Mattias Skjelmose gaat als kopman naar de Tour de France: “Maar voel me er nog niet klaar voor”
foto: Ryan Bodge/Trek
woensdag 22 januari 2025 om 10:14

Mattias Skjelmose gaat als kopman naar de Tour de France: “Maar voel me er nog niet klaar voor”

Lidl-Trek heeft de gebeden van haar Deense kopmannen niet verhoord. Mads Pedersen wilde dolgraag naar de Tour de France, maar moet het doen met de Giro d’Italia en de Vuelta a España. Mattias Skjelmose wilde dan weer graag naar de Giro, maar is door zijn Amerikaanse werkgever aangewezen als klassementskopman in de Tour. “De ploeg stond erop”, zegt hij tegen TV2.

Volgens Skjelmose was het daardoor een vreemd gesprek met de ploegleiding. De 24-jarige Deen wilde namelijk zelf graag naar de Giro, maar hij kan de beslissing van de ploeg wel begrijpen. “Na de afgelopen Vuelta a España (Skjelmose werd daarin vijfde, red.) zag ik de Giro als de volgende natuurlijke stap in mijn ontwikkeling tot klassementsrenner. Persoonlijk denk ik ook niet dat ik al echt klaar ben om een goed klassement in de Tour te rijden. Daarom dacht ik dat de Giro een betere optie zou zijn dan wat we nu besloten hebben. Ik ga wel samen met sprinter Jonathan Milan naar de Tour, waardoor we de druk kunnen verdelen.”

Skjelmose trapt zijn seizoen net als vorig jaar af in Frankrijk, waarna de Ardennenklassiekers het eerste hoofddoel van zijn seizoen zijn. Daarna werkt hij via hoogtestages in het Critérium du Dauphiné toe naar de Tour, zijn tweede hoofddoel. Op het einde van het jaar komt daar nog een derde ijkpunt bij met het WK in Rwanda. “Een deelname aan de Vuelta ligt ook nog op tafel”, zegt hij. “Die beslissing maken we na de Tour, om te kijken hoe ik er dan fysiek en mentaal voorsta. Ook weet de ploeg nog niet of de Vuelta wel de optimale voorbereiding voor mij is richting het WK.” Skjelmose is met Jonas Vingegaard de Deense kopman in Rwanda.


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

In de RIDE Magazine Najaarsgids 2025 lees je een uitgebreid interview met Jonathan Milan! De sprinter van Lidl-Trek veroverde niet alleen de groene trui in de Tour de France, ook veroverde hij de harten van Italië. Wie is de 'Reus van de Sprint' die dit jaar zijn status als topsprinter bevestigde? Lees het verhaal nu in de nieuwe RIDE!
RIDE Magazine
6 Reacties
22-01-2025 10:59
Ik denk dat hij beter puncher was gebleven voor ritwinst in rondes en de waalse klassiekers, ik vrees dat hij in een grote ronde altijd net te kort gaat komen maar goed hij mag het proberen.
    22-01-2025 16:10
    Ja. Naast de aankomsten bergop heeft hij ook een goede tijdrit in de benen, dus kleine rittenrondes liggen hem ook wel.
22-01-2025 10:36
Pakweg 3e worden in de Giro lijkt me ook niet zo gemakkelijk dit jaar, omdat vanwege het Pogacar-vermijdingsgedrag de Giro een in de breedte best nette bezetting gaat kennen. De Tour winnen is voor Skjelmose (nog) veel onwaarschijnlijker dan de Giro, maar een goede klassering halen niet.
    22-01-2025 14:25
    Inderdaad. In de Tour strijden om een 'best of the rest' plek is veel interessanter dan 5e worden in de Giro.

    Daarbij zou het mij niet verbazen als de ploeg dit als harde testcase ziet: hoeveel potentieel als klassementsrenner heeft Skjelmose nou echt?

    Je kan wel - a la Arensman - jaar in jaar de Tour mijden, wel 6e of 7e worden in de Giro en Vuelta, en daarmee complimenten binnenhalen, zonder echt door te groeien naar de top.

    Valt Skjelmose komende zomer door de mand, kan er op tijd bijgeschakeld worden naar een andere rol voor hem.
22-01-2025 11:34
Als de ploeg dat per se wil, dan zou ik hem adviseren voor ritwinst en bolletjestrui te gaan. Hij heeft de ideale capaciteiten voor de bollen.
Voor de ploeg lijkt me dat voldoende publiciteit. Want dat is beter dan aanklampen en 11 worden.
22-01-2025 13:05
Als kopman voor het ritten jagen en bollen najagen geef ik hem een grote kans.
Als de ploeg hem benoemt heeft als kopman voor het klassement, dan heb ik een stuk minder vewachtingen.
Zou ik zonde van de renners Skjelmose zijn om hem 3 weken te laten volgen voor plek 9.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine