Merijn Zeeman kritisch na valpartij Primoz Roglic: “Volledig de fout van organisatie”
Foto: Cor Vos
vrijdag 12 juli 2024 om 08:53

Merijn Zeeman kritisch na valpartij Primoz Roglic: “Volledig de fout van organisatie”

De valpartij van Primoz Roglic in de Tour de France heeft veel stof doen opwaaien. Visma | Lease a Bike was geen betrokken partij, maar toch deed sportief directeur Merijn Zeeman achteraf zijn zegje.

“Zo’n val zou niet mogen gebeuren. Er waren stoepjes op de weg en die waren onmogelijk om te zien. Bij de eerste obstakels was er nog een markering, maar bij de andere niet. Als je dan dicht op elkaar rijdt, kun je dat niet zien. Dat kun je de renners niet kwalijk nemen”, aldus Zeeman, die Alexey Lutsenko als eerste zag vallen. Roglic, op dat moment de nummer vier in het algemeen klassement, werd dan weer een van de grootste slachtoffers.

“Dit is honderd procent de fout van de organisatie. Je kunt niet met een Tour de France-peloton door zo’n passage gaan. Dat is heel onverantwoordelijk en zou niet mogen gebeuren”, vertelt Zeeman bij NU.nl.

Zijn ploeg zelf was niet bij de slachtoffers, maar Zeeman voelt zich wel rot voor Roglic, die tot vorig jaar deel uitmaakte van de Visma-ploeg. “We hebben heel veel geïnvesteerd om vooraan te zitten. Alle teams willen dat, maar daar moet je vroeg mee beginnen. We hebben daar veel energie in gestopt. We voelen ons slecht voor Primoz. We hopen dat hij nog steeds mee kan doen, maar we weten allemaal dat een val niet helpt.”

RIDE Magazine
39 Reacties
12-07-2024 09:43
'Zit verveeld' wat is dat voor Nederlands..?
    12-07-2024 11:10
    Schijnbaar Vlaams voor 'Zit in zijn maag met'.
    12-07-2024 11:25
    Op wielerflits.be staat het zelfde artikel onder de titel 'Marijn Zeeman zit in zijn maag met Primoz Roglic'. Daar denken ze dat Zeeman Roglic heeft opgegeten, hier vermoedden wij dat Zeeman het nu wel een beetje saai begint te vinden, dat vallen van Roglic de hele tijd.
    12-07-2024 17:26
    Is vertaling uit Engels denk ik, annoyed. Moet beter kunnen Wielerflits
    12-07-2024 17:28
    'Wij voelen ons slecht voor Roglic. " Verschrikkelijke Google Translate vertaling. Dit is echt kneuzen werk Wielerflits
12-07-2024 09:15
"Zit verveeld" ? Wat betekent dat. OT: zou de organisatie zulke passages echt niet zien? Ik neem aan dat de parcours bouwers elke mm bekijken en analyseren...?
    12-07-2024 09:28
    Denk je dat nu echt? Thijs Zonneveld had er gisteren ochtend al de smiezen in dat het gevaarlijk ging worden. (zie X)

    De beste oplossing zou zijn om 2 maanden voor de tour het hele parcours al te fietsen om gevaarlijke punten te kunnen omzeilen/tijdelijk verhelpen.
    12-07-2024 09:51
    Dat zou in principe natuurlijk makkelijk kunnen, je stuurt een goede nagenoeg-prof een dikke maand op pad met een webcam en laat deze en dik verslag aanleveren.
    12-07-2024 09:55
    3500 kilometer fietsen, alleen, in een maand. En dan moet het ook nog eens een oud-prof zijn. Ben ik de enige die direct aan Laurens ten Dam denkt?
    12-07-2024 10:31
    WF, waar een barbarisme geen stijlfout is.

    Maar welk journalistiek product heb jij ooit afgeleverd? Met je kritiek.
    12-07-2024 10:44
    'Zit verveeld' is een mooi voorbeeld van het feit dat Vlaams en Nederlands 99% het zelfde zijn, maar in 1% van de gevallen complete verwarring veroorzaken. Leuk artikel voor wielerflits.be, maar als Hollander lees ik dat Zeeman het maar een saaie valpartij vond.
    12-07-2024 10:56
    Ik ben al te lang Nederbelg en mij valt het niet meer op omdat ik gewoon ben (dat laatste is denk ik vlaams??) aan uitdrukkingen in beide talen. Ergens verveeld meer zitten is idd Vlaams. Dit artikel zal vermoedelijk geschreven zijn door één van de vlaamse journalisten. En ja hoewel beide talen nagenoeg gelijk zijn, zitten er ook wat verschillen in. Ik neem aan de op wf.be wel eens wat uitdrukkingen zullen voorbij komen die vlamingen dan weer niet kennen. Ik zeg ook wel eens wat waarbij mijn omgeving me toch wat vreemd aankijkt. De mooie wereld van de mix tussen Nederlands en Vlaams.
    12-07-2024 11:01
    Je hoeft er zelfs niet voor te fietsen om zulke gevaarzones te kunnen zien: https://www.google.nl/maps/@44.4665072,0.726778,3a,75y,29.71h,103.8t/am=t/data=!3m7!1e1!3m5!1sud82bWB5IcD5_BJM847mSQ!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fpanoid%3Dud82bWB5IcD5_BJM847mSQ%26cb_client%3Dsearch.revgeo_and_fetch.gps%26w%3D96%26h%3D64%26yaw%3D324.22064%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i16384!8i8192?hl=nl&coh=205409&entry=ttu
12-07-2024 09:39
Hallo wij zijn team VLAB en we geven alles en iedereen de schuld van alles. daarnaast weten we alles beter.
Groeten Marijn en Richard
    12-07-2024 09:42
    Ja, erg he. Straks veranderen er nog dingen, dat moeten we niet hebben natuurlijk.
    12-07-2024 09:58
    Zie ik daar nu een titel met Visma Lease a Bike erin? Snel een reactie plaatsen om ze te bashen!
    Groeten, Adrianus en Patrick
    12-07-2024 10:19
    Hallo Martijn,

    Je bent een populist wij bashen Vlab namelijk nooit gr a3 en patrick.
    12-07-2024 10:32
    Is juist sterk om ook je mond opentrekt als je niet bij de slachtoffers zit. Maar ja moet je wel willen inzien.
12-07-2024 09:30
Veel ploegen analyseren de route tot in den treure. Sturen werknemers vooruit om het parcours te verkennen etc. zeker de TDF. Zelfs Thijs Z. plaatste in de ochtend al een voorspellend bericht dat het hier fout zou gaan. Wanneer treden de ploegen eens eerder op en niet pas, zoals het spreekwoord zegt: men dempt de put als het kalf verdronken is. Ze zijn nu net zo schuldig als de organisatie...
    12-07-2024 10:00
    Inderdaad, zou mooi zijn als het peloton een staking van een half uur of zou zou houden als teken van zorg omde veiligheid. Het is slappe hap.
12-07-2024 10:27
Ik word toch zo schijtziek van dat totale gebrek aan zelfkritiek en reflectie bij zo'n beetje alle renners en ploegleiders in het peloton. Of het nou sprinters zijn die halve moordaanslagen uitvoeren of klassementsrenners die niet uit hun doppen kijken.

In de eerste plaats was deze valpartij voor de volle 100% de eigen schuld van Lutsenko. Die gast zit gewoon niet op te letten, je hebt toch ogen om voor je te kijken? Vervolgens had Roglic zijn valpartij ook prima kunnen vermijden als hij wat beter zat op te letten en sneller reageerde. Het is natuurlijk geen toeval dat uitgerekend hij weer het zwaarste valt terwijl bijna alle renners om hem heen wel in staat zijn Lutsenko te ontwijken.

