Met gevaar voor eigen vingers: Sepp Kuss pielt in afdaling aan versnellingsapparaat
Het liep uiteindelijk allemaal goed af, maar Sepp Kuss nam vandaag in de derde etappe van de Giro d’Italia toch behoorlijk veel risico. De renner van Jumbo-Visma kreeg in een afdaling te maken met schakelproblemen en probeerde dit – al rijdend – zelf op te lossen.
Kuss reed op dat moment op een reservefiets en die schakelde niet naar behoren. Daarop besloot de Amerikaanse klimmer al fietsend aan zijn elektronische schakelsysteem, de SRAM eTap, te pielen. Het zorgde voor enkele hachelijke momenten en beelden en uiteindelijk viel zelfs de oplaadbare accu op de grond.
Kuss kwam na zijn problemen met zijn versnellingsapparaat nooit meer echt in koers en kwam uiteindelijk op achterstand binnen. De renner eindigde als 84ste in de daguitslag, in een groepje op meer dan twee minuten van ritwinnaar Michael Matthews.
Zijn ploeg Jumbo-Visma besloot eind vorig jaar over te stappen van Shimano naar de Amerikaanse materiaalfabrikant SRAM.
🚴🇮🇹 | Sepp Kuss wat ben je allemaal aan het doen? 😲 De renner van Jumbo-Visma heeft materiaalpech en probeert dat heel gevaarlijk op te lossen. #Giro
📺 Koers kijk je op discovery+ pic.twitter.com/dLB6RIrpN5
— Eurosport Nederland (@Eurosport_NL) May 8, 2023
Ik kan me, de ons zo ongelukkig ontnomen, Anker nog wel herinneren die zo eens een stukkie vinger verloor tijdens koers.
Zwaar overdreven. Het is een makkelijk lopende en overzichtelijke afdaling. Bovendien rijdt hij alleen en stopt hij al snel. Je moet zo’n beroepsrenner die vastgegroeid is aan zijn fiets niet vergelijken met ons gewone stervelingen.[/Quote]Je hebt helemaal gelijk dat zo'n renner dat moeiteloos kan, maar daarom verbieden ze dingen als dalen op de buis niet he. Ze verbieden dat omdat als de pro's het doen, jongeren het ook gaan doen omdat ze hun voorbeelden het zien doen. En die laatsten zijn nog niet zo stuurvast ... :-) Daarom dat jappe666 het in zijn openingspost de lijst van gevaarlijke dingen wil zien.
Bovendien mag je nog Van der Poel of Sagan heten en de grootste kunstenaar op de fiets zijn, 1 klein putje in het wegdek en je hebt al prijs. Zoals Romans ook al aanhaalde zijn er voorbeelden van profrenners die hun vingers op die manier geamputeerd hebben, zoals Chris Anker Sorensen en Mikel Zarrabeitia bv.
Ik snap eigenlijk zelfs niet goed dat dat al niet in een regelgeving zit, want als ik mij niet vergis is het ondertussen toch ook al verboden voor mecaniciens om hangend vanuit de auto zaken te proberen herstellen aan versnellingsapparaten en dergelijke, dus lijkt het mij niet meer dan logisch dat het dat voor de renners zelf ook zou zijn.
Vraag me ook af of gewoon meteen stoppen en het probleem verhelpen niet veel sneller gaat dan dit gepiel op een rijdende fiets.
Het is hoe dan ook veiliger om gewoon ff af te stappen.