Mixed feelings bij Remco Evenepoel ondanks eindzege Algarve: “Reed hele finale op buitenblad”
foto: Cor Vos
zondag 18 februari 2024 om 17:11

Mixed feelings bij Remco Evenepoel ondanks eindzege Algarve: “Reed hele finale op buitenblad”

Remco Evenepoel trok zondag de eindzege in de Volta ao Algarve naar zich toe, maar toch had de Belgische kampioen gemengde gevoelens. Door een mechanisch probleem kon hij naar eigen zeggen geen gooi doen naar de ritzege. “Ik voelde dat ik de kracht wel had, maar omdat ik op het buitenblad reed, voelde ik dat de energie wegvloeide”, aldus Evenepoel.

“Ik ben heel blij met de eindzege”, aldus de kopman van Soudal Quick-Step in het flashinterview na de finish op de Alto do Malhão. In de slotrit werd hij nog flink onder druk gezet, omdat Wout van Aert en Ben Healy vroeg de aanval openden. Zij werden uiteindelijk pas op de slotklim gegrepen. “Het is goed om te zien hoe de ploeg om is gegaan met situatie, want we bleven rustig. Zeker nu iemand als Mikel Landa erbij is. Hij is erg ervaren en controleert de rest. Daar ben ik trots op.”

Toch was Evenepoel wat nijdig. “Het is dubbel gevoel. In de laatste 20 kilometer kon ik niet meer terugschakelen naar het binnenblad. En je weet dat ik graag een hoge cadans heb. Dat kon je ook zien in de sprint”, vertelt hij. “Ik voelde dat ik de kracht wel had, maar omdat ik op het buitenblad reed, voelde ik dat de energie wegvloeide. Dat is erg jammer, want ik kon winnen.”

Op 24-jarige leeftijd heeft Evenepoel nu al drie keer de Ronde van de Algarve gewonnen. “Daar moet ik blij mee zijn. Maar dat ik de ritzege vandaag mis is wel een beetje jammer, want ik wilde echt winnen omdat de ploeg sterk was. Maar mijn benen liepen vol. Ik moest zoveel kracht zetten op het buitenblad. Dat is echt balen, want ik was een van de sterksten op de klim, maar that’s life. Nu neem ik eerst wat rust.”

RIDE Magazine
50 Reacties
18-02-2024 17:30
Blijf het toch een naar trekje van Evenepoel vinden dat hij zo vaak met excuusjes of uitspraken als 'Ik had kunnen winnen' komt wanneer hij eens een keertje niet wint..
Man, wees gewoon blij dat je zo ontzettend sterk bent en dit rondje met gemak hebt gewonnen. En accepteer dat er eentje net iets explosiever was op de steile klimmetjes.
    18-02-2024 17:38
    Niet akkoord, hij mag gerust zeggen dat hij materiaalpech had. Had wellicht die sprint wel gewonnen volgens mij, maar dat is àls àls. Toch niks mis mee, als een renner aangeeft dat er iets scheelde aan het materiaal? Moet hij dat dan niét zeggen, om vooral niet op jouw zere tenen te lopen?
    18-02-2024 17:47
    Helemaal mee eens. Het is ook nog eens een vervelende sneer naar de vaak welverdiende winnaar.
    18-02-2024 17:56
    Van mij mag hij dit allemaal zeggen, liever zelfs zodat wij ook weten wat er allemaal gebeurde. Het zou hem wel sieren mocht hij daarnaast ook nog eens Martinez feliciteren of toevoegen dat die wel echt goed was. Dat deed hij eigenlijk ook donderdag, maar dan waren er nog heel veel zure reacties dus ik denk dat het niet per se aan Evenepoel alleen ligt
    18-02-2024 18:05
    @wielerlover op Sporza zei hij onder de indruk te zijn van Martinez, alsook de rest van het sterke deelnemersveld. Verder geeft hij aan nog niet op hoogtestage geweest te zijn, wat het beste doet vermoeden voor de komende maanden, er zit nog redelijk wat groeimarge op.
    18-02-2024 19:47
    In de tijdrit nog zo lovend op z'n materiaal haha kan snel veranderen
    18-02-2024 20:10
    Tom Boonen had ze ook altijd, die excuusjes. Nog steeds als 'ie over z'n verloren etappes et cetera praat komen ze voorbij, de uitlegjes. Misschien heeft 'ie het daarvan afgekeken, of worden ze er bij QS PR-technisch op getrained.
    18-02-2024 20:13
    Tramontana,
    het is helaas een beetje een patroon bij Evenepoel. Dan weer het materiaal, dan weer zijn positie, dan weer te vroeg begonnen met zijn sprint of te laat.

    En misschien is er echt wel iets geweest met zijn kettingblad. Maar het komt altijd een beetje voetballerig over.
    18-02-2024 20:32
    Hij komt zeker vaak met een reden (of excuus zo je wil).
    Dat komt enerzijds omdat een renner zoals hij het telkens moet uitleggen als hij niet gewonnen heeft en de pers dus vraagt waarom hij niet wint.
    Anderzijds geloof ik dat hij zich mentaal sterk maakt door zichzelf ervan te overtuigen dat hij de beste is. Dat kan een manier zijn om jezelf helemaal op te pompen en je beste niveau te halen. Als je dan niet wint dan zoek je de reden tot “verlies” eerder bij jezelf in plaats van bij de sterkte van de uiteindelijke winnaar .
    18-02-2024 21:29
    @Wouter Van hout ...ach, hij gaat met 3 overwinningen naar huis, weekje in Portugal gereden. Lekker gevoel hoor. Probleempjes met de voetbalsport gehad?
    18-02-2024 21:33
    Evenepoel heeft altijd wel iets geks. Geboren aandachtsmagneet.
    Die heeft gewoon puur voor de lol de hele klim op het buitenblad gedaan om eens te oefenen voor als het echt eens vast zou komen te zitten. Als het lukt was het een dubbel mooi verhaal geweest.

    Hoe dan ook: die Martinez mag er van mij best (weer) bij komen in de Ardennen hoor. In 2022 zat ie ook al in het eerste groepje achter REVKET voordat alles samensmolt. Samen met Vlasov een mooi, gevaarlijk duo kan dat worden.
18-02-2024 17:55
Hij is de afgelopen tijd heel volwassen geworden maar dit blijft toch een puntje. Als hij niet wint is er vaak wat. Hij heeft dat helemaal niet nodig. Kost in een grote ronde bijvoorbeeld ook alleen maar energie. Een roglic laat zoiets van zich afglijden alsof het niks is.
    18-02-2024 18:04
    Dat zagen we in de Vuelta …
    18-02-2024 18:05
    Er wás dan ook wat, of niet? Mag hij dat niet vermelden?
    18-02-2024 20:03
    Roglic laat dat van zich afglijden? Zoals met zijn perscommuniqué toen hij door zijn eigen domme schuld met zijn smoel op het asfalt kwakt, en nadien de fout bij Fred Wright probeert te leggen? Hahaha. Mensen vergeten snel.
    18-02-2024 20:19
    Ford, hij mag t melden en doet vervolgens afbreuk aan zijn eigen en vooral andermans prestaties.

    Het is tenslotte niet wat, als je de grote Evenepoel in een direct duel verslaat toch?

    En 11, over de oorzaak van de val van Primoz verschillen de meningen nog steeds he.
    18-02-2024 22:31
    Vergeten of verdrongen..?
    19-02-2024 09:41
    Keihard op je neus vallen in de Vuelta (schuld lag mijn inziens bij hemzelf) en hier een ritje missen in de Algarve is nogal een heel groot verschil. Als je objectief kijkt, heeft Evenepoel vaker dit soort excuusjes en de mannen waar hij graag het gevecht mee aan gaat zelden tot nooit.
18-02-2024 17:25
De hele klim op het buitenblad, da's indrukwekkend. Niet verwonderlijk dat de benen vollopen, knap dat hij toch meesprint. Beste renner van deze Ronde, zet de 2e op 43 seconden, de derde op anderhalve minuut, terwijl deze ronde meestal een secondenspel is.
    18-02-2024 18:46
    53 x30 dan denk ik. Niet heel bijzonder hoor. Jammer dat er weer een excuus komt. Leer gewoon te genieten, je hebt gewonnen hè!
    18-02-2024 19:08
    10-12% op 53/30 doen is behoorlijk ok toch wel lijkt me?
    18-02-2024 22:44
    Shimano 12 speed is in principe 54-40 of 52-36 met 11-30 of 11-34.
    19-02-2024 12:13
    Ik heb nog even teruggekeken, maar het is niet dat hij een heel extreem verzet rijdt. Ik geloof best dat hij liever iets lichter had gereden, maar er zaten diverse renners in de groep die op het steilste stuk een vergelijkbaar verzet reden.
18-02-2024 18:39
Sterke seizoensstart, dat belooft!. Normale reactie ook wat betreft zijn materiaalpech, iedere renner zou dat aanhalen. Hij wil dan ook altijd winnen, dat siert hem ook vind ik. Hij is 24, geen 30 plusser die Fin de carrière alles grijs plat relativeert. Kampioen!
18-02-2024 19:45
Evenepoel is toch een beetje een excuus-truus. Zou dat er nog in zitten van het voetballen?

Want in de voetbalwereld is een zege altijd het gevolg van eigen kracht, en verlies altijd door externe factoren. Het komt slechts zelden voor dat een voetballer zegt: ik was / we waren gewoon niet goed genoeg...

Overigens mag hij verder echt wel tevreden zijn over dit weekje. Eindzege, tijdritzege, en twee keer tweede bergop. In dit soort werk zijn er eigenlijk maar 2 ter wereld beter (Pogi en Roglic). Vingegaard zien we helaas iets te weinig in dit werk, en mist vaak de punch op het eind. Al wint die ook regelmatig zijn kleinere rondjes...
    18-02-2024 20:30
    [i]edit wf: dergelijke bijdragen mag je achterwege laten[/i]
    18-02-2024 21:01
    Het enige nadeel aan die eerste warmere lentedagen is dat de (brom)beren dan ontwaken uit hun winterslaap. Even attent op maken dat je bent wakker geworden in 2024 en dat je het voetbalmaniertjes-verhaal al in 2021 volledig had uitgemolken. Beetje genant om er nu weer over te beginnen, straks denken we nog dat je een oude zeurkous bent, of zo'n typische knorrige voetbalsupporter!
    18-02-2024 21:22
    phoeh ja... dat hij dat oude voetbalverhaal weer oprakelt, is enigszins verrassend. Remco voetbalt nu toch al een jaar of 8 niet meer? Van oude gewoontes die terug de kop opsteken... wie heeft daar nu het meest last van? Verkroppen is een werkwoord, maar de krop lijkt -wederom- te groot. Daarom hoef je hem nog niet uit te braken.
18-02-2024 21:08
Toch ergens wel jammer dat Evenepoel niet dit seizoen bij Visma rijdt als je kijkt naar de antipathie hier. Als je ziet hoe snel Van Aert in Neerlands armen is gesloten nadat hij eerst een flauw ventje was, dan was dat bij Evenepoel vast ook gebeurd.
    19-02-2024 02:31
    Denk het niet hoor. Van Aert was altijd al een sympathieke gozer. Dat het een Belg is vergeven we hem.
    19-02-2024 04:11
    Gij bedoeld 50% Nederlander.
    19-02-2024 06:30
    Jaja, zijn pa was kaaskop, hij krijgt daarom een warm gevoel als ie n tullup ziet.
18-02-2024 17:43
Dat elektronisch schakelen blijft toch ook een pijnpunt. Elke koers wel ergens een renner met schakelproblemen lijkt het
    18-02-2024 18:56
    Heb het gehad maar vond het niks, overbodig spul.
    18-02-2024 20:18
    T is geweldig spul, wel altijd ff opladen en goed onderhouden, maar dat geldt ook voor t analoge spul
    19-02-2024 02:25
    Helemaal mee eens. Mechanische Shimano Ultegra is zo doorontwikkeld dat het wat mij betreft niet onderdoet in gebruik voor electronisch Shimano. Ik heb ze allebei, 1 fiets met mechanisch Ultegra en 1 met electronisch Ultegra 12-speed. De verschillen in gebruiksgemak zijn echt heel klein wat mij betreft. En de nadelen van electronisch zijn toch behoorlijk: prijsverschil, een batterij die opgeladen moet zijn en ik heb ook al problemen gehad met de software, bijvoorbeeld dat ie in safe mode geraakt na dat ik er mee gereisd heb in een fietskoffer.
18-02-2024 20:04
Evenepoel heeft altijd wel een excuus als hij niet wint.
    18-02-2024 20:08
    Gelukkig gebeurt dat niet heel vaak.
18-02-2024 17:40
Hij heeft toch gewoon een ritzege of telt de tijdrit niet mee?
18-02-2024 18:32
Heb met een half oog gekeken, maar had dan wellicht toch beter van fiets gewisseld. Anderzijds moet de ploeg dan een gat dichten op een groep met sterke Bora's enzo (en vervolgens óók nog de kopgroep terugpakken), dus is wel een gok..
18-02-2024 21:01
Beetje pech dus, al denk ik dat Martinez toch echt gewoon wat sneller is. Wat hij achterwege mag laten, is dat wijzen naar zijn fiets als hij over de finish komt, hebben grote kampioenen niet nodig. En een grote kampioen istie.
18-02-2024 17:35
Gemengde gevoelens, als het ware.
18-02-2024 18:49
Het lijkt mij een verzinsel van deze man. Alternatief is dat hij onbekend is met de bediening van de shifters.
    18-02-2024 20:07
    Intussen 5 jaar prof carrière, 45.000 km wedstrijd ervaring en een veelvoud daarvan in training. Grootronde winnaar, wereldkampioen, monument winnaar... maar hij weet niet hoe hij moet schakelen (of vindt het nodig om te liegen over een ritje in de Volta Algarve die hij al 3x won).

    Pilletjes niet vergeten nemen voor het slapengaan.
    18-02-2024 22:47
    @11 na 11 denk dat het vooral voor jou misschien handig is om je pilletjes te nemen. Je maakt je zo druk om een opmerking met het nodige sarcasme. Of dacht je dat Ponniebuik echt meende dat Evenepoel wellicht onbekend was met de bediening van de shifters?
18-02-2024 18:54
[i]Edit redactie: Doe normaal![/i]
19-02-2024 01:20
Als Evenepoel dan nog iets te leren heeft, is dat het meer stoïcijns worden over het materiaal. Verder rijdt hij heel dominant.
19-02-2024 09:48
Waarom wisselt hij dan niet van fiets? Ik heb de laatste 20 km genoeg plekken gezien waar dat kon. Je ploeg houdt even de benen stil en je zit binnen een mum van tijd weer in de kop van het pelotonnetje.
Wel knap, ik zou gaan huilen als ik bij de 3e x Maelantkering hem niet op mijn kleine blad kan zetten.
    19-02-2024 10:54
    Ik denk dat Healy dan wint, een wva krijg je wel klein op die steile klim van 2,5 km maar die healy met zijn 65 kg had dan gewoon naar winst gestoempt.
19-02-2024 10:52
Ach geef mij toch maar deze versie van Evenepoel en niet die van 3-4 jaar geleden, hij mag dit gewoon vermelden van mij hoor zolang het maar niet te arrogant overkomt. Elke kampioen heeft ergens een scherp kantje dat mag best zolang het maar niet te scherp is.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine