Met Stefan Küng triomfeert opnieuw een tijdrijder in virtuele Ronde van Zwitserland
©Velon
donderdag 23 april 2020 om 18:16

Met Stefan Küng triomfeert opnieuw een tijdrijder in virtuele Ronde van Zwitserland

Ook de tweede etappe in de virtuele Ronde van Zwitserland is gewonnen door een tijdrijder. De Zwitserse hardrijder Stefan Küng (Groupama-FDJ) degradeerde de tegenstand over de 46 kilometer die werd afgewerkt op het Rouvy-platform.

Negentien teams van drie renners kregen een 46 kilometer lange virtuele rit voorgeschoteld. In tegenstelling tot gisteren deze keer met weinig hoogtemeters, zodat zowaar een aantal kenners op een massasprint durfden te hopen. Wishful thinking natuurlijk. In dergelijke omstandigheden – het Rouvy-platform maakt geen gebruik van drafting – gaat het uiteraard puur om een uur lang zo hard mogelijk trappen.

Dus scoorden vooral Stefan Küng, Filippo Ganna en Greg Van Avermaet hoog op de lijstjes van de bookmakers. Terecht, zo bleek. De Fransman Benjamin Thomas nam dan wel de beste start, maar nog voor Thomas het besefte, werd hij voorbijgesneld door respectievelijk Stefan Küng, Greg Van Avermaet, Michael Matthews en Sylvan Dillier. Ook Filippo Ganna haakte snel zijn wagonnetje aan.

Maar voor Küng ging het bijlange niet snel genoeg. Na een paar kilometer ging de Zwitser harder op de trappers duwen en was het voor de verzamelde tegenstand harken om de schade te beperken. Stefan Küng liep steeds verder uit en een zege kwam nooit in gevaar. Ganna snelde uiteindelijk best gemakkelijk naar de tweede plaats – ook al afgescheiden – terwijl Matthews en Van Avermaet tot in de laatste rechte lijn duelleerden voor plaats drie. Matthews haalde het van de Olympische kampioen. Matteo Dal-Cin werd ietwat verrassend vijfde.

Nog dit: Küng reed met zijn 83 kilogram de 46 kilometer aan een gemiddelde wattage van 488 Watt.

flag-ch Digital Swiss 5
Etappe 2: Frauenfeld-Frauenfeld (46 km)

1. flag-ch Stefan Küng
2. flag-it Filippo Ganna
3. flag-au Michael Matthews
4. flag-be Greg Van Avermaet
5. flag-ca Matteo Dal-Cin
6. flag-us Stephen Basset
7. flag-no Rasmus Tiller
8. flag-pl Kamil Gradek
9. flag-ch Michael Schär
10. flag-au Mitch Docker

RIDE Magazine
13 Reacties
23-04-2020 18:37
"Het Rouvy platform maakt geen gebruik van rafting" staat er. Wat betekent dat? Bedoelt WF hier dat er geen windvoordeel is te behalen wanneer je in het wiel zit van een voorganger? Als dat zo is, is een virtuele koers met dit systeem wel een erg vreemde gewaarwording. Dan betekent het dat degene die de hoogste wattages kan trappen vanzelf voorop ligt. Dan is alle spanning weg. En heeft het ook geen enkele zin om bij je tegenstanders te clusteren
    23-04-2020 18:55
    Inderdaad geen voordeel wanneer je in het wiel zit.
    Dus simpelweg 1 lange tijdrit.

    Dit maakt het Rouvy platform toch een stuk minder interessant om deze virtuele koersen te organiseren.
23-04-2020 19:04
Het was al beter dan gisteren in beeld gebracht en ik vond het best nog aangenaam om naar te kijken. Al zou ik graag een platform zien dat de tools van BKOOL (Ronde Van Vlaanderen) en Rouvy (Zwitserland) combineert. Dan heb je zowel de betere graphics van Rouvy en het voordeel van de aerodynamica bij BKOOL. Hopelijk kan zo'n platform snel geïntroduceerd worden zodat we dit jaar naar zo'n wedstrijden kunnen kijken. Verder denk ik dat zo'n virtuele wedstrijden zoals op Rouvy waar gewoon de wat/kg telt zeker hun introductie zouden kunnen doen in de toekomst, je zou het dan eigenlijk als een nieuwe tak van het globale wielrennen zien. Nu heb je al het wegwielrennen, veldrijden, baanwielrennen en mountainbike, daar zouden de virtuele races kunnen bijkomen.
    24-04-2020 07:51
    Dat bestaat. RGT Cycling. Hier gaat SEG-racing hun beloftenkoersen mee rijden
23-04-2020 19:19
Virtuele wedstrijden zijn zeker een verrijking. Alleen dan wel via een ander platform: met aerodynamica. De essentie van de koers, verschuilen in het peloton en dan op een strategisch moment toeslaan, blijft dan overeind. Het blijft gek. Mijn fietsvrienden rijden de ene wedstrijd na de andere op Zwift, en de profs moeten het doen met aftandse technologie. Waarschijnlijk gaat het om grote commerciele belangen. Daar ga ik niet naar kijken. Net als dat ik niet naar zesdaagses ga. Dat is een andere discussie, waarvoor excuses, maar dat is doorgestoken kaart, zo heb ik uit betrouwbare bron vernomen.
23-04-2020 19:28
Zonder drafting gaat het eigenlijk nergens over. Dat is het inderdaad een gewoon een wedstrijd tijdrijden.

Bijna 500w is wel straf....

Het indoor fietsen kan wel een stap maken. Drafting maar ook zoals hierboven al vermeld een aerodynamicafactor. Lijkt me tamelijk eenvoudig te realiseren door iedere renner vanaf de voorkant te filmen. Zeker kleinere renners zoals Evenepoel hebben hier enorm baat bij.
    23-04-2020 22:44
    En dat al deze ritjes ook niet bepaald lang zijn speelt de tijdrijders ook in de kaart.
23-04-2020 20:06
Wel leuke uitslagen.
23-04-2020 20:27
Het kan mij niet bekoren. Nog geen enkel evenement gezien dat realistisch aas. De rvv leek door het enthousiasme van Wuyts wel aardig, maar dat kwam natuurlijk omdat er een Belg won. Sloeg van uit de start al nergens op dat bepaalde renners van in het begin niet meekunnen. Daarna is het niet beter geworden. Nu zien we allerlei korte ritjes met grote tijdsverschillen. Het slaat helemaal nergens op. Gewoon de prullebak in als er weer op de weg gekoerst mag worden.
    23-04-2020 21:50
    Als ze weer echt mogen koersen dan gaan al die rollers de afvalbak in....
    23-04-2020 22:55
    Uiteraard kan je dit niet vergelijken met een lange koersdag op de weg - 50 minuten constante krachtpatserij komt veel meer overeen met een tijdrit. Het is niets nieuws dat in tijdritten de verschillen snel oplopen.

    Momenteel vind ik het best leuk om te volgen (al was het maar voor de mooie landschappen in Rouvy), maar natuurlijk schakelt iedereen weer over naar de échte koers vanaf dat die terug plaatsvindt.
23-04-2020 22:50
Drafting kan van toegevoegde waarde zijn, maar ik vind iets van 30% wel extreem.
Is er een bepaalde afstand waarbinnen drafting werkt in zwift/bkool? Demareren heeft anders echt weinig nut.
24-04-2020 09:11
Drafting heeft wel degelijk extreme toegevoegde waarde. Die 30% is werkelijk zo. Online racen is leuk maar renners die gewerkt hebben aan aerodynamische houding, bochtentechniek, explosiviteit hebben hier weinig te zoeken. Als op dit platform geen drafting is, dan is het eigenlijk een lange vlakke tijdrit op een rechte weg.

Twee belangrijke factoren voor de toch wel verrassend hoge waarden van Dennis: onderschatten gewicht en ijking van het materiaal. Zelfs al is er geen kwade trouw. Zonder weging en identieke ijking hebben dit soort wedstrijden geen enkele waarde.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine