Mollema: “Het zou me niets verbazen als er binnenkort veel meer doden gaan vallen”
foto: Sirotti
zondag 3 juli 2016 om 14:48

Mollema: “Het zou me niets verbazen als er binnenkort veel meer doden gaan vallen”

Bauke Mollema luidt in het NRC de noodklok. De kopman van Trek-Segafredo vindt dat de wedstrijden steeds chaotischer verlopen. “Ik vraag me weleens af wanneer het echt helemaal mis gaat”, aldus de klassementsrenner.

“Het zou me niets verbazen als er binnenkort bij weer een massale valpartij veel meer doden gaan vallen”, zegt Mollema. De veiligheid van renners zit hoog bij hem. Dat uitte hij vorig jaar al, maar hij kreeg weinig reactie. “Terwijl ik het gevoel heb dat onze sport alleen maar gevaarlijker wordt. Er waren veel meer incidenten met motoren.”

‘ASO straft het niet af’
Als voorbeeld haalt de Groninger momenten met Peter Sagan in de Vuelta 2015 en het ongeval met Antoine Demoitié aan. Ook de Dauphiné-sprint waarin lichamelijk contact niet geschuwd werd, ziet Mollema niet graag. “Ik snap er helemaal niets van dat hij geen straf kreeg. En een dag later kreeg Contador een handaflossing. Dat mag helemaal niet. Maar ook dat strafte de ASO niet af. Dat wordt wat. De Tour wordt nog veel gevaarlijker.”

‘Geen respect meer’
Met zijn ervaren ploeggenoot Haimar Zubeldia vergeleek Mollema het heden met het verleden. “Nu is er geen respect meer. Het is ieder voor zich. En ik doe gewoon mee. Ik probeer wel veilig te rijden, maar soms rem ik ook later dan ik zou willen. Je moet wel, anders raak je achterop”, stelt de Nederlander, die pleit voor minder renners per ploeg.

RIDE Magazine
21 Reacties
03-07-2016 14:55
10 jaar geleden riep men ook dat er 20 jaar geleden meer respect was.
En raad eens....20 jaar geleden riep men dat er 30 jaar geleden meer respect was.

Het vroeger was alles beter syndroom. Toen er trouwens ook doden vielen.
03-07-2016 14:57
Mooi dat Bauke ook gewoon namen noemt. Dat Contador hem deze drie weken niet meer aankijkt, scheelt hem blijkbaar niets ;)
03-07-2016 14:59
@Kingstown, doe niet zo onnozel man. Terechte reactie van Mollema.

Vraag is alleen, wat doe je er aan? (Met name dat respect in het peloton)
03-07-2016 15:00
@Kingstown Dat is weer een reactie waar we helemaal niks mee kunnen. Qua gewring/gedrang in het peloton, qua pure snelheid en qua belangen is het wielrennen van nu niet meer vergelijkbaar met 20 jaar geleden. Het "vroeger was alles beter syndroom" waar je van spreekt is hier niet van toepassing. Mollema heeft gewoon gelijk (en geeft goede argumenten) en ik ben blij dat er in ieder geval mensen zijn die zich hierover uitspreken.
03-07-2016 15:02
Ja, als Bauke gewoon meedoet , verandert er niks natuurlijk, niks geleerd van Fabian blijkbaar.
03-07-2016 15:02
@kingstown

Soms klopt het ook gewoon en is het geen vroeger was alles beter gelul.
Ik kijk al meer dan 20 jaar wielrennen maar zoveel incidenten met motoren als het afgelopen jaar kan ik me niet herinneren.
03-07-2016 15:10
[quote]En ik doe gewoon mee. Je moet wel, anders raak je achterop”[/quote]
En zo zullen ze dus wel stuk voor stuk allemaal denken en het geschetste probleem derhalve zelf in stand houden.
03-07-2016 15:13
@scotty "@Kingstown, doe niet zo onnozel man. Terechte reactie van Mollema.
Vraag is alleen, wat doe je er aan? (Met name dat respect in het peloton)"

Volgens mij is dat helaas een afspiegeling van de maatschappij. Naar mijn inzien word iedereen meer egocentrisch en respectlozer.
03-07-2016 15:16
Argument voor kleinere ploegen is gewoon prima, want ook knechten moeten tegenwoordig vooraan zitten in het tgv-geweld. Zal ook de attractiviteit bevorderen, want minder controle.
03-07-2016 15:17
Bekijk 'A Sunday in hell' op you tube...pracht documentaire over Paris Roubaix in 76 (?)..... Je mening over 'vroeger veiliger en minder motoren' zal nooit meer dezelfde zijn....
03-07-2016 15:17
Mollema moet niet overdrijven met binnenkort zullen er veel meer doden gaan vallen.
Er zijn inderdaad veel incidicenten geweest, maar volgens mij kun je dat in deze sport helaas niet voor 100% uitsluiten. Je kunt niet alles op de organisatoren afschuiven. De renners moeten als eerste hun hand in eigen boezem steken door het verminderde respect voor elkaar en het uithalen van allerhande gevaarlijke capriolen.
03-07-2016 15:21
@Jappert:

Mensen zijn vergeetachtig. Het was vroeger misschien wel 10 keer zo erg qua gewring en gedrang in het peloton. En kamikazepiloten waarbij vergeleken een Bouhanni een brave padvinder bij is.

Wie zijn die "we" trouwens waar je het over hebt? Typ jij je reactie ook namens anderen?
03-07-2016 15:24
die 3km-regel zal al een hoop oplossen. Laat de ploegen van de klassementsrenners even weg uit het gedrang voor de sprint. Nergens voor nodig. Tijd opnemen op 3km van de streep
03-07-2016 15:26
@ robotour et al. Dit argument hoor ik vaak. Tuurlijk kan je incidenten niet voorkomen. Bij heel veel sporten en bedrijfstakken zie je echter wel dat ze het aantal incidenten drastisch kunnen verminderen door veiligheid serieus te gaan nemen, vaak tot vervelens toe. Deze wil om echt er wat aan te doen ontbreekt gewoon bij het wielrennen.
03-07-2016 15:33
Bauke praat weer eens alleen voor zichzelf, kleinere ploegen, handaflossing brengt geen gevaar en ook een aanrijding met een motor loopt veelal af met blikschade. Carbon wielen(spaceshuttles) werken hard mee aan het voltallig onderuitgaan en misschien ook de plotse regenbuien her en der met rubberslib.
03-07-2016 15:41
@gilbang volgens mij worden er voldoende veiligheidsmaatregelen genomen, maar valpartijen zijn gewoon niet te voorkomen. Ook het rijden met kleinere ploegen lost dit niet op. Er zijn koersen met kleinere ploegen en volgens mij komen daar ook incidenten voor.
Door de recente opeenstapeling van incidenten is het weer even aandachtspunt nr.1 geworden. Ik heb en zie geen oplossingen voor valpartijen tijdens massasprints .
03-07-2016 15:49
Voorkomen is inderdaad onmogelijk en simpele oplossingen zijn er niet. je zou kunnen beginnen met het bijhouden van statistieken. In wat voor soort finishes gebeuren het meeste ongelukken? Gebeuren er meer ongelukken bij koersen met teams van 6,7,8 of 9 man? Durf hieruit dan ook conclusies te trekken en monitor of maatregelen effect hebben. Daarnaast erg belangrijk; stel scherpe gedragsregels tijdens sprints en straf hard en consequent bij overtredingen. Je speelt immers met iemands leven. Nogmaals, als de wil er echt is kan je altijd iets doen om veiligheid te verbeteren. Ben het me je eens in zoverre dat wielrennen altijd een van de gevaarlijkste sporten zal blijven.
03-07-2016 15:50
@GilBang:

Klopt. Er wordt nog steeds gereden zonder helmen zoals 20 jaar geleden en er is nog steeds geen weather protocol. Om nog maar te zwijgen dat we nog steeds met 10 renners per ploeg rijden. Er veranderd gewoon nooit wat. Schande!
03-07-2016 15:56
@ Kingstown. Ik zeg nergens schande, alleen dat veiligheid bij wielrennen niet zo serieus wordt genomen als in veel andere branches. Ik koers zelf niet dus wat betreft maakt het me niet uit, maar ik gun de renners een veiligere sport.
03-07-2016 16:36
@Kingstown, waar heb je last van? Ergens de keuze gemaakt om het totaal oneens te zijn met Mollema en daarna, je kan immers niet meer terug, elke reactie met kulargumenten "bevechten".

Ik vind de opmerking van Gilbang helemaal niet zo slecht. Ik denk dat er nergens statistieken worden bijgehouden van valpartijen. Oorzaken, gevolgen irt parcours en plaats in het parcours kan ongetwijfeld voor veel vernieuwde inzichten zorgen. Daarop anticiperen is dan eenvoudiger.
03-07-2016 18:28
@robotour

Mollema heeft het dan ook niet over valpartijen in massasprints.

En dat het maar incidenten zijn, vertel dat maar eens aan Broeckx en Demoitie.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine