023 20:18
Die drone bij het WK veldrijden was natuurlijk in een redelijk gecontroleerde omgeving: steeds hetzelfde stukje. Dat lijkt mij een stuk simpeler dan in een wegkoers. Al was het maar vanwege de actieradius, die is niet onbeperkt.
Ik weet ook niet of de 'bestuurder' dan in de koers moet zijn. Kan besturing van op grote afstand, ook als er onverwachte dingen gebeuren? Stel dat een drone uitvalt, dan moet er toch iemand in de buurt zijn om ongelukken proberen te voorkomen en het apparaat te recupereren.
Hebben we ervaren dronepiloten onder de Wielerflitsers die hier verstand van hebben?
09-02-2023 17:55
Helemaal eens met absurd. Het gebeurt te vaak. De motoren kunnen vaak ook sneller naast/achter de renners gaan rijden dan ervoor.
09-02-2023 23:15
Al die motoren in een wedstrijd zijn een ramp.
Het zijn er veel te veel en soms lijken het wel gangmakers.
Een recent voorbeeld is Vuelta a San Juan.
Maar ook volgauto's volgeladen met fietsen op het dak bij tijdritten zijn een ramp.
Huidige regelgeving is nog veel te slap.
    09-02-2023 23:53
    https://www.wielerflits.nl/nieuws/uci-grijpt-in-meer-afstand-tussen-tijdrijder-en-volgwagen/

    Nu nog handhaven.
09-02-2023 21:34
Drones kunnen niet de hele etappe meevliegen.
Los van de vraag hoe je zo'n ding gaat besturen, zijn er tal van objecten die je moet ontwijken.

Onder de 3 meter heb je kans dat supporters met vlaggen het ding al dan niet per ongeluk raken, boven de 4 meter zit je al met bomen en overhangende takken te kijken.
    10-02-2023 08:41
    Sterker nog, ik las dat die drone in Hoogerheide 4 minuten vliegtijd had en dan weer op de oplader moest
10-02-2023 06:24
Motoren en het spel om hun zog zijn wat mij betreft wel onderdeel van de koers. Uitvallen gaan niet zelden gepaard met een motard als springplank bijvoorbeeld, en kansloze, eenzame vluchtgroepjes maken zo nog iets van kans.

Maar het is niet heilig wat mij betreft en er mag best kritisch naar gekeken / mee geëxperimenteerd worden. Hun rol beetje bij beetje indikken en dat combineren met het stapsgewijs introduceren van drones kan best.
09-02-2023 17:38
Gewoon gaan experimenteren met drones, desnoods eerst in kleinere wedstrijden. Als blijkt dat het voordeel voor renners dan kleiner is, alle cameramotoren vervangen door drones, en vervolgens de motoren met fotografen, commissarissen etc. ook vervangen. Alleen de motoren met reservemateriaal zullen noodzakelijk blijven.
09-02-2023 18:34
Volgens mij biedt het gebruik van drones vooral veel voordelen: veiligheid, kwaliteit beelden, geen competitievervalsing... ik ben benieuwd of de UCI eraan durft!
    09-02-2023 19:30
    De UCI doet er juist alles aan om het gebruik van drones tegen te gaan. De vraag is dus eerder wat de ASO ervan vindt. Dat is de enige organisatie die enigszins tegengas zou kunnen bieden.
09-02-2023 19:52
Het initiatief ligt hierin ook bij de partijen die de uitzendingen maken. Die moeten die drones gaan inzetten en uitzoeken of dat mogelijk is bij ritten in lijn. De UCI moet vooral de motards die te dicht op de renners zitten op de vingers gaan tikken.
    09-02-2023 20:06
    Momenteel wordt het inzetten van drones in een wegwedstrijd niet toegestaan door de UCI. In Hoogerheide (WK veldrijden) heeft men hemel en aarde moeten bewegen om uiteindelijk toestemming te krijgen voor dat kleine stukje (zonder toeschouwers) door het bos. Daar waren nog wel 1001 voorwaarden aan verbonden.
09-02-2023 22:33
Ik vind die TV-motoren eigenlijk nog wel te billijken. Die doen dat voor ons (en ook in wielrennen is info en entertainment belangrijk ("wie zitten er in de kopgroep?" "zit Jantje bij de overlevenden?" etc. .) (Drones die de cameramotor overnemen zie ik niet voor overmorgen).
En in de tegenvlucht heb je er net zoveel (of weinig) voordeel van.

Ik vind andere soorten motoren vaak veel storender : de "sprinkplank, "even een <tow> geven", .. En de Gendarmes in een tijdrit voor de locale favoriet 8--)
10-02-2023 02:34
De oplossing is natuurlijk simpel: ofwel een ventilator achter op de motor die afhankelijk van de snelheid hard blaast zodat t voordeel wegvalt.

Of Wiggins de beelden laten maken vanaf een pinarello dogma.

Mede door t zog van de motoren rijden die profs zo hard waardoor hun Flandrien-status hebben. Wordt een beestje zielig als die motoren verdwijnen en we naar renners kijken die ook maar 35 gemiddeld halen. Dan is t net of we continue naar slowmotion kijken en is Milaan SAN Remo plots een stuk langer ;-)

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine