Met Thijs Zonneveld als sportief directeur heeft BEAT grootse plannen
Wielerjournalist Thijs Zonneveld wordt de nieuwe sportief directeur van de continentale BEAT Cycling-ploeg. Hij zal verantwoordelijk zijn voor de verdere ontwikkeling van de Nederlandse ploeg, samen met een vernieuwd coaching- en performance-team dat de organisatie naar een hoger niveau moet tillen. Daarmee bouwt BEAT op naar het grote doel: als eerste professionele wielerclub meedoen aan een grote ronde.
De 44-jarige Zonneveld fietste de afgelopen twee jaar zelf nog bij de ploeg, maar hing na afloop van het seizoen zijn fiets aan de haak. Nu blijkt waarom. “Ik heb enorm veel zin om me in dit ambitieuze en een tikje megalomane project te storten. Wielrennen is de afgelopen jaren een halve denksport geworden: wie niet investeert in de sportieve omkadering, doet niet meer mee om de knikkers.”
“Ik ga er alles aan doen om de ploeg en de club op sportief gebied verder vooruit te helpen. Zelf heb ik de afgelopen jaren veel gezien, gehoord en meegemaakt in het wielrennen; ik hoop dat ik onze renners kan laten leren van mijn kennis én mijn fouten”, aldus Zonneveld.
Binnen het coachingsteam heeft de club ook voormalig profwielrenners Martijn Maaskant en Gert-Jan Bosman aangesteld als de twee nieuwe coaches. Zij voegen zich bij Jeff Vermeulen en Alex van de Vosse als onderdeel van het coachingsteam. Daarnaast is het performance-team uitgebreid met diverse experts op gebied van training, voeding, mental coaching, het medische en operationele.
Ploegmanager Geert Broekhuizen bouwt zo verder aan zijn grote plan: ““Afgelopen winter zijn we aan de slag gegaan met het versterken van onze topsportafdeling en hebben we verder geïnvesteerd in begeleiding en structuur. We zijn erg blij dat we met Thijs een ervaren rot kunnen toevoegen. Dat moet de ploeg een boost geven en bijdragen aan het toekomstbestendig maken en de groei van de organisatie.”
Ze waren vorig jaar nummer 176 van de wereld. Daar zitten dan clubteams en zo niet bij, waarvan er ook wel zijn die het beter doen dan Beat.
De stap naar de top 50, en dus de betere continentale teams, is al gigantisch. Helemaal als je dat wilt bereiken met prestaties in Europa i.p.v. kansloze wedstrijden in Afrika en Azie te rijden voor de punten.
Verschil tussen onderkant Pro Tour en bovenkant Pro Tour (waar je mee doet voor de Wild cards) is ook gigantisch. Bovenkant Pro Tour moet je renners halen die mee kunnen in de World Tour. Tudor haalt even Hirschi en Alaphilippe, Q365 even Pidcock...
Het lijkt me complete luchtfietserij.
Waarom zou je eigenlijk lid moeten worden? Zodat ze dat geld uit kunnen geven aan allerlei matige renners, van wie de meesten beter af zijn in het clubpeloton dan het continentale peloton.
Pro-ploeg kost miljoenen. Wil je enige kans maken op Wild cards meer dan 10 miljoen per jaar. Dat zal 50 keer het budget van nu zijn?
BEAT hikt al jaren tegen de stap naar proconti aan. Daar hoorde je ze de laatste jaren al niet eens meer over. Eerst maar eens een winnende conti ploeg worden. Daarna proconti en daarna doorstromen naar de alle beste procontiploegen, want dàt is de concurrentie voor wildcards.
Daar hoort een exponentiële financiële ontwikkeling bij die inmiddels aantoonbaar niet realistisch in op basis van een clubbudget.
Zonder poen blijkt deze droom gewoon bedrog.
Laat al die goeroes thuis en koop er een paar goeie renners voor…
Bakken er op continentaal niveau al niks van. Laat ze eerst daar maar eens wat winnen of kort rijden.
Denk dat beat het lekker moet houden bij beetje gek doen op het strand en de gravelpaden.
En het totale gebrek aan sportieve prestaties zal het ook niet bepaald makkelijk maken om sponsoren aan te trekken, die zien toch liever de shirtjes vooraan in de koers dan dat ze kunnen wijzen op de geweldige structuur!
Ze zouden van Bas van de Kooij een topsprinter maken toch?
Dat zijn teams ( soms met fanbase) met 1 team. Beat heeft volgens Thijs 2000 ( betalende) leden.
Visma is b.v. een bedrijf zonder een amateurtak waar ze rechtstreeks mee verbonden zijn.
ik zou zeggen luister de podcast van in het wiel van vandaag en je krijgt een behoorlijk genuanceerd beeld.
Mooi dat BEAT langzaam wil doorgroeien. Op de weg lukt het nog niet echt, op gravel en strand gaat het wel vrij aardig.