Mollema baalt van organisatie Tirreno-Adriatico: “Top tien wordt nu moeilijk”
Foto: Sirotti
dinsdag 15 maart 2016 om 11:38

Mollema baalt van organisatie Tirreno-Adriatico: “Top tien wordt nu moeilijk”

Bauke Mollema werd vorig jaar tweede in Tirreno-Adriatico achter Nairo Quintana. Dit jaar wilde hij opnieuw bij de beste vijf eindigen, maar het schrappen van de koninginnenrit van zondag gooide roet in het eten. “Een top vijf-klassering is uitgesloten. Misschien dat een top tien er nog net in zit, maar ook dat gaat moeilijk worden”, vertelde hij in aanloop naar de afsluitende tijdrit aan De Telegraaf.

Net als Vincenzo Nibali vindt Mollema dat de organisatie veel te rigoureus te werk is gegaan. “Hadden we niet op een plaatselijk circuit kunnen gaan en een deel van de klim kunnen oprijden?”, vraagt hij zich hardop af. “De finish was nu gepland op 1200 meter, maar misschien hadden we ook tot 800 meter kunnen gaan. Ik vind het jammer dat de organisatie geen alternatief achter de hand had.”

“Speciaal naar deze wedstrijd toegeleefd”
De Tirreno is voor Mollema de eerste serieuze test van het jaar. “Ik heb hier speciaal naar toegeleefd en uitgekeken naar de bergrit naar Monte San Vicino.” Met een uitlooppoging in de slotfase liet de renner van Trek-Segafredo zich gisteren nog wel even van voren zien. “Ik voel me de hele week al goed. Ik heb het helaas niet echt kunnen laten zien en daar baal ik van.” Een tegenstander van het extreme weather protocol is hij absoluut niet. “Maar ik denk dat daar wel uiterst zorgvuldig mee moet worden omgegaan.”

Mollema staat in het algemeen klassement op de twaalfde plaats. Hij begint aan de afsluitende tijdrit om 15.24 uur.

RIDE Magazine
50 Reacties
15-03-2016 13:09
VDB44: Volledig met je eens.

Zij die dit blijkbaar wel mogelijk vinden, hebben klaarblijkelijk nog nooit wat zelf georganiseerd.
15-03-2016 13:10
@vinnievidefietsen: en je denkt dat politie, burgermeester en inwoners er mee akkoord gaan dat alles tot op de laatste dag kan worden omgegooid? Dat geloof je toch zeker zelf niet. Zelfs als dat alternatief al maanden bekend is, moet alles nog worden omgegooid? Of wil je de kosten en lasten van het alternatief altijd nemen, ook als het niet nodig is?

Mensen die roepen om een alternatief of plan B hebben blijkbaar geen idee wat de organisatie van een koers kost en wie daar allemaal over mee moeten praten.
15-03-2016 13:14
De RCS heeft er een handje van om parcoursen op papier te zetten waarbij de kans op afgelastingen gewoon erg groot is. Een route uitstippelen waarin je een beslissende rit opneemt die halfweg Maart boven de 1000 meter komt is risico nemen. Net als dat het een risico is als je klimmen die ver boven de 2000 meter komen op neemt in een Giro die in Mei gereden wordt.

Prima dat je dat wil als organisatie, maar dan moet je ook alternatieven bedenken, want dit is gewoon heel matig.

@Hakkie2
Dan moet je het risico op de noodzakelijkheid van een alternatief dus proberen in te perken, en dat doen ze in Italie nooit. In mijn ogen moet je:
1) Kiezen voor een parcours waarin het risico op afgelasting vanwege weersomstandigheden zo minimaal mogelijk is
2) Tegen beter weten toch een parcours uitstippelen waarbij het risico op afgelasting hoog is, en dan verplicht met alternatieven komen ondanks de extra kosten
15-03-2016 13:15
@vinnie
Blijkbaar was er een plan B, maar ook die was niet begaanbaar. Alternatief was misschien een vlakke etappe, maar dat had voor het klassement weinig verschil gemaakt.
Meer een gevalletje van overmacht, ware het niet dat de beslissing de dag zelf natuurlijk gemaakt had moeten worden.
15-03-2016 13:15
Op mijn netvlies staat nog gegrifd dat Breukink door metershoge sneeuwbergen over de Gavia fietste. Dergelijke heroische etappes blijven altijd bij, omdat ze zo byzonder en speciaal zijn.

We zijn 1 generatie verder en tegenwoordig hoor je alleen nog maar gewauwel over veiligheid. Ga dan lekker schaatsen. In een overdekte hal. Met een piekfijne ijslaag. Alles perfect en zo saai als de neten.

Lekker fietsen en als je het te koud of te gevaarlijk vindt, dan kies je maar een andere sport.
15-03-2016 13:20
@Noud89: b is volgens mij onmogelijk, daar zal de politie niet in mee gaan. A ben ik het wel mee eens. In maart naar 1200m is waanzin, net als het in de giro berklimmen van cols die normaal pas eind juni open gaan. Gewoon niet doen.
15-03-2016 13:25
"Blijkbaar was er een plan B, maar ook die was niet begaanbaar".

De discussie lijkt af te dwalen van de kern, off topic.

1) de route was prima begaanbaar.
2) indien de route niet begaanbaar was, dan zou inkorten volgens Mollema een beter alternatief zijn, dan annulering.

Extreem weer, veranderen van datum, honderden kilometers verder een alternatief organiseren speelt helemaal niet in Mollema's bericht. Hij heeft het over haalbare alternatieven.
15-03-2016 13:25
@Tom
De grootste fout van de organisatie is het überhaupt uitstippelen van dergelijke etappes. Een ronde als de Tirreno kan je makkelijk onder de 800 meter houden, geen enkel probleem. Het gaat fout als je forse bergetappes wil gaan leggen in het parcours, omdat veel mensen denken dat aankomsten bergop het summum van spektakel zijn. Dat is vaak niet waar, renners rijden een beetje tempo en aan het eind blijven er een paar over. Een mooie zware heuvelrit (of nog beter: twee zware heuvelritten) heeft vaak veel meer te bieden, zeker in Italië. Maar dergelijke ritten zaten er om onverklaarbare redenen niet tussen. De organisatie krijgt nu het deksel op de neus, als je als ronde afhankelijk bent van één klim (met grote kans op afgelasting) dan moet je het parcours anders uitstippelen.
15-03-2016 13:26
Ja, ik denk ook dat B onmogelijk is, want als dat te vaak voor komt kun je je organisatie wel opdoeken, maar daarom moet je die organisaties dus eigenlijk sturen om parcoursen binnen bepaalde spelregels uit te stippelen.Willen ze zich daar niet aan houden dan mag dat, maar moet er een alternatief voorzien worden wat het karakter van de etappe niet echt aanpast.

Overigens: Als ze die Scanuppia nu eens goed asfalteren is de Stelvio voortaan niet meer nodig wat mij betreft. :P

Of zou asfalt rechtstreeks naar beneden lopen op dat kreng?
15-03-2016 13:29
@Kingstown: Dus alles altijd lekker laten doorgaan in de sneeuw en over enkele jaren geen enkele topper die een voorjaar wil rijden aan je start hebben. 't Is een keuze die je maakt als organisatie.
15-03-2016 13:32
Pas maar op bauke. Anders komt st. Patrick L. je straks nog een loser noemen
15-03-2016 13:37
Helemaal eens met hem. Dit zijn de kansen voor dit soort mannen en ze hebben hun programma hierop afgestemd. Het is natuurlijk ook heel erg moeilijk voor organisaties. Ik leef ook mee met hun. Er is geen lijn te bekennen en alleen maar mensen met meningen die tegen de organisaties aanschoppen. En achteraf is er altijd gezeik. In Parijs Nice hetzelfde. Daar was het weer om andere redenen kritiek. Er moet wel duidelijkheid komen want in deze tijd van het jaar zit dit erin en willekeur in beslissingen is niet goed. Als wielrenners koersen gaan vermijden zoals nibali dreigt met de giro lijkt mij dat niet goed voor het wielrennen.
15-03-2016 14:03
@ 123poetertjes: Ik ben het wel met je eens hoor. Alleen weet ik wel zeker dat als we voortaan tot en met april nooit meer boven de 800 meter gaan dat er weer een hoop renners een klaagzang gaan opzetten dat hen kansen ontnomen zou worden. De echte pure klimmers zouden hier bv nadeel van ondervinden tegenover de heuvelrenners (een nibali is in beide bv wel erg goed, maar dat gaat niet voor elke ronderenner/klimmer op).

Wat dan ook, het zal altijd wel iets zijn. ;)
15-03-2016 14:14
@Tom
Dat klopt, maar ik had het hier eigenlijk specifiek over de Tirreno. Die heeft simpelweg geen bergritten nodig, je kan daar just een mooie koers met een eigen karakter van maken als je een twee- of drietal mooie heuvelritten uitstippelt.

In Catalunya is dat bijvoorbeeld al anders, dat is van nature een klimmerskoers. Dat er daar af en toe nog iets gebeurt zoals in 2012 kan ik nog inkomen, in het geval van de Tirreno is het gewoon zonde omdat je in die plaats een prachtige rit door Toscane/Emilia-Romagna/Umbrië had kunnen neerleggen.
15-03-2016 14:20
TomVD

Dat laatste is natuurlijk onzin. De laatste rit in Parijs-Nice was er echt wel een voor klimmers, maar kwam nergens boven de 700 meter uit bijvoorbeeld. In Italie kun je die parcousen nog wel makkelijker uitzetten.
15-03-2016 14:50
@ Noud: Is echt geen onzin hoor... de echte klimmers hebben er echt wel belang bij om naar de grotere hoogtes te gaan. Ik ben blij dat Contador de koers zo hard gemaakt heeft en nog zijn de eerste 13 renners binnen de 10 seconden geeindigd. Oké aankomst was niet op de top, maar toch. Dan spreek je echt niet van een echte serieuze bergrit hoor, voor de echte zuivere klimmers op de serieuze bergen kunnen verschillen van minuten tussen de eerste en pakweg de 15de zorgen. In ritten zoals de etappe van zondag mogen we blij zijn dat Contador zo tekeer is gegaan zodat er toch nog een extra schifting is gekomen, maar noem dat nu geen zware bergrit met:
3.9 km aan 4.3%
5.3 km aan 3.1%
5.4 km aan 4.4%
6.3 km aan 4.4%
6.5 km aan 6.9%
7.7 km aan 5.7%
Die eerste 4 'klimmetjes' maken het afmattender, maar alles onder de 5% kan je amper als echte col benoemen maar zijn gwn heuveltjes. Die laatste 2, tjah, Contador heeft er wat leuks van gemaakt maar leg die etappe vroeg in de ronde en je komt hier met 25 man naar de streep.
15-03-2016 15:39
Er viel geen sneeuw, dus er kon gewoon gereden worden. Dan kan je zeggen dat het achteraf makkelijk praten is, maar als je elke keer dat er een geringe kans is op sneeuw,hagel of wind de wedstrijd moet afblazen, blijf je bezig. Ze hadden toch zeker tot in de ochtend kunnen wachten en een uurtje of 9 een keer het parcours kunnen verkennen. Waarom is dat niet gedaan?
15-03-2016 16:02
Top 10 is binnen ;)
15-03-2016 16:55
Ja wel een top 10 maar geen goede tijdrit. Dus of hij hier nu zo tevreden mee zal zijn?
15-03-2016 17:41
http://cyclingtips.com/2016/03/brammeier-explains-his-criticism-of-nibali-riders-all-have-to-pull-together/
Toelichting Brammeier.
15-03-2016 20:40
[quote] Tinkerbell - 15 maart 2016 om 12:17

Er was een alternatieve route als we Vegni moeten geloven maar die bleek door de weersvoorspelling ook niet goed begaanbaar.[/quote]

Klopt, maar die ook eindigde op de San Vicino en voorzag alleen in het schrappen van wat klims tussendoor.

Wassen neus dus en het summum van amateurisme.
15-03-2016 20:41
[quote] sven241 - 15 maart 2016 om 15:39

Er viel geen sneeuw, dus er kon gewoon gereden worden. Dan kan je zeggen dat het achteraf makkelijk praten is, maar als je elke keer dat er een geringe kans is op sneeuw,hagel of wind de wedstrijd moet afblazen, blijf je bezig. [/quote]

Misschien is de NS de nieuwe eigenaar van RCS?
15-03-2016 20:47
Wanneer er een alternatief voor handen is dan is het goed om vroeg te beslissen echter als er toch geen alternatief is dan kan je beter wachten tot de dag zelf lijkt mij. Ik blijf er echter bij dat er voor risico ritten (hoogte / seizoen) altijd een alternatief moet zijn. Desnoods maak je een rondje van 25km op vlak terrein met daarna alleen een finish bergop, gevaar zit hem in de afdalingen toch?
15-03-2016 23:56
Het is Bauke alsnog gelukt! Hij is de top tien binnengekomen.
16-03-2016 09:47
De ene keer zeuren we dat er geen protocol is, de andere keer dat het gevolgd wordt.
De ene keer zeuren de klimmers, de andere keer de sprinters.
Kortom, we zeuren wanneer het niet in ons straatje komt op dat moment. Ook begrijpelijk wanneer er commerciële belangen zijn.
Het zal niet de laatste keer zijn, en we zullen het maar afdoen als een deel van het spelletje!

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine