Matthews na wegvallen Dumoulin: “Ik weet niet wat ik nu moet doen”
Binnen Team Sunweb is de verslagenheid groot, nu duidelijk is geworden dat kopman Tom Dumoulin niet aan de start zal staan van de Tour de France. “Ik weet niet wat ik nu moet doen”, zo vertelt een aangeslagen Michael Matthews aan de NOS. “Alles draaide om de gele trui en Tom.”
Nu Dumoulin er niet bij is in Frankrijk, zal Michael Matthews alle ruimte krijgen om op jacht te gaan naar dagzeges en de groene trui. “Maar het doel was om honderd procent voor Tom te rijden”, aldus de Australiër. “Iwan (Spekenbrink, de manager van de ploeg, red.) zei aan het begin van het seizoen dat we zelf geen ambities hoefden te hebben. Alles draaide om de gele trui.”
“Ik heb dit jaar niet getraind voor de sprints”
En dus trainde Matthews dit jaar op een totaal andere manier. “Ik heb dit jaar niet getraind voor de sprints. Ik zorgde er juist voor dat ik goed kon klimmen, maar ook dat ik een goede ploegentijdrit kon rijden. Ik heb me dit seizoen helemaal niet voorbereid op de Touretappes die mij liggen. En daar zijn er dit jaar best veel van…”
“Dit is ontzettend teleurstellend. Ik weet nu even niet wat ik moet doen”, is Matthews zichtbaar aangeslagen. “Ik ben in de war. Ik zou na de Ronde van Zwitserland nog naar Livigno gaan voor een hoogtestage, om klaar te zijn voor het echt klimwerk. Om op die manier Tom zo goed mogelijk bij te staan.”
“Ik neem de ploeg niks kwalijk”
Maar dat feestje gaat dus niet door, waardoor Matthews de kans krijgt om voor eigen rekening te rijden. De vraag is echter of de sprinter nog op tijd kan schakelen. “Aanvankelijk wilde ik in de Giro d’Italia voor de paarse puntentrui gaan, maar dat ging niet door omdat Tom ook de Giro reed. En nu rijdt hij ook de Tour niet. Het is geen leuk nieuws, maar ik neem de ploeg ook niks kwalijk. Dat het zo loopt, bedenk je ook niet.”

- Commercieel sponsorpotentieel veel beter benutten: je hebt met Dumoulin een uithangbord van je sport staan waar je 'u' tegen zegt. Daar houden sponsoren van, je koppelen aan een ultieme kampioen die ook nog eens als een genuanceerde, slimme vent de pers te woord staat, daar kan je menig multinational aan koppelen. Waarom zijn er geen co-sponsorschappen waar Jumbo zo in grossiert de laatste jaren? Behalve het Giro momentje met Samsung kan ik mij niks voor de geest halen. Nu zit je met een budget waar je je niet voor hoeft te schamen in de World Tour, maar ook niets meer dan dat. Wil je het INEOS, Astana of Movistar moeilijk maken in de bergen heb je gewoon ettelijke miljoenen extra nodig.
- Sportief gezien moet er een plan komen voor je tweede garnituur kopmannen. Dat Matthews hier zo'n jankverhaal ophangt vind ik niet heel sterk van hem, maar ik kan me voorstellen dat de frustratie bij gasten als hij en SKA, die wereldtop zijn of daar dicht tegenaan zitten maar het hele seizoen met ijzeren kadaverdiscipline voor Dumoulin moeten knechten, hoog is. Als je volgend jaar de Benoots of Haig's van deze wereld wil binnenhalen om nu eens eindelijk bergop wat ondersteuning te bieden, heb je echt een verhaal en programma nodig naar die gasten.
- Wees standvastiger in je programmering van je kopmannen. Als je bovenstaande verhaal van Matthews hoort is er tot heel laat zeer getwijfeld aan de Giro deelname van Tom. Dumoulin is van nature een treuzelaar, en ik vermoed dat het management de tactiek heeft gekozen om hem in alle rust te laten treuzelen, onder de noemer dat Dumoulin zo niet gehinderd wordt in zijn ambities. In mijn ogen de verkeerde aanpak van twijfelaars.
- Neem een PR manager aan die niet transparantie als heilig beschouwd, maar die pas communiceert als dingen rijp zijn om eruit te gooien. Onder de noemer volledige transparantie heb ik van de week echt gênant bespottelijke mediamomenten mogen aanschouwen, met die arme Duitse trainer moederziel alleen op die berg als triest dieptepunt. Transparantie is geen must in het PR-vak, communiceer pas als het duidelijkheid en rust biedt aan alle belanghebbenden.
Ik geloof er wel in dat Sunweb een mooie Tour er van kan maken. Al die jongens hebben met hun vormpiek hier toch naar toegewerkt en kunnen nu hun eigen krachten laten zien.
Voor het seizoen begon was het doel van Matthews het behalen van de paarse trui in de Giro. Dit doel moest hij laten schieten omdat Dumoulin plots besloot de Giro te rijden. Net als Kelderman moest zijn doel dus wijken voor het grotere belang. Hierna is besloten dat Matthews zich kon gaan richten op de klassiekers. Ook hier kon een streep doorheen na zijn zware val in Parijs-Nice. Nadat hij hiervan was herstelt heeft hij zich toegelegd op de voorbereidingen in de Tour waar de gele trui van Dumoulin het enige doel was voor de ploeg. En dus heeft Matthews zich het gehele seizoen nog niet toegelegd op het sprintwerk
Enkele jongeren breken wel echt door (Bol, Hirschi, de Aussie's), dus niet alles is kommer en kwel en ook het seizoen is nog niet voorbij, maar ze zitten wel in de hoek waar de klappen vallen (en zijn daar eigenlijk zelf gaan staan).
Blunders:
-Transfers vorig jaar (onvoldoende, onevenwichtig, zonder duidelijk plan)
-Overhaast omgooien kalender
-Medische onachtzaamheid bij blessure Dumoulin
-een hele ploeg voor Dumoulin?? In de Tour moet je enkel Sky volgen. Drie mannetjes volstaan ruimschoots.
- een hele ploeg voor Dumoulin?? Na het debacle dat ze in de giro kenden na het uitvallen van Dumoulin.
- onvoldoende afschermen van Dumoulin aan de finish (boude, stoute uitspraken die onnodige vijanden maken)
- ongestroomlijnde communicatie ( "ik" ben halverwege teruggedraaid).
En dat is dan nog enkel hetgeen in de media verschijnt.
Bij Sunweb wisten ze echt wel dat dat plan onzeker was, je kan niet zonder plan C met de wetenschap van de blessure bij Dumoulin.
Met de focus op klimmen krijgt Matthews wel kansen in de heuvelritten.
Allemaal een grap?
Michael Matthews, in potentie de grootste uitdager van Peter Sagan in de strijd om de groene trui heeft 'niet op sprints' getraind. Daar zakt mijn broek toch vanaf hoor. Correct me if I'm wrong, maar dit was volgens mij vorig jaar ook al het geval. Wat een verkwanseling van kwaliteiten. Zullen we de strijd om 'groen' niet beter schriftelijk afhandelen zo?
Je kunt een ploeg niet louter achteraf beoordelen op resultaten of gebeurtenissen; kon immers ook zo zijn als men niet gevallen was, dat men ook goede resultaten had behaald
Velen vonden eerst de Giro rijden goed. Daar was ook echt iets voor te zeggen. En dat was zeker niet overhaast, maar een kwartaal van te voren.
Iets wat ik al lang geleden riep, en velen van jullie met me, is het matige aankoopbeleid en het geringe aantal renners. Dat is geen achteraf geneuzel, zoals sommigen van jullie doen. Hadden diegenen hosanna geroepen als Tom de Giro had gewonnen? Dat is best raar, want resultaten zijn voor een groot deel afhankelijk van toevalligheden... en daar kun je slecht een beleid op maken (wel een beetje - risicospreiding, maar dan is het wel fijn als je een groot budget hebt)
Ik heb gezegd.
P.s.
Won Sunweb niet ZONDER Dumoulin 4 ritten en 2 truien, een tijdje terug?
Een overgroot deel van de reacties is genuanceerde kritiek op de lange termijnstrategie en pijnlijk zichtbaar gebrek aan leiding. Een #slogan gebaseerd op een hashtag is nog geen visie, KPMG-analyses, overkill aan regels en eenzijdig (aankoop)beleid staan geenszins garant voor succes, zo blijkt maar weer. Die kritiek klinkt al langer en via verschillende kanalen.
- Toen Dumoulin voor de Giro koos was dat het hoofddoel en zou hij daarna kijken hoe hij de tour in zou gaan. https://www.wielerflits.nl/nieuws/dumoulin-neemt-giro-als-hoofddoel-rijdt-waarschijnlijk-de-tour/ Hier zegt Dumoulin over de Tour: “Maar dat is nog niet helemaal zeker. We zullen na de Giro kijken wat we gaan doen. Maar normaal gesproken zal ik ook naar de Tour gaan.”
- Hier zegt Matthews: “Iwan (Spekenbrink, de manager van de ploeg, red.) zei aan het begin van het seizoen dat we zelf geen ambities hoefden te hebben. Alles draaide om de gele trui.”
Dit is maar een voorbeeld, maar dit hele giro-tour verhaal is gewoon enorm incoherent. Ook dat alles om Dumoulin draait (rest rijdt allemaal vol in zijn dienst), maar dat er in de Tour het sterkste team staat terwijl de Giro het hoofddoel van Dumoulin is.
Ook is het vreemd dat er geen budget beschikbaar is gemaakt voor het aantrekken van een sterke klimknecht, iets waar door Dumoulin zelf om verzocht is nadat hij in de Giro en Tour vaak te snel geïsoleerd zat, maar dat er wel een van de grootverdieners, type sprinter, wordt omgeschoold en voor een dergelijke rol wordt ingezet. Een vreemde besteding van kapitaal lijkt mij dit.
De kern van het probleem lijkt te zijn dat de sportieve belangen van de renners niet overeen komen met de commerciele belangen van de sponsor. Ik kan me voorstellen dat dit lastig te managen is voor Spekenbrink en anderen, maar zoals het nu gaat is echt een aanfluiting.
Kom op zeg, met zijn kwaliteiten en de etappes die er liggen moet hij gewoon mee kunnen doen voor het groen.
Verder kan het zelfs een voordeel zijn dat Tom niet meedoet. Alles op Matthews deze Tour nu niemand voor een klassement hoeft te rijden.
Ook de eerste zin die in me opkwam: "kom op, zeg"
Ik denk dat het probleem bij sunweb begint bij hun autoritaire stijl en militaire discipline.
Ze kunnen moeilijk renners aantrekken door deze manier van werken die gewoon niet pakt bij diverse renners.
Vandaar dat ze renners zoals bakelandts moeten contracteren die echt nergens meer onderdak vond behalve bij...
Het gevolg is veel druk op de schouders van dumo en geen goede knechten. Daarenboven weet ik niet of dumo eigenlijk wel zoveel lol heeft in het wielrennen als absolute kopman met de bijhorende druk.
Die interviews van hem zijn toch altijd zo deprimerend en ik acht het wss dat hij niet de mentale sterkte heeft van een froome of nibali.
Ik lees hier veel gespeculeer over de keuzes die tijdens de winter gemaakt zijn maar ik denk dat het redelijk duidelijk is dat dumo sowieso kiest voor de rondes met veel tijdritkm. Vandaar dat de keuze van dumo enigzins veranderd is.
Deze tour had hij nooit kunnen winnen met of zonder knie en dumo beseft dat maar al te goed. De tijd dringt ,hij is in zijn beste jaren en op zijn 33 a 34 zie ik hem niet meer meedoen voor de prijzen.
Weet wielerflits meer of hebben ze domweg de (foute) ondertiteling van de NOS gekopieerd?
Het uitlokken van reacties hoort bij de journalistiek, dat is WF wel toevertrouwd.