Wordt eens tijd dat de UCI en koersorganisatoren keihard gaan terugslaan tegen die hetzes van de ploegen. Geef om te beginnen Lutsenko maar een flinke schorsing.
    12-07-2024 10:40
    Het wordt tijd dat jij eens een rondje meefietst in het peloton. En het zou fantastisch zijn als alle flitsers dan mogen schrijven over jouw prestatie. Enige voorwaarde, het moet een reactie zijn met veel azijn erin en woorden bevatten als schandalig!! Schijtziek!! Slecht!!! Walgelijk!!
    12-07-2024 11:53
    Doe toch eens niet zo overdreven in je reacties, helpt bij de inhoud.
12-07-2024 09:27
Zou op zich niet mogen, geen markering of iets, maar...
Wil niet lollig doen en ook niet eigen schuld dikke bult zeggen, maar Roglic heeft niet veel nodig om te vallen. Een hek, een hooibaal, een stoeprand, een bocht, een wiel. Gestopt met skispringen om later op de fiets talloze keren te vallen. En bij zowat elke val direct ernstig gehavend... behalve dan wanneer een aanzienlijk deel van het peloton moet worden afgevoerd naar het ziekenhuis met ernstige kwetsuren, dan komt hij er nog als een van de betere vanaf.
Je gunt het niemand, maar hij heeft blijkbaar wel een patent om op het verkeerde moment op de verkeerde plek te zijn.
Hoop dat hij in zijn laatste jaren als prof nog rechtop kan blijven en mooie prestaties kunt neerzetten.
    12-07-2024 09:31
    Als je inzoomt, zie je dat Roglic naar rechts stuurt om de renner (EF) voor hem te ontwijken en stuurt zo tegen de stoeprand aan.
    12-07-2024 10:30
    @Ray Haaier,
    Roglic valt in dit geval niet al eerste. Wat heeft het dan in deze discussie hier voor zin om deze kanttekening te plaatsten?
    Er was een gevaarlijk punt waar iedereen wist dat er reële kans was op een valpartij. Die valpartij gebeurd. Lijkt mij relevanter om het hier te hebben over of dit voorkomen had kunnen worden.
    Ik vind het een beetje flauw om op deze manier toch de focus maar weer eens te verleggen naar een ongelukkig slachtoffer.
    12-07-2024 14:24
    Hooibaal die midden in peloton gegooid wordt, noemt het maar niet veel. Denk dat zelfs van der poel daar van zou vallen.
12-07-2024 10:13
De organisatie heeft gisteren gewoon een waarschuwing uitgegeven voor dit punt. Aike Visbeek zei gisteren ook nog dat de fout eigenlijk volledig ligt bij Lutsenko, die als eerste Roglic torpedeert. De organisatie had mss nog wel wat waarschuwingen neer kunnen zetten zei hij nog wel.
    12-07-2024 14:28
    Als je berichten erover stuurt, waarom dan niet aangeven bij het gevaarlijke obstakel zelf? Zwaar onder de maat en iedereen die het wel best vindt is onderdeel van het probleem
12-07-2024 10:45
Ik heb nog maar heel weinig seingevers zien staan ook die grote oranje dingen (bo-plan) worden niet gebruikt, waarom niet? Iedereen weet dat het daar gevaarlijk is en dan moet een waarschuwing maar genoeg zijn? En niemand weet blijkbaar dat daar waarschijnlijk een nog compleet peloton in volle vaart gaat langskomen? Dan kan men echt niet bedenken dat een waarschuwing vooraf al lang weer vergeten is in de finale van een koers? Je kunt toch bedenken dat de manier om voor een hele gevaarlijke situatie te waarschuwen daar iemand neerzetten is. Je weet dat het zeer gevaarlijk is en je hoopt dan maar dat een waarschuwing vooraf werkt, dat is gewoon enorm kortzichtig. Dan ben je als organisatie volledig verantwoordelijk en gewoon nalatig. Het blijft alleen wel heel jammer en bijna onbegrijpelijk dat ploegen en individuele renners wel roepen dat het gevaarlijk is, maar vervolgens er wel weer niets veranderd….Of eigenlijk weten we het wel, geld, geld, geld en nog eens geld.
    12-07-2024 11:34
    En de ultieme consequentie is dus nu de opgave van Roglic. Dit was met een seingever gewoon te voorkomen geweest.
    12-07-2024 14:31
    Inderdaad terwijl de tour de minst armlastige partij in het wielrennen is, ma Chris froome
12-07-2024 09:33
Soms wordt er ook wat veel verwacht vanuit de organisatie en ik begreep dat de teams ook wel degelijk op de hoogte waren van deze wat linke weg. Echter, net zoals MvdP bij het plankje en die arme Poolse jongen in de ronde van Vlaanderen, heb je er maar één nodig die niet oplet en/of zich vergist om het allemaal in de soep te laten lopen. Ik vraag me af of je dit als organisatie wel in de hand hebben kunt.
    12-07-2024 10:14
    "Soms wordt er ook wat veel verwacht vanuit de organisatie"

    Het gaat hier niet om de Dorpenomloop Rucphen, maar om de Tour de France. Mag best wel wat worden verwacht van deze organisatie.

    "Ik vraag me af of je dit als organisatie wel in de hand hebben kunt."

    Er zijn genoeg valpartijen die je een organisatie niet of nauwelijks kwalijk kunt nemen (zoals die in de Ronde van Vlaanderen). Maar je mag van een Tour-organisatie toch verwachten dat ze zo veel mogelijk proberen uit te sluiten. Als iedereen weet dat dit zo'n gevaarlijk punt is, met die drempel in het midden van de weg, waarom de renners niet langs 1 kant van de weg sturen? Dit is zo maar een oplossing. Er zijn er vast meer en betere.
    12-07-2024 10:24
    Als je ziet wat een onzin ding het is midden op de weg, waar een auto gewoon midden overheen kan rijden, dan kun je voor de tour dit eruit halen en met asfalt vullen, dat is echt niet zo moeilijk en kost ook geen vermogen. Het is niet dat een hele rotonde/chicane eruit gehaald moet worden, of iets dergelijks.
    12-07-2024 14:26
    Zelfs aangeven was al beter geweest dan wat men nu doet
12-07-2024 10:14
Ze hebben toch oortjes om gevaarlijke situaties door te geven aan de renners?

O nee, wacht: dat is enkel om de boel verder op te naaien, iedereen naar voren te jagen, de boel zenuwachtig te maken...
12-07-2024 10:33
De val op zich kan je de organisatie inwrijven, maar de ernst van de val en waarom juist Roglic weer neergaat is toch deels te wijten aan hemzelf of deels zijn ploeg door de positionering. Waarom moet er toch altijd maar één iemand of iets de volle laag krijgen (en natuurlijk altijd een ander).
12-07-2024 10:40
Deze hindernis, nota bene in een bocht, is heel verraderlijk. Er werd voorin wel gewaarschuwd maar dat krijgen alleen de eerste pakweg 30 renners mee. Soms herhalen renners dieper in het peloton de waarschuwing maar dat is hier in deze bocht niet mogelijk. Je hebt echt je handen aan het stuur nodig. Het gevaar van juist deze hindernis hadden ASO en UCI moeten onderkennen en dus hadden ze voor een duidelijke waarschuwing moeten zorgen. De ploegen en renners in dit geval iets verwijten klopt niet.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine