Merijn Zeeman: “Door ons budget moeten we steeds keuzes maken”
Jumbo-Visma maakt komend jaar een flinke sprong op het gebied van het budget, maar in 2019 was de Nederlandse formatie nog een van de WorldTour-ploegen met de minste financiële mogelijkheden. “Dit jaar hadden wij het op één na laagste budget van de World Tour”, zegt Merijn Zeeman tegen Het Nieuwsblad.
“Elke World Tour-ploeg krijgt in het begin van het jaar een document van de UCI, waarop de budgetten van alle ploegen vermeld staan. Wij stonden zeventiende”, legt Zeeman uit. Desondanks was Jumbo-Visma een van de bepalende ploegen in het peloton, met meer dan vijftig zeges. “Wij hebben een slankere organisatie en dus minder kosten. Ons kapitaal zit op de fiets. We zijn geen grootbetalers, maar onze renners hebben wel mooie contracten. Alleen verdienen ze minder dan ze dat bij de rijkere ploegen kunnen.”
Flinke sprong op de budgetranglijst
“Geld is niet alles in de koers. Het gaat er ook om waar ze beter kunnen worden, daarvoor zijn ze bereid geld te laten liggen”, aldus de Sports Director van Jumbo-Visma. “Wout van Aert heeft voor ons gekozen, ook al boden we niet het meeste geld. Primoz Roglic heeft zijn contract opengebroken en dat is aanzienlijk verbeterd, maar hij is nu natuurlijk wel de nummer één van de wereld. Ook hij kon elders nog meer verdienen, maar hij bleef ons project trouw. Hetzelfde geldt voor Dylan Groenewegen.”
“Door ons budget moeten we steeds keuzes maken”, weet Zeeman. Vooral in de Ardennenklassiekers rijdt Jumbo-Visma al jaren buiten de schijnwerpers, ook afgelopen seizoen. “Omdat we in die periode voluit focusten op de Giro. Ook in 2020 zullen we nog zonder kandidaat-winnaar starten in de Amstel. Al moet ik wel toegeven dat ons budget in 2020 mooi omhoog gaat dankzij Jumbo, maar we zullen nog steeds pas rond de achtste plaats zweven in de budgetranking van de WorldTour.”
HEMA
Mogelijk komt bij het budget van Jumbo-Visma in 2020 nog hoger te liggen. De Nederlandse ploeg is in gesprek met warenhuisketen HEMA over een sponsorcontract.
Is dat meteen voor iedereen duidelijk.
Als dat overzicht op deze manier verspreid wordt, dan is er toch ergens wel een lek?
Ik geef een simpel voorbeeld: Jumbo supermarkten zet de cornflakes op de ontbijttafel. Dat zit niet in die 17 miljoen neem ik aan. Als Jumbo er dan van een andere retailer een flesje ketonen naast zet dan hoeft dat ook niet in het budget te zitten.
Maar goed, Roglic zou veel verschillende koersen kunnen winnen (kleine rondes, grote rondes, heuvelklassiekers, tijdritten), maar kan niet overal starten.
En die werken voor een Nederlandse CAO. Dat kunne andere ploegen toch een pak goedkoper?
Wat betreft materiaal: het contract met Bianchi zal echt geen vetpot zijn vergeleken met wat merken als Canyon, Giant, Trek, Specialized en BMC betalen.
+1
Overigens geeft hij ook aan dat ze dus als staff minder verdienen dan bij andere ploegen. Daar lijken een hoop van de voorgaande reaguurders even overheen te hebben gelezen
Dan weet je dat dit larriekoek is, alsof Gesink minder verdiend dan Monfort en Wellens meer krijgt dan Kruiswijk?
De top van TJV Groenwegen-Kruiswijk-Roglic verdient al meer dan LTS, KTA, CCC, DDT...
Dan zwijgen we nog over Van Aert, Bennett en Martin...
Dus ook als jouw aannames over de renners kloppen, betekent dat niet per se dat het totale budget hoger was dan bij LTS.
Vergeet ook de premies niet...
De transportkosten zijn veelal hetzelfde (rijden zo goed als hetzelfde programma), TJV gaat nog eens naar California waar LTS niet komt.
Het zou goed kunnen dat Lotto Soudal daar meer aan kwijt is geweest afgelopen jaren dan Jumbo-Visma, waar het budget erg krap was en ploegleiders waarschijnlijk bescheiden contracten hadden.
Ok, prima. Dan verwacht ik komend seizoen minimaal 60 zeges ipv 50 zeges. Zo werkt het nu eenmaal.
Gelijk afgelopen met zeuren over de lage notering op het budgetpamfletje.
Maar ook in voorgaande jaren, toen er nog geen uitzicht was op een budgetstijging, wist het team renners die ze zelf hebben gescout en die onverwacht succesvol bleken (Groenewegen toen hij zijn eerste touretappe won, Kruijswijk toen hij bijna de girozege pakte en Roglic na zijn eerste jaar) toch aan zich te binden.
Vergelijk het alsjeblieft niet met het duiventil wat internationaal voetbal heet.
Nog steeds geen antwoord over het hoe. Had het graag gehoord maar men praat kennelijk liever over budgetten.
Jumbo heeft wel het voordeel t.o.v. veel ploegen dat meneer Van Eerd garant staat mochten er wat extra centjes nodig zijn. Die zekerheid lijkt me wel aantrekkelijk voor renners als Van Aert om bij deze ploeg te tekenen.
En dus moeten Roglic en Dumoulin dat ook doen? Ineos betaalt gewoon niet marktconform. Veel te veel.
[quote]Het is eerder de vraag waar Ineos die gigantische bak geld aan besteedt dan hoe Jumbo het zo goed doet met zo weinig geld.[/quote]
Los daarvan, ik vermoed dat er salariscomponenten zijn die buiten de UCI-begroting blijven: winstbonussen, portretrechten, dat soort zaken. Hoe dan ook lijkt het erop dat ze de financiën bij Jumbo prima op orde hebben. Misschien verdient dat juist respect in plaats van scepsis en achterdocht.
De lijst zou het sponsorgedeelte laten zien, wat circa 70% van het budget uitmaakt.
https://www.ns-businesshub.com/business/tour-de-france-2019-sponsors/
Team INEOS ($25m)
Astana ($14m)
CCC Team ($12.5m)
Deceuninck-Quick-Step ($12.5m)
BORA–hansgrohe ($12m)
Movistar Team ($11m)
Team Jumbo-Visma ($10m)
Lotto-Soudal ($10m)
Mitchelton-SCOTT ($9.5m)
Team Dimension Data ($9m)
Team Katusha–Alpecin: $9m
Team Sunweb: $9m
AG2R La Mondiale: $8.5m
EF Education First: $8.5m
Trek–Segafredo: $8.5m
UAE Team Emirates: $7.5m
Cofidis: $7.5m
Groupama–FDJ: $7m
Wanty–Groupe Gobert: $5.5m
Bahrain–Merida: $5m
Total Direct Énergie: $4.25m
Arkéa–Samsic: $2.5m
Bahrein maar vijf miljoen, lijkt me echt sterk...
Officieus wil zeggen: natte vingerwerk. Die budgetten waar journalisten mee komen zijn doorgaans gebaseerd op een ruime gok.
Mijn lijst gaat over het gedeelte hoofdsponsor, dat is gemiddeld 70% van het totale budget. Wat is jouw bron mbt 18 miljoen Team Sunweb? De meeste bronnen maken een schatting, wel of niet gebaseerd op feiten. Je komt pas richting feiten wanneer een hoofdsponsor/ploeg beursgenoteerd is, door het napluizen van jaarverslagen. Zo was voorheen Sky (en ook AG2R) vrij inzichtelijk.
Maar deze worden officieel niet door de ploeg maar door Jumbo betaald. Hun loon heeft dus geen impact op het budget.
Bij andere ploegen zullen dit soort mensen mogelijks door de ploeg zelf betaald worden, waardoor het budget hoger lijkt, maar in werkelijkheid niet is.
Ze doen het met grotendeels dezelfde mensen als 4 jaar terug, toen die ploeg financieel op z'n reet lag. Waarom zouden ze nu ineens 2x zoveel geld nodig hebben?