Matthews wint sprint van uitgedund peloton in Zwitserland, Dumoulin blijft leider
Michael Matthews heeft de vierde etappe van de Ronde van Zwitserland gewonnen. De Australiër klopte in de sprint van een zwaar uitgedund peloton Peter Sagan. Greg Van Avermaet eindigde op plek drie. Sagan kwam door bonificaties onderweg tot in dezelfde tijd als die van klassementsleider Tom Dumoulin. Onze landgenoot blijft echter wel aan de leiding.
Drie Belgen in vroege vlucht
In het begin van de etappe reden er vijf vluchters weg uit het peloton. Hierbij zaten drie Belgen: Thomas De Gendt (Lotto Soudal), Stijn Devolder (Trek Factory Racing) en Frederik Backaert (Wanty-Groupe Gobert). Het drietal had het gezelschap van Davide Malacarne (Astana) en Alex Howes (Cannondale-Garmin).
De vijf koplopers kregen nooit een grote voorsprong op het peloton. Het maximale gat was ongeveer vier minuten. Ze werden dan ook ruim voor de aankomststreep (ongeveer vijftig kilometer) bijgehaald.
Hoog tempo van Orica-GreenEDGE
Ook na het bijhalen van de vluchters hielden de Australiërs van Orica-GreenEDGE het tempo erg hoog in dienst van Michael Matthews. Dit dunde het peloton zodanig uit, zodat veel pure sprinters als Mark Cavendish, Alexander Kristoff en Arnaud Demare moesten lossen.
Bij de tussensprint op 38 kilometer van het einde was klassementsleider Dumoulin bij de pinken en pakte drie bonificatieseconden. Van de concurrenten voor het klassement kon ook Geraint Thomas één seconde sprokkelen.
In de slotfase probeerde Alexey Lutsenko (Astana) de dans nog te ontspringen, maar de ontsnappingspoging van de Kazach leek kansloos. Op negen kilometer van het einde lag er nog een tussensprint. Sagan pakte daar nog twee seconden terug achter de eenzame vluchter. Met nog zeven kilometer te gaan was de vlucht van Lutsenko gedaan.
Op een laatste klimmetje kwamen er dan nog wat versnellingen vanuit het peloton, wat de groep nog verder uitdunde. Met nog zes kilometer te gaan reden Sergio Luis Henao, Jan Bakelants en Marco Marcato een beetje voor de groep uit. Op twee kilometer van hete einde was voor het drietal het feest ook over.
In een lange sprint versloeg Matthews zijn concurrentie Sagan met relatief gemak. Morgen staat in de Tour de Suisse de koninginnenrit op het programma met aankomst op de Rettenbachgletscher.
Ronde van Zwitserland 2015 (WT)
Uitslag rit 4: Flims – Schwarzenbach (193,2 km)
1. Michael Matthews (Orica-GreenEDGE) in 4u36m00s
2. Peter Sagan (Tinkoff-Saxo) allen z.t.
3. Greg Van Avermaet (BMC)
4. John Degenkolb (Giant-Alpecin)
5. Jasper Stuyven (Trek Factory Racing)
6. Daniel Moreno (Katusha)
7. Silvan Dillier (BMC)
8. Thibaut Pinot (FDJ)
9. Matteo Trentin (Etixx-Quick-Step)
10. Robert Gesink (LottoNL-Jumbo)
11. Tom Dumoulin (Giant-Alpecin) z.t.
33. Marco Minnaard (Wanty-Groupe Gobert) op 25s
43. Laurens ten Dam (LottoNL-Jumbo) op 51s
Volledige uitslag
Klassement na rit 4:
1. Tom Dumoulin (Giant-Alpecin) in 11u19m08s
2. Peter Sagan (Tinkoff-Saxo) z.t.
3. Daniel Moreno (Katusha) op 8s
4. Geraint Thomas (Sky) op 9s
5. Thibaut Pinot (FDJ) op 15s
6. Jakob Fuglsang (Astana) op 17s
7. Steve Morabito (FDJ) op 18s
8. Kristijan Durasek (Lampre-Merida) op 21s
9. Bob Jungels (Trek Factory Racing) op 22s
10. Simon Spilak (Katusha) z.t.
17. Robert Gesink (LottoNL-Jumbo) op 35s
28. Laurens ten Dam (LottoNL-Jumbo) op 2m29s
40. Marco Minnaard (Wanty-Groupe Gobert) op 9m05s
Volledige stand

Ik hoop echt op Gesink, maar het lijkt me eerder iets voor Pinot. Feit is dat het klassement er morgen totaal anders uitziet.
De tiefenbach is inderdaad nog een stukkie hoger en ook veiliger, want dan hoef je volgens mij niet linksaf door een tunnel. Ik heb wel eens gehoord van iemand die in de tunnel op zijn plaat ging omdat het op die hoogte in juni ook nog gewoon kan vriezen en bij nattigheid glad kan zijn.
Maar ff to the point. Ik denk dat de lengte vd rit in het voordeel van Gesink kan zijn. Hij is volgens mij toch het type dat voordeel heeft aan een lange (zware) koers. Ik zeg nu niet dat hij morgen ff gaat winnen, maar hij kan hierdoor toch weer boven renners eindigen waar hij bij een minder lange (zware) etappe achter zou eindigen.
Bij de Tiefenbachferner moeten ze juist linksaf door de tunnel 200 meter voor Rettenbachferner. En ook meteen meer dan een kilometer lang. Wellicht dat dat de reden is dat ze die er nog niet eens bovenop doen, want er is ruimte zat op de parkeerplek bij Tiefenbachferner voor een aankomst. Is ook niet leuk om te kijken, omdat de tunnel meteen voor de Tiefenbachferner eindigt, alhoewel het ook als een verrassing kan zijn natuurlijk voor de kijkers als er na de tunnel een onverwachte winnaar nog wint.
Zowel in Romandie als in California had Gesink moeite met een tempoversnelling van de besten in koers, maar in beide wedstrijden bleef hij inderdaad een goed (eigen) tempo rijden waarmee hij nog verschillende renners inhaalde die aanvankelijk langer mee konden van voren maar dan later in elkaar stortten. Als hij nu nog wat verder staat qua conditie dan lijkt me een plek tussen de 5 en 10 een haalbare kaart, al hoop ik op iets meer. Voor de etappe zet ik in op de vlo Arredondo die een spurtje wint van Pinot en Fuglsang.
Dan haal ik ze kennelijk door elkaar. Het is ook alweer bijna 20 jaar geleden dat ik daar was. Ik was in de veronderstelling dat de Tiefenbach rechts aanhield en op een parkeerplaats ( toen in juni midden in de sneeuw) eindigde. Bij een parkeerplaats een stukje eerder kon je linksaf door een tunnel, terwijl je rechts aanhoudend dan nog een stuk verder klom.
Wie zou er in een biljartvlakke massasprint, in bijvoorbeeld de Tour, nu sneller zijn; Sagan of Matthews?
In de tour heeft Sagan laten zien toch 4e, 3e of zelfs 2e te eindigen. Winnen komt hij dan net te kort tegen mannen als Kittel, Cavendish en toen nog Greipel.
Matthews sprintte in de Giro in de vlakke aankomsten vaak zo rond de 7e plek..
die etappe naar mt baldy was maar 130 km. morgen is bijna 2x zo lang. dat bedoelde ik eigenlijk met dat ik denk dat dat in het voordeel van robert kan zijn.
Hopen dat dumoulin morgen het verlies kan beperken, om dan in de tijdrit toe te slaan.
Prachtig dat teamwork van Orca. En nog loon naar werken ook. Jammer dat TLJ blijkbaar niet tot zoiets in staat is. Je ziet ze een beetje voorin meerijden met 4-5 man, maar verder geen enkel initiatief met een anonieme indruk als gevolg tot nu toe. O sorry, ik vergat die splijtende demarrage van Ten Dam van gisteren. Heet zoiets niet een klein chasse patatje of had het meer weg van een slap kaaskroketje?
Souplesse van een dood paard heet zoiets maar ze hebben toch al mooi twee dagen iets geprobeerd. Nu nog zoeken naar een trainer explosiviteit en succes kan niet lang meer uitblijven.
Kom op jongen zo triest is het leven toch niet dat je je morgen graag laat VERASSEN.
Denk wel net als jou dat Gesink de besten vandaag niet kan volgen, maar met een beetje mazzel is rond plek 7 wel mogeljjk denk ik. En Sooike is wat allergisch voor enthousiasme. Natuurlijk stelt het rijden van Gesink en Ten Dam nog heel weinig voor als het gaat om etappezeges, maar een beetje enthousiasme over een poging mag best. Sooike kan dat nooit zo goed verwerken en denkt kennelijk meteen dat die enthousiaste mensen dan beweren dat de TLJ renners de besten zijn, en daar moet dan de zeis overheen gehaald worden. Maar enthousiasme over je favoriete renner is niks mis mee ook al zijn er andere renners beter.
Hoe dan ook veel kijkplezier voor iedereen vanmiddag
Op basis van wat zou Gesink er 'genadeloos' af worden gereden vandaag en door wie allemaal?
En inderdaad, de renners die naar de tour gaan zullen normaal gesproken nog niet in hun echte topvorm zijn. Maar dat is Gesink ook nog niet.
@sooike
Waarom zou TLJ in hemelsnaam de sprint moeten aantrekken of het voortouw nemen in de achtervolging/in de finale? Die snap ik niet helemaal.
Ik denk toch dat dit de zwaarste klim is van Europa!
Waar een stukje weg 45% !! omhoog loopt.
http://www.klimtijd.nl/beklimming/scanuppia
ON: Morgen wordt een dag die ons een mooie indruk geeft hoe de mannen er nu voor staan. Zegt nog helemaal niets voor de Tour de France. Veel renners zullen nog verbeteren en zijn nu nog steeds in opbouw en ander renners die in de tour zullen knechten zullen juist nu meer pieken. Zie fuglsang en Henao.
Ten eerste is dat natuurlijk een volledig andere klim dan vandaag. Meer een sprint bergop.
Ten tweede. Kijk even naar de uitslag van die etappe. Kijk eens welke namen er nog allemaal achter Gesink binnen komen op meer dan 1 minuut vd winnaar.