Matthews na derde plek: “Ik kon mijn stuur niet goed vasthouden”

zondag 9 augustus 2020 om 08:47
Matthews na derde plek: “Ik kon mijn stuur niet goed vasthouden”

foto: Cor Vos (archief)

Michael Matthews won zaterdag de sprint voor de derde plaats in Milaan-San Remo, maar de Australiër kwam vlak daarvoor nog bijna ten val tijdens de afdaling van de Poggio. “Ik raakte een muurtje, waardoor ik in de finale enorm veel last had van mijn hand”, zo vertelde hij na afloop.

De renner van Team Sunweb zag Julian Alaphilippe en Wout van Aert versnellen op de flanken van de Poggio. In de razendsnelle en vrij technische afdaling van de Poggio probeerde Matthews te versnellen, in de hoop nog naar de twee sterkste renners in koers te rijden. “Ik viel aan in het tweede deel van de afdaling.”

“Ik zag enkele andere jongens aanvallen en wilde zelf ook versnellen, maar plots ging de deur dicht en raakte ik de muur met mijn hand en schouder. Ik kon in de finale mijn stuur niet meer fatsoenlijk vasthouden, maar ik wilde niet opgeven en het fantastische werk van mijn ploeggenoten belonen. Het was alles of niks in de sprint.”

Matthews bleek uiteindelijk sneller dan Peter Sagan en Giacomo Nizzolo. “Een goede prestatie, aangezien ik toch wel erg veel last heb van mijn hand. Ik ging vandaag voor de zege, maar dit hoort nu eenmaal bij de wielersport. Soms win je, soms verlies je. Een podiumplek is toch wel een mooie beloning”, zo concludeert Matthews.

Dit artikel delen:

24 Reacties

john 9 augustus 2020 om 08:57

JA was dat niet gebeurd dan had hij zeker met 5 min voorsprong gewonnen
wat een fabels verzinnen ze toch ,zeg gewoon dat je niet goed genoeg bent om te winnen

Arry1337 9 augustus 2020 om 08:59

Wat is dit nou voor een reactie..

Gladiool 9 augustus 2020 om 09:09

Als je niet slim genoeg bent om een fatsoenlijke reactie te posten, doe dat dan niet. In plaats van dit soort zure shit uit te poepen.

Hij vertelt gewoon wat er gebeurd is. Hij viel aan, botste tegen een muurtje en toen was de aanval klaar. Dat ie vervolgens met pijn aan z’n hand derde wordt stemt hem alleen maar tevreden. Wat is nou het probleem? Moet iedereen altijd winnen? Wordt een rare sport.

Groningen 9 augustus 2020 om 10:01

Beter geen interviews meer lezen John.

A.M.M. Jonkers 9 augustus 2020 om 11:52

Denk dat jij meer verstand hebt van kleiduivenschieten………

assen 9 augustus 2020 om 09:01

Goed gedaan Bling!

Andere ploeg volgend jaar? Heb het Tour parcours bekeken, echt een Tour voor Matthews dit jaar. Zo jammer dat ie niet gaat. :-(

horsm 9 augustus 2020 om 09:11

Ja, onbegrijpelijk

xistnc 9 augustus 2020 om 09:11

Plausibele uitleg voor zijn niet helemaal kaarsrechte sprint.

Genoteerd.

VerstandOpNul 9 augustus 2020 om 09:29

Misschien toch wat langer nadenken of je dan de veiligheid van andere renners in gevaar moet brengen voor een 3e plek..

JDclimber 9 augustus 2020 om 09:35

Wacht even…
Hij blesseert zich doordat de deur dicht ging en hij tegen een muurtje aanreed. Iemand doet die deur toch dicht?
Na deze week ga ik toch anders naar bepaalde manoeuvres aankijken. Of dat nu goed is of niet, maar het heeft me wel aan het denken gezet.
Ook een poggio op met die bochten zou niet hoeven te betekenen dat je andere rijders afsnijdt. Aan de andere kant wil iedereen de binnenbocht hebben (mits die niet te steil is).
Wat is jullie gedachte? Of “hoort het er gewoon bij”?
Gr

Groningen 9 augustus 2020 om 09:59

Eerste gedachte: even lezen, het gebeurde in de afdaling.
Ik heb verder niks gezien, maar tussen optimaal een bocht aansnijden en een renner achter je bewust hinderen hoeft niet veel verschil te zitten….

Lord Melchett 9 augustus 2020 om 10:43

Niet iedereen is even behendig in een razend snelle afdaling. Dus worden er foutjes gemaakt. Zit je daar net achter dan heb je pech.

