Mentaliteitsverandering bij INEOS Grenadiers: “Wil een ploeg waarin er écht wordt gekoerst”
Voor alle ploegen was het een vreemd jaar, zo ook voor INEOS Grenadiers. Het noopte mensen om anders te gaan denken. Zo ook INEOS Grenadiers-ploegbaas Dave Brailsford. In gesprek met CyclingTips laat hij namelijk weten dat ze het bij INEOS Grenadiers in de toekomst anders willen aanpakken. “We gaan in plaats van het team het individu voorop stellen.”
De trein van de formatie van Brailsford hield de Tour de France jarenlang in een greep. Ondanks het succes knaagde er iets bij Brailsford. “Toen we als ploeg begonnen met winnen realiseerde ik me al snel dat dit niet de meest leuke manier is om te winnen. Maar omdat je blijft winnen hink je op twee gedachten: blijf je zo doorgaan of moeten we iets veranderen?”
“Dit jaar heeft me aan het denken gezet”, vervolgt Brailsford. “Ik wil niets liever dan een ploeg creëren waarin er écht wordt gekoerst. Als ik het team verlaat, wil ik een ploeg achterlaten waar ik als negentienjarige van zou hebben gehouden: een coole wielerploeg.” De Britse teammanager wil het roer dan ook omgooien: “We gaan in plaats van het team het individu voorop stellen. Ik had niet gedacht dat ik dat ooit zou zeggen”, geeft Brailsford eerlijk toe.
Ondanks dat INEOS Grenadiers er niet in slaagde de Tour de France te winnen beleefde de ploeg toch een succesvol seizoen. Er werden twintig overwinningen geboekt, waaronder liefst zeven ritzeges en de eindoverwinning in de Giro d’Italia. Daarnaast werd Filippo Ganna wereldkampioen tijdrijden, won Michal Kwiatkowski een Touretappe en strandde Richard Carapaz op een zucht van de eindzege in de Vuelta a España.
Overigens wanneee mijnheer Ratcliffe zich kan vinden in de andere koerswijze is er niets wat dit team belemmerd om attractiever te gaan koersen. We gaan het zien
Gelukkig stel je voor dat Thomas en Yates een andere ronde rijden. Met het rijtje dat jij opnoemt voor de Tour hebben ze namelijk al 10 man.
Wat de Plus in dat rijtje doet is mij onduidelijk. Heeft min of meer een jaar niet gereden en mag blij zijn als hij volgend jaar überhaupt een GT mag rijden. Is volkomen overvleugeld door de andere aankopen.
Als, als, als.. Had mijn nonkle borsten gehad het was mijn tante.
En trouwens 'dit jaar' en 'De Plus, Martinez,..' klopt ook niet echt.
Kortom, mooi gezegd, maar wat het precies betekent laat staan hoe je dat zou willen uitwerken is niet duidelijk. We'll see.
Dus de uiteindelijke kopman komt iets na de helft bovendrijven en de renners krijgen kansen om mee te gaan in ontsnappingen, tijdrijders hoeven zich niet in te houden, niet langer op één paard wedden, etc.
Bij een mooie punchfinish in de Tour zouden een Yates of Kwiatkowski dus voor de ritzege kunnen gaan, terwijl het voorheen niets anders was dan de kopman beschermen in een chaotische finale.
Off topic: er hangt nog steeds een aardig donkere wolk boven het medische verleden van deze ploeg, zie de laatste paar entries op https://www.theguardian.com/sport/cycling
Tot vorig jaar hadden ze gewoon de ploeg om op de treintjes-manier de TdF naar hun hand te zetten. Met Froome, Thomas en vorig jaar Bernal. De ploeg verreweg het sterkts, de kopman sterk genoeg om het in de bergen en/of tijdrit af te maken.
Dit jaar is dat anders geworden, en ook volgend jaar gaan ze niet de sterktste ploeg zijn. Tenminste niet om treintjerijden succesvol te maken. Bernal is een vraagteken, Thomas is een vraagteken, en Hart, Sivakov en Carapaz zijn niet de renners voor "treintje rijden".
Dus... geweer veranderen van schouder. Puur pragmatisme. Maar wel een mooi vooruitzicht (als ze de daad bij het woord gaan voegen)
Ze kunnen met mijlen voorsprong de beste trein neerzetten. Ze zullen enkel niet kunnen wachten tot 500 meter voor de finish, zoals Roglic of Pogacar dat wel kunnen. Maar ze kunnen misschien wel ervoor zorgen dat de concurrentie helemaal geïsoleerd zit al veel eerder.
