‘Meerdere WorldTeams hengelen naar diensten van Giulio Pellizzari’
foto: Cor Vos (archief)
dinsdag 14 november 2023 om 16:58

‘Meerdere WorldTeams hengelen naar diensten van Giulio Pellizzari’

Komt Giulio Pellizzari in 2025 uit voor een WorldTeam? De 19-jarige Italiaan, die te boek staat als een zeer beloftevolle klimmer, kan volgens La Gazzetta dello Sport rekenen op interesse van meerdere topteams.

Pellizzari heeft nog een doorlopend contract bij zijn huidige ploeg, Green Project-Bardiani CSF-Faizanè, en zal dus in 2024 nog uitkomen voor de Italiaanse formatie. Maar achter de schermen proberen meerdere WorldTeams elkaar af te troeven in de strijd om de handtekening van de jonge Italiaan.

Volgens de Italiaanse sportkrant La Gazzetta dello Sport ligt Movistar momenteel in pole position om Pellizzari in te lijven voor 2025, maar de Spaanse formatie heeft naar verluidt concurrentie van BORA-hansgrohe en Intermarché-Circus-Wanty.

Jaar van de doorbraak
Pellizzari wist zich met name dit jaar in de kijker te rijden bij deze ploegen. Zo won hij in de beloftencategorie de Giro del Medio Brenta, maar was hij bovenal tweede in de Tour de l’Avenir. In de mini-Tour de France voor U23-renners moest hij alleen zijn meerdere erkennen in Isaac del Toro, die de komende jaren zal uitkomen voor UAE Emirates.

De nieuwe Italiaanse klimhoop liet zich in 2023 niet alleen zien bij de beloften, maar ook al tussen de grote jongens. Hij viel een eerste keer echt op in de Tour of the Alps. In de lastige klimkoers streed hij in de vierde etappe naar Predazzo om de ritzege, maar kwam hij uiteindelijk als derde over de streep. Pellizzari werd verder ook twaalfde in de Sibiu Cycling Tour en – aan het einde van het jaar – zesde in de Ronde van Turkije.

RIDE Magazine
8 Reacties
14-11-2023 17:18
Zonder Italiaanse topklimmer zal het Italiaanse wielrennen steeds verder wegzakken. Hopen voor de sport dat deze jongen voor sensatie kan zorgen.
14-11-2023 19:26
Er moet dringend eens terug een Italiaans World Tour team komen.
    14-11-2023 20:30
    UAE en Lidl-Trek zijn half-Italiaans, Tudor, Eolo of Q 36.5 zouden de stap kunnen maken. Maar ik denk niet dat dat voor hem een probleem is, ik ben verbaasd dat hij nog niet in een World Tour (dev)team zit.
    14-11-2023 21:33
    Zolang Italië niet is binnengevallen in Zwitserland lijken Tudor en Q36.5 geen Italiaanse teams...
15-11-2023 07:18
Laat hem lekker eerst sier maken bij Bardiani, werk desnoods met een voorcontract of zo. Perfecte ploeg om als talent een eerste giro te doen.

Of moet ie nu al per se op een bergtop met 16 meterjes en de bakkes vol ketonen? Wordt het anders straks ook niks meer?
    15-11-2023 10:29
    Zie hem bij Movistar of Intermarché ook wel de Giro rijden eigenlijk.
    Bij die eerste in de schaduw van Quintana testen hoe ver hij kan komen, bij die tweede gwn lekker vrijbuiten en proberen 3 weken op niveau te blijven.

    Tot de komst van Roglic had ik Bora ook wel een leuke keuze gevonden, want zij hebben met Uijtdebroeks ook al bewezen dat ze talenten voorzichtig kunnen brengen, maar ze toch de nodige ruimte geven om te groeien en fouten te maken, maar lijken mij nu net iets teveel kapiteins op 1 schip om daar nu als jong talent naartoe te trekken.
    15-11-2023 11:54
    [b]@jappe666[/b] Uijtdebroeks zal na volgend jaar vermoedelijk overstappen naar een andere ploeg. Dan zou Pellizzari een goede opvolger kunnen zijn. Roglič zal vast geen Giro willen rijden, dus dat botst niet.
    15-11-2023 13:59
    @Cornelius: Ze hebben daar naast Roglic en Uijtdebroeks ook nog Hindley, Vlasov, DF Martinez, Higuita, Kämna, Buchmann, Schachmann, ... die allemaal kopman willen zijn in bepaalde koersen. Het wordt al een prestatie op zich om al die jongens tevreden te houden met een deftig programma. Weet niet in hoeverre dat te rijmen valt met een vrije rol voor een jong talent als Pellizzari. Zelfs als Bora een 3-dubbel programma rijdt, hebben ze in elke koers dus 3 van bovenstaande namen aan het vertrek staan. Denk dat hij dan meer kan leren bij andere ploegen waar hij vrije rol kan krijgen, of op z'n minst schaduwkopman/laatste man.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine