‘Maxim Van Gils en Lotto Dstny komen dichter bij akkoord, Astana brengt verbeterd bod uit’
Maxim Van Gils en Lotto Dstny stevenen af op een ‘proper afscheid’. Dat schrijft Het Laatste Nieuws. De Vlaamse krant schrijft ook dat Astana Qazaqstan een nieuw en verbeterd bod heeft uitgebracht op Van Gils.
Van Gils had nog een contract bij Lotto tot en met 2026, maar verraste vorige week iedereen door aan te sturen op een vroegtijdig vertrek. Hij zei daarna overtuigd te zijn van een goede afloop en verwachtte ten laatste eind november tot begin december duidelijkheid. “Het is zowel voor Lotto als voor mij belangrijk dat dit snel achter de rug is”, aldus de jonge Belg tegen onder andere WielerFlits.
Mocht er geen overeenkomst komen tussen Van Gils en Lotto Dstny, dan zou dat kunnen leiden tot een lange juridische strijd. Maar volgens Het Laatste Nieuws stevenen de twee partijen inmiddels af op een ‘proper afscheid’. Oftewel: ze komen dichter bij een akkoord en lijken op een goede manier uit elkaar te zullen gaan.
Beter bod Astana
Als er inderdaad een akkoord komt, kan Van Gils naar een nieuwe ploeg kunnen. Bij de teams met interesse worden onder andere Red Bull-BORA-hansgrohe en Astana Qazaqstan genoemd. De Kazachse formatie zou nu een ‘nieuw en financieel krachtiger bod uitgebracht’, aldus HLN.
Op 25 jarige leeftijd , deze financiële zekerheid kunnen nemen, morgen kan hij vallen en kan zijn carrière over zijn ... als Astana sportief tegenvalt kan hij naderhand nog 5 à 8 jaar een carrière uitbouwen
Je kan geen geld uitgeven dat je niet hebt.
Als Van Gils dit verwacht, dan had dit zoals bij andere renners via clausules in het contract moeten staan.
Ik kies voor de zekerheid, mijn ploeg is daarmee ook genoopt om keuzes te maken en kan niet verlengen met andere ploegmaten, maar als ik nadien m'n been breek weet ik wel dat m'n ploeg ook gewoon aan dat contract wordt gehouden en mij stevig uitbetaalt.
Dan kan ik het echt niet maken om 6 maand later (wat is er veranderd? Topnoteringen in Hoei en Luik) tóch m'n gloednieuwe contract naast me neer te leggen. In het leven maak je keuzes, die kunnen achteraf gezien goed of slecht uitdraaien. Hij is geen neo die een contract van 7 jaar heeft getekend en na 2 jaar ontploft is en betere financiële voorwaarden wil.
Hij zou bij Redbull een nog sterker geheel rond zich gekregen hebben, dat is een feit, maar als ik zie dat hij afgelopen LBL op pad moest met mannen als Currie, Drizners, Paasschens en Gregaard bij Lotto, dan lijkt me dit, met alle respect voor die mannen, toch ook al een stevige upgrade.
Wat heeft Lotto nu aan een afkoopsom? Je krijgt er voor 2025 geen renner van het niveau van Van Gils mee terug. De prioriteit en lange termijn planning van de ploeg lagen bij het langer vastleggen van de huidige talenten. Als dan een van de beoogde kopmannen zo laat nog vertrekt kan het plan 2025 ook in de prullenbak. Dit heeft zware sportieve gevolgen voor het team.
Maar geldwolf Van Gils (en zijn zakkenvullende manager) zit daar blijkbaar niet mee....
Je kan Van Gils wel de zwarte piet doorschuiven in dit hele verhaal, maar er zijn altijd twee kanten...
Bovendien zou het mij ten zeerste verbazen als jij een aanbod van het bedrijf aan de overkant van de straat dat jou dubbel zoveel wil betalen zou afwijzen omdat ze bij je huidige bedrijf nog geen valabele vervanger hebben aangetrokken. De arbeidsmarkt is nu eenmaal ook een markt, eentje die werkt met vraag en aanbod. Als je je beste pionnen wil houden, moet je nu eenmaal boter bij de vis doen en als er nu 1 sector en 1 sport is waarbij dat 200% opgaat, dan is het wel het wielrennen.
Die mannen steken al van kindsbeen af elk vrij moment in door weer en wind trainen, ze offeren hun sociale leven op en vaak ook hun studies, dus het is in die tijdspanne van 10-15 jaar dat ze moeten cashen, want daarna is het grote geld weg, want voor quasi elke andere job na hun wielercarrière is jan-met-de-pet hoger gekwalificieerd omdat die wel tijd voor deftige studies en socializen had. En dat in een sporttak waarbij 1 valpartij, 1 vernauwde liesslagader, ... ervoor kan zorgen dat het van de ene dag op de andere stopt en je inkomstenbron waar je jarenlang voor geknokt hebt plots wegsmelt als sneeuw voor de zon. Het zijn geen voetballers of basketballers of baseballers of weet ik veel die zelfs na 1 jaar op het hoogste niveau binnen zijn voor de rest van hun leven als ze wijs omspringen met hun geld.
Neen, als er nu 1 sport is waar de clowns uit het sportcircus eens voor één keertje egoïstisch voor het geld mogen kiezen, dan zijn het de wielrenners wel. Die moeten al een hele carrière naar de pijpen dansen van sponsoren, organisatoren en ploegleiders die hen door de meest helse weersomstandigheden, over de steilste bergen en onverwacht en last-minute naar de meest onherbergzame landen kunnen sturen, terwijl ze 2 dagen eerder nog in een ziekenhuis lagen.
sportief een mindere zaak voor VG denk ik , financieel dus een goeie zaak
Mochten Arkea, Cofidis en DSM in 2025 ongeveer net zo scoren als in 2023 en 2024, dan heeft Astana zo'n 14.000 punten nodig in 2025. In 2023 en 2024 zaten ze zo rond de 6.500-7.000 punten. Even ter vergelijking, vorig jaar zaten Alpecin en Ineos zo rond de 15.000 punten. FDJ haalde 12.300 punten.
Het lijkt me niet dat Astana (met evt. Van Gils) daar in de buurt gaan komen.