Spartacus 9 augustus 2020 om 10:04

Op de podiumfoto zie ik dat het zijn rechterhand betreft. Logischerwijs zou je dan moeten concluderen dat als je dan bij het sprinten niet goed je stuur kan vasthouden, je af zou wijken naar links. Echter, Matthews wijkt behoorlijk van zijn lijn af naar rechts, en rijdt daarbij Sagan de hekken in.
Sagan remt echter af en valt dus niet, maar de actie van Matthews is hetzelfde als die van Dylan.
Omdat Sagan niet valt, hoor je er niemand over; de jury niet, de UCI niet, de andere Lefeveres van deze wereld niet.
Sterker nog: zijn eigen team steekt alleen maar de loftrompet over zijn knap behaalde derde plek.
Juist dit inconsequente gedogen van deze acties maakt dat ongelukken zoals die van Jakobsen zullen kunnen blijven gebeuren.

Poeksel 9 augustus 2020 om 10:10

Op zich eens, al lijkt Sagan er vrede mee te hebben.

Hier met foto’s: https://twitter.com/o1jasper/status/1292160585556271107

Spartacus 9 augustus 2020 om 10:15

Het gaat er natuurlijk niet om of Sagan er vrede mee heeft. Het gaat immers om de derde plek en Sagan zal daar niet alles voor willen riskeren. Ging het om de winst, dan weet ik nog niet hoe dit was afgelopen.

Scott Sunderland 9 augustus 2020 om 12:21

Er gebeuren voortdurend dit soort dingen in het wielrennen. Altijd zo geweest. Er wordt ook veel gevallen door manoeuvres van anderen. Het grote verschil bij Jakobsen / Groenewegen is dat het daar een keer heel slecht afliep.

Kevin Lowagie 9 augustus 2020 om 10:14

@jDclimber wanneer het echt voor de knikkers gaat, dan is het hard tegen onzacht. Je moet vechten voor je positie anders kom je er niet aan te pas. Wat we zien op tv is een fractie van wat er werkelijk aan toe gaat in het peleton. Het vechten voor je positie zal altijd deel uitmaken van het wielrennen.

ddjong67 9 augustus 2020 om 10:33

eens. 'wat je op tv ziet is maar een fractie van wat zich er werkelijk afspeelt.'

Scott Sunderland 9 augustus 2020 om 12:23

Altijd al zo geweest ja. Er wordt ook veel gevallen door allerhande manoeuvres. Bij Jakobsen en Groenewegen liep het alleen catastrofaal af, dat is het verschil. De uitkomst was veel dramatischer.

ddjong67 9 augustus 2020 om 10:33

@JDclimber, het dichtdoen, hinderen … is een veel gevallen niet legitiem maar wel breed toegepast en niet bestraft gedrag in koersen. En dus vind ik dat je het geaccepteerd gedrag mag noemen.

Ik denk dat je bijna in elke koers wel meerdere situaties hebt waarbij je denkt.. pffff

Dus je vraag wat iemand er van vindt is eigenlijk vragen naar de bekende weg.

Zomaar paar illustraties.

Nokere koersen 2019: 7:45 (CCC beuk) en 7:52 (Bora snij actie)
Eneco tour: https://www.nu.nl/sport/3854486/terpstra-gediskwalificeerd-ruzie-met-jankerd-wynants.html (zie reactie terpstra .. toon die de muziek maakt)
Rio, olympische spelen: https://www.youtube.com/watch?v=869ytxoJsF8 (cav versus gaviria)

Dan gedrag van moscon zo nu en dan. wordt ook niet naar behoren afgestraft vind ik.

Bijv het terug laten zakken van lead-out door sprintende groep heen vind ik ook waanzin en volgens mij alleen maar bedoeld anderen te hinderen .. maar wie ben ik.

Wildebert 9 augustus 2020 om 11:30

Na alle gedoe En ellende zou je als UCI de regels toch wat strakker kunnen/moeten aanTrekken. Te beginnen met teveel afwijken van de lijn met sprinten. Maar as usual, nothing happens.

Mels Luijendijk 9 augustus 2020 om 11:09

Klasse gereden Bling! Onbegrijpelijk dat Sunweb hem niet meeneemt naar de Tour. Je beste renner niet meenemen naar de Tour… Groene trui, gele trui op de eerste dag vinden ze bij Sunweb blijkbaar niet belangrijk.

Wildebert 9 augustus 2020 om 11:28

Begrijp het ook niet.

ProfrondeZevenbergen 9 augustus 2020 om 13:25

+1

Hij zal wel vetrekken.

Headlines

Materiaalzone

Populair