Michael Woods haalt uit naar ASO: “Wat ze ook zeggen, ze houden van valpartijen”
Na de chaotische derde etappe van de Tour de France 2025, was er weer veel te doen om de veiligheid in het wielrennen. Voor Michael Woods is dit een reden om in de pen te klimmen en een vlammend stuk te schrijven over de ASO, huidige veiligheidsmaatregelen en mogelijke oplossingen.
Na de vele valpartijen in de derde etappe naar Duinkerke is het weer een hot item: de veiligheid. Maar wie treft nu eigenlijk blaam? Iemand als Dylan Groenewegen wil de ASO niet de schuld geven van alle chaos, maar Michael Woods heeft toch een andere mening en steekt die niet onder stoelen of banken. In een uitgebreide column op zijn eigen website maakt de ervaren Canadees van Israel-Premier Tech van zijn hart geen moordkuil.
“Hoewel de Tour drie weken duurt, voelt het voor een renner haast als een heel leven”, begint hij zijn verhaal. “We zijn nu drie dagen onderweg, maar we al bijna een week van huis. […] Tot nu toe heb ik mezelf uit de problemen kunnen houden, maar omdat ik de hele tijd achter in het peloton zat, heb ik al veel valpartijen gezien.”
Sensatie
“Ik weet dat ik het hier vaak over heb, maar als de drager van de groene trui (doelt op Jasper Philipsen, red.) uitvalt door een crash en je ziet wat ik de afgelopen dagen heb gezien, dan is het moeilijk om dat uit je hoofd te zetten. Voor het Grand Départ bracht ASO alle renners samen in de Opera van Lille voor de jaarlijkse racebriefing. Zoals altijd begon de bijeenkomst met een terugblik op de vorige editie. Etappezeges, epische landschappen en natuurlijk valpartijen waren hoofdonderdelen van de film.”

De eerste Tourritten verliepen bij momenten zeer hectisch – foto: Cor Vos
“Wat de ASO ook zegt, ze houden van valpartijen. Ondanks hun zogenaamde ‘pogingen’ om de sport veiliger te maken, krijg je bij het zien van de hoogtepunten het gevoel dat bloed, kapotte fietsen en renners die een ambulance in strompelen precies is wat ze willen laten zien”, houdt Woods zich bepaald niet in.
“Wat me tijdens die presentatie echter het meest opviel, waren niet de gruwelijke beelden van renners die vielen, maar wat er aan het einde van de sessie werd gezegd. Een van de leidinggevenden van ASO sprak over recente inspanningen om de sport veiliger te maken, maar in zijn slotpleidooi legde hij opvallend veel verantwoordelijkheid bij de renners.”
Grenzen stellen
“Vrij vertaald – ik luisterde naar de presentatie in het Frans – zei hij iets in de trant van: “Renners moeten ook meer doen om risico’s te beperken en als ze dat niet doen, dan moeten we ze misschien dwingen om beschermende kleding te dragen.” Hij zei dit alsof beschermende kledij een straf zou zijn. Dat gaf voor mij aan dat hij totaal niet begreep wat renners willen en hoe sport – of het leven – werkt.”
“Alles in deze wereld is geëvolueerd met het oog op overleven en het verleggen van grenzen. Sport, een menselijke uitvinding, is daar een directe uiting van”, aldus Woods. “Wanneer je in sport grenzen stelt, zullen atleten die onvermijdelijk opzoeken en soms overschrijden in een poging om te winnen. Zeker als er geld of grote belangen op het spel staan.”
“Het is aan de organisatoren om de grenzen te bepalen en aan te passen aan hoe zij de sport willen vormgeven. Onder de huidige regels en met de snelheden die het peloton tegenwoordig haalt, moeten renners enorme risico’s nemen om te kunnen presteren. Als je de veiligheid wil vergroten, moet je de spelregels veranderen. Als ASO en de UCI veiligheid écht belangrijk vinden, zullen ze dit moeten doen.”
Mogelijke maatregelen
Het gaat volgens Woods allemaal niet snel genoeg. “Beide organisaties hebben stappen gezet en ik ben optimistisch dat SafeR (overkoepelende veiligheidsorganisatie, red.) vooruitgang boekt, maar niets is tot nu toe drastisch genoeg geweest om de risico’s en valpartijen echt te verminderen. En ons waarschuwen dat het dragen van beschermingsmiddelen een straf zou zijn, is ronduit absurd.”
Woods pleit zelf voor heel wat maatregelen om de sport veiliger te maken, waaronder het verminderen van de snelheid, verkleinen van het peloton, afschaffen van fietscomputers en oortjes en een herziening van het degradatiesysteem. “Er zijn vast nog meer punten te maken of tegenargumenten te bedenken en ik zie ook wel wat gaten in mijn eigen redenering, maar op een gegeven moment moet je stoppen met nadenken.”
Edit redactie: Dat is niet nodig
Hetzelfde gevoel komt spontaan op bij die Netflix reeks waar het bloed haast de huiskamer in druipt. Dat zou nooit het beeld mogen zijn die de sport moet uitdragen en toch vonden de “stakeholders” dat het een boost zou geven… tot nu…
Ze innen met veel plezier de honderden miljoenen die de diverse broadcast organisaties wereldwijd neerleggen om de Tour te mogen uitzenden, en daarnaast hebben ze ook geen enkel probleem met het accepteren van de vele miljoenen die iedere start en/of finish plaats moet neerleggen x21.
Maar eenmalig enkele tonnen uitgeven aan fatsoenlijke signalisatie, of enkele extra tonnen uit te geven aan vrijwilligers/gendarmerie om ergens met een vlaggetje en fluitje te gaan staan..... Nee dat is uit den boze....
Zolang zowel de UCI als ASO onder leiding is van Fransen die nog steeds denken dat we in de jaren zeventig van de vorige eeuw leven zal er nooit iets veranderen.... Dat de Chinezen en Arabieren de sport maar zeer snel in z'n geheel overnemen...
Het verschil met "vroeger" zit 'm in steeds meer renners die mee kunnen doen om een goede klassering bij een sprint en veel stijvere fietsen dan in het verleden.
De enige oplossing is om geen parcoursen meer uit te stippelen die uitnodigen tot een massa spurt. Denk aan een steile klim kort voor de finish, of dermate veel bochten dat de snelheid er compleet uit is en dat het alleen voor maar een kleine voorhoede mogelijk is om de laatste max 100 meter nog te rijden voor de winst.
Ik heb wel wat bedenkingen bij een plan om het eindstuk selectiever te maken, dan verschuif je de drukte toch tot voor dat punt en krijg je gewoon eerder de chaos ?
Stijvere kaders, gaat dat veel meespelen, ik weet van een professor die in dat materiaal gespecialiseerd is dat het allemaal toch maar wat overkill is. Fietsen zijn geen windmolenwieken en zo, het is leuk voor de vorm bij fietsen maar voor de rest. Het is enkel véél lichter...