Michael Matthews: “Ik hoopte in de finale nog een paar man te hebben”
foto: Cor Vos
maandag 5 oktober 2020 om 10:51

Michael Matthews: “Ik hoopte in de finale nog een paar man te hebben”

Michael Matthews werd voor de tweede etappe van de Giro d’Italia gezien als de grote favoriet voor de dagzege. Maar in Agrigento, waar de aankomst lag op een heuvel, moest de Australiër genoegen nemen met de vierde plaats.

Matthews vond in Agrigento een aankomst die hem op het lijf was geschreven. Maar toen Diego Ulissi in de laatste kilometer aanzette, moest de Australiër passen. Uiteindelijk won hij vijf tellen achter Ulissi, Peter Sagan en Mikkel Honoré de sprint van de achtervolgers. “Toen ze aanvielen met iets meer dan een kilometer te gaan, kon ik niet mee. Ik hoopte toen dat ze zouden worden bijgehaald en ik had kunnen sprinten”, citeerde Cyclingnews hem.

“Alle ploegen reden die laatste klim erg hard omhoog en toen Ulissi aanviel, wisten we allemaal dat hij op zo’n dag, met een hellende finale, een van de besten ter wereld is. De wedstrijd had beter wat langer kunnen duren, maar het is wat het is.” Matthews zag dat INEOS Grenadiers het gat op Ulissi, Sagan en Honoré vergeefs probeerde dicht te rijden, maar hoopt dat de volgende keer zijn eigen ploeggenoten er zijn om dat te doen.

“We moeten proberen om als ploeg meer bij elkaar te blijven op de slotklim. Ik hoopte dat er tot diep in de finale nog een paar jongens zouden zijn die me zouden kunnen helpen, want op zo’n explosieve aankomst zal het altijd moeilijk voor me blijven om met een man als Ullisi mee te gaan. Ik hoopte echt op een sprint met een uitgedund peloton en op een betere kans.” Ondanks alles blijft hij strijdbaar. “Ik ga het zeker weer proberen, want de vorm en de benen zijn goed.”

RIDE Magazine
21 Reacties
05-10-2020 10:57
Het is gewoon heel vaak net niet met matthews. Heel vaak gokt hij op zijn sprint, die hij vervolgens wel wint. Helaas rijden er dan een paar voor. Waarom niet met sagan meespringen? De benen heeft hij!
    05-10-2020 10:58
    Oomen was nog heel luxe, had hij ook Kelderman willen zien knechten?
    05-10-2020 11:02
    Dat niet meespringen lijkt bijna een trauma na die ene Amstel (zijn droomkoers) waar hij zich driedubbel plooide om als enige in Gilbert zijn wiel te blijven op de Cauberg, de rest terugkwam en ik meen Kwiatek dan de sprint won.
    05-10-2020 13:29
    Echt he, dit is gewoon classic Matthews... Wel verrassend deze keer, ik had hém in de rol van Sagan verwacht:)
05-10-2020 10:58
Vind Matthews echt een baas, maar komt toch vaak te kort om echt mee te kunnen met de toppers. Milaan San Remo dit jaar, maar ook toen Ala van Sagan won in msr kon hij niet mee op de klim. Om vervolgens wel de sprint te winnen. Bovendien deed Oomen goed werk gisteren.
05-10-2020 11:08
Matthews is simpelweg net, maar dan ook net iets minder sterk dan de sterksten. Dat hij er wel vaak zit daar houdt in dat het met de beroepsernst wel goed zit.
05-10-2020 11:12
Dit is precies de reden dat Sunweb doorselecteert. Matthews is een garantie voor 10-15 ereplaatsen ieder seizoen, maar ontbeert de panache om te gaan voor een overwinning in de grote wedstrijden. Natuurlijk zal Matthews nog wel een rit pakken, maar hij levert veel te weinig.
Ulissi ging er echt voor en werd beloond. Wackermann deed ook een mooie poging. Matthews pokerde en verloor, wederom.
05-10-2020 11:12
Een goeie Bling zit gewoon in de buurt van Ulissi en Sagan. Maar okee, zijn ploeg kan gerust gedurende de etappe wat minder verantwoordelijkheid nemen. Wie weet maakt een half mannetje extra in de finale dan het verschil.
05-10-2020 11:13
Ik weet niet welke ploegmaats hem op zo'n aankomst even terug zouden kunnen rijden naar Ulissi. Je moet er direct zelf op reageren en als je daar de benen niet voor hebt, ben je gewoon niet goed genoeg om te winnen.
05-10-2020 11:21
Misschien moet Matthews even wat finales van type koersen die hij graag wil winnen terugkijken. Hij koerst te veel als een sprinter terwijl het in dit soort koersen ook om zelf aanvallen en reageren gaat. Dat moet je dan uiteraard wel kunnen maar daar ligt het volgens mij niet eens zozeer aan.
    05-10-2020 11:23
    Juist. 7e afgelopen WK (dat was veel zwaarder en sterker bezet).
05-10-2020 11:28
Wow wat een zwak excuus en sneer richting zijn ploeggenoten voor een renner die een reputatie heeft om de snelste te zijn van de achtervolgende groep. Teveel bling, te weinig zelf reflectie.

Oomen reed trouwens nog best lang in dienst voor Matthews in de aanloop naar dat klimmetje, terwijl ik zou verwachten dat Oomen eerder knecht voor Kelderman. En samen met Hindley en Kelderman komen ze allemaal in dezelfde groep aan als Matthews. Dus als je niet mee kunt op het moment als Ulissi en Sagan gaan dan ben je gewoon niet goed genoeg. Schaam je Matthew.
    05-10-2020 11:38
    vind ik ook!
05-10-2020 11:41
Dit is geen 'massasprint' waar je pas in de laatste 200 meter op kop hoeft te komen. Het is een lange sprint bergop waarbij je vanaf de rode vod moet meeschuiven. Je hoeft geen kopwerk te doen maar als UAE gangmaakt, moet je meeschuiven omdat je weet dat er een gat gaat vallen.

Matthews zat dankzij Oomen op de juiste plek en kon niet meeschuiven. Vervolgens kreeg hij een herkansing met Sagan (die opgesloten zat op het UAE moment) maar ook toen schoof hij niet mee.

Als hij werkelijk zo goed was, is het toch echt heel vreemd om een lead-out te verwachten op een aankomst als deze.
05-10-2020 11:55
Ik vind het allemaal niet vreemd wat hij zegt. Hij geeft duidelijk aan dat hij niet zelf niet meekwam. Dan moet je het bij elkaar houden of krijgen. Strategisch gezien heb je dan mensen nodig die het dichtrijden, zodat hij kan sprinten. Of dat realistisch is, is iets anders. Maar hij zegt precies hoe het is. Het moet bij elkaar blijven, wil hij kunnen winnen.
    05-10-2020 12:20
    "Strategisch gezien heb je dan mensen nodig die het dichtrijden, zodat hij kan sprinten."

    Daar zit de fout. Dit is geen Milaan San Remo. Op dit soort korte klimmen heb je daar geen tijd voor. Als ze op 800 meter aan gaan en het valt niet meer stil vooraan, dan kan je het alleen dichtrijden door een grotere inspanning te leveren dan de koplopers. Aangezien je niet mee kon met Ulissi, kan je de wattages die nodig zijn om het gat te dichten ook niet trappen.
    05-10-2020 12:57
    Denk dat daar toch het verschil zit tussen een Sagan (die het gevaar ziet en zijn karretje aanpikt) en Matthews (die niet mee gaat of kan, en hoop dat alles weer bij elkaar komt). Matthews denkt te veel als een sprinter.

    Sagan krijgt zeker de laatste tijd behoorlijk wat kritiek. Maar dit soort acties zijn in mijn ogen wel illustratief voor de renner Sagan. Niet altijd afwachten of rekenen op een ploeg, maar zelf zijn eigen keuzes maken. En dat betekent soms blijven zitten tot het allerlaatste moment (denk aan zijn WK overwinningen), maar soms ook gewoon meespringen bij een late uitval of in een waaier, of er gewoon zelf vandoor gaan (PR, RVV).

    Voor mij is Matthews een sprinter die ook kort kan eindigen in klassiekers, en Sagan een klassiek renner die ook kort kan eindigen in sprints
05-10-2020 12:58
Ajj, die voelt zich ineens vrij om eerlijk zijn ploeg af te kraken, nu hij bij Mitchelton heeft getekend. Als je iets van een toekomst ziet bij deze ploeg zeg je dit normaal niet, maar ik denk dat deze frustratie wel vaak voorkomt.
    05-10-2020 13:19
    Eerlijk? Iedereen heeft kunnen zien dat Oomen zich uit de naad reed en dat Matthews hem niet meer kon volgen.
    In Plouay had hij ook nog maar één man bij zich, die de hele wedstrijd alles heeft dichtgereden en het peloton aan gort reed. Dankzij Niels Eekhoff kon hij het afmaken, anders zat hij nu nog te wachten.
05-10-2020 14:03
Bling miste Eekhoff LOL
05-10-2020 15:21
Mmm, wat lees ik hier dat Matthews net niet goed genoeg is? Kijk maar eens goed in de resultaten dan... die knakker heeft meer WT klassiekers gewonnen dan elke Nederlander in het peloton. Paar jaar terug werd ie zelfs top10 Worldtour door zijn vele overwinningen.

Kortom, Matthews is EEN van de beste (tien) klassiekerrenners in het gehele peloton.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine