Mollema baalt van organisatie Tirreno-Adriatico: “Top tien wordt nu moeilijk”
Bauke Mollema werd vorig jaar tweede in Tirreno-Adriatico achter Nairo Quintana. Dit jaar wilde hij opnieuw bij de beste vijf eindigen, maar het schrappen van de koninginnenrit van zondag gooide roet in het eten. “Een top vijf-klassering is uitgesloten. Misschien dat een top tien er nog net in zit, maar ook dat gaat moeilijk worden”, vertelde hij in aanloop naar de afsluitende tijdrit aan De Telegraaf.
Net als Vincenzo Nibali vindt Mollema dat de organisatie veel te rigoureus te werk is gegaan. “Hadden we niet op een plaatselijk circuit kunnen gaan en een deel van de klim kunnen oprijden?”, vraagt hij zich hardop af. “De finish was nu gepland op 1200 meter, maar misschien hadden we ook tot 800 meter kunnen gaan. Ik vind het jammer dat de organisatie geen alternatief achter de hand had.”“Speciaal naar deze wedstrijd toegeleefd”
De Tirreno is voor Mollema de eerste serieuze test van het jaar. “Ik heb hier speciaal naar toegeleefd en uitgekeken naar de bergrit naar Monte San Vicino.” Met een uitlooppoging in de slotfase liet de renner van Trek-Segafredo zich gisteren nog wel even van voren zien. “Ik voel me de hele week al goed. Ik heb het helaas niet echt kunnen laten zien en daar baal ik van.” Een tegenstander van het extreme weather protocol is hij absoluut niet. “Maar ik denk dat daar wel uiterst zorgvuldig mee moet worden omgegaan.”
Mollema staat in het algemeen klassement op de twaalfde plaats. Hij begint aan de afsluitende tijdrit om 15.24 uur.
Zij die dit blijkbaar wel mogelijk vinden, hebben klaarblijkelijk nog nooit wat zelf georganiseerd.
Mensen die roepen om een alternatief of plan B hebben blijkbaar geen idee wat de organisatie van een koers kost en wie daar allemaal over mee moeten praten.
Prima dat je dat wil als organisatie, maar dan moet je ook alternatieven bedenken, want dit is gewoon heel matig.
@Hakkie2
Dan moet je het risico op de noodzakelijkheid van een alternatief dus proberen in te perken, en dat doen ze in Italie nooit. In mijn ogen moet je:
1) Kiezen voor een parcours waarin het risico op afgelasting vanwege weersomstandigheden zo minimaal mogelijk is
2) Tegen beter weten toch een parcours uitstippelen waarbij het risico op afgelasting hoog is, en dan verplicht met alternatieven komen ondanks de extra kosten
Blijkbaar was er een plan B, maar ook die was niet begaanbaar. Alternatief was misschien een vlakke etappe, maar dat had voor het klassement weinig verschil gemaakt.
Meer een gevalletje van overmacht, ware het niet dat de beslissing de dag zelf natuurlijk gemaakt had moeten worden.
We zijn 1 generatie verder en tegenwoordig hoor je alleen nog maar gewauwel over veiligheid. Ga dan lekker schaatsen. In een overdekte hal. Met een piekfijne ijslaag. Alles perfect en zo saai als de neten.
Lekker fietsen en als je het te koud of te gevaarlijk vindt, dan kies je maar een andere sport.
De discussie lijkt af te dwalen van de kern, off topic.
1) de route was prima begaanbaar.
2) indien de route niet begaanbaar was, dan zou inkorten volgens Mollema een beter alternatief zijn, dan annulering.
Extreem weer, veranderen van datum, honderden kilometers verder een alternatief organiseren speelt helemaal niet in Mollema's bericht. Hij heeft het over haalbare alternatieven.
De grootste fout van de organisatie is het überhaupt uitstippelen van dergelijke etappes. Een ronde als de Tirreno kan je makkelijk onder de 800 meter houden, geen enkel probleem. Het gaat fout als je forse bergetappes wil gaan leggen in het parcours, omdat veel mensen denken dat aankomsten bergop het summum van spektakel zijn. Dat is vaak niet waar, renners rijden een beetje tempo en aan het eind blijven er een paar over. Een mooie zware heuvelrit (of nog beter: twee zware heuvelritten) heeft vaak veel meer te bieden, zeker in Italië. Maar dergelijke ritten zaten er om onverklaarbare redenen niet tussen. De organisatie krijgt nu het deksel op de neus, als je als ronde afhankelijk bent van één klim (met grote kans op afgelasting) dan moet je het parcours anders uitstippelen.
Overigens: Als ze die Scanuppia nu eens goed asfalteren is de Stelvio voortaan niet meer nodig wat mij betreft. :P
Of zou asfalt rechtstreeks naar beneden lopen op dat kreng?
Wat dan ook, het zal altijd wel iets zijn. ;)
Dat klopt, maar ik had het hier eigenlijk specifiek over de Tirreno. Die heeft simpelweg geen bergritten nodig, je kan daar just een mooie koers met een eigen karakter van maken als je een twee- of drietal mooie heuvelritten uitstippelt.
In Catalunya is dat bijvoorbeeld al anders, dat is van nature een klimmerskoers. Dat er daar af en toe nog iets gebeurt zoals in 2012 kan ik nog inkomen, in het geval van de Tirreno is het gewoon zonde omdat je in die plaats een prachtige rit door Toscane/Emilia-Romagna/Umbrië had kunnen neerleggen.
Dat laatste is natuurlijk onzin. De laatste rit in Parijs-Nice was er echt wel een voor klimmers, maar kwam nergens boven de 700 meter uit bijvoorbeeld. In Italie kun je die parcousen nog wel makkelijker uitzetten.
3.9 km aan 4.3%
5.3 km aan 3.1%
5.4 km aan 4.4%
6.3 km aan 4.4%
6.5 km aan 6.9%
7.7 km aan 5.7%
Die eerste 4 'klimmetjes' maken het afmattender, maar alles onder de 5% kan je amper als echte col benoemen maar zijn gwn heuveltjes. Die laatste 2, tjah, Contador heeft er wat leuks van gemaakt maar leg die etappe vroeg in de ronde en je komt hier met 25 man naar de streep.
Toelichting Brammeier.
Er was een alternatieve route als we Vegni moeten geloven maar die bleek door de weersvoorspelling ook niet goed begaanbaar.[/quote]
Klopt, maar die ook eindigde op de San Vicino en voorzag alleen in het schrappen van wat klims tussendoor.
Wassen neus dus en het summum van amateurisme.
Er viel geen sneeuw, dus er kon gewoon gereden worden. Dan kan je zeggen dat het achteraf makkelijk praten is, maar als je elke keer dat er een geringe kans is op sneeuw,hagel of wind de wedstrijd moet afblazen, blijf je bezig. [/quote]
Misschien is de NS de nieuwe eigenaar van RCS?
De ene keer zeuren de klimmers, de andere keer de sprinters.
Kortom, we zeuren wanneer het niet in ons straatje komt op dat moment. Ook begrijpelijk wanneer er commerciële belangen zijn.
Het zal niet de laatste keer zijn, en we zullen het maar afdoen als een deel van het spelletje!