Michel Wuyts schrijft Primoz Roglic zeker niet af, maar: “Ik heb hem nog nooit zien terugboksen”
foto: Cor Vos (archief)
woensdag 21 mei 2025 om 09:35

Michel Wuyts schrijft Primoz Roglic zeker niet af, maar: “Ik heb hem nog nooit zien terugboksen”

Primoz Roglic deed van de klassementsrenners de beste zaken in de individuele tijdrit naar Pisa, maar de Sloveen kijkt in het algemeen klassement nog wel tegen een achterstand aan. De Sloveen zal dus tijd moeten goedmaken, maar kan hij dit ook? Michel Wuyts heeft zo zijn twijfels.

“Hebben jullie al ooit meegemaakt dat Roglic met succes terugbokst van een schijnbaar verloren positie?”, werpt de commentator en analist de vraag op in de podcast Wuyts & De Vlaeminck voor Het Laatste Nieuws. “Roglic heeft altijd al gehandeld, zeker in de vier Vuelta’s die hij won, vanuit een toppositie. Maar terugboksen, counteren: dat heb ik hem nooit zien doen.”

“Het is alsof we het over hem afroepen. Die etappe naar Siena”, blikt Wuyts nog eens terug op de gedenkwaardige gravelrit van zondag. “Dan wordt hij een schrikkepiet. Je ziet dat ook aan zijn houding op zijn fiets. Die benen gaan wat verder uiteen. Hij kijkt naar links, naar rechts. De onzekerheid, die spat ervan af.”

Dit is voor Wuyts echter nog geen reden om Roglic af te schrijven voor de eindoverwinning. “Nee nee, het is een taaie vent he.” De kopman van Red Bull-BORA-hansgrohe staat voorlopig vijfde, op 1’18” van rozetruidrager Isaac Del Toro. Het verschil met zijn op papier grootste concurrent Juan Ayuso is 53 seconden in het voordeel van de Spanjaard.

Roglic keek na de tijdrit al kort vooruit naar de komende dagen. “Aan mij wordt het om een beetje te herstellen voor de nog zwaardere etappes. Ik heb geen keuze, want we zijn hier nu toch en moeten door. Er gaat nog veel gebeuren en ik ga mijn best doen, zo simpel is het.”

Shirt for OIC AK
RIDE Magazine
40 Reacties
21-05-2025 09:41
Giro van 2 jaar geleden vergeten?
21-05-2025 10:15
Vuelta '24 ook alweer vergeten beste vriend Wuyts... Volgens mij had O'Connor toch echt vier of vijf minuten ?

Giro, Baskenland, Catalonië en ik denk dat ik nog wel een vijftal races kan vinden...

Ik had altijd enorm veel respect voor de heer Wuyts, maar de laatste tijd brokkelt dat toch een beetje af... Een mening hebben is prima, en ook een totaal andere mening hebben is meer dan prima. Maar laten we aub wel naar de feiten blijven kijken.
21-05-2025 09:44
Vuelta 2022 maakte hij meer goed op Evenepoel (en was hij op weg nog meer goed te maken), dan zijn achterstand op Ayuso nu is.
    21-05-2025 10:04
    Roglic maakte toen amper een minuut goed, verspreid over twee dagen op een renner die net zwaar gevallen was.

    Lijkt me niet echt het sterkste argument. Zeker als je weet dat hij er in een van de volgende ritten zelf de brui aan gaf nadat hij erg knullig tegen Wright aan reed.
    21-05-2025 10:18
    Roglic staat nu ook amper een minuut achter.

    Welke zware valpartij bedoel je? Die schuiver in de afdaling waar hij slechts wat schaafwonden aan over hield?

    Ik zie ook niet hoe de knullige valpartij met Wright, na een nieuwe succesvolle aanval om tijd terug te pakken, zou aantonen dat hij niet terug kan knokken na een achterstand. Hij was daar op dat moment tenslotte andermaal mee bezig.
    21-05-2025 10:39
    @LeoR 16

    Bedoel je de Roglic die, bij het aanvangen van die Vuelta, zelf amper 2 weken terug op de fiets zat?
    21-05-2025 11:55
    "Zware valpartij" is misschien wat overdreven, maar "schuiver met slechts wat schaafwonden" ook. Nee het was geen grote ramp, maar je zag Evenepoel duidelijk moeite hebben om van de fiets te komen, dat herinner ik me nog goed.