Maar goed, geen treintjes, da's dik ok voor mij hoor.
Er is inderdaad kwaliteit genoeg in de ploeg voor een hele mooie en hele snelle trein. Maar treintje rijden heeft enkel zin als je met zekerheid de sterkste renner hebt.
En als ik zie wat bijvoorbeeld Roglic of Pogacar kunnen, dan moet de kopman van Ineos al van goede klim-huize komen om daar tijd op te pakken bergop. En dat is dan weer nodig gezien de tijdrit.
Met kopman Thomas in vorm zou het nog zin hebben, die rijden ze er normaal niet af in een een tijdrit. Maar Bernal... die kan in een tijdrit van 30 km zomaar een minuut aan zijn broek krijgen.
En ook nog Richie Porte.
Nee Michelangelo, ze weten inderdaad niet of ze de beste renner hebben. En kijk, dat wist Jumbo klaarblijkelijk ook niet en toch reden ze ook met de trein (en verloren). Dat kan je dus nooit weten. Voor hetzelfde geld heeft Pogacar volgend jaar geen begenadigde dag en crasht Roglic. Ineos kan wel veel makkelijker dan Jumbo, met meerdere kopmannen naar de Tour trekken, en daarachter knechten die ook kopman zouden kunnen spelen indien ze het tactisch aanpakken of in geval van nood (zoals Hart in de Giro, hebben ze zo ook nog Martinez, De Plus, Sivakov, Vlasov...) om hun team mee uit te bouwen. Als ze dan effectief gaan meer aanvallend koersen, zouden ze dus wel eens met een overmacht op de laatste klim kunnen te keer gaan.
Ik wil maar zeggen, Ineos kan nog steeds treintjes rijden, maar er gewoon vroeger aan beginnen, zodat ze vroeger met een numerieke overmacht komen in een uitgedunde groep der favorieten.
Wel De Plus, maar geen Porte en Amador? Interessant. Nog maar eens zien of De Plus überhaupt ergens mag knechten volgend jaar. Die transfer lijkt me voor beide partijen nu al een mislukking.
En anders kunnen ze inderdaad een probleem krijgen zoals jij aangeeft
Vraag me trouwens af waar je als sponsor het meeste aan hebt:
De Tour winnen op een 'saaie' manier, waardoor vele wielervolgers amper tot geen sympathie voor je hebben, of de (kans om de) Tour verliezen maar door wel zeer attractief en aanvallend gekoerst te hebben en vele wielerharten te veroveren.
Commercieel gezien lijkt me de tweede optie, de Sagan-manier zeg maar, veel interessanter, zeker als je het collectief toepast.
Denk dat ze dan eerder zullen onthouden welke renner het was.
Geen idee of de parallel met voetbal te trekken is, maar in de wonderlijke periode dat Barcelona collectief prachtig aanvallend voetbal speelde, had ik het gevoel dat er bv meer over de ploeg in zijn geheel gesproken werd, en minder over Messi in het bijzonder bv. En veel meer over hen (als verliezers) dan bv over het weinig attractief spelende Inter Milaan, dat wél de Champions League en dus de Tour de France van het voetbal won.
Als we dat zouden doortrekken zou dat betekenen dat de wielerploeg (= de sponsor in de wielersport) veel over de tongen gaat, en minder de renner zelf.
Het wegwielrennen is gebaat bij een paar van dit soort paradijsvogels om de itempjes mee te vullen. Heb je even de aandacht van de voetbal, dart of F1 liefhebber, en heel misschien zelfs een gesprekje bij het koffieapparaat.
Los van de Tour zal het grote publiek een koers hooguit als chauvinistische ‘successupporter’ volgen. De obsessie met attractiever koersen = een jonger publiek trekken moet je laten varen. Die zijn dermate ge-Tiktokt en YouTubed dat ze een item van een minuut al hemeltergend saai vinden. Echte liefhebbers zit het geduld in de genen. Wil je niet accepteren dat wielrennen ook voor een deel denksport is, dan moet je stoppen met zeuren over attractiever koersen en je heil bij een ander tijdverdrijf zoeken.
De mogelijkheden voor een ‘loner’ om de Tour te winnen zijn vrijwel nihil en afhankelijk van teveel onvoorziene factoren. Dat maakt een uiteindelijke winst van een ‘loner’ er een stuk heroïscher op (Poga) maar het winnen van een grote ronde op deze manier is en blijft sporadisch. Brailsford gaat van zijn levensdagen niet gokken op dit type overwinning.
Ik denk, hoop, dat de ploegleiders dat gaan inzien. Subweb heeft de strategie veranderd, INEOS nu blijkbaar ook. Ik juich dat toe.
"Once a bike racer, always a bike racer. Thirty-odd years later, Bike Racer Brailsford is still in there, somewhere, scrapping about, on the rivet, screaming for his team’s more dramatic victories, hoping for crosswinds and cheering panache like the rest of us. For more than a decade, that version of Brailsford was buried like a fossil beneath the tepid earth of Marginal Gains Dave. Dave of matching polo shirts and rider-specific pillows, of cunning obfuscation, efficiency, and winning lots of yellow jerseys. He found success in the margins, victory in the predictable. That is the Dave Brailsford most of us know."
TJV heeft een 2.0 ontwikkeld en Ineos niet de renners om te wedijveren. Om dan zonder gêne te gaan roepen dat de koerswijziging puur te maken heeft met attractiever willen koersen is lachwekkend.
In de afgelopen jaren heeft Brailsford werkelijk niets laten blijken van ontevredenheid. Sterker.. Hij was er zelfs trots op dat teams (lees TJV) zijn ‘patent’ probeerden over te nemen.
Benieuwd wat er van Dave’s ‘bekering’ overblijft zodra één van zijn pupillen op plek 1 staat in een grote ronde.
Waarschijnlijk zal de trein dan binnen no time weer uit de schuur worden getrokken en kunnen al zijn individu’s weer gaan plaatsnemen.
The most important day of the entire season for Brailsford and his sponsors, in terms of press coverage and visibility, was the day Michal Kwiatkowski and Richard Carapaz crossed the line hand-in-hand at the Tour.
He now has data showing a definitively positive shift in the general public’s view of his team.
En zoals al eerder gezegd, op Pidcock na zijn alle aankopen AK renners of renners voor de klimtrein. Wat zou kunnen is dat door de kracht van TJV als klassementsploeg en het supertalent Pogacar + de ontbolstering van Remko hij al aan het voorsorteren is op een andere manier van rijden mochten zijn AK toppers het niet bolwerken in de Tour. Maar de eerste insteek zal niet veranderen, Wat telt is de eindzege in de Tour, pas als dat niet lukt gaan we al deze klasserenners ter ondersteuning van Thomas, Bernal, Carapaz inzetten als vrijbuiters.
Hij zal maar één van zijn pupillen na een week op plek 1 hebben staan. Moet die arme jongen 2 weken lang in zijn eentje de mafste capriolen uithalen om ‘het grote publiek’ te vermaken.
Met als hoogtepunt natuurlijk de spectaculaire rit in de Giro, het 'oplopen' van de Ventoux, de aanval in de waaierrit met Sagan en de 'breakdown' aanval waar hij zo gek op zijn fiets zit.
Bernal reed in de tour van 2019 ook best aanvallend (jammer van de weersomstandigheden dan).
Met Rowe, Stannard en voornamelijk Kwiatkowski hebben ze wel wat succes gehaald in de eendaagse wedstrijden.
Met cavendish en Viviani hebben ze ook wel een paar jaar een topsprinter gehad.
Maar ik ga akkoord dat ze de laatste 2 jaar hier weinig hebben laten zien (met uitzondering van Kwiat).
Ik ga ook niet akkoord met het alles op de Tour-mentaliteit, ze hebben al veel andere resultaten behaald. Naast 7 TdF overwinningen hebben ze ook 2x Vuelta, 2x Giro, 1xLBL en 1x Sanremo.
Vele 1-weekse races (6x Dauphine,6x Paris-Nice, 3x Romandie,2xPologne 1xSuisse,1xTirreno,1xEneco), 3xOmloop,1xE3,1xStrade,1x San Sebastian.
Tevens 3xpodium Tdf, 3x podium Vuelta en 1x podium Giro.
Ik vind de treintje, als een van de weinigen, wel iets hebben.
Een koers die wat eerder ontploft, is uiteraard ook leuk ter afwisseling.
We gaan zien wat het wordt bij INEOS. Van de treintjes zijn we vast niet af, alleen al door onze nationale trots Jumbo.