Merijn Zeeman: “Door ons budget moeten we steeds keuzes maken”
foto: Cor Vos
vrijdag 15 november 2019 om 11:47

Merijn Zeeman: “Door ons budget moeten we steeds keuzes maken”

Jumbo-Visma maakt komend jaar een flinke sprong op het gebied van het budget, maar in 2019 was de Nederlandse formatie nog een van de WorldTour-ploegen met de minste financiële mogelijkheden. “Dit jaar hadden wij het op één na laagste budget van de World Tour”, zegt Merijn Zeeman tegen Het Nieuwsblad.

“Elke World Tour-ploeg krijgt in het begin van het jaar een document van de UCI, waarop de budgetten van alle ploegen vermeld staan. Wij stonden zeventiende”, legt Zeeman uit. Desondanks was Jumbo-Visma een van de bepalende ploegen in het peloton, met meer dan vijftig zeges. “Wij hebben een slankere organisatie en dus minder kosten. Ons kapitaal zit op de fiets. We zijn geen grootbetalers, maar onze renners hebben wel mooie contracten. Alleen verdienen ze minder dan ze dat bij de rijkere ploegen kunnen.”

Flinke sprong op de budgetranglijst
“Geld is niet alles in de koers. Het gaat er ook om waar ze beter kunnen worden, daarvoor zijn ze bereid geld te laten liggen”, aldus de Sports Director van Jumbo-Visma. “Wout van Aert heeft voor ons gekozen, ook al boden we niet het meeste geld. Primoz Roglic heeft zijn contract opengebroken en dat is aanzienlijk verbeterd, maar hij is nu natuurlijk wel de nummer één van de wereld. Ook hij kon elders nog meer verdienen, maar hij bleef ons project trouw. Hetzelfde geldt voor Dylan Groenewegen.”

“Door ons budget moeten we steeds keuzes maken”, weet Zeeman. Vooral in de Ardennenklassiekers rijdt Jumbo-Visma al jaren buiten de schijnwerpers, ook afgelopen seizoen. “Omdat we in die periode voluit focusten op de Giro. Ook in 2020 zullen we nog zonder kandidaat-winnaar starten in de Amstel. Al moet ik wel toegeven dat ons budget in 2020 mooi omhoog gaat dankzij Jumbo, maar we zullen nog steeds pas rond de achtste plaats zweven in de budgetranking van de WorldTour.”

HEMA
Mogelijk komt bij het budget van Jumbo-Visma in 2020 nog hoger te liggen. De Nederlandse ploeg is in gesprek met warenhuisketen HEMA over een sponsorcontract.

RIDE Magazine
80 Reacties
15-11-2019 16:37
Het klinkt inderdaad ongeloofwaardig, maar als je een deel van de kosten kunt delen met de schaatsploeg en daarnaast het grootste deel van je renners haalt uit een ondergewaardeerde markt (Nederlandse wielrenners) is het misschien nog waar ook.

Zou Groenewegen de afgelopen jaren bijvoorbeeld ooit tot de top vijf best betaalde sprinters hebben behoord? Geloof er niets van. Ben ervan overtuigd dat Cavendish, Viviani, Bouhani, Demare, Sagan, Gaviria, Kristoff, Trentin, Matthews en Ewan dit seizoen allemaal een hoger salaris hadden en wellicht Greipel, Coquard en zelfs Halvorsen ook.
    15-11-2019 18:12
    Acht ik weinig waarschijnlijk, dan is groenewegen toch niet zo’n goede onderhandelaar toch!?
    15-11-2019 18:24
    Je kunt een hoop knaken verdienen, maar de echte liefhebber kiest voor een mooi palmares en een project waar je in kan geloven. De resultaten zijn er en dat weegt zwaar. Denk dat een jongen als Roglic met zijn voorgeschiedenis ook dankbaar is en dan ook wel een tandje minder accepteert.
    15-11-2019 18:40
    Ja, TJV heeft alleen maar renners die voor hun palmares en de goede sfeer gaan, en hun verdiensten van secundair belang achten. Dat geloof je zelf toch niet? Ik begrijp dat Roglic of Groenewegen niet voor een tonnetje meer naar vage ploegen overstappen, maar als ze daar 50 of 100% meer kunnen verdienen zijn ze vertrokken, en terecht.
15-11-2019 18:59
@Franco
Dan ben ik benieuwd: Roglic voor het dubbele naar Ineos of bij JV blijven? Wat denk je?
15-11-2019 19:10
Ik kan me van het begin van het seizoen herinneren dat Van Aert (die eigenlijk pas in 2020 zou komen) betaald zou worden uit een speciaal potje dat de sponsor achter de hand hield mocht er zich een 'buitenkans' voordoen. Het kan zijn dat de UCI-lijst, die voor het seizoen uitkwam, het TJV budget exclusief Wout weergaf, en dat die er eigenlijk dus nog bij moet worden opgeteld.

Dat klopt ook beter bij mijn intuïtie: TJV zou dan ergens halverwege het tweede rijtje staan, op de 14de plek ofzo.
15-11-2019 20:08
Leuk artikel dit. Dat zet de hoogte van de budgetten toch weer in een heel ander daglicht. Niemand weet hoe het werkelijk zit. Althans dat is wat ik uit de eerste reacties lees, want ik ben door het verspringende beeld gestopt met lezen. (Zelfs tijdens het schrijven is er beweging. Hoe onprofessioneel is dat...)

Vergelijking is haast onmogelijk. Wie weet heeft INEOS helemaal niet het hoogste budget, maar hebben we dat er zelf maar van gemaakt.
    15-11-2019 20:15
    Eens dat de budgetten vaag blijven, maar ik denk dat niemand (behalve jij dan misschien ;-) er aan twijfelt dat Ineos veruit het hoogste budget heeft.
    15-11-2019 22:29
    Het budget van Ineos is bekend (circa 40 miljoen), hun kostenstructuur is ook netjes door hun zelf uitgewerkt (percentage salaris etc). Maar je belangrijkste punt ben ik volledig mee eens: het wegspringende beeld door startende/eindigende filmpjes (?)... Hoe suf ben je dan als je dat na enkele dagen nog niet door hebt als eigenaar van WF. De reaguurders zorgen voor de CPM, wees zuinig op je kapitaal!
15-11-2019 21:01
Ben wel benieuwd naar het verschil in salaris tussen Roglic en Sven kramer de afgelopen 2 seizoenen...
Een wereldtopper in een mondiale sport vs een topper in hele kleine sport...
    15-11-2019 22:39
    Kramer zit om en nabij een miljoen. Mag toch hopen dat Roglic meer pakt.
15-11-2019 23:07
Wat een onzin. Dit is echt belachelijk! Zou hij werkelijk denken dat de mensen dat gaan geloven?
16-11-2019 08:56
Ha ha ha, bevestigt mijn vermoeden dat je allemaal verschillende lijstjes kunt maken die allemaal kloppen, en die op geheel andere volgordes uitkomen. :-)
Al zal INEOS vaak bovenaan staan.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine