Met Thijs Zonneveld als sportief directeur heeft BEAT grootse plannen
Foto: Cor Vos
vrijdag 24 januari 2025 om 10:54

Met Thijs Zonneveld als sportief directeur heeft BEAT grootse plannen

Wielerjournalist Thijs Zonneveld wordt de nieuwe sportief directeur van de continentale BEAT Cycling-ploeg. Hij zal verantwoordelijk zijn voor de verdere ontwikkeling van de Nederlandse ploeg, samen met een vernieuwd coaching- en performance-team dat de organisatie naar een hoger niveau moet tillen. Daarmee bouwt BEAT op naar het grote doel: als eerste professionele wielerclub meedoen aan een grote ronde.

De 44-jarige Zonneveld fietste de afgelopen twee jaar zelf nog bij de ploeg, maar hing na afloop van het seizoen zijn fiets aan de haak. Nu blijkt waarom. “Ik heb enorm veel zin om me in dit ambitieuze en een tikje megalomane project te storten. Wielrennen is de afgelopen jaren een halve denksport geworden: wie niet investeert in de sportieve omkadering, doet niet meer mee om de knikkers.”

“Ik ga er alles aan doen om de ploeg en de club op sportief gebied verder vooruit te helpen. Zelf heb ik de afgelopen jaren veel gezien, gehoord en meegemaakt in het wielrennen; ik hoop dat ik onze renners kan laten leren van mijn kennis én mijn fouten”, aldus Zonneveld.

Binnen het coachingsteam heeft de club ook voormalig profwielrenners Martijn Maaskant en Gert-Jan Bosman aangesteld als de twee nieuwe coaches. Zij voegen zich bij Jeff Vermeulen en Alex van de Vosse als onderdeel van het coachingsteam. Daarnaast is het performance-team uitgebreid met diverse experts op gebied van training, voeding, mental coaching, het medische en operationele.

Ploegmanager Geert Broekhuizen bouwt zo verder aan zijn grote plan: ““Afgelopen winter zijn we aan de slag gegaan met het versterken van onze topsportafdeling en hebben we verder geïnvesteerd in begeleiding en structuur. We zijn erg blij dat we met Thijs een ervaren rot kunnen toevoegen. Dat moet de ploeg een boost geven en bijdragen aan het toekomstbestendig maken en de groei van de organisatie.”

RIDE Magazine
28 Reacties
24-01-2025 11:08
Binnenkort een 72-pagina’s tellende bundel uitbrengen met alle persberichten van de afgelopen jaren waarin beat het woord ‘Tour’ gebruikt? Wordt eerst maar eens niet weggereden op een NK ofzo, zoals de voorbije jaren meestal wel gebeurde.
    24-01-2025 12:40
    Artikel is opgesteld op basis van podcadt van meer dan 40 minuten die vanmorgen gepubliceerd is, niet op basis van persbericht. Tevens is men in de podcast heel genuanceerd over een aantal jaar goed presteren en daardoor pro conti worden, helemaal niet van die onzin pro conti team bla met in paar jaar tour rijden of winnen
    24-01-2025 12:54
    Ja dat kan je nu zeggen Mwielerfan, maar in de kop van dit artikel stond echt ‘Beat wil met Zonneveld als ploegleider naar de Tour’ en dat is nu toch maar aangepast. Die ‘onzin’ over de Tour heb ik niet bedacht, maar slingert Beat jaar na jaar de wereld in.
    25-01-2025 09:31
    Ik heb de podcast geluisterd. Maar blijf erbij dat dit weer oude wijn is in nieuwe zaken. De bekende praatjes van Beat, maar nu opgelepeld door Thijs Z. i.p.v. Geert Broekhuizen en Edwin Gulickx.

    Ze waren vorig jaar nummer 176 van de wereld. Daar zitten dan clubteams en zo niet bij, waarvan er ook wel zijn die het beter doen dan Beat.

    De stap naar de top 50, en dus de betere continentale teams, is al gigantisch. Helemaal als je dat wilt bereiken met prestaties in Europa i.p.v. kansloze wedstrijden in Afrika en Azie te rijden voor de punten.

    Verschil tussen onderkant Pro Tour en bovenkant Pro Tour (waar je mee doet voor de Wild cards) is ook gigantisch. Bovenkant Pro Tour moet je renners halen die mee kunnen in de World Tour. Tudor haalt even Hirschi en Alaphilippe, Q365 even Pidcock...

    Het lijkt me complete luchtfietserij.
24-01-2025 13:06
Ik schrok er wel van dat sinds de oprichting in 2016, en al de tijd en geld dat er in de marketing is gegaan dat ze nog niet eens 2000 leden hebben. Dat zitten er toch wat mensen niet op de goede plek daar. Ik zou persoonlijk ook stoppen met dat woke gedoe
    24-01-2025 16:11
    2.000 keer € 80. Da's € 160.000,00. Daar moet dan nog de kosten voor die gratis shirtjes vanaf. Ok, ze hebben nog wat sponsors, maar niemand zal echt dik gaan betalen voor een onopvallend plekje op het shirt.

    Waarom zou je eigenlijk lid moeten worden? Zodat ze dat geld uit kunnen geven aan allerlei matige renners, van wie de meesten beter af zijn in het clubpeloton dan het continentale peloton.

    Pro-ploeg kost miljoenen. Wil je enige kans maken op Wild cards meer dan 10 miljoen per jaar. Dat zal 50 keer het budget van nu zijn?
    24-01-2025 17:16
    Volgens mij was oorspronkelijk de filosofie dat je door kon stromen naar het "1e team".
24-01-2025 11:40
Deed ie weer een hulkje met zo'n shirt kapottrekken en alles? En waarom fuseert hij niet meteen met Team Tietema, een beetje van hetzelfde idee toch? Bla bla bla uniek, bla bla bla vet team, bla bla bla tour.
    24-01-2025 11:57
    In Frankrijk is het Blablacar...
24-01-2025 11:24
Binnen welke termijn willen ze dit? Hebben ze ook al een idee hoe ze hun budget met minimaal factor 10 gaan verhogen? Veel verder dan Zonneveld als aanwezige tussen de pers zie ik het niet komen. Vind het initiatief nog altijd inspirerend, al ben ik zelf als recreant nog niet zo happig op lid worden. Soort van schaamte gevoel, geen idee waar dat vandaan komt. Het nieuwe tenue vind ik alvast wel mooi.
    24-01-2025 13:03
    3 jaar pro conti, geen termijn voor top 50 team ranking. Langzame gestage groei door vooral eerst prestaties te verhogen en zo te groeien als team
    24-01-2025 15:04
    @Mwielerfan, bedankt voor de info! Nog eens nadenkend over mijn soort schaamtegevoel dat me o.a. weerhoud van lid worden... denk dat het vooral het wannabe prof lijkend dingetje is, net als het rondrijden in Visma LAB outfit of vergelijkbaar. Als ze geen profteam hadden, zou ik eerder lid worden ;-)
24-01-2025 12:10
Het is mooi om droomdoelen te hebben. Dit doel ligt alleen wel heeel ver weg.
BEAT hikt al jaren tegen de stap naar proconti aan. Daar hoorde je ze de laatste jaren al niet eens meer over. Eerst maar eens een winnende conti ploeg worden. Daarna proconti en daarna doorstromen naar de alle beste procontiploegen, want dàt is de concurrentie voor wildcards.
Daar hoort een exponentiële financiële ontwikkeling bij die inmiddels aantoonbaar niet realistisch in op basis van een clubbudget.
Zonder poen blijkt deze droom gewoon bedrog.
    24-01-2025 13:04
    Dat is precies hun plan
24-01-2025 12:25
Nu werkelijk iedereen en klein Pierke een voeding, performance-en verzinhetmaar coach in dienst heeft blijkt het uiteindelijk toch neer te komen op de intrinsieke kwaliteiten van de atleten. Hoe beter die zijn, hoe duurder ook…
Laat al die goeroes thuis en koop er een paar goeie renners voor…
    24-01-2025 12:51
    Luister eerste de podcast, voor dat je oordeelt. Ook beat kan het geld maar 1x uitgeven. Ze gaan dit op de zelfde manier doen als TJV 10 jaar geleden. Eerst een goede structuur neer zetten en laten zien dat renners beter worden. B.v. Tony Martin ging bewust naar TJV, terwijl hij ergens meer kon verdienen omdat de omkadering top geregeld was. Nu willen er nog steeds renner bewust naar V-Lab omdat ze weten dat ze daar ( over het algemeen) beter worden.
    24-01-2025 13:06
    Het maakt nogal uit of je 1 iemand voor voeding hebt die paar generieke tips geeft, of dat er meerdere mensen alle koks ondersteunen in alle wedstrijden en daarnaast naast wedstrijden renners thuis ook op maat gemaakte menu's hebben 24/7/365.
    24-01-2025 13:09
    Behalve Nederlanders die worden nauwelijks beter bij visma, zoals kelderman, kruijswijk is niet verbeterd ondanks veel betere voedingskennis, dumoulin kregen ze niet op de rit etc etc.
24-01-2025 11:25
Ha ha das wel lachen als ik eerlijk mag zijn. Maar als ze bij BEAT een grote ronde of koers in willen dan moet Thijsje stoppen met journalistje spelen
24-01-2025 12:51
Weer die grootspraak van ze?

Bakken er op continentaal niveau al niks van. Laat ze eerst daar maar eens wat winnen of kort rijden.

Denk dat beat het lekker moet houden bij beetje gek doen op het strand en de gravelpaden.
24-01-2025 13:47
Het zoveelste artikel over de grenzenloze ambities van Beat. Gekletst wordt er genoeg, gepresteerd een stuk minder, eigenlijk gewoon niet. Hoe lang zijn ze nu al bezig? Leuk hoor dat ze "een structuur" willen bouwen maar volgens mij gaat het hele budget op aan overhead. En aan een peperduur elektrisch wagenpark dat ze vanwege de beperkte actieradius dwingt in het programma te schrappen.

En het totale gebrek aan sportieve prestaties zal het ook niet bepaald makkelijk maken om sponsoren aan te trekken, die zien toch liever de shirtjes vooraan in de koers dan dat ze kunnen wijzen op de geweldige structuur!
24-01-2025 14:18
Renners beter maken? Bijna iedereen wordt minder bij beat.

Ze zouden van Bas van de Kooij een topsprinter maken toch?
24-01-2025 21:19
Laat mij niet lachen, beat moet eerst zorgen dat renners beter worden ipv slechter. Heel goed voorbeeld is atleet Daemen! Die nederlands kampioen belofte werd met daarnaast nog enorm goede andere resultaten. Denkt dan naar BEAT te gaan om daar het laatste stapje te maken richting worldtour, en bakt er vervolgens niks van door nauwelijks wedstrijden te kunnen rijden en volledig in zijn eentje te moeten strijden in wedstrijden. En zo is hij niet de enige. Geen enkele renner wil naar beat anders gebeurd dit met je…
24-01-2025 12:20
Wat wordt bedoeld met: "als eerste professionele wielerclub meedoen aan een grote ronde"? Het zijn toch allemaal professionals? Of zijn de andere teams geen clubs? Wat is het bijzondere?
    24-01-2025 12:47
    De huidige profteams zijn geen club/vereniging waar iedereen lid van kan worden.
    Dat zijn teams ( soms met fanbase) met 1 team. Beat heeft volgens Thijs 2000 ( betalende) leden.
    Visma is b.v. een bedrijf zonder een amateurtak waar ze rechtstreeks mee verbonden zijn.

    ik zou zeggen luister de podcast van in het wiel van vandaag en je krijgt een behoorlijk genuanceerd beeld.
    24-01-2025 13:04
    WielwrCLUB ipv commerciële bv
24-01-2025 14:27
Tendentieuze eerste kop lijdt tot een hoop reacties die later niet echt meer van toepassing zijn. Totaal onnodig.

Mooi dat BEAT langzaam wil doorgroeien. Op de weg lukt het nog niet echt, op gravel en strand gaat het wel vrij aardig.
    24-01-2025 18:06
    De reacties zijn nog steeds van toepassing, grootspraak is al vaker aanwezig bij Beat en de prestaties zijn vergeleken met een aantal jaar terug (toen o.a. Havik het goed deed) bedroevend. Maar gelukkig logt het personeel wel veel in op WielerFlits proberen recht te praten wat krom is. Desalniettemin succes.

Reacties zijn gesloten.