Mentaliteitsverandering bij INEOS Grenadiers: “Wil een ploeg waarin er écht wordt gekoerst”

woensdag 25 november 2020 om 11:11
Mentaliteitsverandering bij INEOS Grenadiers: “Wil een ploeg waarin er écht wordt gekoerst”

Brailsford viert de Giro-zege van Tao Geoghegan Hart - foto: Cor Vos

Voor alle ploegen was het een vreemd jaar, zo ook voor INEOS Grenadiers. Het noopte mensen om anders te gaan denken. Zo ook INEOS Grenadiers-ploegbaas Dave Brailsford. In gesprek met CyclingTips laat hij namelijk weten dat ze het bij INEOS Grenadiers in de toekomst anders willen aanpakken. “We gaan in plaats van het team het individu voorop stellen.”

De trein van de formatie van Brailsford hield de Tour de France jarenlang in een greep. Ondanks het succes knaagde er iets bij Brailsford. “Toen we als ploeg begonnen met winnen realiseerde ik me al snel dat dit niet de meest leuke manier is om te winnen. Maar omdat je blijft winnen hink je op twee gedachten: blijf je zo doorgaan of moeten we iets veranderen?”

“Dit jaar heeft me aan het denken gezet”, vervolgt Brailsford. “Ik wil niets liever dan een ploeg creëren waarin er écht wordt gekoerst. Als ik het team verlaat, wil ik een ploeg achterlaten waar ik als negentienjarige van zou hebben gehouden: een coole wielerploeg.” De Britse teammanager wil het roer dan ook omgooien: “We gaan in plaats van het team het individu voorop stellen. Ik had niet gedacht dat ik dat ooit zou zeggen”, geeft Brailsford eerlijk toe.

Ondanks dat INEOS Grenadiers er niet in slaagde de Tour de France te winnen beleefde de ploeg toch een succesvol seizoen. Er werden twintig overwinningen geboekt, waaronder liefst zeven ritzeges en de eindoverwinning in de Giro d’Italia. Daarnaast werd Filippo Ganna wereldkampioen tijdrijden, won Michal Kwiatkowski een Touretappe en strandde Richard Carapaz op een zucht van de eindzege in de Vuelta a España.

Dit artikel delen:

61 Reacties

hartstikkebedankt 25 november 2020 om 11:16

Interessant en hoopvol statement in ieder geval. Met Bernal, Carapaz, Thomas, Martinez, Adam Yates, Hart, Sivakov hebben ze er ook de renners voor denk ik.

Romāns Vainšteins 25 november 2020 om 16:21

Thomas?

Jvosje90 25 november 2020 om 16:27

Vanwaar de vraagteken bij Thomas?

Romāns Vainšteins 25 november 2020 om 19:49

Dat vind ik nou niet echt een flitsend type coureur.

Mischa 25 november 2020 om 11:17

Kapot vet!

Vinyakke 25 november 2020 om 12:50

+1

Chris Van Uden 25 november 2020 om 11:25

Eerst zien, dan geloven.

boenk 25 november 2020 om 13:24

Zowel in de Giro, de Tour als de Vuelta reden ze een heel pak attractiever dan Jumbo. Noodgedwongen wel, maar hoopgevend toch.

Shinzawai 25 november 2020 om 11:26

Met de traditionele koerswijze kunnen ze Jumbo niet kloppen, dus dit is gewoon een pragmatische keuze.

Magician 25 november 2020 om 11:45

Hoezo niet? Dan doen beide ploegen exact hetzelfde en zal het maar van de vorm van de kopmannen afhangen wie er wint.

Vinyakke 25 november 2020 om 12:52

Klopt, haalt bernal zijn gewone niveau wint die ook gewoon de tour dit jaar hoor. Zeker als je daar nog carapaz, hart, sivakov, de plus, martinez, Kwiat, ganna en dennis. Dan rijden ze jumbo gewoon naar huis. Thomas en yates zou ik in de andere rondes dan uitspelen, anders te veel hanen op 1 erf!

doorak 25 november 2020 om 13:15

Klinkt toch zeer realistisch wat Vinyakke stelt. Maar er is ook nog een Pogacar die met betere ondersteuning komt en zich gewoon in het wiel kan zetten plus een punch over heeft. Benieuwd dus of een Bernal in vorm hem op een lange klim eraf krijgt.

Overigens wanneee mijnheer Ratcliffe zich kan vinden in de andere koerswijze is er niets wat dit team belemmerd om attractiever te gaan koersen. We gaan het zien

Panache 25 november 2020 om 13:27

Misschien wel Vinyakke en misschien ook niet. Zoiets noemen we taxeren en iedere wielerflits taxateur zal zijn eigen eindconclusie trekken.

molovin 25 november 2020 om 15:34

@vinyakke, wat is Bernals gewone niveau? Met het niveau van vorig jaar was die dit jaar denk ik niet eens op het podium gekomen. Hij heeft nog nooit een rit gewonnen in een grote ronde en is ook nergens echt weggereden van toptegenstand. Vorig jaar was een mager bezette tour met een parcours en renners die uitvielen. Dit jaar was het veld en niveau het sterkst in tijden en het parcours zwaar.

CechRepublic 26 november 2020 om 07:21

“haalt bernal zijn gewone niveau wint die ook gewoon de tour dit jaar hoor. Zeker als je daar nog carapaz, hart, sivakov, de plus, martinez, Kwiat, ganna en dennis. Dan rijden ze jumbo gewoon naar huis. Thomas en yates zou ik in de andere rondes dan uitspelen, anders te veel hanen op 1 erf!”

Gelukkig stel je voor dat Thomas en Yates een andere ronde rijden. Met het rijtje dat jij opnoemt voor de Tour hebben ze namelijk al 10 man.

Wat de Plus in dat rijtje doet is mij onduidelijk. Heeft min of meer een jaar niet gereden en mag blij zijn als hij volgend jaar überhaupt een GT mag rijden. Is volkomen overvleugeld door de andere aankopen.

SoloSlim 27 november 2020 om 13:23

@vinyakke
Als, als, als.. Had mijn nonkle borsten gehad het was mijn tante.
En trouwens 'dit jaar' en 'De Plus, Martinez,..' klopt ook niet echt.

Wheely 25 november 2020 om 11:28

Succes ermee, ze hebben zeker de renners ervoor.

assen 25 november 2020 om 11:43

Het is mij niet duidelijk wat dit statement betekent. Immers, als ieder voor zijn eigen kans gaat in een ploeg, wint elk individu met kleinere kans… en dan klopt het statement niet meer.

Kortom, mooi gezegd, maar wat het precies betekent laat staan hoe je dat zou willen uitwerken is niet duidelijk. We’ll see.

Wheely 25 november 2020 om 12:37

Ja dat is inderdaad vaag en werkt alleen als je niet voor een klassement rijdt of bereid bent te verliezen.

Panache 25 november 2020 om 13:34

Volgens mij bedoelt hij gewoon: koersen zoals in de Giro.
Dus de uiteindelijke kopman komt iets na de helft bovendrijven en de renners krijgen kansen om mee te gaan in ontsnappingen, tijdrijders hoeven zich niet in te houden, niet langer op één paard wedden, etc.
Bij een mooie punchfinish in de Tour zouden een Yates of Kwiatkowski dus voor de ritzege kunnen gaan, terwijl het voorheen niets anders was dan de kopman beschermen in een chaotische finale.

jooprioolpijp 25 november 2020 om 11:56

Lijkt mij vooral een reflectie van de huidige stand der dingen: Ineos wint niet langer omdat ze het sterkste team zijn, maar door de individuele klasse van de renners – Dennis die Hart op sleeptouw neemt en daarmee de Giro beslist valt nauwelijks een teamprestatie te noemen. Dit statement van Brailsford is daarom nauwelijks een visie te noemen.
Off topic: er hangt nog steeds een aardig donkere wolk boven het medische verleden van deze ploeg, zie de laatste paar entries op https://www.theguardian.com/sport/cycling

Michelangelo 25 november 2020 om 12:08

Puur pragmatisme…

Tot vorig jaar hadden ze gewoon de ploeg om op de treintjes-manier de TdF naar hun hand te zetten. Met Froome, Thomas en vorig jaar Bernal. De ploeg verreweg het sterkts, de kopman sterk genoeg om het in de bergen en/of tijdrit af te maken.

Dit jaar is dat anders geworden, en ook volgend jaar gaan ze niet de sterktste ploeg zijn. Tenminste niet om treintjerijden succesvol te maken. Bernal is een vraagteken, Thomas is een vraagteken, en Hart, Sivakov en Carapaz zijn niet de renners voor “treintje rijden”.

Dus… geweer veranderen van schouder. Puur pragmatisme. Maar wel een mooi vooruitzicht (als ze de daad bij het woord gaan voegen)

boenk 25 november 2020 om 14:08

Bernal, Thomas, Carapaz, Martinez, De Plus, Hart, Ganna, Dennis, Sivakov, Vlasov, Sosa, Van Baarle, Dunbar, Castroviejo…

Ze kunnen met mijlen voorsprong de beste trein neerzetten. Ze zullen enkel niet kunnen wachten tot 500 meter voor de finish, zoals Roglic of Pogacar dat wel kunnen. Maar ze kunnen misschien wel ervoor zorgen dat de concurrentie helemaal geïsoleerd zit al veel eerder.

Maar goed, geen treintjes, da’s dik ok voor mij hoor.

Michelangelo 25 november 2020 om 15:37

Boenk,
Er is inderdaad kwaliteit genoeg in de ploeg voor een hele mooie en hele snelle trein. Maar treintje rijden heeft enkel zin als je met zekerheid de sterkste renner hebt.

En als ik zie wat bijvoorbeeld Roglic of Pogacar kunnen, dan moet de kopman van Ineos al van goede klim-huize komen om daar tijd op te pakken bergop. En dat is dan weer nodig gezien de tijdrit.

Met kopman Thomas in vorm zou het nog zin hebben, die rijden ze er normaal niet af in een een tijdrit. Maar Bernal… die kan in een tijdrit van 30 km zomaar een minuut aan zijn broek krijgen.

DrJ 25 november 2020 om 22:32

@Boenk

En ook nog Richie Porte.

boenk 26 november 2020 om 02:32

Porte nog vergeten indd.

Nee Michelangelo, ze weten inderdaad niet of ze de beste renner hebben. En kijk, dat wist Jumbo klaarblijkelijk ook niet en toch reden ze ook met de trein (en verloren). Dat kan je dus nooit weten. Voor hetzelfde geld heeft Pogacar volgend jaar geen begenadigde dag en crasht Roglic. Ineos kan wel veel makkelijker dan Jumbo, met meerdere kopmannen naar de Tour trekken, en daarachter knechten die ook kopman zouden kunnen spelen indien ze het tactisch aanpakken of in geval van nood (zoals Hart in de Giro, hebben ze zo ook nog Martinez, De Plus, Sivakov, Vlasov…) om hun team mee uit te bouwen. Als ze dan effectief gaan meer aanvallend koersen, zouden ze dus wel eens met een overmacht op de laatste klim kunnen te keer gaan.

Ik wil maar zeggen, Ineos kan nog steeds treintjes rijden, maar er gewoon vroeger aan beginnen, zodat ze vroeger met een numerieke overmacht komen in een uitgedunde groep der favorieten.

CechRepublic 26 november 2020 om 07:24

“Bernal, Thomas, Carapaz, Martinez, De Plus, Hart, Ganna, Dennis, Sivakov, Vlasov, Sosa, Van Baarle, Dunbar, Castroviejo…”

Wel De Plus, maar geen Porte en Amador? Interessant. Nog maar eens zien of De Plus überhaupt ergens mag knechten volgend jaar. Die transfer lijkt me voor beide partijen nu al een mislukking.

jan jansen 25 november 2020 om 12:11

Het wordt pas interessant als de sponsor het budget gaat halveren.

doorak 25 november 2020 om 13:19

Tenzij Jim Ratcliff op de hoogte is of het mooier vind om veel aanvallend te koersen. Geen idee maar kan mij haast niet voorstellen dat zo’n significante verandering niet met een dergelijk grote geldschieter wordt besproken.
En anders kunnen ze inderdaad een probleem krijgen zoals jij aangeeft

jappe666 25 november 2020 om 12:12

Ik heb in ieder geval genoten van de manier waarop ze koersten in de Giro, dus als dat een voorbode wordt van wat komen gaat, kan ik dat alleen maar toejuichen.

Vraag me trouwens af waar je als sponsor het meeste aan hebt:

De Tour winnen op een ‘saaie’ manier, waardoor vele wielervolgers amper tot geen sympathie voor je hebben, of de (kans om de) Tour verliezen maar door wel zeer attractief en aanvallend gekoerst te hebben en vele wielerharten te veroveren.

Commercieel gezien lijkt me de tweede optie, de Sagan-manier zeg maar, veel interessanter, zeker als je het collectief toepast.

jooprioolpijp 25 november 2020 om 12:26

De fanatieke wielervolger is niet waarom het gaat bij sponsoring, daar zijn d’r te weinig van. Het gaat om de grotere massa die af en toe een headline of een flits in een sportprogramma voorbij ziet komen. Die ziet echt niet of er mooi of lelijk of saai gewonnen wordt. Verder gaat er nogal een nationalistisch sausje over de berichtgeving. In de UK is b.v. de anders zeer kritische Guardian altijd zeer opgetogen als er een Ineos-man (of een Brit die bij een andere ploeg rijd) iets dreigt te gaan winnen. Dat dit in een treintje gebeurt zal ze aan hun r**t roesten.

jappe666 25 november 2020 om 13:21

Dat kan, maar ik vraag me af of mensen überhaupt lezen bij welk team die renner zit.
Denk dat ze dan eerder zullen onthouden welke renner het was.

Geen idee of de parallel met voetbal te trekken is, maar in de wonderlijke periode dat Barcelona collectief prachtig aanvallend voetbal speelde, had ik het gevoel dat er bv meer over de ploeg in zijn geheel gesproken werd, en minder over Messi in het bijzonder bv. En veel meer over hen (als verliezers) dan bv over het weinig attractief spelende Inter Milaan, dat wél de Champions League en dus de Tour de France van het voetbal won.

Als we dat zouden doortrekken zou dat betekenen dat de wielerploeg (= de sponsor in de wielersport) veel over de tongen gaat, en minder de renner zelf.

harryjohan71 25 november 2020 om 13:32

@jappe666 INEOS ging aanvallend koersen, omdat ze dachten dat de Giro overwinning buiten bereik was en ze geen trui hoeven te verdedigen. De ploeg in de roze trui reed defensief. Zo zal het altijd enigszins blijven in de GT’s. Als Thomas niet uitgevallen was, had INEOS defensief met een sterke trein gereden en moeiteloos de Giro met Thomas gewonnen.

Wheely 25 november 2020 om 13:40

Het is inderdaad wel interessant of het voor een sponsor uitmaakt hoe er gekoerst wordt. Ik kan me niet voorstellen dat Jumbo als sponsor ontevreden is met de Tour ondanks dat er uiteindelijk niet gewonnen is. Denk ook dat je liever Jumbo bent dan UAE als sponsor zijnde. Sunweb koerste ook fantastisch in de Tour maar daar vind ik het al lastig inschatten of een sponsor daar net zo enthousiast van wordt als de liefhebbers, waarschijnlijk wel.

S.t.B 25 november 2020 om 14:53

Sagans koerswijze en vooral clowneske gedrag zijn voor een groot gedeelte een PR bedenksel van zijn manager. Komen beide heren ook eerlijk voor uit.
Het wegwielrennen is gebaat bij een paar van dit soort paradijsvogels om de itempjes mee te vullen. Heb je even de aandacht van de voetbal, dart of F1 liefhebber, en heel misschien zelfs een gesprekje bij het koffieapparaat.
Los van de Tour zal het grote publiek een koers hooguit als chauvinistische ‘successupporter’ volgen. De obsessie met attractiever koersen = een jonger publiek trekken moet je laten varen. Die zijn dermate ge-Tiktokt en YouTubed dat ze een item van een minuut al hemeltergend saai vinden. Echte liefhebbers zit het geduld in de genen. Wil je niet accepteren dat wielrennen ook voor een deel denksport is, dan moet je stoppen met zeuren over attractiever koersen en je heil bij een ander tijdverdrijf zoeken.

SolitaryShell 25 november 2020 om 16:07

Geoghehan Hart heeft ook helemaal niet aanvallend gereden om het klassement binnen te halen. Die heeft alleen maar achter mensen aangereden, behalve op de Torre di Fraele toen er niemand meer voor hem op kop wilde rijden.

Murcia 25 november 2020 om 16:25

Juist. Hart zijn manier van rijden was niet anders dan andere kopmannen deden en doen. Het volgen van Dennis, wat al een probleem op zich was. Dennis moest een paar keer opzichtig inhouden. Toen hij met Hindley in zijn wiel de slotklim van de Stelvio etappe opreed was hij zelfs langzamer dan Bilbao.

Chasse_patate 25 november 2020 om 12:12

20 overwinningen, ja agh, als je de giro niet meetelt is het gewoon magertjes

Shinzawai 25 november 2020 om 12:28

De Giro telt natuurlijk wel gewoon mee en met 20 zeges zijn ze de nummer 6 van de wereld. Alleen Deceuninck en Emirates deden het echt veel beter op dat gebied.

lander luypaert 25 november 2020 om 12:28

Gohh, zo kan je over elke ploeg wel iets zeggen. Als Roglic niet bij Jumbo zat hadden ze maar 11 overwinningen. Als Demare niet bij FDJ zat hadden ze maar 6 overwinningen enz…

Wheely 25 november 2020 om 12:35

De Giro heeft hun seizoen inderdaad gemaakt als je dat bedoelt, Vuelta was ook niet slecht. Op basis van die resultaten kunnen ze toch mooi verder borduren. (wat ook wel mag met hun budget en arsenaal)

Murcia 25 november 2020 om 13:08

Eerst zien en dan geloven, door de val van Thomas gingen alle ambities voor het AK eerst overboord en werd het pakken wat je pakken kan. Hart verraste zelfs de ploegleiding en door zijn eindzege zou je kunnen zeggen dat dit een blauwdruk wordt voor het koersen volgend jaar. Maar een blik op de aankopen verteld een ander verhaal. Allemaal renners voor AK of ondersteuning daarvan. Weer geen enkele prioriteit bij de klassiekers. Sprinters? Ook al niet, Brailsford is altijd goed voor de pr maar in de praktijk gaan weer alle ballen op de eindzege in de Tour.

S.t.B 25 november 2020 om 13:45

Tel naast het opzichtige PR trucje ook de flinke bak zand die Brailsford (met name TJV) in de ogen wil strooien.
De mogelijkheden voor een ‘loner’ om de Tour te winnen zijn vrijwel nihil en afhankelijk van teveel onvoorziene factoren. Dat maakt een uiteindelijke winst van een ‘loner’ er een stuk heroïscher op (Poga) maar het winnen van een grote ronde op deze manier is en blijft sporadisch. Brailsford gaat van zijn levensdagen niet gokken op dit type overwinning.

Lalsacien 25 november 2020 om 15:15

Eros Poli won ook ook de etappe over de Ventoux enkel en alleen maar omdat Mario Cipollini al naar huis was.

peterwinnen 25 november 2020 om 13:10

Heel goed……je kunt heel veel winnen, maar als uiteindelijk de wielersport verliest heb je er weinig aan. Vooral de Tour de France is al jarenlang nauwelijks interessant voor mensen die niet bovenmatig geinteresseerd zijn in wielrennen. Voor de jeugd dodelijk saai, en het is een cliche van jewelste: zonder jeugd, geen toekomst. Het wielrennen moet af van het massaal rijden voor de kopman of vasthouden aan 1 strategie: van die wedstrijden met een kopgroep die 80 kilometer aan kop rijdt, en die heel voorspelbaar 2 kilometer voor de streep voorbij wordt gestoken door een peloton, wordt niemand beter. En datzelfde geldt voor al die bergetappes waar alleen in de laatste kilometer wat gebeurt.
Ik denk, hoop, dat de ploegleiders dat gaan inzien. Subweb heeft de strategie veranderd, INEOS nu blijkbaar ook. Ik juich dat toe.

LucasR 25 november 2020 om 13:13

Lees voor de aardigheid ook het stuk op Cyclingtips.com waarin dit staat even, heel tof stuk!

“Once a bike racer, always a bike racer. Thirty-odd years later, Bike Racer Brailsford is still in there, somewhere, scrapping about, on the rivet, screaming for his team’s more dramatic victories, hoping for crosswinds and cheering panache like the rest of us. For more than a decade, that version of Brailsford was buried like a fossil beneath the tepid earth of Marginal Gains Dave. Dave of matching polo shirts and rider-specific pillows, of cunning obfuscation, efficiency, and winning lots of yellow jerseys. He found success in the margins, victory in the predictable. That is the Dave Brailsford most of us know.”

S.t.B 25 november 2020 om 13:19

Zoals de wind waait waait Brails rokje.. Meer kan ik er niet van maken.
TJV heeft een 2.0 ontwikkeld en Ineos niet de renners om te wedijveren. Om dan zonder gêne te gaan roepen dat de koerswijziging puur te maken heeft met attractiever willen koersen is lachwekkend.
In de afgelopen jaren heeft Brailsford werkelijk niets laten blijken van ontevredenheid. Sterker.. Hij was er zelfs trots op dat teams (lees TJV) zijn ‘patent’ probeerden over te nemen.
Benieuwd wat er van Dave’s ‘bekering’ overblijft zodra één van zijn pupillen op plek 1 staat in een grote ronde.
Waarschijnlijk zal de trein dan binnen no time weer uit de schuur worden getrokken en kunnen al zijn individu’s weer gaan plaatsnemen.

Murcia 25 november 2020 om 13:33

Mee eens, In het stuk waar LucasR naar verwijst, dank hiervoor! wordt al bewezen dat Sir Dave niet echt is veranderd. Deze alinea geeft een mooi inzicht in het waarom van zijn bekering:
The most important day of the entire season for Brailsford and his sponsors, in terms of press coverage and visibility, was the day Michal Kwiatkowski and Richard Carapaz crossed the line hand-in-hand at the Tour.

He now has data showing a definitively positive shift in the general public’s view of his team.

En zoals al eerder gezegd, op Pidcock na zijn alle aankopen AK renners of renners voor de klimtrein. Wat zou kunnen is dat door de kracht van TJV als klassementsploeg en het supertalent Pogacar + de ontbolstering van Remko hij al aan het voorsorteren is op een andere manier van rijden mochten zijn AK toppers het niet bolwerken in de Tour. Maar de eerste insteek zal niet veranderen, Wat telt is de eindzege in de Tour, pas als dat niet lukt gaan we al deze klasserenners ter ondersteuning van Thomas, Bernal, Carapaz inzetten als vrijbuiters.

tendam 25 november 2020 om 14:04

Je koerst op de manier die jouw renners het beste ligt. Sunweb was tot een paar jaar geleden nog een ‘saaie’ sprintersploeg, die elke koers kapot controleerde. Nu zijn ze meer opportunistisch, omdat ze geen topsprinters meer hebben. Ineos ervaart nu hetzelfde, maar dan als klassementsploeg. Hun koerswijze was volledig afgestemd op Wiggins, en daarna Froome. Maar voor Carapaz of Bernal is dat niet ideaal.

S.t.B 25 november 2020 om 14:15

Arme, arme Dave. Nu moet hij al zijn kopmannen adviseren het roze/geel/rood liefst op de voorlaatste dag op een heroïsche manier te veroveren.
Hij zal maar één van zijn pupillen na een week op plek 1 hebben staan. Moet die arme jongen 2 weken lang in zijn eentje de mafste capriolen uithalen om ‘het grote publiek’ te vermaken.

Massimo Bataille 25 november 2020 om 14:47

In alle eerlijkheid hebben ze best regelmatig attractief koers laten tonen. Een paar van mijn meest memorabele momenten liggen wel bij Froome.
Met als hoogtepunt natuurlijk de spectaculaire rit in de Giro, het ‘oplopen’ van de Ventoux, de aanval in de waaierrit met Sagan en de ‘breakdown’ aanval waar hij zo gek op zijn fiets zit.
Bernal reed in de tour van 2019 ook best aanvallend (jammer van de weersomstandigheden dan).

Murcia 25 november 2020 om 15:54

Zeker Froome is een renner die voor memorabele dingen heeft gezorgd, maar INEOS/Sky zorgde ook voor een verschraling. Alles werd op de Tour gezet en ik vind het jammer dat het voorjaar maar ook het sprinten compleet werd afgezworen. Ik ken het belang van de Tour zowel sportief als commercieel maar deze ploeg doet zichzelf en de wielersport tekort als alles alleen maar in het teken van de Tour staat.

Massimo Bataille 25 november 2020 om 16:30

Ze hebben natuurlijk veel geld gehangen aan ronderenners, maar waren tot een paar jaar geleden wel overwegend brits.
Met Rowe, Stannard en voornamelijk Kwiatkowski hebben ze wel wat succes gehaald in de eendaagse wedstrijden.
Met cavendish en Viviani hebben ze ook wel een paar jaar een topsprinter gehad.
Maar ik ga akkoord dat ze de laatste 2 jaar hier weinig hebben laten zien (met uitzondering van Kwiat).

Ik ga ook niet akkoord met het alles op de Tour-mentaliteit, ze hebben al veel andere resultaten behaald. Naast 7 TdF overwinningen hebben ze ook 2x Vuelta, 2x Giro, 1xLBL en 1x Sanremo.
Vele 1-weekse races (6x Dauphine,6x Paris-Nice, 3x Romandie,2xPologne 1xSuisse,1xTirreno,1xEneco), 3xOmloop,1xE3,1xStrade,1x San Sebastian.
Tevens 3xpodium Tdf, 3x podium Vuelta en 1x podium Giro.

jan jansen 25 november 2020 om 23:53

Het was eerder een dieptepunt, Froome had niet eens mogen starten in de giro omdat hij de regels had overtreden in de vuelta. Het is een voorbeeld van hoe geld de sport beheerst, ronduit schandalig dat hij daar mocht starten.

Spake Breekerd 25 november 2020 om 15:42

Ik benoem hem vast namens Maarten als de uitvinder van het nieuwe “nieuwe wielrennen”.

SCIC 25 november 2020 om 17:37

Ineos maar ook Sunweb en DQS hebben op een atractievere wijze gekoerst dan Jumbo. Als meer ploegen dat gaan doen is de treintjes-methode van Jumbo weinig effectief.

S. Morgenstern 25 november 2020 om 17:44

DCQS in dienst van Almeida was geen treintje?! Ik zie nauwelijks verschil tussen al die klassementsploegen die een leidende positie verdedigen. Zelfs het attractieve van het rijden in de Giro zat hem eerder in de kracht van de laatste locomotief van het treintje (en het kraken van de grootste concurrent), dan dat het een resultaat was van een totaal andere koerswijze.

ProfrondeZevenbergen 25 november 2020 om 23:02

+1

Ik vind de treintje, als een van de weinigen, wel iets hebben.
Een koers die wat eerder ontploft, is uiteraard ook leuk ter afwisseling.

We gaan zien wat het wordt bij INEOS. Van de treintjes zijn we vast niet af, alleen al door onze nationale trots Jumbo.

SCIC 25 november 2020 om 17:39

en ook Alpecin is niet van de treintjes. Kan nog leuk worden in de Tour.

peervaneynthoven 26 november 2020 om 00:36

Let op de DCQ treintjes volgend jaar. Of demarreert RE vanuit het vertrek en bolt elke dag op uiterst attractieve wijze met zijn electrificerende stijl als eerste over de meet? Zijn tegenstanders in verbijstering achterlatend.

Spruch 26 november 2020 om 08:34

Bla, bla, bla. Ze zijn gewoon niet zo sterk als Jumbo. Als ze dit jaar het net zo hadden kunnen doen als voorgaande jaren, hadden ze dat gedaan en zouden ze dat blijven doen.

Headlines

Materiaalzone

Populair