    Blijft wel waar dat Roglic aan de terugweg was, maar zonder die val was dat ook al een stuk minder geweest. Ik zag het hem nog niet doen ook.
    21-05-2025 12:21
    https://www.eurosport.nl/wielrennen/vuelta-a-espana/2022/la-vuelta-remco-evenepoel-komt-goed-weg-bij-val-mijn-fiets-ziet-er-erger-uit-dan-ikzelf_vid1740103/video.shtml
    21-05-2025 15:59
    Roglic ging bij de aanval met Wright 8 seconden goedmaken omdat Evenepoel op een goed moment lek reed. Mas had trouwens in die 2 dagen ook evenveel tijd teruggepakt op Evenepoel en heeft er daarna niets meer af gekregen, dus of hij Evenepoel nog ging inhalen weet ik zo maar niet (en de Mas van eind 2022 was geen pannenkoek, kijk maar naar de Italiaanse najaarskoersen).

    Wuyts heeft wel een gigantische haat voor Roglic sinds ... waarschijnlijk het WK van 2020. Slaagt echt nergens op, Roglic is al redelijk wat teruggekomen van achterstand zoals de Giro van 2 jaar geleden.
21-05-2025 09:37
Afgelopen ronde van Catalonië haalde hij toch wel een trucje uit op de Montjuïc.
    21-05-2025 10:14
    Inderdaad, misschien is Wuyts het vergeten, maar Ayuso weet dit echt nog wel.
21-05-2025 09:50
Ben het niet vaak eens met Wuyts, maar in dit geval zit er wel een kern van waarheid in. Ondanks dat Roglič een taaie kerel is, die zelfs na valpartijen blijft strijden, is hij inderdaad iemand die vanuit een verloren positie al snel de bakens verzet richting een volgende ronde.
Hij staat er nu nog best behoorlijk voor, maar mocht hij merken dat hij UAE niet kan kraken, lijkt het me dan ook niet ondenkbaar dat hij er de brui aan geeft. Zo zal hij frisser aan de Tour starten en kan hij eventueel zelfs nog de Vuelta meepikken.
    21-05-2025 09:59
    Ik weet niet of nu er aardig wat voorbeelden zijn bewering tegenspreken, nou het beste moment is om het eens wel met hem eens te zijn.
    21-05-2025 10:27
    Aardig wat voorbeelden? ik tel er 0 ...

    Vuelta 2019 -> wint vanuit een toppositie (tegen een opa en een neo)
    Tour 2020 -> verliest ondanks toppositie
    Vuelta 2020 -> wint vanuit een toppositie (met dank aan de boni)
    Tour 2021 -> Roglic valt in ettape 3, rijdt nadien nog een goede tijdrit, maar geeft uiteindelijk op met het oog op de vuelta.
    Vuelta 2021 -> wint vanuit een toppositie
    Tour 2022 -> komt op achterstand door strobaal in de kasseienrit, geeft later op.
    Vuelta 2022 -> Verliest eerst minuten op een betere renner, pakt wat tijd terug door pech tegenstander, valt zelf en geef opnieuw op.
    Giro 2023 -> wint vanuit een toppositie, door het (in de meest makke grote ronde ooit) af te maken op de laatste dag.
    Vuelta 2023 -> voorlopig de enige keer dat ik Roglic op achterstand heb zien terug vechten, maar dan wel door een eigen ploegmaat aan te vallen (zonder succes).
    Tour 2024 -> Er zijn er 3 beteren in koers, valt en geeft op met het oog op de vuelta.
    Vuelta 2024 -> wint vanuit een toppositie

    En dan vergeet ik nog de Giro van 2019, waar hij als topfavoriet van start ging, hij zijn grootste tegenstander zag uitvallen, maar ondanks een zeer gunstige uitgangspositie alsnog de duimen moest leggen voor zowel Nibali and Carapaz.
    21-05-2025 10:35
    Ziet er uit als een objectieve opsomming, maar wat is de waarde wanneer het mega gekleurd is en bijvoorbeeld een gebroken ruggenwervel vertaalt wordt naar 'opgeven bij de eerste de beste tegenslag'.

    Vuelta 2022 start Roglic niet fit overigens, maar goed de werkelijkheid doet er niet echt toe begrijp ik.
    21-05-2025 11:10
    Och. Mensen vergeten snel. Ja joh hij verzette toch zo zijn bakens in de laatste rit van de ronde van Catalonië dit jaar.
    21-05-2025 11:40
    @S. Morgenstern, de waarde van die opsomming is dat, hoe je het ook draait of keert, Roglic er in een grote ronde nog nooit is in geslaagd om zich vanuit een schijnbaar uitzichtloze situatie terug in de wedstrijd te knokken.
    Hij is daarentegen wel al vaker van zijn sokkel gevallen (ook letterlijk) nadat het er eerder heel goed voor hem uit zag. Ik snap dat jij dat als fan (?) niet leuk vindt, maar dat verandert niets aan de feiten.

    Dat gezegd zijnde vind ik zijn huidige positie nog niet meteen uitzichtloos.
    21-05-2025 12:17
    ´de waarde van die opsomming is dat, hoe je het ook draait of keert, Roglic er in een grote ronde nog nooit is in geslaagd om zich vanuit een schijnbaar uitzichtloze situatie terug in de wedstrijd te knokken.´

    Volgens mij gaat het verhaal niet over uitzichtloze situaties (zoals bijvoorbeeld rondrijden met een gebroken ruggenwervel), maar over terug knokken na het oplopen van een achterstand. Dat laatste heeft Roglic meermaals gedaan (ook in die grote ronde die hij niet fit begon). Dat zijn feiten die jouw gekleurde opsomming niet tegenspreken.
    21-05-2025 12:53
    In geval van Roglic kun je al jaren spreken van een patroon in het overdreven kritisch en negatief analyseren door een aantal Vlaamse wielercommentatoren.
    Als Wuyts echt een objectief punt wilde maken had hij Roglic ploeg onder de loep moeten nemen. Daar zit vooral de zwakte zoals zondag overduidelijk bleek. Helaas kiest hij er toch weer voor om het op de man te spelen.
    21-05-2025 13:10
    "een schijnbaar verloren positie" staat nochthans letterlijk in het artikel..
    21-05-2025 13:32
    Precies, dus situaties waarin hij nog terug zou kunnen knokken om een opgelopen achterstand goed te maken. Zoals waar hij mee bezig was in de Vuelta van 2022. Voorbeelden van rondes waarin hij zijn ruggenwervels brak hebben daarbij niets toe te voegen.
21-05-2025 11:00
Wat me opvalt aan Roglic, is dat hij extreem "zen" lijkt in deze Giro. Veel meer dan al die commentatoren die weer zeggen dat hij een slechte dag heeft gehad of zijn achterstand nooit meer goed gaat maken. Hij lijkt zich echt niets aan te trekken van alle kleine setbacks die hij heeft gehad. En waarom zou hij ook? Hij is 35, heeft de Giro al eens gewonnen en wil vooral nog de Tour winnen. Ik heb het idee dat hij hier gestart is met het idee om zoveel mogelijk energie te conserveren en te proberen met een zekere reserve de Giro te winnen. Volgens mij doet hij tot nu toe gewoon zijn best, maar is hij van plan op die aankomsten bergop in de derde week te gaan knallen en daar weer met 10 seconden verschil het klassement te gaan winnen. Een beetje zoals hij de Giro in 2023 ook reed. En hem kennende is er best een kans dat hem dat lukt. En er is natuurlijk ook een kans dat hij 2e wordt of zelfs minder en dat hij de Tour ook niet wint.
21-05-2025 10:19
Ik schrijf Michel Wuyts wel af, al jaren.
21-05-2025 11:28
Vreemde opmerking van Michel Wuyts. Als er één iemand is die heeft bewezen dat hij ontzettend goed kan terugboksen dan is het Primoz Roglic wel.. Begin maar bij de laatste grote ronde, Vuelta 2024. Ben O'Connor liep 4 minuten uit en daarna leek ook Mas met Roglic af te gaan rekenen halverwege de Vuelta. Maar Roglic kwam ijzersterk terug in de slotweek en won de Vuelta alsnog.
21-05-2025 09:42
5e op 1:18 in begin van de tweede week vind ik nog geen ‘verloren positie’. Ik zie hem nog steeds als 1 van de grote kanshebbers.
21-05-2025 10:26
De vraag is sowieso of Roglic vol inzet op deze Giro, of dat zijn hoofddoel de Tour de France is. Ze allebei op topniveau rijden zien we vrijwel nooit: Froome, Dumoulin en Pogacar waren absolute uitzonderingen en dat ook nog eens in een tijd dat er in de betreffende Tours geen torenhoge topfavoriet was.
21-05-2025 10:29
Ach, sinds het WK in Italië waar Alaphilippe won is het duidelijk dat Wuyts de feiten over Roglic niet meer op een rijtje heeft.
    21-05-2025 11:28
    Inderdaad, sinds die tijd is Wuyts onobjectief zuur over Roglic.
21-05-2025 11:39
Wuyts/De Cauwer en hun Roglic aversie… Onkruid vergaat niet. Maakt niet uit hoeveel logica je gebruikt om het de kop in te drukken.
21-05-2025 11:07
Ach het is toch ook wat als je volksheld rijles krijgt. Dat soort dingen vergeet een Vlaming gewoon niet. Dat is dan een soort nationaal trauma. Natuurlijk is Remco beter dan Primoz in potentie. Maar ervaring van het winnen van tig grote rondes en het tig keer ‘terugboksen’ na tegenslag telt ook zwaar mee in deze sport. Maar ach dat Wuyts een selectief geheugen heeft over iedereen die Remco heeft verslagen lijkt me logisch. National Flemish reality distortion field doet zijn werk. Voor mij maakt het me alleen nog maar meer fan van Pietje Bel aka Primoz. Relativeren kun je leren.
    21-05-2025 12:05
    Het is maar wat je als ‘in potentie beter’ beschouwd. Qua meerdaagse koersen is die potentie bij RE nogal ver te zoeken als we de erelijsten van beide heren naast elkaar leggen.
    Grand Tours.
    PR. 5
    RE. 1
    Major Tours
    PR. 11
    RE. 1
    Dat een aantal Vlaamse commentatoren beide op dit vlak zo dicht bij elkaar plaatsen en de feiten gemakshalve maar even achterwege laten is pure kolder met natuurlijk een zwaar chauvinistische insteek.
    21-05-2025 12:44
    Froome heeft zelfs nog meer grand tours gewonnen!
21-05-2025 11:10
Michel begint nu ook al te dementeren. Waarom blijven we deze gefrustreerde oude commmentatoe quoten?
21-05-2025 11:22
Denk dat hij Roglic in een grote ronde verward met Evenepoel in een grote ronde.
21-05-2025 09:45
Giro 23?
baskenland 21?
    21-05-2025 09:59
    In die Giro heeft hij nooit in een verloren positie gereden he. Een halve minuut achter op Thomas met nog een tijdrit in het slotweekend is gewoon een goeie uitgangspositie.
    21-05-2025 11:45
    Eh iedereen riep dat Roglic gewoon hopeloos verloren was nadat hij gelost werd op Monte Bondone.
21-05-2025 11:43
Ik heb Pogacar ook nooit een grote ronde zien winnen uit schijnbaar verloren positie...
    21-05-2025 11:56
    Ik snap je punt, maar in de Tour van 2020 deed hij dat natuurlijk wel.
21-05-2025 12:15
Het is toch ongelofelijk

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine