‘Maxim Van Gils en Lotto Dstny komen dichter bij akkoord, Astana brengt verbeterd bod uit’
foto: Cor Vos
dinsdag 26 november 2024 om 09:06

‘Maxim Van Gils en Lotto Dstny komen dichter bij akkoord, Astana brengt verbeterd bod uit’

Maxim Van Gils en Lotto Dstny stevenen af op een ‘proper afscheid’. Dat schrijft Het Laatste Nieuws. De Vlaamse krant schrijft ook dat Astana Qazaqstan een nieuw en verbeterd bod heeft uitgebracht op Van Gils.

Van Gils had nog een contract bij Lotto tot en met 2026, maar verraste vorige week iedereen door aan te sturen op een vroegtijdig vertrek. Hij zei daarna overtuigd te zijn van een goede afloop en verwachtte ten laatste eind november tot begin december duidelijkheid. “Het is zowel voor Lotto als voor mij belangrijk dat dit snel achter de rug is”, aldus de jonge Belg tegen onder andere WielerFlits.

Mocht er geen overeenkomst komen tussen Van Gils en Lotto Dstny, dan zou dat kunnen leiden tot een lange juridische strijd. Maar volgens Het Laatste Nieuws stevenen de twee partijen inmiddels af op een ‘proper afscheid’. Oftewel: ze komen dichter bij een akkoord en lijken op een goede manier uit elkaar te zullen gaan.

Beter bod Astana
Als er inderdaad een akkoord komt, kan Van Gils naar een nieuwe ploeg kunnen. Bij de teams met interesse worden onder andere Red Bull-BORA-hansgrohe en Astana Qazaqstan genoemd. De Kazachse formatie zou nu een ‘nieuw en financieel krachtiger bod uitgebracht’, aldus HLN.

RIDE Magazine
23 Reacties
26-11-2024 11:34
Als het Astana wordt heb ik nog minder respect voor de transfer. Je kan een overstap naar Bora nog verklaren voor sportieve omkadering en wetenschappelijke ondersteuning. Maar Astana zou puur voor de centen zijn, terwijl je 6 maand geleden een nieuw contract tekende... Zonde dat Lotto financieel zo zwak staat dat ze moeten meewerken aan een compromis, anders had ik deze jongen gewoon een jaartje aan de kant gehouden.
    26-11-2024 11:38
    Vraagje .. zou jij dit bedrag (als het klopt) laten liggen als je de kans kreeg ?
    Op 25 jarige leeftijd , deze financiële zekerheid kunnen nemen, morgen kan hij vallen en kan zijn carrière over zijn ... als Astana sportief tegenvalt kan hij naderhand nog 5 à 8 jaar een carrière uitbouwen
    26-11-2024 12:39
    Nooit je moet pakken wat je pakken kan met paar miljoen is je financiële toekomst normaliter verzekerd.
    26-11-2024 13:12
    Normaal gezien past een ploeg bij sterk verbeterde prestaties het loon aan omhoog. Ik proef hier ook wel dat lotto zijn/haar part of the game niet nakomt. Contractueel is dit vast niet af te dwingen, kan lotto aanvoeren, maar datzelfde geld voor een eventuele clausule om weg te gaan en vastgestelde afkoopsom wat van gils dan weer aan lijkt te voeren.
    26-11-2024 13:24
    @mwielerfan

    Je kan geen geld uitgeven dat je niet hebt.
    Als Van Gils dit verwacht, dan had dit zoals bij andere renners via clausules in het contract moeten staan.
    26-11-2024 13:27
    Als mijn contract afloopt en ik na (!) goeie prestaties in Strade en MSR en die Franse koersen rond de tafel ga zitten met m'n werknemer heb ik twee keuzes: zekerheid kiezen en verlengen aan verbeterde voorwaarden of de gok wagen en wachten op een ploeg met een beter aanbod. Ik had toén de keuze om op die miljoenen te wachten en alle respect als hij dat dan ook zou gedaan hebben.
    Ik kies voor de zekerheid, mijn ploeg is daarmee ook genoopt om keuzes te maken en kan niet verlengen met andere ploegmaten, maar als ik nadien m'n been breek weet ik wel dat m'n ploeg ook gewoon aan dat contract wordt gehouden en mij stevig uitbetaalt.
    Dan kan ik het echt niet maken om 6 maand later (wat is er veranderd? Topnoteringen in Hoei en Luik) tóch m'n gloednieuwe contract naast me neer te leggen. In het leven maak je keuzes, die kunnen achteraf gezien goed of slecht uitdraaien. Hij is geen neo die een contract van 7 jaar heeft getekend en na 2 jaar ontploft is en betere financiële voorwaarden wil.
    26-11-2024 13:44
    Nouja sportieve omkadering: Ballerini, Bettiol, Champoussin, Higuita, Masnada, Poels, Scaroni, Tejada, Ulissi, Velasco,...Je kan slechtere selecties om je heen krijgen als kopman in de Ardense klassiekers...

    Hij zou bij Redbull een nog sterker geheel rond zich gekregen hebben, dat is een feit, maar als ik zie dat hij afgelopen LBL op pad moest met mannen als Currie, Drizners, Paasschens en Gregaard bij Lotto, dan lijkt me dit, met alle respect voor die mannen, toch ook al een stevige upgrade.
26-11-2024 13:48
Het enige "propere afscheid" zou 31 december 2026 zijn, de datum waarop het contract dat Van Gils nog niet zo lang geleden heeft getekend afloopt.
Wat heeft Lotto nu aan een afkoopsom? Je krijgt er voor 2025 geen renner van het niveau van Van Gils mee terug. De prioriteit en lange termijn planning van de ploeg lagen bij het langer vastleggen van de huidige talenten. Als dan een van de beoogde kopmannen zo laat nog vertrekt kan het plan 2025 ook in de prullenbak. Dit heeft zware sportieve gevolgen voor het team.
Maar geldwolf Van Gils (en zijn zakkenvullende manager) zit daar blijkbaar niet mee....
    26-11-2024 17:08
    Van Gils tekende dat contract bij Lotto-DSTNY in de veronderstelling dat er geïnvesteerd zou worden in de omkadering en in de ploeg, maar dat DSTNY niet zou verlengen en dat de ploeg zogezegd enkel-nog-te-ondertekenen 'contractverlengingen' van cruciale pionnen als Campenaerts, Kron en Vermeersch deed terwijl het absoluut niet aan de orde was, daar zaten Heulot en compagnie ook niet mee...
    Je kan Van Gils wel de zwarte piet doorschuiven in dit hele verhaal, maar er zijn altijd twee kanten...

    Bovendien zou het mij ten zeerste verbazen als jij een aanbod van het bedrijf aan de overkant van de straat dat jou dubbel zoveel wil betalen zou afwijzen omdat ze bij je huidige bedrijf nog geen valabele vervanger hebben aangetrokken. De arbeidsmarkt is nu eenmaal ook een markt, eentje die werkt met vraag en aanbod. Als je je beste pionnen wil houden, moet je nu eenmaal boter bij de vis doen en als er nu 1 sector en 1 sport is waarbij dat 200% opgaat, dan is het wel het wielrennen.

    Die mannen steken al van kindsbeen af elk vrij moment in door weer en wind trainen, ze offeren hun sociale leven op en vaak ook hun studies, dus het is in die tijdspanne van 10-15 jaar dat ze moeten cashen, want daarna is het grote geld weg, want voor quasi elke andere job na hun wielercarrière is jan-met-de-pet hoger gekwalificieerd omdat die wel tijd voor deftige studies en socializen had. En dat in een sporttak waarbij 1 valpartij, 1 vernauwde liesslagader, ... ervoor kan zorgen dat het van de ene dag op de andere stopt en je inkomstenbron waar je jarenlang voor geknokt hebt plots wegsmelt als sneeuw voor de zon. Het zijn geen voetballers of basketballers of baseballers of weet ik veel die zelfs na 1 jaar op het hoogste niveau binnen zijn voor de rest van hun leven als ze wijs omspringen met hun geld.

    Neen, als er nu 1 sport is waar de clowns uit het sportcircus eens voor één keertje egoïstisch voor het geld mogen kiezen, dan zijn het de wielrenners wel. Die moeten al een hele carrière naar de pijpen dansen van sponsoren, organisatoren en ploegleiders die hen door de meest helse weersomstandigheden, over de steilste bergen en onverwacht en last-minute naar de meest onherbergzame landen kunnen sturen, terwijl ze 2 dagen eerder nog in een ziekenhuis lagen.
26-11-2024 11:25
Had ik dat maar 1 x verdiend in mijn leven dergelijk jaarwedde , dan hoefde ik hiervoor geen 45 jaar te werken in de staalfabriek in vier ploegen (weekends /snachts/feestdagen) maar soit , dit terzijde ...
sportief een mindere zaak voor VG denk ik , financieel dus een goeie zaak
    26-11-2024 12:26
    Of je had MAZZEL moeten hebben om op de juiste plek geboren te zijn geweest dan had je alles cadeau gekregen in je leven.
26-11-2024 09:54
Ik hoop echt dat hij niet naar Astana gaat Die hebben al zoveel carrieres kapot gemaakt zoals: Henao, Schelling, Riabushenko, Moscon, Dombrowski, Martinelli, Laas en nog een paar andere
    26-11-2024 10:03
    Astana maakt de carrière niet kapot, dat doen de renners zelf natuurlijk. In eerste instantie door voor het geld van Astana te kiezen. Al het gedoe er omheen en bijbehorende risico's nemen ze kennelijk op de koop toe.
    26-11-2024 12:24
    Wanneer ik Schelling zie waar die nu mee bezig is, vraag ik mij of hij serieus is.
    26-11-2024 13:08
    Toen het nog goed ging met schelling had hij ook altijd wat speels. Wat niet zegt dat hij voor een volgende stap niet serieuzer zou moeten worden, of om de stap met z'n concurrentie mee te zetten
26-11-2024 09:56
Keurige analyse @bswinkelss
26-11-2024 10:29
In de Belgische pers heeft Johan Bruyneel het over een bedrag van 2 miljoen per jaar dat Van Gils zou krijgen bij het "vernieuwde" Astana....kijk, als als dát klopt, dan zal het Van Gils geen ene mallemoer uitmaken of ze nu wel of niet in de WT gaan rijden, denk ik dan zo...
26-11-2024 09:13
Also Astana van gils binnenhaalt, dan denk ik ze in de WT blijven. Maar het zal kantje boord worden
    26-11-2024 09:19
    Waarschijnlijk gaat VG dan ook weer weg omdat hij in de WT wil rijden…
    26-11-2024 09:32
    @polleke, lotto-dstny rijdt nu ook niet in de WT, dus dat maakt hem volgens mij niks uit. Met een budget van rond de 35 miljoen haalt Astana met gemak ieder jaar de gegarandeerde invites voor alle WT wedstrijden. In principe is het dan alleen maar een voordeel om geen WT licentie te hebben, tenzij sponsoren die er niks van begrijpen natuurlijk moeilijk gaan doen ...
    26-11-2024 09:42
    Het blijft koffiedik kijken, maar het lijkt mij onwaarschijnlijk dat Astana in de WT blijft.
    Mochten Arkea, Cofidis en DSM in 2025 ongeveer net zo scoren als in 2023 en 2024, dan heeft Astana zo'n 14.000 punten nodig in 2025. In 2023 en 2024 zaten ze zo rond de 6.500-7.000 punten. Even ter vergelijking, vorig jaar zaten Alpecin en Ineos zo rond de 15.000 punten. FDJ haalde 12.300 punten.

    Het lijkt me niet dat Astana (met evt. Van Gils) daar in de buurt gaan komen.
    26-11-2024 09:50
    @Secondant: als van Gils naar Astana gaat, dan hebben de inkomende transfers 6150 UCI punten meer gehaald afgelopen jaar dan de uitgaande renners van astana. Als de nieuwe renners vergelijkbaar presteren, zal het dus alleszins erg spannend worden!
26-11-2024 11:49
ik dacht dat de kogel al door de kerk was en Van Gils naar BORA zou gaan?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine