Moet Remco Evenepoel Soudal Quick-Step redden in klassiekers? “Op termijn kan dat zeker”
Interview Het was Jan Bakelants die het bommetje afgelopen week dropte in zijn column in HLN: met de huidige manier van koersen in het peloton maakt Remco Evenepoel ook kans in Milaan-San Remo. De 25-jarige olympische kampioen heeft met Luik-Bastenaken-Luik in 2022 en 2023 al twee monumentenzeges beet, maar wordt het niet eens tijd dat hij zich ook in La Primavera en de Ronde van Vlaanderen toont? Wij legden het voor aan Iljo Keisse, ploegleider bij Soudal Quick-Step.
De roep naar een echte leider bij Soudal Quick-Step is groot in deze fase van het seizoen. In vlakkere koersen als de Classic Brugge-De Panne en Gent-Wevelgem kan het rekenen op Europees kampioen Tim Merlier – al kwam de topsprinter in De Panne in volle finale ten val op zijn knie – en het Franse goudhaantje Paul Magnier. Alleen, wanneer de kleppers zich roeren in klassiekers als de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix, waarin de Belgische equipe jarenlang het mooie weer maakte, kan het momenteel geen topkandidaat leveren.
Dat geldt ook voor de E3 Saxo Classic van vrijdag. “Het is voor ons momenteel wedstrijd per wedstrijd bekijken met welke selectie we aan de start kunnen komen”, aldus Keisse. “Je weet dat de E3 Saxo Classic de laatste jaren een soort mini-Ronde van Vlaanderen is geworden. Het is de moeilijkste wedstrijd van het voorjaar voor ons, en we zijn er de laatste jaren soms weggereden.”
“De Ronde van Vlaanderen is nog iets anders. Die wedstrijd is iets langer, waardoor de diesels naar boven kunnen komen. Ik verwacht weliswaar niet dat we daar meteen meedoen voor de winst, maar je weet nooit. Ik zie ons er alleszins niet de klappen krijgen die we soms in Harelbeke hebben gekregen. Al bleef ook vorig jaar het resultaat daar uit voor onze ploeg, daar moeten we eerlijk in zijn”, zegt Keisse.

Evenepoel op monumentenjacht – foto: Cor Vos
Toen was het ‘good old’ Yves Lampaert die in zowel de Ronde als de E3 Saxo Classic voor de dichtste uitslag van de ploeg zorgde. In de voorjaarsploeg van Soudal Quick-Step zit nu eenmaal geen grootheid zoals Tadej Pogačar, Mathieu van der Poel of zelfs Mads Pedersen of Tom Pidcock. “Er zijn momenteel geen vijf ploegen die zo iemand naar voren kunnen schuiven.”
Budgettaire beperking
“Daarvoor moet je ook kijken naar het budget, hé”, merkt Keisse op. “Er zijn ploegen die met een heel leger afkomen waar we momenteel niet aan kunnen tippen. Maar dat mag zeker geen excuus zijn om niet mee te koersen en het niet te proberen. Die ongelijkheid qua budget is er altijd geweest, ook in onze topjaren. We gaan er het beste van maken en het maximale eruit halen in de voor ons lastige koersen.”
-
Lees ook Week van de waarheid voor Soudal Quick-Step: "Tim Merlier is duidelijk de snelste sprinter"
Eén probleem: juist door die budgettaire beperkingen zal een extra kopman voor de klassiekers er ook de komende jaren niet inzitten. Men zal dus moeten hopen dat Paul Magnier zich nu razendsnel ontwikkelt, of luistert de ploeg naar de suggestie van Bakelants om Evenepoel ook in de klassiekers in te zetten? Iemand als Pogačar bewijst in ieder geval dat klimmers daar geen modderfiguur hoeven te slaan.
“Met Remco hebben we iemand in de ploeg die in het rijtje van supertalenten zoals Pogačar, Van der Poel, Van Aert, Ganna, Pedersen en Pidcock past. Het kan dus zeker dat we hem inzetten in de klassiekers. Maar op dit moment is dat gewoon niet aan de orde, omdat hij nog herstellende is van zijn kwetsuur. Maar op termijn kan het zeker, waarom niet? Nu mikken we eerder op de Ardennen. Remco blijft in Spanje goede stappen zetten en gaat mee met de Giro-ploeg op hoogtestage. Dat is al positief”, besluit Keisse.
Want Evenepoel is geen Pogacar. Ik denk dat Pogi de enige is die als renner van pakweg 60-65 kg kan boksen in de gewichtsklasse van Matje, Wout, Pedersen en Ganna op hun parcoursen. Waar het vooral gaat op kracht en hoge piekvermogens. En wat minder over wattages per kg, die gedurende langere tijd moeten worden aangehouden.
Neemt niet weg dat ik het graag zou zien. Remco zorgt altijd voor peper en zout in de koers. En niks is onmogelijk als het een tactische koers wordt. Zo heeft ie al heel veel wedstrijden gewonnen, zoals het WK of de OS. Maar als deze koersen volgens het "geijkte stramien" worden afgewerkt geef ik hem weinig kans.
Ik hoop voor QS vooral dat Magnier nog die 1 of 2 stappen gaat zetten in dit soort werk. Merlier voor het vlakke klassieke werk, Evenepoel voor de heuvelklassiekers, en Magnier voor alles er tussenin.
Tipje van de sluier : Italiaanse beeldhouwer, fase 1
Ik geloof best dat Evenepoel heel hard dat heuveltje op kan rijden. Maar ik zie niet in dat hij de piekvermogens kan leveren die nodig zijn om iemand uit het wiel te kletsen. Sterker nog, ik zie hem eerder passen als er explosief versneld wordt door renners als Matje en Pogacar. Ook al wensen we Evenepoel allerlei kwaliteiten toe, en is ie explosiever geworden; dit is toch een heel ander paar mouwen dan explosief zijn tegen Buitrago of Roglic.
En laten we ook reeel zijn: in een sprint maakt ie geen enkele kans tegen welke renner ook die nu in de top 10 is geeindigd.
Enige kans is dat ie op zijn Ganna's terug kan aansluiten en op die manier kan winnen. En dan eerder op het stuk tussen Cipressa en Poggio: Op de Poggio zelf zie ik hem de explosiviteit missen, en ook de daalcapaciteit om later nog terug te komen.
Just my 2 cents...