Michael Woods neemt leiderstrui Bauke Mollema over na tweede etappe Tour du Var

zaterdag 20 februari 2021 om 15:24
Michael Woods neemt leiderstrui Bauke Mollema over na tweede etappe Tour du Var

foto: Cor Vos

De tweede etappe van de Tour des Alpes Maritimes et du Var is gewonnen door Michael Woods. Op het steile slotmuurtje in Fayence was de renner van Israel Start-Up Nation de beste voor Bauke Mollema en Jhonatan Narvaéz. Woods nam ook de leiderstrui over van de Nederlander.

Nadat in de openingsetappe de route door de Alpes-Maritimes voerde, speelde de tweede rit zich af in de Var. Op deze tweede dag lagen start en finish in Fayence, ongeveer dertig kilometer ten noorden van badplaats Fréjus. De finish lag net na de Mur de Fayence, een korte maar erg steile helling. Om elf uur ’s ochtends trokken de 149 overgebleven renners zich in gang; Romain Hardy was er na zijn opgave vrijdag niet meer bij. Onder zonnige omstandigheden roken de aanvallers meteen hun kans, maar het duurde even vooraleer een groep mocht wegblijven.

Zevental vluchters
Pas na twintig kilometer kwam een lange vlucht met zeven man tot stand. Astana-coureur Hugo Houle sloeg de handen ineen met het Delko-koppel Clément Berthet en Biniam Ghirmay Hailu, Víctor De la Parte (Total Direct Energie), Cyril Barthe (B&B Hotels), Dylan Kowalski (Xelliss-Roubaix Lille Métropole) en Andrea Mifsud (Swiss Racing Academy). Van hen was Berthet op de 56e plek, op 1m37s van gele trui Bauke Mollema, de best geklasseerde renner. Voor de eerste klim van de dag, de Côte des Marjoris na 57,6 kilometer, was hun voorsprong al tot vier minuten opgelopen.

Bauke Mollema – foto: Cor Vos 

Het verschil met het peloton, waar de ploeggenoten van Mollema zich op kop hadden gezet, bleef dan bij de passage van Les Marjoris en de Col de Mons, de tweede klim van de dag, rond de vier en vijf minuten schommelen. Na zo’n honderd kilometer werd de Mur de Fayence een eerste keer omhoog gereden. Toen volgden nog twee plaatselijke ronden van 33 kilometer, waarin de vluchters stukje bij beetje werden ingerekend.

Woods superieur, Mollema tweede
Op het plaatselijke circuit werd het peloton opgeschrikt door een harde valpartij. Pierre Latour, Anthony Turgis en Nans Peters gingen tegen de vlakte. Latour moest de strijd zelfs staken. Verder was het vooral een zaak van vluchters grijpen en in gestrekte draf richting het slotklimmetje koersen. Daar zou, zoals verwacht, de beslissing vallen.

Op de beklimming richting het centrum van Fayence was Vuillermoz de eerste die de lont in het kruitvat stak. Zijn inspanning kwam echter veel te vroeg. Ook Greg Van Avermaet kon het niet bolwerken. Woods toonde zich op zijn tweede koersdag voor zijn nieuwe ploeg de allersterkste. Toen hij het tempo opvoerde kon niemand mee. Klassementsleider Mollema reed een prima slotklim en eindigde vlak achter Woods als tweede. Hij wist zijn leidende positie echter niet te behouden. De Trek-Segafredo-renner werd op twee seconden gezet door de jury.

Dit artikel delen:

38 Reacties

Poeksel 20 februari 2021 om 15:30

Zouden ze nog met elkaar gepraat hebben? ;)

kelderfan 20 februari 2021 om 15:32

Bauke Mollema is dik in orde. Maar Woods laat zich ook goed zien.
Go Bauke.

Franco Ballerini 20 februari 2021 om 15:36

Advies aan Eurosport: gooi Traksel er nu maar uit en laat Slagter en Kroon beurtelings het co-commentaar doen.

Jacob Lohof 20 februari 2021 om 15:40

Helemaal mee eens Traksel altijd Jumbo voor en Jumbo na nooit over andere renners. Jumbo voor velen eindstation

CechRepublic 20 februari 2021 om 15:45

Slagter ging toch tractoren verkopen?

Limal 20 februari 2021 om 15:47

Ik kan enkel kiezen tussen Engels en Duits in de (buitenlandse) Player en vandaag werd ik er met een verschrikkelijk schel en ratelend stemgeluid aan herinnerd dat José Been nu commentaar geeft in het Engels. Auw.

Jean Dumas 20 februari 2021 om 15:40

Israel mag er morgen voor rijden en dat is niet per se een voordeel. Met de aanvallersrit in aantocht zijn er nog vele kapers op de kust. De Mol kan afwachten.
En wat is TJ Slagter een uitstekende co-commentator zeg, een verademing.

Joachim 20 februari 2021 om 15:44

Jesús Herrada ontbreekt nog bij Procyclingstats (8e in rit, 6e in stand).

Jacob Lohof 20 februari 2021 om 15:44

Ik snap niks van die verschillen. Woods 2 seconden voor Bauke, maar Bauke in zelfde tijd als narvaez

Jean Dumas 20 februari 2021 om 15:46

Ik dacht nog een 1 te zien toen Bauk over de streep kwam, PCS had het eerst ook.

CechRepublic 20 februari 2021 om 15:46

Mollema op 2 seconden begrijp ik nog wel, maar zelfde tijd als Narvaez is wel raar.

Lalsacien 20 februari 2021 om 15:53

Rustaagh. Even afwachten en dan komt alles goed!

Jacob Lohof 20 februari 2021 om 15:54

Ja dat bedoel ik ook , die 2 seconden begrijp ik wel maar daarna niet. Net al gisteren was Bauke wel meer dan 1 seconden voor Woods, maar hij kwam in 1 groep binnen.
Ik vind dus de echte verschillen nemen in dit soort ritten

Jean Dumas 20 februari 2021 om 16:00

Precies, echte verschillen op basis van gps. Woods had gisteren meer meters achterstand dan Bauke nu.

Wradley Biggins 20 februari 2021 om 20:14

Echte verschillen nemen wanneer het een Nederlanders uitkomt en anders niet. Zet die nationalistische bril toch eens af!

Merlinappa 20 februari 2021 om 20:57

Iedereen dezelfde tijd als Mollema is het altijd toch?

CechRepublic 20 februari 2021 om 15:48

Weinig gezien van aanvalslust bij Ineos. Was weer gewoon ouderwets als een idioot in een ploegentijdrit naar een berg rijden (waar ze er vervolgens wel meteen af lagen, dat was wel nieuw).

Lalsacien 20 februari 2021 om 15:54

Nochtans zat Narvàez vooraan!

harryjohan71 20 februari 2021 om 16:03

@CechRepublic Er staan gewoon 2 renners in de top 10 van de uitslag en nog een 3e binnen13 seconden. Het is dan ook onzin om te zeggen dat ze er allemaal direct aflagen. Alleen de 4 (Pidcock, Van Baarle, Dennis en Thomas) renners van Ineos die kopwerk deden zijn op achterstand binnengekomen. Ze hebben initiatief getoond en vertrouwen gehad in Narvaez. Een ieder weet dat Woods moeilijk te verslaan is bij zo’n aankomst. 3e voor Narvaez is dan ook gewoon goed.

vevie 20 februari 2021 om 16:07
Quote:
Weinig gezien van aanvalslust bij Ineos. Was weer gewoon ouderwets als een idioot in een ploegentijdrit naar een berg rijden (waar ze er vervolgens wel meteen af lagen, dat was wel nieuw).

Zo zie je maar dat iemand altijd een eigen narratief in zijn hoofd heeft en dan het verhaal zo draait zodat het binnen dat narratief past. Zoals wordt gezegd, 2 renners bij de top 10 en een ander binnen 13 seconden. Tja…

CechRepublic 20 februari 2021 om 16:15

Twee renners in de top 10 zegt natuurlijk niks over hoe aanvallend ze hebben gereden. Volgens die logica was het Sky-treintje één van de meest aanvallende ploegen ooit.Dit was gewoon weer de hele ploeg een tijdrit laten rijden en dan iemand alleen op het laatste stukje proberen af te zetten. Die was alleen niet sterk genoeg. Aanvallen was geweest Narvaez of Dennis in die kopgroep meesturen en bij een eventueel terugpakken iemand anders proberen te laten wegrijden.

Limal 20 februari 2021 om 16:21

Ik veronderstel dat CechRepublic doelde op die uitspraak van Brailsford dat Ineos anders zou gaan rijden dan het oude Sky-treintje concept?

Romāns Vainšteins 20 februari 2021 om 17:15

Deden zo ook weer:

Hijg hijg hijg, koppie naar benee, metertje kijk, hijg hijg hijg, koppie naar benee, metertje kijk, hijg hijg hijg, koppie naar benee, lullen in het oortje, hijg hijg hijg, koppie naar benee, metertje kijk…

?

KimJungPoels 20 februari 2021 om 17:24

Gelukkig leent zo’n vlakke aanloop met een muurtje op het einde zich ook zo perfect voor een zeer aanvallende koers.

Maar je hebt weer wat kritiek op ineos kunnen uiten, moet lekker voelen.

harryjohan71 20 februari 2021 om 17:36

@Chec jij geeft aan dat ze (Ineos) er direct aflagen. Dit is gewoon niet het geval. Het treintje van Ineos heeft niet de hele tijd op kop gereden. Dat deden andere ploegen. Onder andere de ploeg van de leider zoals normaal is. Toen het smaller werd gingen ze pas op kop rijden. Waarom kritiek op Ineos als geen enkele World Tour ploeg een aanval heeft geplaatst. Misschien is dit om dat het parcours hier niet voor geschikt was.

CechRepublic 20 februari 2021 om 18:37

@Kim: klopt, Ineos afzeiken is mijn enige bestaansrecht hier. Kijk mijn commentaargeschiedenis er maar op na. Minimaal 95% is lullig doen over Ineos. Zo flauw van me.

@HJ71, ik zette de TV aan met 15km te gaan. Toen reden ze een ploegentijdrit die 14km duurde. Mogelijk een reden dat geeneen team een aanval plaatste. Het was gewoon de oude Sky taktiek, maar dan met kopmannen die niet goed genoeg waren om het af te maken.

Het is me niet helemaal duidelijk waarom je ineens niets meer over Ineos mag zeggen. Heb ik wat gemist de afgelopen twee weken?

KimJungPoels 20 februari 2021 om 19:17

Wat je verder allemaal post weet ik niet. Maar dit moet of voortkomen uit een bepaalde antipathie tegen Ineos, of uit vrij weinig koers inzicht. Want in deze etappe gaat natuurlijk niet een ploeg de aanval zoeken.

harryjohan71 20 februari 2021 om 19:24

@ChecRepublic Als ik me in je opmerking kan vinden, zal ik er niet op reageren. Tot op heden heeft Ineos aanvallend gereden in 2021, met o.a. Sosa, Kwiatkowski en Ganna. Dit is de reden dat ik de opmerking dan ook niet terecht vindt. Zij zijn de enige ploeg tot op heden die 2 renners heeft die vanuit een aanval gewonnen hebben.

Jacob Lohof 20 februari 2021 om 15:55

Bauke doet gewoon zijn ding, dat moet Tom ook doen

Wim Kruithof 20 februari 2021 om 16:31

Dat doet Tom ook, precies daarom is hij gestopt.

Jacob Lohof 20 februari 2021 om 17:22

Hoop ik en weg bij code geel!!!!
DSM en Jumbo zijn allebei keurslijf voor Tom geweest

Bazzz 20 februari 2021 om 18:38

Tom zijn ding is niet in de wielersport, maar in de paarden- of korfbalwereld

Retro Lex 20 februari 2021 om 15:57

Arjen Livyns. Ik had nog nooit van hem gehoord. Knap 8e in uitslag en AK. Ook al 5e in GP Marsaileise . Die is klaar voor de Omloop

Beer 20 februari 2021 om 16:08

Vorig jaar ook knap mee in de RVV na de Koppenberg. Als ze niet inhouden in de aanloop naar de Mariaborrestraat had hij zo mee in de beslissende vlucht kunnen zitten. Benieuwd hoe hij verder evolueert.

Romāns Vainšteins 20 februari 2021 om 18:44

Ik hoor hem nu voor het eerst ja, maar eens opletten volgende week.

Limal 20 februari 2021 om 16:06

De eerste muurfinish van 2021 is daarmee een feit en hij was verdomd verraderlijk ook, zo onregelmatig. Sterk van Woods op zijn geliefkoosde terrein, mooi hoe Mollema zich weerde en met een dag vertraging laat Narvaez dan toch zien wat ik vooraf van hem verwachtte.

Dat Van Avermaet er hier doorzakte tegen de klimmers-springveren verontrust me nog niet, maar wel straf dat een Laporte zich wél tussen die mannen weet te plaatsen. Livyns blijft ook verbazen.

kelderfan 20 februari 2021 om 16:25

Ja die Livyns heeft ’t bij Roompot geleerd.

heuvelcolombia 20 februari 2021 om 17:12

Knap van Laporte

Headlines

Materiaalzone

Populair